Kuinka vanhoja kananmunia vielä käytätte?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilyy monta kuukautta jääkapissa.
Jääkaappi on liian kylmä.
Sopiva on 10- 15 plus astetta. Ei myöskään jääkaapin ovessa, koska muna ei kestä tärinää.
Kananmunat voi säilyttää joko huoneenlämmössä tai jääkaapissa, kunhan on tasainen lämpö.
Toki voi säilyttää. Jääkaappi on kuitenkin liian kylmä pidempiaikaiseen säilytykseen. Ellei sitten ole tuossa esitetyssä lämmössä.
Ei se merkkaa mitään, että löydät Googlella tukea tuolle jääkaapisäilytykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiva on 10- 15 plus astetta. Ei myöskään jääkaapin ovessa, koska muna ei kestä tärinää.
Kananmunat voi säilyttää joko huoneenlämmössä tai jääkaapissa, kunhan on tasainen lämpö.
https://www.saasyoda.fi/kananmunat
Kananmunat voi säilyttää niin jääkaapissa kuin huoneenlämmössäkin, kunhan lämpötila on tasainen. Paras paikka kananmunille olisi kylmäkomero tai viileä huone, sillä optimaalisin säilytyslämpötila kananmunille on 12–14 astetta. Jääkaapin lämpötila on tyypillisesti 2-6 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi säilyttää. Jääkaappi on kuitenkin liian kylmä pidempiaikaiseen säilytykseen. Ellei sitten ole tuossa esitetyssä lämmössä.
😂😂
Ei googlea tarvii käyttää normi asioiden tueksi.
Kyllä jokaisen tulisi tietää mm. kananmunien säilytyksestä. Tietoa minista tulee säännöllisin väliajoin jo vuosien ajan joka tuutista ( tv, radio, lehdet, some etc.)
Yleensä pyrin käyttämään kananmunat ennen parasta ennen päiväystä, mutta jos se ei ole toteutunut niin testaan kananmunat ennen käyttöä upottamalla ne veteen (ainoastaan ne kananmunat joita aion käyttää ruuanlaitossa).
Jos kananmuna kelluu niin se ei ole syötävää. Kaikkia munia ei kannata testata kerralla, jos niitä ei heti käytä koska säilyvyys lyhenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂
Ei googlea tarvii käyttää normi asioiden tueksi.
Kyllä jokaisen tulisi tietää mm. kananmunien säilytyksestä. Tietoa minista tulee säännöllisin väliajoin jo vuosien ajan joka tuutista ( tv, radio, lehdet, some etc.)
😂😂Ei minista vaan munista 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun raja on 2 kuukautta parasta ennen päiväyksen jälkeen.
Kananmunissa se päiväys on turha, joten olet aika urpo :)
Niin minun raja on tuo 2 kuukautta. En näe syytä säilytellä niitä pidempään. Muutenkin kesäajat voi olla haasteellisia munan säilyvyydelle. Tulee riskiä, että säilytyketju ei ole onnistunut täydellisesti.
(sama)
Sama urpo :)
Kananmuna on maailman paras pakkaus.
Tämän minulle opetti biologian opettaja 1970-luvulla (terveisiä pilvien päälle)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pyrin käyttämään kananmunat ennen parasta ennen päiväystä, mutta jos se ei ole toteutunut niin testaan kananmunat ennen käyttöä upottamalla ne veteen (ainoastaan ne kananmunat joita aion käyttää ruuanlaitossa).
Jos kananmuna kelluu niin se ei ole syötävää. Kaikkia munia ei kannata testata kerralla, jos niitä ei heti käytä koska säilyvyys lyhenee.
Kelluvuus ei kerro onko muna syömäkelpoinen. Itse olen monta kertaa keittänyt kananmunia, joista osa on kellunut kattilassa. Kaikki kattilan munat ovat olleet silti täysin syötäviä.
Tuolla logiikalla heität roskiin täysin syömäkelpoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunissa se päiväys on aivan turha. Kelluminen ei kerro pilaantumisesta.
Sellaista munaa en käytä joka pitää lusikalla avustaa römpsääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun raja on 2 kuukautta parasta ennen päiväyksen jälkeen.
Kananmunissa se päiväys on turha, joten olet aika urpo :)
Niin minun raja on tuo 2 kuukautta. En näe syytä säilytellä niitä pidempään. Muutenkin kesäajat voi olla haasteellisia munan säilyvyydelle. Tulee riskiä, että säilytyketju ei ole onnistunut täydellisesti.
(sama)
Selittäisitkö mikä on kananmunan säilytysketju?
Jääkaapissa säilytettyjä kananmunia käytän yleensä vielä noin 3 viikkoa päiväyksestä. Sitä vanhemmat olen heittänyt testaamatta roskiin.
Ja aina siis noi max. 3 viikkoa vanhat kananmunat ovat olleet täysin "tuoreita" eli ei mitään vikaa.
En ole koskaan hylännyt kananmunaa pakkauksessa olevan päivämäärän mukaan, enkä kyllä muistaakseni muutenkaan. En ole aistinvaraisissa testeissänikään huomannut mitään makueroa tuoreemman tai 3 viikkoa vanhentuneen munan näössä, hajussa tai maussa. Yli 70 vuoden kokemuksella voin hyvillä mielin antaa takuun siitä, että oikein säilytetty kananmuna ei vanhene, eikä maku muutu sinä yönä kello 24.00, kun päiväys pakkauksessa päättyy!
1000 vuotisia, Pidän aasialaisesta keittiöstä.