Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko laskettelu ns. yleissivistykseen tai perusosaamiseen, mikä pitäisi lapselle kyetä tarjoamaan?

Vierailija
24.02.2023 |

Nyt hiihtolomalla tuntuu, että lasten kaikki kaverit ovat Lapissa tai vähintään lähirinteissä kaiket päivät. Poikaa erityisesti on kysytty mukaan, mutta ei kehtaa mennä kun ei osaa. On 15v. Rahaa olisi nyt sen verran, että se olisi mahdollista, mutta teini kokee ettei enää kehtaa mennä aloittelijana sinne nolaamaan itseään kun muut laskevat parkkia sun muuta ja ovat aloittaneet pikkulapsena. Jää mieluummin porukasta pois :(

Harmittaa ettei lasten ollessa ihan pieniä pystytty taloudellisista syistä tarjoamaan tämmöistä mahdollisuutta. Ja sitten ei vain kouluiässä enää tullut mieleen. Kallista tuo on, mutta kyllä kai sitä jonkun kerran kauteen olisi kuitenkin pystytty harrastamaan, mutta ei vain enää tullut mentyä. Nyt tuntuu, että lapset on jääneet jostain vähintäänkin yleissivistävästä paitsi kun eivät tiedä lajista mitään, eivät osaa laskea tai toimia edes hississä. Kynnys aloittaa on kai liian korkea jo, harmittaa älyttömästi :(

Kommentit (301)

Vierailija
141/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on taito joka kannattaa opetella lapsena. Aikuisena ei useimmiten enää ole tarvittavaa rohkeutta jos ei sitä ole nuorena jo oppinut.

Nykyään, kun moni lapsi ei osaa edes lukea tai kykene keskittymään yhteen asiaan viittä minuuttia, tällaiset kommentit tuntuu absurdeilta.

Toki, jos kasvatuksen ohjenuora on tehdä lapsestaan mahdollisimman hyvin massaan sopeutuva, niin ehkäpä hyvä laskettelutaito on jo yleisempää hyvä lukutaito. Toinen vaan auttaa oikeasti pärjäämisessä ja toinen on vain pintaa. (Ja joo tiedän kyllä, ettei nämä kaksi sulje toisiaan pois.)

Et tainnut oikein ymmärtää kommenttiani. Taito kannattaa opetella lapsena koska sitä ei aikuisena meinaa enää oppia. Se ei tarkoita sitä, että mielestäni kaikkien kannattaa tämä lapsilleen opettaa.

Teini-ikäinen oppii laskettelun perusteet päivässä, jos on vahva tausta murtomaahiihdossa ja luistelussa. Eli viime kädessä kysymys on viitsimisestä pienten lasten kanssa. Toki on myös väliä sillä, millä leveysasteilla asuu.

-eri.

Olen aloittanut laskettelun 3-vuotiaana, laskin isän kanssa hänen jalkojen välissä. Nyt olen yli 4-kymppinen. Harrastan sen verran, että käyn joka kausi rinteessä ehkä 6-8 kertaa + viikon Lapin loman. En edelleenkään koe olevani mikään pro, vaan olen ajatellut laskettelutuntien ottamista ihan vaan tekniikan hiomiseksi. Että kyllä ne perusteet päivässä oppii juu, mutta taito se onkin asia erikseen.

No se teini voi hioa tekniikkaa vaikka sitten nelikymppisenä niin kuin sinäkin jos haluaa. Pääasia teinille lienee kuitenkin se että pärjää kavereidensa kanssa hississä ja rinteessä, eikä tarvitse jäädä ulkopuolelle.

Vierailija
142/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse osata, jos ei halua. Kannattaa kuitenkin rohkaista poikaasi kokeilemaan! :)

Minut on opetettu laskettelemaan 16-vuotiaana juuri kaverien toimesta, oltiin päivä Hirvensalossa ennen kuin pääsin ystäväperheen mukaan Alpeille viikoksi. Siinä meni max 3 laskua, että sen tekniikan oppi, eikä yhtään kauempaa. Vaikka lanka on täynnä pessimistejä väittämässä, että lapsuuden jälkeen peli olisi menetetty, niin voin luvata, että se ei ole totta.

Tuosta vuodesta 2016 olen lasketellut vähintään viikon joka vuosi ja vuonna 2019 hankin omat kamat, kun totesin sen tulevan paljon halvemmaksi pitkällä tähtäimellä. Nyt olen 22-vuotias ja monia reissuja pienestä asti lasketelleiden kaverien kanssa tehneenä, meistä olisi mahdoton sanoa, milloin kukin on aloittanut, koska kaikki ovat melko saman tasoisia. Toki ei meistä kukaan mitään voltteja tee, mutta parkissakin perus hyppyreistä ja reileistä meno on yllättävän helppoa. Muutaman ystäväni porukoilla on Lapissa mökki, joten näitä reissuja on ollut simppeli tehdä. Olen myös opettanyt kahta yli 20-vuotiasta sen aikaista poikaystävääni ja muutamaa kaveriani laskettelemaan Levillä ja molemmat ovat oppineet perustekniikan jo ensimmäisten laskujen aikana. Jonkinlaista urheilutaustaa on luonnollisesti ollut kaikilla.

Aikuisiälläkin voi oppia lähes minkä lajin tahansa, kunhan lähtee avoimin mielin kokeilemaan uusia asioita!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian myöhäistä oppia!

Vein Lapissa 50-vuotiaan äitini laskettelmaan ensimmäistä kertaa ja hyvin hän pärjäsi. Laskettelusuksilla mentiin. Yhden kerran hän kaatui, muttei mitään naurupurskahdusta pahempaa käynyt.

Lumilautailusta en sitten tiedä olisiko onnistunut. Siinä on erilainen mekaniikka kuin suksissa, ja suurin osa suomalaisista on koulussa suksimaan päässyt eli voi olla ennestään tuttua miten alamäessä suksilla mennään vähän kyykkyyn.

Vierailija
144/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä käyttäisi talvilomaani lasketteluun. En ikinä. Olen kyllä käynyt laskettelemassa ihan Alpeillakin saakka, mutta tämä lumen paska täällä Suomessakin ärsyttää niin paljon, että talvilomat suunnataan kauaksi lumesta.

Vierailija
145/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se kuulu, mutta ainakin meidän lapsille se on ollut todella rakas harrastus. Talvella ovat harva se päivä lähirinteessä kavereiden kanssa. Minä en ole itse lasketellut kuin kerran yläasteella, eikä lasten isäkään kouluaikojen jälkeen.

Esikoisen opetti ekaluokalla kyläkoulun ope laskemaan suksilla. Pienemmät menivät aina isompien kanssa isoon rinteeseen. Lastenrinteessä toki oltiin auttamassa. Aloittivat parin kolmen ikäisenä. Lumilautailun ovat kaikki opetelleet vähän isompina itse kavereiden ja isosisarusten kanssa.

Asumme pikku kaupungissa ja rinteet ovat varsin rauhalliset ja eivät niin vaikeat. Isommissa keskuksissa emme ole käyneet. Lapsista pari on ollut kavereiden kanssa isommissa rinteissä.

Ihan hyvä harrastus talvella, kun ovat ainakin ulkona ja saavat edes vähän liikuntaa. Itse hiihdän mielummin.

Vierailija
146/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, on vähintään keskituloisten tai parempien harrastus.

Vierailija
147/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ekan kerran laskettelemassa 12-vuotiaana, ja opin tekniikan muutamassa tunnissa, joten hyvin oppii tuon ikäinen. Mutta mitään tarpeellista ei kyllä laskettelun opettelu ole kellekään. Eihän mihinkään muuhunkaan harrastukseen ole mitään "pakkoa".

Vierailija
148/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin oli 1980 - luvulla.

Ei ole enään, onneksi.

Vierailija
149/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän junttimaista jo tuo laskettelu. Parkour tai lautailu talvella enemmän cool. Btw uiminen on välttämätön perustaito. Ei joku laskettelu 😀

Ai tämä on junttimaista?

No, tolla on aika vähän tekemistä laskettelun kanssa. Ei noi kundit osaa edes kunnolla hiihtää (oikein siis). 

Vierailija
150/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat käyneet laskettelemassa joitakin kertoja, mutta eivät koskaan siitä erityisemmin innostuneet. Ovat muuten urheilullisia molemmat ja harrastuksetkin liikunnallisia. Pointti siis on, että ei tuo edes ole kaikkien juttu välttämättä, ja ilmankin pärjää erinomaisesti. Jotenkin huvittava muutenkin tuo kommentti, että laskettelu olisi jokin "perustaito" elämässä. Juu ei ole.

Vierailija
151/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhunpalvelus lapselle jos ei opeta lapsena laskemaan suksilla tai laudalla. Kukaan ei teininä tai opiskeluporukalla taikka perheturtuporukalla lähde yhdessä viikoksi hiihtämään tai luistelemaan. Sen sijaan todella moni lähtee rinteeseen ja tuo konsepti on juuri sellainen, että lähdetään nimenomaan porukalla. Vuokrataan mökki ja päivät menee rinteessä. Illalla rentoa oleilua yhdessä. Kyllä toki voi mukaan lähteä vaan after ski meininkiin, mutta onhan se vähän outoa. Sanoisin, että kyllä ne alkeet nyt kannattaa vähintään opettaa, että on halutessa mahdollisuus lähteä rinnematkoille mukaan, eikä kiikasta siitä ettei osaisi.

Vierailija
152/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä piireissä lapsi isompana pyörii. Paremmin toimeentulevat usein käyvät laskemassa, rupusakki ei. Hyvä taito osata jos toiveena on ylempään keskiluokkaiseen elämään integroituminen.

Vierailija
153/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alle 6v. tai jopa 7v. lapsethan pääsevät ilmaiseksi rinteeseen. Kamat ei maksa käytettynä juuri mitään. 5€ oli monot ja 12€ sukset kun juuri eilen kirpparilla katsoin. Miksi ihmeessä ei tarjoaisi lapselle mahdollisuutta edes kokeilla ja oppia alkeet? Jos ei itse osaa,ei se hiihtokoulutuntikaan ylettömästi maksa ja siellä oppii todella nopeasti. Paljon enemmän lapselle on iloa siitä, että oppii laskemaan kuin vaikka taitoluistelua. Kukaan ei aikuisena vietä päivää luistellen,mutta lasketellen/lautaillen sen sijaan todella moni.

Vierailija
154/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienituloisen yksinhuoltajan lapsi, mutta opiskelin painotetulla luokalla kolmannesta luokasta yläasteen loppuun saakka. Ja kyllä, 80% ellei enemmänkin kävi vähintäänkin joskus laskettelemassa, ja kaikki (muut paitsi minä) ulkomailla. Useamman perheellä oli myös hevonen/hevosia. Pääsin yläasteelta kymmenen vuotta sitten. Yläasteen jälkeen paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki menivät lukioon, ja lukion jälkeen lähes kaikki yliopistoon. Lähes puolet on myös asunut tai opiskellut ulkomailla. Tällaisia luokkia ihan oikeasti on, siinä tuntee olonsa hyvin ulkopuoliseksi kun ei ole samanlaisia lähtökohtia.

Minuakin hävetti se etten ollut koskaan lasketellut tai käynyt ulkomailla, ja en olisi teininä kehdannut mennä ensimmäistä kertaa yrittämään kun muut ovat harrastaneet naperosta asti. Mutta olisiko jotain hiljaista aikaa/paikkaa jolloin voisi mennä kokeilemaan? Kuten useampi on jo sanonut niin sitten aikuisenakin voi tehdä laskettelureissuja, ja tässähän on nyt vuosia aikaa salaa harjoitella.

Yleissivistykseen kuulumisesta en tiedä, jos itselläni olisi lapsi niin veisin sen verran että oppisi perusteet ja että jos joku kysyisi että oletko lasketellut niin voisi vastata että olen. Tiedän, minulla on huono itsetunto.

Vierailija
155/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettelin laskettelun vasta nelikymppisenä, lapseni innoittamana. Tekivät koulusta lasketteluretkiä, ja halusi oppia.

En olisi vielä pari vuotta sitten uskonut itsestäni, että nautin näin suuresti, kun tälläkin hiihtolomalla on kiidetty rinteitä alas monta tuntia päivässä Alpeilla.

Nautin vauhdista ja uskaltamisesta, en ole pro, mutta kehityn koko ajan.

Vierailija
156/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuuluuko se yleissivistykseen tai yleistaitoihin, 80-luvulla ollessani peruskoulussa kun siihen kuntaan avattiin laskettelurinne, niin kyllähän koulu vei meidät bussikyydillä tutustumaan siihen paikkaan. Itsellä ei ollut silloin vielä lasketteluvälineitä eikä tullut vuokratuksikaan, mutta vuoden-parin päästä vanhemmat osti mullekin sitten välineet ja muutamia kertoja talvessa tuli muutaman vuoden ajan käytyä, mutta jäi sitten pois se harrastus. No yhden kerran kävin sitten n. 15v tauon jälkeen rinteessä vuonna 2018, ja se on toistaiseksi taas jäänyt siihen. Parissa tunnissa sain silloinkin tarpeekseni laskettelusta.

En minä muista silloin nuorena olleen mitään erityistä vaikeutta laskettelun aloittamisessa tai hissiin menossa, katsoo vaikka siinä hissijonossa miten muut toimivat ja tekee sitten itse samoin.

15v tauon aikana oli näköjään hissiliput muuttuneet langattomiksi mikä helpottaa jonkinverran siitä portista läpimenoa, jonka takana hiihtohissit ovat. Ennen piti olla semmoinen "jojo" ja hissilippu sen pidikkeessä, tai sitten helposti saatavilla olevassa taskussa ja käytettävä se lippu viivakoodilukijassa ennenkuin hissille vievä portti aukesi. Langattomalla kortilla riittää että se on vaikka taskussa mukana ja portti aukeaa.

Vierailija
157/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu-koulustakin mennään laskettelemaan ekaluokasta lähtien

No ei todellakaan mennä. Millä koululla on varaa kustantaa oppilaille välineet, matkat ja liput? Ja kuka heitä valvoisi?

Kyllä meillä ainakin mentiin. Ja harrastus on jatkunut aikuisikään saakka. Nyt omat lapset ovat laskeneet 2 vuotiaasta saakka. Laskettelu on kiva harrastus ja sitä levin reissua odotetaan joka kevät vaan enemmän.

Vierailija
158/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas, on tästäkin saatu keskustelua aikaiseksi. Etelä-Suomen rinteet olleet viime vuosina hätää kärsimässä vähälumisuuden takia, että en tätäkään harrastusta itsestäänselvänä pitäisi.

Vihti meni kiinni keväällä 2022 vappuaattona 30.4., eli aika suurissa ongelmissa olivat lumen kanssa. Okei, oli poikkeuksellista, mutta silti

Vierailija
159/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mielikuva laatulomasta on hissiin jonottaminen. En koskaan matkustaisi sesonkiaikaan Lappiin.

En matkustaisi Lappiin laskettelemaan koskaan. Ylihinnoiteltu, huonot rinteet, huonoa ruokaa. Lähden paljon mielummin Alpeille samalla rahalla. Jos välttämättä haluaa ajaa, niin kannattaa lähteä Ruotsiin Åre:en, tosin sielläkin on hieman pohjoisen lisää hinnoissa. 

Vierailija
160/301 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu, harrastus siinä missä joku muukin. On valitettavasti aika vaarallinen laji. Tunnen tai tunsin yhden lasketellessa kuolleen ja useampia loukkaantuneita. Eivät kaikki sitä harrasta edes suurituloisten tohtorien joukossa eikä sen harrastamattomuus ole mikään ongelma tai ulkopuolisuutta aiheuttava tekijä edes jos on töissä Sveitsissä, jossa jo kaksivuotiaat laskettelevat koska niitä rinteitä on paljon melkein joka puolella. Kultuuriharrastuksia on aika monella mutta niidenkään puute ei todennäköisesti haittaa ainakaan tässä mielessä. Itselle toki niin kulttuuri-, urheilu- kuin muistakin harrastuksista voi olla iloa ja sehän on harrastusten ideakin.

Komppaan tätä. Loukkaannuin itse rinnetörmäyksessä niin että sain pahoja sisäelinvammoja. Rinteeseen pystyy kyllä mennä uudelleen, mutta kyllä se vauhti siellä on sen jälkeen hieman hirvittänyt. Nykyisin viihdyn hiihtoladulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi