Kuuluuko laskettelu ns. yleissivistykseen tai perusosaamiseen, mikä pitäisi lapselle kyetä tarjoamaan?
Nyt hiihtolomalla tuntuu, että lasten kaikki kaverit ovat Lapissa tai vähintään lähirinteissä kaiket päivät. Poikaa erityisesti on kysytty mukaan, mutta ei kehtaa mennä kun ei osaa. On 15v. Rahaa olisi nyt sen verran, että se olisi mahdollista, mutta teini kokee ettei enää kehtaa mennä aloittelijana sinne nolaamaan itseään kun muut laskevat parkkia sun muuta ja ovat aloittaneet pikkulapsena. Jää mieluummin porukasta pois :(
Harmittaa ettei lasten ollessa ihan pieniä pystytty taloudellisista syistä tarjoamaan tämmöistä mahdollisuutta. Ja sitten ei vain kouluiässä enää tullut mieleen. Kallista tuo on, mutta kyllä kai sitä jonkun kerran kauteen olisi kuitenkin pystytty harrastamaan, mutta ei vain enää tullut mentyä. Nyt tuntuu, että lapset on jääneet jostain vähintäänkin yleissivistävästä paitsi kun eivät tiedä lajista mitään, eivät osaa laskea tai toimia edes hississä. Kynnys aloittaa on kai liian korkea jo, harmittaa älyttömästi :(
Kommentit (301)
Meidän lapsilla oli laskettelurinne 15 km päässä kotoa, joten kaiket talvet kuskattiin lapsia sinne. Mummo osti vuosikausia joululahjaksi molemmille kausikortin.
Vanhempi siitä ensin kiinnostui joskus 10 -vuotiaana mutta oli arka yksin menemään, joten ilmoittauduin hänen kanssaan lumilautakurssille. Itselle se oli ihan kammotus kun en tykkää tulla mäkeä alas edes sukset jalassa. Mutta poika sai siitä kipinän ja toinen perässä. Itsellä se jäi siihen.
Nyt ovat jo 30 vuotta lautailleet kotimaassa ja ulkomailla.
Laskettelu on aika tyypillistä keskiluokkaisen perheen yhteistä ajanviettoa. Omassa tuttavapiirissä on aika harvoja, jotka eivät ole koskaan lasketelleet. Me olemme lasketelleet pääasiassa Etelä-Suomen rinteissä, pari kestaa talvessa. Muutaman kerran on käyty Lapissa tai Alpeilla.
Kyllä sen vielä teini-ikäinen hyvin oppii, kun vaan kehtaa mennä rinteeseen. Helpompaa tietysti pienempänä, kun kaatuu matalammalta. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mielikuva laatulomasta on hissiin jonottaminen. En koskaan matkustaisi sesonkiaikaan Lappiin.
En matkustaisi Lappiin laskettelemaan koskaan. Ylihinnoiteltu, huonot rinteet, huonoa ruokaa. Lähden paljon mielummin Alpeille samalla rahalla. Jos välttämättä haluaa ajaa, niin kannattaa lähteä Ruotsiin Åre:en, tosin sielläkin on hieman pohjoisen lisää hinnoissa.
Kyllä meille Pyhän rinteet kelpaa ja itse tehdään pääasiassa ruoat ihan kuin kotonakin, joten kelpaa nekin.
Me mennään maaliskuussa taas ja ollaan kaksi viikkoa kerralla, kuten viime vuonnakin. Kun viikon lomasta menee 2 päivää tien päällä, alkaa jo vanhemmiten rasittaa se ajo.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisessa mielessä kyllä kuuluu. Laskettelu jostain syystä erottelee hyvin keskiluokan työväenluokasta ja jokainen varmasti ymmärtää kumpaan kaveriporukkaan lapsi on hyvä saada.
Itseäni ei ainakaa kiinnosta kumpikaan kaveriporukka. Laskettelemaan ei minua kukaan ole pakottanut eikä pakota jatkossakaan.
M34, KTM
Kuoleva laji. Lumet häviää Suomen rinteiltä ja lopulta myös sieltä Alpeilta seuraavien vuosikymmenten aikana. Kannattaa opetella mielummin vaikka uimaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin hiihtoloma on mennyt lapsen kanssa laskettelurinteessä. Olen yksinhuoltaja, autolla Lappiin kulkeminen on minulle mahdottomuus, joten tultiin lentäen. Ja asutaan hotellissa, koska mökkeily lapsen kanssa yksin aikuisena olisi raskasta. Pitäisi suunnitella kaikki yksin.
Meillä on auto vuokrattuna. Ei Lapissa pärjää ilman autoa.
Kallista on. Mutta on hienoa. Luonto on upea.
Olen aloittanut laskettelun aikuisena, on haastavaa. Lapsi sentään on rohkeampi.
Haluan, että lapsi pääsisi mukaan lasketteluporukoihin vanhempana.
Itse mieluiten hiihtäisin pitkiä matkoja, lumikenkäilisin ja vain nauttisin Lapin luonnosta.
Näkeehän rinteessä kuitenkin maisemia.Haaveilen, että joskus päästäisiin lomalle Alpeille, ja voisin / voisimme koko päivän laskea loivia kilometrejä pitkiä rinteitä.
Ei laskettelu ole mikään must. Yksi talvilaji muiden joukossa. Mutta ei tuo lapsi oikein innostu hiihtämisestä.
Mitä nämä ovat nämä lasketteluporukat, joihin täytyy päästä mukaan? Jos on kiinnostunut laskettelusta, niin eiköhän sen taidon voi opetella milloin vain, ja tulee sitten automaattisesti hakeuduttua johonkin joukkoon, joka laskettelee. Mutta esim. itse en ole koskaan uhrannut ajatustakaan sille, että menisin laskettelemaan, eivätkä lapsenikaan ole halunneet, vaikka olisi ollut tilaisuuksia, niin emmehän me joudu mihinkään lasketteluporukoihin, joissa haittaisi, että ei osaa lasketella. Omista ystävistä, tuttavista ja työkavereista ei juuri kukaan laskettele, meitä yhdistää muut kiinnostuksen kohteet. Aika moni meistä talvisin esim. hiihtää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5 lasta iältään 9-22v. Kun asuttiin 10 vuotta sitten eri kaupunginosassa, niin kukaan siellä asuvista lasten kavereista ei lasketellut. Kun sitten rakensimme 10 hyvämaineiselle omakotialueelle ja saimme 2 lasta lisää, niin nytpä 80% kavereista laskettelee. Myös meidän 2 nuorinta.
Kyllähän se laskettelu on vaikkapa murtomaahiihtoon nähden aika paljon kalliimpi harrastus, joten perheen tulot ja näin ollen asuinalue vaikuttaa, kuinka paljon laskettelevia perheitä löytyy kaveripiiristä.
Ja jos valitsee lapselle ns. eliittikoulun (sitä kuuluisaa koulushoppailua), niin kaveripiirissä voikin yhtäkkiä olla huomattava määrä laskettelevia ja matkustelevia perheitä. Ainakin isommissa kaupungeissa näin.
Eliitillä lienee parempaa tekemistä kuin viettää aikaa keskiluokan kanssa hissijonossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5 lasta iältään 9-22v. Kun asuttiin 10 vuotta sitten eri kaupunginosassa, niin kukaan siellä asuvista lasten kavereista ei lasketellut. Kun sitten rakensimme 10 hyvämaineiselle omakotialueelle ja saimme 2 lasta lisää, niin nytpä 80% kavereista laskettelee. Myös meidän 2 nuorinta.
Kyllähän se laskettelu on vaikkapa murtomaahiihtoon nähden aika paljon kalliimpi harrastus, joten perheen tulot ja näin ollen asuinalue vaikuttaa, kuinka paljon laskettelevia perheitä löytyy kaveripiiristä.
Ja jos valitsee lapselle ns. eliittikoulun (sitä kuuluisaa koulushoppailua), niin kaveripiirissä voikin yhtäkkiä olla huomattava määrä laskettelevia ja matkustelevia perheitä. Ainakin isommissa kaupungeissa näin.
Eliitillä lienee parempaa tekemistä kuin viettää aikaa keskiluokan kanssa hissijonossa
Ja mikä sitten on eliittiä? Koulutus? Oma ystävä-ja tuttavapiiri koostuu lähes yksinomaan akateemisista, korkeakoulutetuista henkilöistä. Ei meillä kenelläkään olisi rahaa laittaa lasketteluun. Kyllä ne rahakkaat tuttavat on ihan toisenlaisissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä sitten on eliittiä? Koulutus? Oma ystävä-ja tuttavapiiri koostuu lähes yksinomaan akateemisista, korkeakoulutetuista henkilöistä. Ei meillä kenelläkään olisi rahaa laittaa lasketteluun. Kyllä ne rahakkaat tuttavat on ihan toisenlaisissa töissä.
Harrastavatko teidän lapset yhtään mitään? Laskettelu on suhteellisen edullinen harrastus. Matkailu on sitten kallista, mutta laskettelukeskuksia on ympäri Suomen ja hyvin monin paikoin ei tarvitse ajaa sen pidemmälle kuin futistreeneihinkään.
Riippuu varmaan aika paljon siitä, missä päin Suomea asuu. Pohjoisemmasta on tapana mennä enemmän lomille Lappiin kuin etelästä. Itse olen kotoisin hieman pohjoisemmasta, ja itse laskettelin lapsena ja nuorena, mutta olen muuttanut pk-seudulle jossa omat lapseni ovat syntyneet emmekä ole kertaakaan käyneet laskettelemassa. On niin paljon muitakin kivoja lajeja, ettei tuo ole tullut erityisesti mieleen. Itse myin omat lautailukamppeeni vuosia sitten pois ja harrastetaan paljon muita urheilujuttuja muttei juuri laskettelua. Ja sen oppii aikuisenakin nopeasti, jos kiinnostusta on, omat vanhemmatkin opetteli vasta aikuisina ja useimmille varmaan yksi hiihtokoulutunti riittää ja siihen päälle sitten vähän harjoitusta. Ei ole minusta täällä pk-seudulla mikään erityinen verkostumislaji tai erityisen suosittu omien (jo teinien) kavereiden keskuudessa. Ei ole mitenkään kovin tehokasta urheilua moneen muuhun lajiin verrattuna ja ympäristövaikutuskin huonompi kuin maastohiihdolla. En keksi yhtään syytä miksi lähtisin laskemaan kun voin mennä hiihtämään.
Se on harrastus, eikä mikään elämäntaito joka pitäisi olla kaikilla hallussa.
Itse laitoin jokunen vuosi sitten silloin 10 ja 12 vuotiaat serkukset yksityistunnille pariin otteeseen. Oppivat sen verran että pärjäävät mäessä itsekseen ja ovat käyneet 1-3 kertaa talvessa jossain pienehkössä mäessä keskenään tai kaveriporukoissaan. Täällä lounaassa kun ei aina ole edes lunta. Silti tuntui että edes perusteiden osaamisesta voisi olla iloa myöhemmin.
Itselläni ei ole ollut koskaan kiinnostusta, vaikka kouluaikanani kasarin lopulla alkoi yleistyä.
Vierailija kirjoitti:
Monet nykynuoret karttavat laskettelua sen epäekologisuuden vuoksi, ainakin pk-seudulla.
Vanha keskustelu, mut meillä ainakin oli niin että ne coolit tyypit oli hiihtolomalla Levillä/rukalla/yms. (Joku oli jopa ihan Alpeilla yks vuosi) ja loput jäi kotiin selittämään miten laskettelu muka ei kiinnostaa, vaikka se on ollut viimeiset 3 vuotta somen trendaavin talvilaji 🥲
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan kuulu. Omat aikuiset lapseni eivät ole kukaan koskaan lasketelleet, ja heidän kavereistaankin aika harva. Pääkaupunkiseudulla asutaan. Kun mietin niitä lasten kavereita, jotka ovat aikoinaan lasketelleet, niin heillä on kaikilla perheillä ollut joku mökki ilmaiseksi tarjolla, joko oma, työsuhdemökki tai isovanhempien, ei kukaan ole hotellissa Lapissa asunut. Aika arvokastakin puuhaa se on, jos lähtee täältä pääkaupunkiseudulta ajelemaan jonnekin kauas, vuokraa mökin, vuokraa varusteet ja ostaa liput. Siinä on äkkiä monta tonnia selällään. Sillä pääsee jo aikalailla pidemmälle koko perheellä matkoille.
Ihan kivaahan se laskettelu varmaan joidenkin mielestä on, mutta että se kuuluisi perustaitoihin tai yleissivistykseen, niin ei nyt sentään. Itse rinnastan sen kiinnostuneisuuteen tai harrastuneisuuteen. Ihan yhtälailla voisi ajatella, että oopperassa käyminen, veneily tai joku muu on ihan must elämässä, mutta kaikki
Eikö teillä siellä pks oo mitään lähikukkulaa? Turussakin hirvensalo on just hyvä lasten vihdyttämiseen.
Vihdissä on laskettavaa ihan riittämiin pk seudulla. Nytkin jo 6 rinnettä auki.
Itse laitoin lapset laskukouluun alaluokilla juurikin siitä syystä, että oppivat taidon eikä ainakaan kaadu siihen osallistuminen laskureissuille yms. Käytettynä sai välineet lapsille todella edullisesti. Oltiin alle keskituloisia. Opeteltiin myös vanhemmat laskemaan ja tykättiin kaikki. Siitä sitten laskureissuja oman perheen ja ystävä perheiden kanssa. Tätä jatkunut nyt yli 10 v. Ihan huippureissuja ovat aina. Joskus pelkällä aikuisporukalla mennään. Oltaisiin kaikki jääty paljosta jos olisi suhtauduttu noin rajoitteisesti.
Paikan varaus hiihtokoulusta ja teini rinteeseen? Nopeasti oppii.
On niin kiva harrastus/taito, että kannattaa kokeilla ainakin!
Itsellä meni alakoulun liikuntapäivät 2.luokasta lähtien rinteessä. Kaupungissa kun oli oma sellanen, niin oli aika helppo koulun tarjota vaihtoehdoksi. Kyyti ja liput saatiin koululta, välineet oli omat tai itse maksoi vuokran niistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin hiihtoloma on mennyt lapsen kanssa laskettelurinteessä. Olen yksinhuoltaja, autolla Lappiin kulkeminen on minulle mahdottomuus, joten tultiin lentäen. Ja asutaan hotellissa, koska mökkeily lapsen kanssa yksin aikuisena olisi raskasta. Pitäisi suunnitella kaikki yksin.
Meillä on auto vuokrattuna. Ei Lapissa pärjää ilman autoa.
Vanha ketju, mutta aivan hullu ajatus, että Lapissa ei voisi lomailla ilman autoa (vakituinen asuminen voi sitten olla eri juttu). Olen itse lomaillut Lapissa ainakin 40 kertaa. Joka kerta on pärjätty ilman autoa. Tosin normaalisti hiihdämme murtsikkaa emmekä laskettele, mutta teini-iässä perheen kolmesta lapsesta kaksi halusi nimenomaan lasketella.
Rovaniemen rautatieaseman pihasta pääsee suoraan bussilla useimpiin Lapin hiihtokeskuksiin. Nytkin on jo ensi maaliskuun Lapinmatka varattuna. En todellakaan keksi, mihin tarvitsisin matkallani autoa.
Tämö on vähän samanlainen asia kuin että kuuluuko purjehdusosaaminen yleissivistykseen. Ainakin Pk-seudulla ja Turussa on piirejä, joissa on hieman ns junttia jos ei tunne edes purjeveneen perustermistöä tai miten isopurje nostetaan ja trimmataan.
Sama laskettelussa. Vaikkei mikään superkiinnostunut olisikaan siitä urheiluna, niin suosittelen vahvasti opettelemaan ainakin alkeet. Ei tarvitse opetella Levillä tai Rukalla vaan tyyliin Vihti tai vastaava pikkukeskus riittää hyvin alkuun. Yksityisope on kokonaisuutena yllättävän edullinen, kun kertoja ei montaa tarvita.
Parkkia en osaa kunnolla minäkään eli temput eivät ole pakollisia, mutta tavalliset rinteet ja -etiketti ja hissityypit on hyvä osata. Laskettelu on (purjehduksen tai golfin ohella) yksi harvoja lajeja, jota voi harrastaa porukassa iästä, sukupuolesta ja osaamistasosta riippumatta ja siihen after skit ja saunan jälkeiset illalliset päälle. Tosi kivaa ajanvietettä hyvässä porukassa. näillä reissuilla tyypillisesti työ/kaveriporukka hitsautuu tiivisti yhteen ja reissuja muistellaan vuosien päähän. Harmi jos vain sen takia täytyy jäädä pois, ettei tullut muutamaa kertaa kokeiltua..
Monet nykynuoret karttavat laskettelua sen epäekologisuuden vuoksi, ainakin pk-seudulla.