Autottomana muuttaminen 2,5 km päähän kaupasta (bussi kulkee ns. ovelta ovelle), uhka vai mahdollisuus?
Olen aina ennen asunut kävelymatkan päässä ruokakaupasta pikkukaupungin keskustan liepeillä mutta nyt ihastuin tuohon rauhalliseen seutuun. Uskaltaisiko sitä hakeutua sinne asumaankin? Työmatkani menee ihan ison kaupungin keskustasta jossa on helppo poiketa kaupassa ja jatkaa seuraavalla bussivuorolla mutta entä vapaapäivät/lomat, meneeköhän liian hankalaksi?
Kommentit (184)
Lance Armstrong kirjoitti:
Kyllä noin pitkään matkaan pitää olla sähköpyörä ja pitää pari taukoa
Ei taida vielä nykypyörissä akut riittää moiseen randonneur elämään
Myönnän että meillä kauppaan matkaa alle kaksi kilometriä ja yli 90 prosenttisesti vaimoni käy ostokset tekemässä koska käy autolla töissä. Minulla reipas kilometri työmatkaa ja en todellakaan viitsi enää työpäivän jälkeen lähteä kävellen mitään ostoksia kantamaan. Jos ostokset jäisivät minulle niin verkkokaupasta tilattaisiin. Muistaakseni kotiinkuljetus 9,90 euroa ja siinä hyvään tarkoitukseen esimerkiksi kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Uhka, en muuttaisi. Kyllä autottomana pitää päästä kauppaan kävellen max vartissa. Eikä tässä nyt ole kyse siitä, etteikö tuota matkaa jaksaisi kävellä/pyöräillä. Tuon lisäksi pitää vielä kantaa ruokakassit takaisin ja entäs, jos vaikka sillä hetkellä tärkeä kerma on loppu, niin läheppä hakemaan.. Kannattaa tosissaan harkita, itse en tosin edes harkitsisi.
Mä kanssa mietin, että nyt on palsta yhtäkkiä täynnä ihmisiä, jotka kyllä kävelee kilometrejä kauppaan eikä se ole homma eikä mikään, mutta normaaleissa keskustelussa saa kakkaa niskaan, jos kertoo, että on autoton ja perheellinen. Arki on kuulemma aivan mahdotonta niin... Jaahas.
No mutta itse asiaan. On mahdollista tottakai muuttaa 2,5km päähän kaupasta, mutta miettisin näitä:
- minkälainen ruokakunta (sinä yksin vai perhe?)
- millaiset kauppatottumukset? Osaatko olla suunnitelmallinen?
- Kestätkö tilanteita, joissa joku aines vaan puuttuu eikä sitä juuri silloin pääse hakemaan?
- Voiko osoitteeseen tilata kaupan kotiinkuljetuksen?
Vierailija kirjoitti:
Onko ap myös kehopositiivinen?
En ole. Mutta täytyyhän sitä nyt miettiä tulevaisuuttakin / vanhaksi tulemista jos suunnittelee pitkän asumisen sijantia. Ajattelin asua tuolla lopun ikääni. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Mutta täytyyhän sitä nyt miettiä tulevaisuuttakin / vanhaksi tulemista jos suunnittelee pitkän asumisen sijantia. Ajattelin asua tuolla lopun ikääni. ap
Se ei ole kovin pitkään kun et pääse kauppaan
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo sama matka kauppaan. Pidän kaikesta säilyvästä ja hygieniatuotteista, papereista ym. pientä varastoa ja mulla on aina pakastimessa ruokaa. Siltä varalta että sairastun, tai en vaan jaksa käydä kaupassa just silloin kun joku tarvike/ruoka on loppumaisillaan. Noin kerran viikossa käyn kaupassa (juu usein sen kauppalistan kanssa, joko keskustassa töiden jälkeen tai tuossa 2,5km päässä.) Ei homma eikä mikään. Kesällä kuntoilen vapaalla pyöräilemällä kauppaan (kylmälaukku korissa tarakalla.) Vähän mielenkiintoistahan se tietty on polkea helteellä takaisin lähinnä ylämäkeen raskas reppu, painava täynnä oleva kylmälaukku tarakalla ja vielä kauppakassi pyöränkahvassakin kiireellä kotiin kun ruoat pitää saada mahdollisimman nopeasti kylmään :) Mutta se on just hyvää hyötyliikuntaa.
Muuten hyvä mutta tiedäthän ettei kauppakasseja saa enää laittaa pyöränkahvaan. Se ei ole sallittua vaan on sääntöyhteiskunnassamme vastoin lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhka, en muuttaisi. Kyllä autottomana pitää päästä kauppaan kävellen max vartissa. Eikä tässä nyt ole kyse siitä, etteikö tuota matkaa jaksaisi kävellä/pyöräillä. Tuon lisäksi pitää vielä kantaa ruokakassit takaisin ja entäs, jos vaikka sillä hetkellä tärkeä kerma on loppu, niin läheppä hakemaan.. Kannattaa tosissaan harkita, itse en tosin edes harkitsisi.
Mä kanssa mietin, että nyt on palsta yhtäkkiä täynnä ihmisiä, jotka kyllä kävelee kilometrejä kauppaan eikä se ole homma eikä mikään, mutta normaaleissa keskustelussa saa kakkaa niskaan, jos kertoo, että on autoton ja perheellinen. Arki on kuulemma aivan mahdotonta niin... Jaahas.
No mutta itse asiaan. On mahdollista tottakai muuttaa 2,5km päähän kaupasta, mutta miettisin näitä:
- Kestätkö tilanteita, joissa joku aines vaan puuttuu eikä sitä juuri silloin pääse hakemaan?
Näitä juuri tässä pohdiskelenkin. Ja tosiaan ihmettelen myöskin hyvin monen vastauksen tyyliä... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bussivuorot kulkevat läheltä niin eihän tuossa mitään ongelmaa. Jos oikein painavaa ja paljon aiot kerralla niin ehkä jostain Prismasta tai vastaavasta kotiinkuljetus vaikkapa kerran kuukaudessa. Itse en ole nähnyt vastaavanlaisessa tilanteessa ongelmia ja bussissa saa hyvin kuskattua yhden ihmisen ostokset. Joskus kävelen kun kevyemmät kantamukset. Ilman ostoksia kävelen aina kotiin töistä ja matkaa noin kolmisen kilometriä. Samoin vapaapäivinä ei ongelma mutta toisaalta en oikeastaan koskaan ole koko vapaapäivää kotona ja olen aina tulossa sieltä kauppojen suunnalta joka tapauksessa kotiin.
Lähtisin ennen siitä liikkeelle että onko asunto muutoin sellainen minkä haluat. Ehkä toinen on että säilyykö bussivuorot myös jatkossa riittävinä vai onko pelko että niitä vähennetään jos vuorotyötä teet. Päivätyötä tekevälle tämä ei ongelma.
Niin sitä asuntoa ei siis vielä ole mutta tulevaisuutta tässä jo kovasti mietin :) Bussi menee nyt ja varmasti tulevaisuudessakin puolen tunnin tai vartinkin välein. Tuo kotiinkuljetus voisi olla hyvä ratkaisu esim. kerran kuussa tai enhän nyt vielä tiedä paljonko jotain pyykinpesuaineitakaan sitten yksin menee. ap
Ymmärsin että vasta suunnittelet. Se mikä mietittävä on että jos käyt vaikka ruokaa laittamaan ja joku tärkeä osanen puutttuu niin se on siellä 2,5 kilometrin päässä. Sama illalla jos tulee joku mielihalu. Tai kissa haluaisi lihaa tai kissanminttuherkkuja ja neekin ovat siellä kaupassa. Ajattelua on pakko muuttaa ja varautua paremmin. Minä listaan tosiaan aina kaikki painavat vähintään kuukauden tarpeeksi ja paljon muutakin ilahduttaen kotiinkuljetuksen väkeä.
Mulla on lähimpään kauppaan vain 1km. Mutta en kyllä koskaan mene sinne yhden kermapurkin enkä mielitekojen perässä. Koetan pitää kotona perusainekset ja jos jotain ei ole, niin sovelletaan. Eikä niiden mielitekojenkaan perässä ole aina pakko juosta
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti vain laiska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo sama matka kauppaan. Pidän kaikesta säilyvästä ja hygieniatuotteista, papereista ym. pientä varastoa ja mulla on aina pakastimessa ruokaa. Siltä varalta että sairastun, tai en vaan jaksa käydä kaupassa just silloin kun joku tarvike/ruoka on loppumaisillaan. Noin kerran viikossa käyn kaupassa (juu usein sen kauppalistan kanssa, joko keskustassa töiden jälkeen tai tuossa 2,5km päässä.) Ei homma eikä mikään. Kesällä kuntoilen vapaalla pyöräilemällä kauppaan (kylmälaukku korissa tarakalla.) Vähän mielenkiintoistahan se tietty on polkea helteellä takaisin lähinnä ylämäkeen raskas reppu, painava täynnä oleva kylmälaukku tarakalla ja vielä kauppakassi pyöränkahvassakin kiireellä kotiin kun ruoat pitää saada mahdollisimman nopeasti kylmään :) Mutta se on just hyvää hyötyliikuntaa.
Muuten hyvä mutta tiedäthän ettei kauppakasseja saa enää laittaa pyöränkahvaan. Se ei ole sallittua vaan on sääntöyhteiskunnassamme vastoin lakia.
Kaiken maailman tarakat,laukut ja muut härpäkkeet on pyöräänkin vuosien saatossa keksitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä juuri tässä pohdiskelenkin. Ja tosiaan ihmettelen myöskin hyvin monen vastauksen tyyliä... ap
Itse voisin tosiaan muuttaa 2,5km päähän kaupasta, jos sinne saisi halutessaan tilattua isommat ostokset. Ja samoin tuo olisi ok itsekseni. Mut perheellisenä en muuttaisi ilman tilausmahdollisuutta. Ja oon ihan riittävän monta vuotta hoidellut kauppareissuja pyörällä & peräkärryllä tietääkseni, että se on mahdollista, mutta ärsyttävää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä vaan kuinka paljon oikeasti liikun ja urheilen. Mutta tässä ketjussa ei ollut mistään sellaisesta edes kyse vaan onko tuo kombo pidemmän päälle hankala järjestää että kauppa on tuollaisen matkan päässä kun sellaisesta mulla ei ole kokemusta. Kuvittelin että palstalaisilla olisi ja hyviä vastauksia olen täällä saanutkin sekä näitä ihme vittuiluja. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveä tilanne olisi. Viime kämpässä kauppa oli 800m päässä ja kyllä se lopulta tuli niin isoksi ongelmaksi, että muutin pois. Nyt matka on 200m ja se on sopiva.
Voi alkaa pitemmän päälle uuvuttamaan ja kohta huomaat asuvasi citymarketin pakastealtaassa
Välillä uuvuttaakin ja tilaan Wolt marketista. Onneksi on nykyaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä vaan kuinka paljon oikeasti liikun ja urheilen. Mutta tässä ketjussa ei ollut mistään sellaisesta edes kyse vaan onko tuo kombo pidemmän päälle hankala järjestää että kauppa on tuollaisen matkan päässä kun sellaisesta mulla ei ole kokemusta. Kuvittelin että palstalaisilla olisi ja hyviä vastauksia olen täällä saanutkin sekä näitä ihme vittuiluja. ap
Jos liikut paljon ja urheilet niin miksi pidät 2.5km kauppa matkan kävelyä urotekona jota ei jaksa tehdä? Luetko salilla lehtiä ja otat perseestä kuvia vai mitä oikein teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luultavasti kuvittelee tämän olevan joku trolli.
Vierailija kirjoitti:
Jos liikut paljon ja urheilet niin miksi pidät 2.5km kauppa matkan kävelyä urotekona jota ei jaksa tehdä? Luetko salilla lehtiä ja otat perseestä kuvia vai mitä oikein teet?
Mitä siellä salilla sitten pitäisi tehdä?
T:Perseen kuvaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä salilla sitten pitäisi tehdä?
T:Perseen kuvaaja
Korjaus:
Oman perseen kuvaaja
Minä kirjaisin tuon suurena negatiivisena puolena. Oletan nimittäin että kaikki muutkin vähäisetkin palvelut ovat vähintään saman matkan päässä. Olen asunut elämäni aikana niin keskustassa kuin muutoin aivan kaupan lähellä ja toisaalta pitkänkin matkan päässä. Pahimmillaan oli jotain seitsemisen kilometriä ja olin autoton silloinkin. Mitä syrjemmällä asuu niin sitä huonommin sinne toimii kotiinkuljetukset ruokakaupoista tai muualta. Samoin on hankalampi lähteä minnekään. Nykyään en enää asuisi muualla kuin kaupungin keskustassa. Eihän tämä mikään suurin kaupunki ole mutta aivan kaikki palvelut ovat lähellä. Bussilakko alkamassa ensi viikolla esimerkiksi ja entisestä kodistani olisi noin viitisen kilometriä töihin käveltävää. Nyt muutama sata metriä. Lisäksi syrjemmällä tiet ovat yleensä viimeksi aurattuja ja muutoinkin huonommin hoidettuja jos kävelyyn menee.
Niin varmasti. 8