Kuuluuko laskettelu ns. yleissivistykseen tai perusosaamiseen, mikä pitäisi lapselle kyetä tarjoamaan?
Nyt hiihtolomalla tuntuu, että lasten kaikki kaverit ovat Lapissa tai vähintään lähirinteissä kaiket päivät. Poikaa erityisesti on kysytty mukaan, mutta ei kehtaa mennä kun ei osaa. On 15v. Rahaa olisi nyt sen verran, että se olisi mahdollista, mutta teini kokee ettei enää kehtaa mennä aloittelijana sinne nolaamaan itseään kun muut laskevat parkkia sun muuta ja ovat aloittaneet pikkulapsena. Jää mieluummin porukasta pois :(
Harmittaa ettei lasten ollessa ihan pieniä pystytty taloudellisista syistä tarjoamaan tämmöistä mahdollisuutta. Ja sitten ei vain kouluiässä enää tullut mieleen. Kallista tuo on, mutta kyllä kai sitä jonkun kerran kauteen olisi kuitenkin pystytty harrastamaan, mutta ei vain enää tullut mentyä. Nyt tuntuu, että lapset on jääneet jostain vähintäänkin yleissivistävästä paitsi kun eivät tiedä lajista mitään, eivät osaa laskea tai toimia edes hississä. Kynnys aloittaa on kai liian korkea jo, harmittaa älyttömästi :(
Kommentit (301)
Moni on myös aikuisena opetellut.
Jos mietin itseäni niin olisin kyllä halunnut oppia laskettelemaan. Olen vain kerran ollut pienessä laskettelukeskuksessa ja sen jälkeen Rukalla. Siinä on kaikki laskettelu mitä olen kokeillut. Rukalla oli ongelmana hisseistä pois pääsy. Jäin kiinni ankkurihissiin pari kertaa. Olin urheiluseuran kanssa siellä, mutta jäin yksin ja vielä eksyin siellä. Jouduin pyytämään apua pari kertaa ja neuvoa mihin vuokraamolle pitäisi mennä. Onneksi eräs pariskunta opasti minut mutkien kautta (käytiin ensin väärällä pienellä vuokraamolla) sinne isommalle vuokraamolle. En muuten olisi enää takaisin löytänyt. He käyttivät paljon aikaa minuun. Olin tuolloin 10-vuotias.
Muuten harrastin sitten hiihtoa ja muuta urheilua kuten yleisurheilua. Osasin ns hallita kehoni hyvin. Laskettelussa pysyin hyvin pystyssä, mutta jarruttaminen yms ei ollut tuttua. Ehkä laskettelu talvilajina kiinnostaa minua. En ole silti enää ajatellut, että viitsin opetella sitä. Lähinnä lapsista mietin sitä, että heidän olisi hyvä osata erilaisia liikuntamuotoja ja kokeilla niitä. Laskettelu voisi olla yksi niistä.
No ei todellakaan kuulu. Ymmärrän kyllä, että jos asuu ihan laskettelurinteen kupeessa, niin ehkä se silloin sellaiselta tuntuu. Mutta täältä pääkaupungin vinkkelistä tuntuu aivan kummalliselta ajatukselta, että katsottaisiin yleissivistykseen kuuluvan jotain sellaista, mikä vaatii auton ja aivan törkeästi rahaa. Ennen katsottiin hiihtotaidon kuuluvan yleissivistykseen, eikä sellaistakaan enää nuorisolla ole. Itse olen akateeminen, kuten sisarukseni ja lähes kaikki ystäväni ja lähinnä huvittaa perustelut siitä, että olisi jotain työreissuja laskettelemaan tms. No ei meillä ainakaan ole useiden kymmenien vuosien aikana sellaista ilmaantunut. Omien lasten kavereista on lasketellut hyvin harva. Ovat joskus kysyneet meidänkin lapsia mukaan, mutta eivät ole olleet kiinnostuneita yhtään, vaikka monia urheilulajeja aktiivisesti harrastavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse osata, jos ei halua. Kannattaa kuitenkin rohkaista poikaasi kokeilemaan! :)
Minut on opetettu laskettelemaan 16-vuotiaana juuri kaverien toimesta, oltiin päivä Hirvensalossa ennen kuin pääsin ystäväperheen mukaan Alpeille viikoksi. Siinä meni max 3 laskua, että sen tekniikan oppi, eikä yhtään kauempaa. Vaikka lanka on täynnä pessimistejä väittämässä, että lapsuuden jälkeen peli olisi menetetty, niin voin luvata, että se ei ole totta.
Tuosta vuodesta 2016 olen lasketellut vähintään viikon joka vuosi ja vuonna 2019 hankin omat kamat, kun totesin sen tulevan paljon halvemmaksi pitkällä tähtäimellä. Nyt olen 22-vuotias ja monia reissuja pienestä asti lasketelleiden kaverien kanssa tehneenä, meistä olisi mahdoton sanoa, milloin kukin on aloittanut, koska kaikki ovat melko saman tasoisia. Toki ei meistä kukaan mitään voltteja tee, mutta parkissakin perus hyppyreistä ja reileistä meno on yllättävän helppoa. Muutaman ystäväni porukoilla on Lapissa mökki, joten näitä reissuja on ollut simppeli tehdä. Olen myös opettanyt kahta yli 20-vuotiasta sen aikaista poikaystävääni ja muutamaa kaveriani laskettelemaan Levillä ja molemmat ovat oppineet perustekniikan jo ensimmäisten laskujen aikana. Jonkinlaista urheilutaustaa on luonnollisesti ollut kaikilla.
Aikuisiälläkin voi oppia lähes minkä lajin tahansa, kunhan lähtee avoimin mielin kokeilemaan uusia asioita!!
"Siinä meni max 3 laskua, että sen tekniikan oppi, eikä yhtään kauempaa" 🤣😂😂
Anna mun nauraa. Olen laskenut yli 30 vuotta ja monta vuotta todella paljon ja vieläkin on paljon oppimista ja tekniikassa hiomista. Johan vitsin heitit. 99 pilkku jotain prosenttia rinteessä olevista ihmisistä ei osaa laskea, paitsi silloin kun pienemmässä paikassa on ohjattu valmennus käynnissä ja rinteessä paljon kisalaskijoita.
Mutta etkös tuossa itsekin juuri todistanut, ettei se laskettelun riemua haittaa vaikkei osaisikaan...
Sehän tässä keskustelussa pointtina oli, että voiko sinne rinteeseen mennä jos ei ole pienestä asti käynyt. Ja tietenkin voi, kun kerran 99pilkkujotain prosenttia on samanlaisia.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Karhunpalvelus lapselle jos ei opeta lapsena laskemaan suksilla tai laudalla. Kukaan ei teininä tai opiskeluporukalla taikka perheturtuporukalla lähde yhdessä viikoksi hiihtämään tai luistelemaan. Sen sijaan todella moni lähtee rinteeseen ja tuo konsepti on juuri sellainen, että lähdetään nimenomaan porukalla. Vuokrataan mökki ja päivät menee rinteessä. Illalla rentoa oleilua yhdessä. Kyllä toki voi mukaan lähteä vaan after ski meininkiin, mutta onhan se vähän outoa. Sanoisin, että kyllä ne alkeet nyt kannattaa vähintään opettaa, että on halutessa mahdollisuus lähteä rinnematkoille mukaan, eikä kiikasta siitä ettei osaisi.
Itse en ainakaan, eikä sisarukseni tai omat aikuiset lapseni, ole koskaan joutuneet tilanteeseen, että pitäisi osata lasketella. Olen muuten ollut useammankin kerran ystäväperheiden kanssa mökkireissulla, missä on nimenomaan hiihdetty. En edes tiedä ketään, kuka kävisi laskettelulomilla.
Ystäväni lapsuudenperheessä teatterissa käyminen oli itsestäänselvyys. Me ei käyty siellä perheenä koskaan. Minulle taas on vierasta se, että heidän perhe ei käynyt koskaan marjassa.
Kaikkien perheessä ja tuttavapiirissä on omat jutut ja tavat, joista tuskin edes on mitään "kaikki tekee niin", vaikka tuntuisi, että "kaikki" käy laskettelemassa, niin tuskin käy.
Laskettelu on liikuntamuoto muiden joukossa, ei mikään, mitä olisi tärkeää osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu-koulustakin mennään laskettelemaan ekaluokasta lähtien
No ei todellakaan mennä. Millä koululla on varaa kustantaa oppilaille välineet, matkat ja liput? Ja kuka heitä valvoisi?
Meidän alakoulusta käytiin laskettelemassa. Itse kerran lähdin ambulanssilla sellaiselta reissulta :)
Tutustuta lapsesi kirjojen maailmaan, koska sitä kautta yleissivistys syntyy.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan kuulu. Omat aikuiset lapseni eivät ole kukaan koskaan lasketelleet, ja heidän kavereistaankin aika harva. Pääkaupunkiseudulla asutaan. Kun mietin niitä lasten kavereita, jotka ovat aikoinaan lasketelleet, niin heillä on kaikilla perheillä ollut joku mökki ilmaiseksi tarjolla, joko oma, työsuhdemökki tai isovanhempien, ei kukaan ole hotellissa Lapissa asunut. Aika arvokastakin puuhaa se on, jos lähtee täältä pääkaupunkiseudulta ajelemaan jonnekin kauas, vuokraa mökin, vuokraa varusteet ja ostaa liput. Siinä on äkkiä monta tonnia selällään. Sillä pääsee jo aikalailla pidemmälle koko perheellä matkoille.
Ihan kivaahan se laskettelu varmaan joidenkin mielestä on, mutta että se kuuluisi perustaitoihin tai yleissivistykseen, niin ei nyt sentään. Itse rinnastan sen kiinnostuneisuuteen tai harrastuneisuuteen. Ihan yhtälailla voisi ajatella, että oopperassa käyminen, veneily tai joku muu on ihan must elämässä, mutta kaikki nyt vaan ei ole kaikkien ulottuvissa rahallisesti eikä kaikkia tarvitse samat asiat kiinnostaakaan.
Sinun lapsesi on aikuisia. Nykyään on eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse osata, jos ei halua. Kannattaa kuitenkin rohkaista poikaasi kokeilemaan! :)
Minut on opetettu laskettelemaan 16-vuotiaana juuri kaverien toimesta, oltiin päivä Hirvensalossa ennen kuin pääsin ystäväperheen mukaan Alpeille viikoksi. Siinä meni max 3 laskua, että sen tekniikan oppi, eikä yhtään kauempaa. Vaikka lanka on täynnä pessimistejä väittämässä, että lapsuuden jälkeen peli olisi menetetty, niin voin luvata, että se ei ole totta.
Tuosta vuodesta 2016 olen lasketellut vähintään viikon joka vuosi ja vuonna 2019 hankin omat kamat, kun totesin sen tulevan paljon halvemmaksi pitkällä tähtäimellä. Nyt olen 22-vuotias ja monia reissuja pienestä asti lasketelleiden kaverien kanssa tehneenä, meistä olisi mahdoton sanoa, milloin kukin on aloittanut, koska kaikki ovat melko saman tasoisia. Toki ei meistä kukaan mitään voltteja tee, mutta parkissakin perus hyppyreistä ja reileistä meno on yllättävän helppoa. Muutaman ystäväni porukoilla on Lapissa mökki, joten näitä reissuja on ollut simppeli tehdä. Olen myös opettanyt kahta yli 20-vuotiasta sen aikaista poikaystävääni ja muutamaa kaveriani laskettelemaan Levillä ja molemmat ovat oppineet perustekniikan jo ensimmäisten laskujen aikana. Jonkinlaista urheilutaustaa on luonnollisesti ollut kaikilla.
Aikuisiälläkin voi oppia lähes minkä lajin tahansa, kunhan lähtee avoimin mielin kokeilemaan uusia asioita!!
Anna mun nauraa. Olen laskenut yli 30 vuotta ja monta vuotta todella paljon ja vieläkin on paljon oppimista ja tekniikassa hiomista. Johan vitsin heitit. 99 pilkku jotain prosenttia rinteessä olevista ihmisistä ei osaa laskea, paitsi silloin kun pienemmässä paikassa on ohjattu valmennus käynnissä ja rinteessä paljon kisalaskijoita.Mutta etkös tuossa itsekin juuri todistanut, ettei se laskettelun riemua haittaa vaikkei osaisikaan...
Sehän tässä keskustelussa pointtina oli, että voiko sinne rinteeseen mennä jos ei ole pienestä asti käynyt. Ja tietenkin voi, kun kerran 99pilkkujotain prosenttia on samanlaisia.
-eri.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Laskettelu on kivaa, vaikka sitä osaa eri tasoilla.
Pointti oli se, että ei kannata todeta oppineensa tekniikan kolmessa laskussa, kun sitä oikeasti ei osaa. Oikean laskutekniikan oppiminen vaatii paljon toistoja ja opetusta.
Perusvirhe on paino liian takana. Tämän tekee suurin osa laskijoista. Paineen pitäisi yksinkertaistaen olla monon läpällä. Minulla on joskus ollut sääret verellä kovien monojen johdosta.
Kuuluuko ruotsalaiset rapujuhlat suomalaiseen yleissivistykseen? Ei kuulu. Suomen Master chefissä oli jakso rapujuhlista.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko ruotsalaiset rapujuhlat suomalaiseen yleissivistykseen? Ei kuulu. Suomen Master chefissä oli jakso rapujuhlista.
Ei rapujuhlissa ole mitään ruotsalaista. Ihan yhtä suomalaista rapujuhlat ovat. Jos olet kasvanut tynnyrissä, älä yleistä.
Tämäkin hiihtoloma on mennyt lapsen kanssa laskettelurinteessä. Olen yksinhuoltaja, autolla Lappiin kulkeminen on minulle mahdottomuus, joten tultiin lentäen. Ja asutaan hotellissa, koska mökkeily lapsen kanssa yksin aikuisena olisi raskasta. Pitäisi suunnitella kaikki yksin.
Meillä on auto vuokrattuna. Ei Lapissa pärjää ilman autoa.
Kallista on. Mutta on hienoa. Luonto on upea.
Olen aloittanut laskettelun aikuisena, on haastavaa. Lapsi sentään on rohkeampi.
Haluan, että lapsi pääsisi mukaan lasketteluporukoihin vanhempana.
Itse mieluiten hiihtäisin pitkiä matkoja, lumikenkäilisin ja vain nauttisin Lapin luonnosta.
Näkeehän rinteessä kuitenkin maisemia.
Haaveilen, että joskus päästäisiin lomalle Alpeille, ja voisin / voisimme koko päivän laskea loivia kilometrejä pitkiä rinteitä.
Ei laskettelu ole mikään must. Yksi talvilaji muiden joukossa. Mutta ei tuo lapsi oikein innostu hiihtämisestä.
Laskettelu on hyvää liikuntaa ja lisää kehonhallintaa. Samalla tulee ulkoiltua ja on tavallaan myös sosiaalista.
Suosittelen. On etelässä myös rinteitä, johon pääsee harjoittelemaan.
Laskettelu tuhoaa tehokkaasti luontoa eroosiolla. Eli kyllä se länsimaalaiseen porsasteluun kuuluu.
Noista rapujuhlista; äitini lapsuudenperhe oli köyhä, mutta he kävivät joka vuosi pyydystämässä rapuja lähipurosta. Ja niitä kuulemma riitti. Oli sellaiset rapujuhlat silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 38-vuotias ja laskenut n. 35 vuotta, joista ehkä 28 laudalla. Parhaimpina kausina junnuna laskin vajaa 100 päivää vuodessa, eli lähes päivittäin. Maailmassa ei varmasti ole yhtään merkattua rinnettä, joka tuottaisi minulle vaikeuksia laskea ja offareidenkin puolella saadaan mennä aika vaativiin hommiin ennen kuin alkaa oikeasti jännittämään. Suksillakin pärjään ihan mukavasti, mutta jos rinteiden ulkopuolella lumiolosuhteet käyvät haastaviksi, niin suksilla homma menee minulla hankalaksi. Siltikään tekniikkani ei ole edes laudalla mitenkään valmis ja aina pystyy oppimaan uusia asioita. Minulla on myös ollut etuoikeus päästä laskemaan ajoittain maailman parhaiden kanssa (mm. maailmanmestareita) ja ei todellakaan ole jäänyt epäselväksi, miksi heille maksetaan siitä hommasta ja miksi minä maksan harrastuksestani.
Väite, että laskettelun oppimiseen menee max. kolme laskua kertoo, ettei sinulla ole mitään käsitystä, mitä laskutaito tarkoittaa. Se, että pystyy auraamaan pikkurinteen alas on ihan hyvä, mutta älä ei ehkä kannata lähteä leijumaan taidoillaan ihan hirveästi.
Yllä olevasta huolimatta, laskutaidon voi toki hankkia aikuisenakin, mutta varmasti helpompaa se on junnuna. Kroppani ei todellakaan pystyisi tänä päivänä ottamaan vastaan sellaista rankaisua, mitä saatiin teininä, kun mätkähdeltiin alas hypyistä ties mikä ruumiinosa edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Laskettelu on vaan huonokuntoisten hupiurheilua.
Luistelu ja hiihtäminen ovat tärkeämpiä taitoja talviurheilussa ja niitä on helmompi harrastaa alkuinvestointien jälkeen.
Miten hiihtoa on helpompi harrastaa alkuinvestointien jälkeen? Toki, jos latu sattuu lähtemään kotipihalta, mutta ei se kaikilla lähde. Aika monissa paikoissa ollaan murtsikassakin suurimman osan talvea lumetettujen latujen varassa ja ei ne välttämättä ole sen lähempänä kuin laskettelukeskus.
Eikä se laskettelu edes ole lähellekään niin kallis harrastus, kun sen maine on. Etelä-Suomen keskuksiin kausikortit maksavat ennakkomyynnissä 100-250 € ja niillä saa sitten laskea vaikka joka päivä. Tietenkin, jos reissaa harrastuksensa perässä, niin siitä tulee lisähintaa, mutta niinhän se on kaikissa lajeissa. Uiminen on halvempaa lähilammessa kuin Karibialla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Laskettelu on vaan huonokuntoisten hupiurheilua.
Näin juuri. Tosimiehet ja -naiset hiihtää murtsikkaa, ja siis "off-trackina". Siinä ei tarvita mitään koneilla tehtyjä latuja, vain sukset, sauvat, lunta maisemassa, ja menoksi...
Ja ketä muuta tökkii laskettelussa se, että ensin täytyy hakeutua johonkin missä nyt löytyy joku tarpeeksi korkea kumpare, sitten sähköenergian hinaamana mennään mäen päälle, ja tullaan alas, ja uudestaan... en oikein näe että tällainen toiminta on linjassa kaiken ympäristöstä huolissaan olemisen kanssa.
Anna mun nauraa. Olen laskenut yli 30 vuotta ja monta vuotta todella paljon ja vieläkin on paljon oppimista ja tekniikassa hiomista. Johan vitsin heitit. 99 pilkku jotain prosenttia rinteessä olevista ihmisistä ei osaa laskea, paitsi silloin kun pienemmässä paikassa on ohjattu valmennus käynnissä ja rinteessä paljon kisalaskijoita.