Mies haluaa ostaa pojalle mopon ja minä en
Pelottaa että jotain pahaa käy. Ystävän poika kuoli kolme vuotta sitten niin olen nähnyt tuon surun liian läheltä. En halua kohdata sitä uudelleen ja oman poikani kohdalla. Mies ei usko vaikka olen yrittänyt selittää eikä ymmärrä mopon riskejä.
Kommentit (45)
sitten se ajaa kavereiden mopoilla
Ajattele, pääsisit suurimmasta osasta kotitöitä eroon kun poika tarvitsisi koko ajan bensarahaa
Nuo on aina hankalaa tilanteita. Ei ole mukavaa kieltääkään, jos kaikilla kavereilla on mopot. Käytännössä tarkoittaa syrjäytymistä kaveripiiristä, tai sitten istuu joka tapauksessa jonkun kyydissä, ja ei pysty edes itse vaikuttamaan mahdollisen onnettomuuden syntyyn. Mutta kyllähän se on niin, että liikennekäyttäytyminen edellyttää sitä vastuunottoa, joten hölmöilylle pitää laittaa stoppi jo ennen mopon hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, pääsisit suurimmasta osasta kotitöitä eroon kun poika tarvitsisi koko ajan bensarahaa
Ei teinit kotitöitä tee vaikka saisivatkin rahaa. Ehkä jos tarpeeksi paljon antaa.
Poika käy mopo kurssin jotta saa kortin siihen. Sitten pitää kieltää virittämästä sitä mopoa. Jos pojalla on kavereita niin ne yrittää puhuu pojalle että mopo viritetään kulkemaan kovempaa. Sellaiset toimet pitää estää ja isän pitää testata mopoa säännöllisesti ettei sitä ole viritetty. Meidän lapsilla on skootterit molemmilla olen ne ostanut. Testaan niitä ettei niitä ole viritetty. Meidän lapset myös opetellut itse huoltamaan skootterinsa. Se oli ehtona että ne ostetaan. Ketään ei oteta myöskään kyytiin. Minulla oli mopo nuorena, suzuki pv jonka ostin kesätyörahoilla.
Ensihoidossa kymmenisen vuotta työskennelleenä en osta omille pojilleni mopoa, enkä takuulla tukisi myöhemminkään mitään kevaria tms.
Vanhempi poika ajaa kouluun ja lähikavereille koppimönkkärillä ja tieää, että jos ns.eksyisi silläkään isoille teille, lähtisi avaimet viikoksi hyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teinit kotitöitä tee vaikka saisivatkin rahaa. Ehkä jos tarpeeksi paljon antaa.
Mitäpä sillä mopolla tekee jos ei pääse ajamaan? Koristamaan autotallia?
Jos pojalla on ajo-oikeus ja isi maksaa mopoilun kustannukset, niin asia ei sulle mitenkään edes kuulu.
Tuolla lapsen asenteella ei ole ansainnut mopoa.
Minä vuonna syntyneille nassikoille ostetaan nyt mopoja?
Vierailija kirjoitti:
Minä vuonna syntyneille nassikoille ostetaan nyt mopoja?
Peruskoulumatematiikalla lasken, että 2023-15 = 2008.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa mopoauto
Mopoauto ei ole yhtään sen turvallisempi, kuin mopo tai skootteri.
Ainostaan helpompi havainnoida.
Ja muutama henki olisi ollut mahdollisesti pelastettavissa jos autoilija joka tahallaan ajoi mopoautoa päin ei olisi sitä mopoautoa erehtynyt luulemaan autoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa mopoauto
Mopoauto ei ole yhtään sen turvallisempi, kuin mopo tai skootteri.
Ainostaan helpompi havainnoida.
Ja muutama henki olisi ollut mahdollisesti pelastettavissa jos autoilija joka tahallaan ajoi mopoautoa päin ei olisi sitä mopoautoa erehtynyt luulemaan autoksi.
Se mopoauton "koppi" ympärillä antaa sille nuorelle enemmän turvantunnetta ja sit perseillään normaalia enemmän vaikka todellisuudessa siitä lasikuitukopista tulee surmanloukku onnettomuustilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun mies ole aikuinen joka tekee itse omat päätökset? Ei sen tarvitse sua kuunnella.
Toki hän itselleen saisi mopon ostaa ihan varmasti.
Perheessä päätökset tehdään yhdessä.
Ja se yhteinen päätös on, että mopoa ei osteta, niinkö?
Todennäköisesti joo. Riippuu siitä muuttaako ap mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pojalla on ajo-oikeus ja isi maksaa mopoilun kustannukset, niin asia ei sulle mitenkään edes kuulu.
😅 Senkus ostaa, apn ei ole mikään pakko päästää ajamaan. Ei kuulu isälle pätkääkään, jos ap ajamisen kieltää, eikös niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun mies ole aikuinen joka tekee itse omat päätökset? Ei sen tarvitse sua kuunnella.
Toki hän itselleen saisi mopon ostaa ihan varmasti.
Perheessä päätökset tehdään yhdessä.
Jos sillä isällä on paremmat perustelut mopon hankintaan, saattaahan päätös olla toinenkin. Epäilen kyllä suuresti.
Elämä on kuolemista. Riskejä pitää osata arvioida ja suodattaa oikein. Jos pelkää kuolemista liikaa niin unohtaa elää.
Esim jotkut pelkäävät lentämistä, koska lentokone voi tippua.
Tilastot näyttää kuitenkin, että lentäminen on turvallisin matkustuskeino.
Vähän sama, että kiellätkö lapsiasi kävelemästä?
Kävellessä kuolee ihmisiä vuodessa enemmän, kuin auto-onnettomuuksissa tai mopo-onnettomuuksissa.
Tapaturmien vaikutuksesta sitäkin enemmän viellä.
Nuoren joutuminen kuolemaan johtaneeseen mopokolariin on aika pieni.
Omalla käytöksellä voi myös vaikuttaa tähän asiaan jonkin verran. Ainakin pienentää sitä riskiä.
Kun käyttää kypärää oikein ja ajaa selvinpäin eikä törttöile tahalteen niin on aika vahvoilla.
Ehkä se kannattaa tämä tilanne ottaa yhtenä viimeisistä vaikutusmahdollisuutena, hyvin äkkiä vierähtää nämä viimeiset vuodet vaatia vastuullisuutta ja ns. oikeita otteita asioihin. Muutaman vuoden päästä nimittäin hän saa riskeerata itsensä ihan oman mielensä mukaan, ja potentiaalisesti paljon vaarallisemmilla vehkeillä. Kenenkään persoonallisuutta ei kuitenkaan voi kasvattaa pois, enkä missään nimessä toivo kenellekään pahaa, mutta ehkä kannattaa jotenkin käsitellä sitäkin että loppujen lopuksi muiden valintoihin ei voi vaikuttaa ja niiden seuraukset on vain hyväksyttävä tai pikemminkin kestettävä vaikka kuinka kovasti rakastaa.