Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-äidit ja työ

Vierailija
21.11.2006 |

Hei! Kertokaa, jos tältä palstalta yh-äitejä, jotka käyvät töissä (tai opiskelevat) arjestanne. Minkä alan työ? Miten hoito lapsille? Entäs kouluikäiset, jos pääsevät esim klo 13 ja äiti pääsee klo 16, on kotona ehkä klo 17? Minkälainen työaika? jne.

Onko tukiverkostoa?

Olen aloittamassa työnhaun, isä asuu monen sadan kilometrin päässä ja tapaa lastansa pari kertaa kuussa. Ihan pelottaa, miten edes saan töitä, kun en voi tehdä vuorotyötä. Työtä haluan ehdottomasti saada ja menen vaikka siivoamaan (siivojien työtä väheksymättä, mutta kyllähän se tosi on että palkka on kehno..), jos en muuta työtä saa. Kuka edes ottaa yh-äidin töihin? Onko pakko hakemuksessa ja haastattelussa kertoa tilannetta, ettei isä ole lähellä ja olen yksin lapsen kanssa. minulla ei ole edes minkäänlaista tukiverkkoa..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä asuu ulkomailla. minä olen kokopäivätyössä ja työmatka on 84km päivässä. lapsi on pphoitajalla 9,5h päivässä. Tällä hetkellä teen kahta eri aamuvuoroa, mutta vuoden alusta teen 4 eri vuoroa. Aikaisin alkaa klo 7 ja myöhäisin klo 9. lapsella on pitkät päivät, mutta onneksi viihtyy hyvin ja hoitajalle on vain 200metriä. ei mene matkoihin aikaa.

Vierailija
2/6 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyisin vielä, että onko (kunnallisen) perhepäivähoitajan suostuttava hoitamaan lasta esim jos vanhempi tekee 2-vuorotyötä? lapseni on ollut yksityisessä ryhmäperhepäivähoidossa ja se oli auki korkeintaan klo 17 asti. Jos haen lapselleni pph:n paikan, niin onko hoitajalla hoitoajat niinkuin päiväkodeissa vai voinko viedä hoitoon jo esim ennen kuutta? Monet siivoustyöt esim näyttävät alkavan jo klo 6, ja toisaalta taas, jos työvuoroni loppuu esim klo 18 ja haen lapsen vasta klo 19. eikös tule pph:lle vähän liian pitkä työaika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä, menin töihin heti äitiysloman päätyttyä (erosimme ennekuin lapsi syntyi). Olen isossa yrityksessä johdon assistenttina ja poika on perhepäivähoidossa.

Aamulla heräillään kuuden jäljistä ja lähdetään seitsemän tienoilla liikenteeseen, olen töissä puoli kahdeksan jälkeen ja lähden puoli neljän jälkeen kotiin. Poika hoidosta ja tehdään ruoka. Usein teen töitä vielä kotoa käsin kannettavalla tunnin/pari, osan iltapäivällä kun lapsi katsoo lastenohjelmia ja osan kun lapsi nukkumassa.

Kun sitten lapselle tulee aika mennä kouluun, olen siitä onnellisessa asemassa että äitini jää samana vuonna eläkkeelle eli hän auttaa ainakin parin ekan vuoden ajan pienen miehen iltapäiviä ettei tarvitse olla yksin. Lisäksi on vielä koulujen iltapäiväkerhot, joihin voi osallistua.

Mulla ei ole kyllä ollut ongelmia saada töitä vaikka yh olenkin, eihän se mikään tauti ole =). Eikä edes kovin harvinaistakaan. Sitä paitsi, monessa perheessähän se jokatapauksessa on niin että on nuo yh:n vastuut eli kaikki hoitovastuu lapsista yms vaikka mies talossa olisikin -harvemmin se isä kuitenkaan lasten kanssa kotiin jää jos sairastuvat, eiköhän se ole pääasiassa äiti joka ne silloin hoitaa.

Ainakaan hakemuksessa eikä mun mielestä haastattelussakaan ole mikään pakko tilittää omista asioistaan, nehän eivät liity sun työosaamiseesi millään tavalla.

Vierailija
4/6 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joudun pyörittämään tätä ruumbaa yksin, valitsin " vain" siivoustyön. Se oli ainoa mahdollisuus, koska halusin tehdä lyhyempää viikkoa ja mahdollisuuden itse vaikuttaa työpäiväni pituuteen. Minulla on vakituinen siivouskohde n. 15 min päästä kotoa. Päiväkoti on työpaikan ja kodin välissä. Eli myös tämä vaikutti työpaikan valintaan.

Kun aikaani ei mene työmatkoihin pysyy hoitoajat edes jotenkin järjellisinä.

Minä olen aina maininnut yksinhuoltajuudestani ja koskaan ei ole ollut ongelmia saada työtä. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja, mutta olisin saanut vain kolmivuoro-paikkoja. Täällä pk-seudulla on lähes mahdoton saada lapsia 24h-päiväkotiin, joten se vaihtoehto ei tullut kysymykseenkään. Minusta lasten jättäminen yöhoitoon tuntui aikaisemmin niin kamalalta, että näin on parempi.

Jos siivoustyö tuntuu ainoalta sopivalta vaihtoehdolta, kannattaa vertailla tarkasti eri työnantajien työnhakuilmoituksia. Osa firmoista maksaa vain sen TES:sin mukaisen minimin, toiset taas ovat valmiita maksamaan enemmänkin. Itse olen töissä säätiöllä ja he maksavat ihan ok palkkaa. Myös yksityiskotien siivouksesta maksetaan yleensä paremmin, kuin esim. jostain toimistosiivouksesta.

Onnea työnhakuun, ap! Usko vaan, asioilla on tapana järjestyä! :)

Vierailija
5/6 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

PPhoitaja on suostunut epätavallisiin hoitoaikoihin. Itseasiassa yksi päivä sanoi, että koska hänellä ei ole iltaisin tekemistä, niin jos minulla on menoa niin voin viedä lapsen sinne hoitoon. En kuitenkaan ajatellut häntä rasittaa lisähoidoilla.

Asun pienellä paikkakunnalla ja pphoidonohjaajan mukaan olen ollut aina vaikea tapaus, koska lapseni olisi tarvinnut hoitoa 19 asti. onneksi sain töissä sovittua uudet työajat. kaikki on niiin hoitajakohtaista. Hoitajalla on 4 muuta lasta. Yleensä lapseni on hoidossa ensimmäinen ja viimeinen. Tuntuu kurjalta..

Vierailija
6/6 |
21.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin aijemmin joskus kysellyt samaa, vastauksia suuremmin saamatta. Mulla on yksi tarhaikäinen ja eka luokkalainen. Töissä olen ravintolassa vuoropäällikkönä. Teen aamuvuoroa ja lasten ollessa isällä niin silloin on viikonloppu vuoroja ja iltaa. Aamulla poika lähtee 7-8 aikoihin kouluun ja menee siitä iltapäivähoitoon. Tyttön vien tarhaan 8 jälkeen ja siitä töihin. Neljän maissa pääsen töistä pois ja siitä kerhon, (kaupan,) tarhan kautta kotiin. Kotona ollaan 5 maissa. Siinäpä se sitten Lapset nukkumaan n. kasin aikaan ja sit on sitä " omaa aikaa" ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi