Syöttekö oikeasti aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan? Kauhea määråä mussutusta, närästää pelkä ajatuskin!
Minä keitän kahvit klo 8-9, syön aamupalan sitten kun alkaa maistua noin klo 10, päivällistä syön klo 15-16 ja iltapalaa klo 20-22 (teen töitä kotona).
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuiset syö iltapalaa. Välipalaakin vain aktiiviurheilijat.
Se ettet sinä syö, ei tarkoita etteikö joku muu söisi.
Säännöllinen ateriarytmi takaa sen, ettei tarvitse pitkin päivää olla napostelemassa. Tai oteta kukkurallinen ruokaa lautaselle, kuten jotkut näkyy tekevän. Kun syö säännöllisesti, annoskoot pysyvät myös pieninä, mikä taas auttaa painonhallintaan.
Aikanaan nuorena opiskellessa ammattikoulussa, luokallani oli mies (aikuisopiskelija), joka mättäsi lautaselle niin paljon ruokaa, että puolet siitä valui lautasen reunoja pitkin tarjottimella. Perusteli sillä, että kotiin ei tarvitse ostaa ruokaa (= käytti rahat ennemmin alkoholiin).
Rehellisesti meni aina itseltä ruokahalu, koska sellaista määrää ruokaa ei vain pysty kukaan "normaali" kerralla syömään. Siellä salaatit, hiilihydraatin lähteet ja kastikkeet kelluvat yhdessä köntissä. Joku raja se pitäisi olla tuossakin, vaikka kuinka olisi ilmaista kouluruokaa.
Ja kyllä, tässä yhteydessä voidaan puhua mättämisestä.
Av aamupala, lounaspala, päivällispala och iltapala lämnar man oftast 1 - 2 palan emellan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma, että jos ap:kin joutuisi nostamaan pehvansa ylös sohvasta fyysisiin töihin ja siihen päälle mahdollisesti liikunnallisesti aktiivinen vapaa-aika, niin ei olisi kyselemässä näin tyhmiä.
Äläs nyt ! Samalla lailla minäkin syön ja harrastan urheilua
Vierailija kirjoitti:
Av aamupala, lounaspala, päivällispala och iltapala lämnar man oftast 1 - 2 palan emellan.
Ibland blir man hungrig mellan palorna och då kan man ta lite napostelupalaa för att stilla hungern.
BMW kirjoitti:
Samoin minäkin syön, kuin sinä
Suomalaiset ovat rasvoittuneet liialla syömisellä
Suomalaiset ovat rasvoittuneet väärillä ruokailutottumuksilla, pikaruoalla ja vähäisellä liikunnalla.
Edelleen on heitä jotka pysyvät hoikkina, koska osaavat suhteuttaa aterioinnin ja sen sisällön, vaikka söisivät sen neljä ateriaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuiset syö iltapalaa. Välipalaakin vain aktiiviurheilijat.
Se ettet sinä syö, ei tarkoita etteikö joku muu söisi.
Säännöllinen ateriarytmi takaa sen, ettei tarvitse pitkin päivää olla napostelemassa. Tai oteta kukkurallinen ruokaa lautaselle, kuten jotkut näkyy tekevän. Kun syö säännöllisesti, annoskoot pysyvät myös pieninä, mikä taas auttaa painonhallintaan.
Säännöllinen syöminen on ok. Säännöllisyyteen ei kuitenkaan tarvita aterioiden nimeämistä eikä usein syömistä.
Tutkimusten mukaan kymmenen pientä ateriaa on sopivasti. Pysyy verensokeri tasaisena. Paljon kuitua, eikä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä lähden töihin 6.30, sitä ennen syön aamupalan. Kahvitauko töissä yhdeksältä, lounas yhdeltätoista, kahvi kahdelta. Kotona ruokaa viideltä ja vielä vähän iltapalaa kahdeksalta.
Ei närästä eikä muutakaan. Painoakin alle 60 kg.
Minua kiinnostaisi tietää, mitä syöt eri kerroilla ja paljonko saat päivän aikana energiaa. Itse syön vain kaksi päivän pääateriaa ja pysyn ylipainoisena. Ei siis napostelua tai edes maitoa kahviin väliaikoina. Ateriat eivät sisällä jälkkäriä tai santsaamista ja pidän hiilarimäärän maltillisena, joten monesti mietin miten pieni kerta-annoksen olisi oltava, että voi syödä myös aamupalan ja välipaloja.
Olen eri, mutta syön 5-6 kertaa päivässä ja painoa 52kg.
Syön:
Aamulla joko jogurttia & mysliä tai kaurapuuron pähkinöillä, kahvia
(Aamupäivän välipala hedelmä)
Lounas: yleensä iso iso iso salaatti eli paljon kasviksia, maltilla juustoa/siemeniä/munia/tms, loraus öljyä, pieni annos ruokaa
Välipala: riippuen päivän muista syömisistä hedelmä/ jogurttia tai rahkaa marjoilla / leipää
Päivällinen: kotiruokaa, aina kasvista, proteiini useimmiten pavuista tai linsseistä. Ihan reipas annos. Tuoreita kasviksia lisäksi. Jos oikein nälkä, niin leipää.
Iltapala: riippuen päivän muista syömisistä puuroa/ jogurttia & mysliä/ rahkaa/ leipää tai joskus ruoan jämä
Pääasiassa syön paljon kasviksia, tuoreena ja kypsennettynä. En syö lihaa enkä kalaa lainkaan (kala olisi kyllä terveellistä). Syön reiluja annoksia (ainakin mulle aina päivitellään sitä), mutta jos tarkemmin katsoo, niin syön tosiaan todella paljon vihanneksia. En herkuttele kovin paljon, mutta välillä on sitten pitsa-jäätelö-linjan päiviä kyllä. Liikun paljon.
Terveellisempää jakaa päivän ruokamäärä useampaan annokseen kuin mättää kerralla suuri annos.
Aamupala jää yleensä työpäivinä syömättä, kun ei maistu vielä siihen aikaan, kahvilla mennään. Lounaaksi pari leipää, välipalaksi joku hedelmä tai rahka. Siinä se 😅
Viikonloppuisin aamupala, oikeaa ruokaa lounaaksi, ja se välipala.
Jos närästää, ruoka on silloin liian rasvaista ja/tai mausteista.
Ihan samantekevää kuinka usein syö jos koko ajan syö ns. huonosti.
Syön kun on nälkä. Joillakin kavereilla on aina ruoka mukana ajatuksissa ja puheissa. Aina pitää mukana olla jotain evästä. Suunnitellaan leipomuksia, joita sitten kavereille tyrkytetään. Itse voin istua iltaa viiniä nauttien, mutta toisilla on pakko hommata myös naksuja, pizzaa, juustoja ym. Bussissakin pitää mättää jotain wrappia. Odota nälän tunnetta, ei se ole vaarallista.
Syön vielä välipalatkin tuohon. Tosi pieni annoksia tosin. Tällä konstin lähes - 40 kg/vuodessa. Ei koskaan nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Du glömde bort välipala.
Syön 2 krt päivässä, lounas klo 12-13 ja päivällinen klo 18-20. Aamulla juon kupillisen kahvia mustana ja päivän mittaan vettä tai yrttiteetä. Olen normaalipainoinen.
Minua kiinnostaisi tietää, mitä syöt eri kerroilla ja paljonko saat päivän aikana energiaa. Itse syön vain kaksi päivän pääateriaa ja pysyn ylipainoisena. Ei siis napostelua tai edes maitoa kahviin väliaikoina. Ateriat eivät sisällä jälkkäriä tai santsaamista ja pidän hiilarimäärän maltillisena, joten monesti mietin miten pieni kerta-annoksen olisi oltava, että voi syödä myös aamupalan ja välipaloja.