Autottomana muuttaminen 2,5 km päähän kaupasta (bussi kulkee ns. ovelta ovelle), uhka vai mahdollisuus?
Olen aina ennen asunut kävelymatkan päässä ruokakaupasta pikkukaupungin keskustan liepeillä mutta nyt ihastuin tuohon rauhalliseen seutuun. Uskaltaisiko sitä hakeutua sinne asumaankin? Työmatkani menee ihan ison kaupungin keskustasta jossa on helppo poiketa kaupassa ja jatkaa seuraavalla bussivuorolla mutta entä vapaapäivät/lomat, meneeköhän liian hankalaksi?
Kommentit (184)
Itselläni sama matka lähimpään kauppaan, kuljen sen keväästä pitkälle syksyyn fillarilla, talvella kävellen. Usein pyöräilen kauemmaskin isommille kaupoille. Jos on liukasta, tai sataa kaatamalla, hyppään bussiin. Kissanhiekat tilaan kotiin, samoin ruoat, jos olen sairaana tmv. Ja roudaan ruokaa siis kohtuu isolle perheelle, lapsia on neljä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 4 henkinen perhe ja lähimpään kauppaan 7km suunta, eipä ole tullut vielä mieleen että olisi pitkä matka. Ja ei ole autoa, ihan pyörillä liikutaan
Nostan hattua teidän perheelle tästä asenteesta. Minulle 7km on jo pitkä matka jos kaupassa pitäisi käydä kävellen, mutta asenteeni on että jos jonnekin on 5km matkaa pitäisi se pystyä kävelemäänkin. Tuohan on mitä oivallisinta hyötyliikuntaa kun saa raikasta ilmaa, piristyy ja samalla tulee tehtyä päivänlenkki.
Ap:lle en voi muuta sanoa kuin että jos 2,5km tuntuu liian pitkältä matkalta kävellä kauppaan niin asenteessasi on ongelmia. Minulla oli peruskouluun 2,5km matkaa. Pyöräilin ja kävelin ne matkat 8 vuotiaasta asti joka päivä. Tämä ilman urheilutaustaa. Uskoisin että aikuinen ihminenkin pystyy siihen jos vaan haluaa.
Nämä on näitä First world proplems mitä ihmisillä nykypäivinä on. Täälläkin on pari viestiä missä 2,5km matkaa perustellaan pitkäksi jos ihmiselle yhtäkkiä tuleekin mieliteko saada illalla jotain hyvää syötävää? Onko ihme että ylipaino on lisääntymään päin kun ihmisten täytyy asua 100m päässä lähikaupasta jos mieliteko yllättää? Tai jos jotain unohtuu ostaa kaupasta. Yleensä mikään ei ole niin tärkeää etteikö se voisi jäädä seuraavaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap myös kehopositiivinen?
Todennäköisesti vain laiska
Tietäisitpä vaan kuinka paljon oikeasti liikun ja urheilen. Mutta tässä ketjussa ei ollut mistään sellaisesta edes kyse vaan onko tuo kombo pidemmän päälle hankala järjestää että kauppa on tuollaisen matkan päässä kun sellaisesta mulla ei ole kokemusta. Kuvittelin että palstalaisilla olisi ja hyviä vastauksia olen täällä saanutkin sekä näitä ihme vittuiluja. ap
On se välillä harmittavaa ja rankkaa välillä. Helpotti ainakin paljon omaa arkea kun kauppa parin sadan metrin päässä. Voi käydä kaupassa kiireesti ennen töihin lähtöä ja hakea paketin siitä samalla. Satoi lunta tai vettä taivaan täydeltä niin eihän se haittaa. Pitemmällä matkalla oikeasti kyrsii vaikka vain bussia odottaa. Pakko sopeutua että kävellen ostosreissut tehdessä ostaa vähemmän kerralla ja käy useammin kaupassa. Bussissa yrittää löytää jonkun istumapaikan ja ahtautuu sinne hakkaamatta kaikkia muita ostoksineen.
Tällä palstalla ap on aina väärässä kysyi tai oli hän mitä mieltä tahansa. Siihen sinäkin törmäsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo sama matka kauppaan. Pidän kaikesta säilyvästä ja hygieniatuotteista, papereista ym. pientä varastoa ja mulla on aina pakastimessa ruokaa. Siltä varalta että sairastun, tai en vaan jaksa käydä kaupassa just silloin kun joku tarvike/ruoka on loppumaisillaan. Noin kerran viikossa käyn kaupassa (juu usein sen kauppalistan kanssa, joko keskustassa töiden jälkeen tai tuossa 2,5km päässä.) Ei homma eikä mikään. Kesällä kuntoilen vapaalla pyöräilemällä kauppaan (kylmälaukku korissa tarakalla.) Vähän mielenkiintoistahan se tietty on polkea helteellä takaisin lähinnä ylämäkeen raskas reppu, painava täynnä oleva kylmälaukku tarakalla ja vielä kauppakassi pyöränkahvassakin kiireellä kotiin kun ruoat pitää saada mahdollisimman nopeasti kylmään :) Mutta se on just hyvää hyötyliikuntaa.
Muuten hyvä mutta tiedäthän ettei kauppakasseja saa enää laittaa pyöränkahvaan. Se ei ole sallittua vaan on sääntöyhteiskunnassamme vastoin lakia.
:D Onko oikeasti tehty tämmöinen sääntö? En meinaan ihmettelisi jos olisi. Se kylmälaukku on muuten vielä suurempi hasardi koska mä lataan sen aina hyvin täyteen jolloin pyörästä tulee todella takapainotteinen ja hankala hallittava yllättävissä tilanteissa. Että varokaaaaaaa jos näette mut kesällä polkemassa kaupasta :'D
On. Nauroin itse vedet silmissä kun naapuri kertoi että rikon lakia tullessani kaupasta.
perheelliselle on liian pitkä matka. Toki pyörän kyytiin saa enemmän ostoksia. Ymmärrän kyllä miten kovia monet ovat, mutta totuus on että nykyaikana tuo on liian pitkä matka kävellen. Suuntaansa talvella puolituntia ja ostokset päälle + puolituntia takaisin kävelyä. Helposti saa käytettyä melkein kaksi tuntia reissuun, kun lisää talvipukeutumisen ja riisumiset siihen päälle. Se on liikaa jos kaupassa pitää ravata kolmekin kertaa viikossa. Siinä on pian työpäivän verran kauppailua ja matkailua kerrakseen.
Autolliset ei tätä saa mahtumaan pääkoppaansa. Heillä on niin helvetin paksu kallo siihen mitä ymmärrykseen tulee. Huristelu ja ilman saastuttaminen on pimentänt pääkopan ja aikaulottuvuudet.
Periaatteessa ajateltuna lyhyt lenkki, mutta kyllä se käytännössä autottomalle on liian pitkä matka, kun ottaa työelämän realiteetit mukaan, niin pitkän päivän jälkeen ei hyväkuntoinenkaan jaksa tuollaista tehdä, jos on treenejä ja harrastuksia taustalla.
Siinä mielessä voitte lopettaa sen jeesustelun lyhyestä matkasta ja että pitä jaksaa jne.
Ei pidä ja liian pitkä matka se on käytännössä nykyaikana autottomalle.
Hyvin tulee säästöä, kun ei käy kaupassa ja jaksa lähteä. Aika ankeaahan se silti tulee olemaan kun ottaa realiteetin lasit silmille. Samaa kannattaa käyttää aina kaikessa elämää suunnitellessa.
Jos päivän aikana kykenee jaksavansa tehdä neljäkin askaretta ja siinä samassa tampata matot vasemmalla kädellä, niin totuus on että korkeintaan yhdet askareet kerkeää tehdä ja sekin siirtyy huomiseen.
Sellainen protestanttisen uhon ja ahkeruuden röyhistelyn voi unohtaa. Paavi on monessa asiassa enemmän oikeassa ja tästä on miekkojakin kalisteltu aikoinan paljon.
Se pitäisi muistaa jo. Liika suorittaminen ja luulot itsestä kannattaa realisoida oikealle tasolle.
Suurin osa teistäkin on hyvin väsyneitä ja ap:n ei todellakaan kannata ottaa noin pitkää kauppamatkaa, jos ei ole sellaiseen tottunut. Vanhuksille ja lapsiperheille tuo matka on ihan killeri.
Muutin alueelta, jossa kauppa oli tien toisella puolella sellaiselle jossa kaupoille on juuri tuo reilut pari kilometriä matkaa. Täytyy todeta että minulle ylipainoiselle on ainakin ollut vain hyväksi etten pääse hakemaan spontaanisti suklaata tai sipsipussia kaupasta ilman pientä vaivannäköä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 4 henkinen perhe ja lähimpään kauppaan 7km suunta, eipä ole tullut vielä mieleen että olisi pitkä matka. Ja ei ole autoa, ihan pyörillä liikutaan
Nostan hattua teidän perheelle tästä asenteesta. Minulle 7km on jo pitkä matka jos kaupassa pitäisi käydä kävellen, mutta asenteeni on että jos jonnekin on 5km matkaa pitäisi se pystyä kävelemäänkin. Tuohan on mitä oivallisinta hyötyliikuntaa kun saa raikasta ilmaa, piristyy ja samalla tulee tehtyä päivänlenkki.
Ap:lle en voi muuta sanoa kuin että jos 2,5km tuntuu liian pitkältä matkalta kävellä kauppaan niin asenteessasi on ongelmia. Minulla oli peruskouluun 2,5km matkaa. Pyöräilin ja kävelin ne matkat 8 vuotiaasta asti joka päivä. Tämä ilman urheilutaustaa. Uskoisin että aikuinen ihminenkin pystyy siihen jos vaan haluaa.
Nämä on näitä First world proplems mitä ihmisillä nykypäivinä on. Täälläkin on pari viestiä missä 2,5km matkaa perustellaan pitkäksi jos ihmiselle yhtäkkiä tuleekin mieliteko saada illalla jotain hyvää syötävää? Onko ihme että ylipaino on lisääntymään päin kun ihmisten täytyy asua 100m päässä lähikaupasta jos mieliteko yllättää? Tai jos jotain unohtuu ostaa kaupasta. Yleensä mikään ei ole niin tärkeää etteikö se voisi jäädä seuraavaan kertaan.
Kyllä sulla on päässa se vika ja vikaa.
Kuvittelet olevasi kova ja että jaksat. Todellisuus on ihan toinen.
Olen törmännyt sun kaltaisiin koviksiin jotka jaksaa ja on muka kovia.
Oot sellainen vain sun pääkopassas. Kun todellisuudessa seistään vastakkain, niin totuus on selvä.
Sä et ole se mitä kuvittelet olevas.
Et ole tämän elokuvan sankari, vaan me muut ollaan se.
Sä oot sivuhenkilö.
Mahdollisuus. Osta nyt kumminkin iso farmari auto tai ihan oikea maasturi eikä sitten mitään citymaasturia. Sähkövatkain jeesestelijoiden lelu. Moottoripyörä on myös ihan jees väline kesäkulkemiseen. Iso custom tai kunnon sport touring. Fillari on kanssa hyvä olla olemassa kun sitä tarvitaan aina.
Ja muista, yksi henkilö tarvitsee 60 M2 asuintilaa ettei ala ahdistaan. Rantapaikka on ihan kiva ja varteen otettava vaihtoehto. Suomessa on paljon järviä ja niitä kannattaa hyödyntää, myös asumiseen. Pääsee uimaan ja kalalle jos tekee mieli tuoretta kalaa.
Terveiset täältä esikaupunki alueelta.
Itse olen siirtynyt tilaamaan lähes koko kuukauden ruuat netistä. Paljon mukavampi tehdä ostokset kotona rauhassa tietokoneella. Ensin ajattelin, että kallista, mutta mitä vielä. Rahaa säästyy, kun ostokset on harkiten tehtyjä eikä kaupassa vietetä turhaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksin asuva eikä lemmikkejä tai ainakaan paljoa että heidänkin ruuat pitää hilata kaupasta niin miksi ei. Kissanhiekat painaa sen verran että ei niitä jaksa montaa kilometriä ulkoiluttaa kotiin.
Kissanhiekan ja ruoat kannattaa muutenkin tilata netistä. Meillä on auto, eikä silti roudata niitä itse kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se kauppa on yhteen suuntaan 2,5 km eli toiseen suuntaan sama ostoksia raahaten. Ja toki menisin kesäaikaan fillarillakin yms. Ruokatoimitukset tulevat tuonne, Foodora ja Woltkin. ap
Juu ymmärrettiin kyllä. Mietittiin vaan tässä porukalla että kenen mielestä tuo on pitkä matka
No mun kaveri esim. asuu 5 km päässä ja useimmiten menen kylään bussilla mutta joskus kävellen ja siihen menee noin 45 min aikaakin. Ja kun kävellen heille, olen "lenkillä", enkä varsinaisilla asioillani että sillä tavalla tuo tuntuu melko pitkältä matkalta jos jatkuvasti täytyisi erikseen lähteä. Toki kauppareissut yhdistäisi pääosin työmatkaan muuten. ap
Jos kerran pystyt pääosin yhdistämään kauppareissut työmatkaan niin eihän tuo ole mikään ongelma? Opettele ostamaan suunnitelmallisesti niin ei tarvi käydä joka päivä kaupassa. Silloin joskus harvoin kun joudut vapaapäivänä tai lomalla käymään kaupassa, otat sen lenkin kannalta, kyllä kai sitä yleensä ihmiset muutenkin jonkin verran kävelee ja lenkkeilee vapaalla ollessaan (tai ainakin kannattaisi), ihan hyvä siihen on yhdistää kauppareissu. Ikävimpiä on sellaiset päivät kun on esim kipeänä, mutta sellaisia varten pitää vaan opetella pitämään hätävaraa aina kaapissa muutaman päivän verran, se on järkevää ihan muutenkin. Kesällä menee vielä nopeammin pyörällä.
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Hommaa skootteri tai sähköpyörä.
Talvella kaatuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo sama matka kauppaan. Pidän kaikesta säilyvästä ja hygieniatuotteista, papereista ym. pientä varastoa ja mulla on aina pakastimessa ruokaa. Siltä varalta että sairastun, tai en vaan jaksa käydä kaupassa just silloin kun joku tarvike/ruoka on loppumaisillaan. Noin kerran viikossa käyn kaupassa (juu usein sen kauppalistan kanssa, joko keskustassa töiden jälkeen tai tuossa 2,5km päässä.) Ei homma eikä mikään. Kesällä kuntoilen vapaalla pyöräilemällä kauppaan (kylmälaukku korissa tarakalla.) Vähän mielenkiintoistahan se tietty on polkea helteellä takaisin lähinnä ylämäkeen raskas reppu, painava täynnä oleva kylmälaukku tarakalla ja vielä kauppakassi pyöränkahvassakin kiireellä kotiin kun ruoat pitää saada mahdollisimman nopeasti kylmään :) Mutta se on just hyvää hyötyliikuntaa.
Muuten hyvä mutta tiedäthän ettei kauppakasseja saa enää laittaa pyöränkahvaan. Se ei ole sallittua vaan on sääntöyhteiskunnassamme vastoin lakia.
:D Onko oikeasti tehty tämmöinen sääntö? En meinaan ihmettelisi jos olisi. Se kylmälaukku on muuten vielä suurempi hasardi koska mä lataan sen aina hyvin täyteen jolloin pyörästä tulee todella takapainotteinen ja hankala hallittava yllättävissä tilanteissa. Että varokaaaaaaa jos näette mut kesällä polkemassa kaupasta :'D
On. Nauroin itse vedet silmissä kun naapuri kertoi että rikon lakia tullessani kaupasta.
Hahaha voi hyvä luoja
Yksin asuvalla varmasti toimii, jos on muutenkin tottunut liikkumaan. On hyvä, että mietit tulevaisuutta ennakkoon, mutta voihan sitä vanhempana olla kauppa vaikka viereisessä talossa ja silti on niin huonokuntoinen, ettei sinne pääse itsenäisesti.
Kuitenkin kotiinkuljetus ja ruuantoimitus kotiin toimii, joten en usko että on ongelma. Vaatii vähän suunnitelmallisuutta, mutta siihenkin tottuu. Meillä lähikauppa kilometrin päässä, isommat kaupat sen reilu 2-2,5km päässä, useampi vuosi oltiin ilman autoa, mutta kyllähän se helpottaa, kun on auto. Mutta siis tämän perheen pojat syövät järkyttäviä määriä, jos olisin yksin niin ei tuota minkäänlaista ongelmaa, etenkin jos pyörälläkin pääsee. Jos muut asiat ovat kunnossa niin näkisin asunnon mahdollisuutena.
Mulla lähin kauppa olisi n. 1 km päässä, mutta harvoin huvittaa lähteä jalan tai pyörällä käymään siinä lähikaupassa, joten useimmiten lähden autolla, mutta autolla ei kannata ajaa niin lyhyttä matkaa, joten käyn sitten kauempana automarketissa Cittarilla tai Primassa kaupassa :D
No, onhan siellä hintataso lähikauppaa edullisempi ja laajempi tavaravalikoima, joten ei se hukkaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäiset tankojuopot muovikasseineen joutuu muuten yhä ahtaammalle :(
Ei kyllä onnistuisi multa. Olen viimeksi kävellyt 5 km tai enemmän vuonna 2006.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siirtynyt tilaamaan lähes koko kuukauden ruuat netistä. Paljon mukavampi tehdä ostokset kotona rauhassa tietokoneella. Ensin ajattelin, että kallista, mutta mitä vielä. Rahaa säästyy, kun ostokset on harkiten tehtyjä eikä kaupassa vietetä turhaan aikaan.
Sama havainto! Todellakin rahaa säästyy näin. Lähikaupassa on kalliimmat hinnat kuin Prismassa, josta tilauksen teen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Yllättäen aikaa jää viikossa lähes työpäivän verran kun jättää kävelyt ja pyöräilyt kauppamatkoista pois. Jää aikaa käydä urheilemassa harrastuksissa ja polttaa paremmin kaloreitakin, kun voi ihan asiakseen hikoilla. Ap:n pitkä kauppamatka ajaa helposti työssäkäyvän vain syömään näkkäriä ja näkemään nälkää. Sitä mieluummin jää kotiin kuin lähtee sateeseen tai loskaan hakemaan elintarvikkeita.
Siinä laihtuu ja heikentyy vain, vaikka kuinka olisi ns. "terveysHYÖTYliikuntaa". Jos vähäänkäään urheilee tavoitteellisesti ja on olemassa ihan laji taustalla, niin kaikki hyötyliikunnat ja ylimääräiset huhkimiset kannattaa jättää väliin. Heikentyy vain palautuminen.