Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opiskelijan on oltava köyhä? Opiskelisitko pidemmälle, jos siitä maksettaisiin kunnollinen toimeentulo?

Vierailija
24.02.2023 |

On naurettavaa että korkeakouluopiskelijan täytyy köyhäillä jossain solukämpässä ja syödä kaalia vuodet läpeensä. Miettikää nyt vaikka jotain tohtorikoulutettavaa, lääkäriä ym..

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelisin koko elämäni enkä tuottaisi mitään yhteiskunnalle jos siitä saisi palkankaltaisen korvauksen.

Ehkä tässä on syy?

Eli on vain vaihtoehtoina saada joko 250e/kk tai 3000e/kk?

Ihan jo se opintorahan nostaminen takaisin Sipilän hallituksen koulutuspetosta ("koulutuksesta emme leikkaa!") edeltävälle tasolle mahdollistaisi opinnoista valmistumisen ajallaan.

Missä todellisuudessa te oikein elätte? Ei kaikki suomalaiset opiskelijat todellakaan mitään lainaa enää nykyään saa.

Se on joko toimeentulotuki tai osa-aikatyön palkka joilla nyt opiskellaan.

Vierailija
42/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon sitä haluaisikaan saada palkkaa, jotta malttaisi jättää opiskelemisen?  Ei itselläni ainakaan olisi ollut mikään kiire valmistua, jos olisin saanut paremman toimeentulon. - Tuli tarve valmistua vain oikeastaan siksi, että opintotukikuukaudet menivät loppuun ja oli aika säätämistä, että sai karsittua kokoon tuloja sen verran, että pärjäs, kunhalusin kuitenkin saattaa opinnot loppuun.

Nyt kun en saa mitään opintososiaalisia etuja kuten mahd. syödä opiskelija hintaan tai käyttää YTHS:n erittäin edullsiia terveyspalveluita ja moneen paikkaan puoleen hintaan pääsylippuja jne. niin tuntuu, että työttömänä tienaan vähemmän. - Lisäksi koin, jotenkin helpommaksi sanoa, että olen köyhä opiskelija kun edelleen kohtaa heitä, joille työttömyys on vain omien (huonojen) valintojen seurausta, eikä ainakaan kukaan täyspäinen ja normofiksu korkeakkoulutettu voi oikeasti olla työtön, ellei itse päätä olla.

- Mutta joo. Työllistyminen onkin tavoitteena, eikä jämähtää työttömäksi,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä painostetaan kouluun. Eivät tajua millään että ei jollain opintotuella pärjää.

Vierailija
44/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelijalla olisi parempi toimeentulo niin minä siirtyisi päätoimiseksi opiskelijaksi loppuelämäni ajaksi. Nyt opiskelen vain sivutoimisesti valtiotiedettä kun se on niin virkistävää. T: tk-lääkäri

Vierailija
45/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelijalla olisi parempi toimeentulo niin minä siirtyisi päätoimiseksi opiskelijaksi loppuelämäni ajaksi. Nyt opiskelen vain sivutoimisesti valtiotiedettä kun se on niin virkistävää. T: tk-lääkäri

Näin ne asia kasautuu. Lääkäri harrastaa valtiotieteiden opiskelua samalla kuin joku kouluttamaton pitkäaikaistyötön ihmettelee, että miksi yhteiskunta potkii häntä päähän, eikä hän löydä töitä tai saa mieluistaan opiskelupaikkaa.....

Vierailija
46/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teetkin töitä opintojen ohessa, et saa tienata siinä tarpeeksi koska sitten joudut jumalauta maksamaan opintotukia takaisin!!! Tämä jos mikä on omiaan aiheuttamaan köyhyyttä opiskelijoille, et edes työtä tekemällä saa tienata tarpeeksi tullaksesi toimeen!!! Perkele aivan järjetön pykälä tämäkin!!!!

pilkotaanko tuo sana:

opinto TUKI

jos et tarvitse rahallista tukea niin miksi nostaisit tuota?

Sama kun töissäkävijät valittaisi ettei ne saa työttömyskorvausta.

Juma1auta perkele kun opintotuki ei riitä elämiseen, eikä riitä osa-aikatyön palkkakaan tässä saatanan kalliissa maassa!!!!

Vierailija
47/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleminen vaatii sitoutumista etenkin ihmisen oman paremman tulevaisuuden luomiseen. On ihan todella huolestuttavaa, jos yksilö ei ymmärrä opiskelun ja vakaamman toimeentulon yhteyttä. Sen lisäksi, että opiskeleminen avartaa maailmankatsomusta ja lisää yksilön tietoja ja taitoja.

Minun on vaikeaa ymmärtää, että hetkellinen niukka toimeentulo on näiden inhimillisen pääoman investointien tiellä.

Vierailija
48/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti.

Nyt ei houkuta opiskella kun siitä ri ole mitään välitöntä hyötyä ja pitkän aikavälinkin hyöty on epävarmaa.

Vaikea motivoida itseään opiskelemaan millään summalla, kun tiedossa ei ole yhtään sen varmempi työura kuin nyt.

Jos saisin koulutuksen suoritettuani vakitöitä eläkeikään saakka, alkaisi opiskelu houkuttaa vaikka siitä ei mitään maksettaisi. Tosin 20 vuotta olen painanut erilaisissa suorittavissa töissä jotka eivät koulutusta ole vaatineet. Hukkasin vapauteni vaihtaa alaa ja työpaikkaa, lomailla koska haluan jne, jos nyt sitoutuisin yhteen ammattiin. En tiedä, millainen palkka sitä korvaisi.

49/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka siitä palkan maksaisi ja miksi?

Vierailija
50/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeleminen vaatii sitoutumista etenkin ihmisen oman paremman tulevaisuuden luomiseen. On ihan todella huolestuttavaa, jos yksilö ei ymmärrä opiskelun ja vakaamman toimeentulon yhteyttä. Sen lisäksi, että opiskeleminen avartaa maailmankatsomusta ja lisää yksilön tietoja ja taitoja.

Minun on vaikeaa ymmärtää, että hetkellinen niukka toimeentulo on näiden inhimillisen pääoman investointien tiellä.

Aika monta virheellistä oletusta tuossa. Opiskelu ei välttämättä takaa parempaa tai vakaampaa tulotasoa. Paremmat tulot eivät tarkoita kaikille parempaa tulevaisuutta, vaan esim. ihmissuhteet ja terveys saattavat olla tärkeysjärjestyksessä edellä. Opiskelu on vain yksi keinoista lisätä tietoja ja taitoja. Fiksuimmat oppivat uutta joka päivä eikä heidän maailmankatsomustaan tarvitse erityisesti ohjailla ja avartaa. Tyhmempiä taas ei koulutuskaan tässä auta.

Vierailija
51/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut tuet sille, että saa bilettää mahdollisimman pitkään. Ei mitään kiirettä töihin ja kun sinne asti pääsee, niin tietysti vaaditaan sitten vielä ne alhaiset verot, koska mitä sitä turhaan maksamaan muiden loisijoiden elämistä. Eiks joo?

Vierailija
52/60 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on nykyään niin löysää että osa-aikainen työssäkäynti on mahdollista.

Ei ole kaikilla aloilla. Esimerkiksi sote-aloilla voi korkeakoulussa olla läsnäolopakkoa aamukasista iltakuuteen.

Sietääkin.

Tämänpäiväisen iltapäivälehden taulukon mukaan sairaanhoitaja tienaa 3350€/kk eli ihan sikana.

Ei se sitä opiskelijaa hyödytä ja meidänkin luokalla monella on lapsia.

Vierailija
53/60 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelijoille pitää maksaa opiskelusta?

Olen maksanut lasteni opiskelusta ulkomailla. Noin 15K/v kandista ja 35-45€/v maisterintutkinnosta. Oli toki hyvissä yliopistoissa, top15 / top 5 omalla alallaan maailmassa. Yllättäen lapset eivät ole Suomessa töissä, eikä tällä veropolitiikalla varmaan koskaan ole, 

Vierailija
54/60 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelijoille pitää maksaa opiskelusta?

Olen maksanut lasteni opiskelusta ulkomailla. Noin 15K/v kandista ja 35-45€/v maisterintutkinnosta. Oli toki hyvissä yliopistoissa, top15 / top 5 omalla alallaan maailmassa. Yllättäen lapset eivät ole Suomessa töissä, eikä tällä veropolitiikalla varmaan koskaan ole, 

No juurikin tuon takia että Suomen veropolitiikalla niitä opintoja ei pysty kovin moni muulla tapaa rahoittamaan.

Vierailija
55/60 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunnan tulisi kouluttaa minut mahdollisimman pitkälle, jos en ole tähänkään asti onnistunut hankkimaan elantoa koulutuksellani?

Mielestäni Suomessa koulutuksen ilmaisuus tekee jo paljon. Kouluja löytyy myös pk-seudun ulkopuolelta, jos haluaa säästää asumisessa.

Tottakai mielelläni otan vastaan lisää etuja, mutta en halua niitä, jos ne ovat pois vaikkapa terveydenhuollosta. Haluan että vanhempani saavat kunnon hoidon vanhuudenvaivoihin jne.

-Opiskelija

Vierailija
56/60 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin opiskeluajan töissä mäkissä joka pe ja vaihtelevasti la ja su.

Ekan kesän olin ilmaisessa työharjoittelussa, tokana sain tonnin ja sitten pääsinkin sinne töihin.

Ei hidastanut tippaakaan opintoja. Lainat nostin ja laitoin ne suoraan aspiin.

Monta v sai elää tiukemmalla, mutta ostin myös 22 vuotiaana Helsingistä ensiasunnon.

Vierailija
57/60 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M mitään kaalia syönyt.. Nostin opintotuen, opintolainan ja kävin ohessa töissä osa-aikaisena ja kesän kokopäivisenä.

Vierailija
58/60 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri suoritin 5 kk palkattoman ja ateriattoman työharjoittelun, jolla sain paljon opintopisteitä. Ihan täyspäiväistä työtä se opiskelu pitkälti on. Minulla jää opintorahan ja asumisten yhteen lasketusta summasta 108€ vuokran jälkeen, 66€ bussikortin jälkeen 40 sähkön jälkeen ja 20 puhelinlaskun jälkeen... Kaali on luxusta. Eli ilman opintolainaa et voi ostaa oikeasti yhtään mitään.

Vierailija
59/60 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina?

Vierailija
60/60 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina?

Google?