Ei rahaa ruokaan
Kommentit (109)
On kyllä pakko kirjoittaa, että itse käyn töissä, mutta ei ole täysiä tunteja. Palkka jää pieneksi. Tähän vuokran maksu, auton kulut ja bensat, sähkö ja vesi yms niin en meinaa enää ruokaa saada ostettua. Ennen ei ollut näin. Nyt tulee mietittyä tarkkaan mitä voi ostaa. Siinä mielessä ymmärrän hyvin jos joillakin on vaikeaa. Näköjään täällä moni ei ymmärrä edes sen vertaa. Oikeastaan en ole kenenkään työkaverin tai tutun kuullut sanovan kuinka ruoka on tosi halpaa ja on rahaa siihen todella hyvin. Kyllä se viesti on toista. Itsellä menee viimeinen viikko ihan sinnitellen. Töihin ei ole rahaa ottaa kuin pienet eväät. Kotona sitten yksi lämmin ruoka. Eikä sen budjetin kaatuminen tarvi paljon. Sivusta.
Ruokakulujen suunnittelu auttaa asiaan. Älä ostele ns turhia elintarvikkeita vaan satsaa perus terveelliseen kotiruokaan. Älä osta viittä kiloa lihaa jos et tiedä kerkeäväsi syödä sen ennen kuin pilaantuu.
Itselläni menee viikossa noin 50€ ruokaan, ja sillä pärjään joskus jopa kaksikin viikkoa. Satsaan kasviksiin, lihaan, kananmuniin, ja esim halpoihin proteiininlähteisiin kuten rahkoihin, raejuustoihin. En ostele kermoja, jogurtteja, yms lisämausteita tai kastikkeita.
Lähin seurakunta ja diakoni sekä lähin ruokajakelu.
Tupakka, alkoholi, kaikki turhat tilaukset pois. Ei kirkollisveroa, Ei heräteostoja, ei kulutusluottoja.
Useimmilla kohosa tulot merkittävästi jo noilla toimenpiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattais miettiä että opettelee budjetoimaan varat paremmin.
Ei se miettiminen kuitenkaan nyt nälkää poista, tulevaisuudessa ehkä .
Mutta varmaan tällaisen kirjoittaja saa vähän buustia omalle egolleen.
Nälkä on hyvä motivaattori taloustaitojen opettelulle.
Älä ap. lannistu,kyllä löytyy ihmisiä joilta löytyy hankalaan tilanteeseen myötätuntoa ja apuakin.
Itse aiheutettuun tilanteeseen ei tarvita apua. Ei kukaan opi sillä, että aina joku tulee auttamaan.
Mistä tiedät, että on itse aiheuttanut tilanteen?
Siitä, että ihminen, joka ei ole oikeutettu tukiin, on sen verran hyvätuloinen, että pystyy ostamaan ruokaa.
Kannattaa vähän opiskella esim. työssä käyvistä köyhistä. Tällaisella ihmisellä voi olla auton romu, jotta kykenee tekemään työtä ( vaikkapa kotisiivoustyötä osa-aikaisena tekevä), ja sen hajoamine ja korjaaminen ( jotta työ jatkuu jatkossakin), voi aiheuttaa pahan taloudellisen kriisin.
Voit myös lukea kirjan Maid. Se ei tietenkään suoraan ole verrannollinen Suomen tilanteeseen, mutta saattaa avata silmiä myös oman kuplan ulkopuolelle näkemiseen
Ei tarvitse lukea mitään kirjoja, kun tuntee Suomen tukijärjestelmän. Työssäkäyvä köyhä on oikeutettu tukiin. Vähintään asumistukeen, monesti myös toimeentulotukeen.
Heh, niinhän sitä etuoikeutettu erehtyy uskomaan.
Etuoikeutettu on henkilö, joka ei tunne Suomen tukijärjestelmää, koska ei ikinä ole itse sitä käyttänyt. Minä olen ja siksi tiedän, mistä puhun. Sinä voit tutustua aiheeseen osoitteessa kela.fi.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ap. lannistu,kyllä löytyy ihmisiä joilta löytyy hankalaan tilanteeseen myötätuntoa ja apuakin.
Itse aiheutettuun tilanteeseen ei tarvita apua. Ei kukaan opi sillä, että aina joku tulee auttamaan.
Siitä, että ihminen, joka ei ole oikeutettu tukiin, on sen verran hyvätuloinen, että pystyy ostamaan ruokaa.
Kannattaa vähän opiskella esim. työssä käyvistä köyhistä. Tällaisella ihmisellä voi olla auton romu, jotta kykenee tekemään työtä ( vaikkapa kotisiivoustyötä osa-aikaisena tekevä), ja sen hajoamine ja korjaaminen ( jotta työ jatkuu jatkossakin), voi aiheuttaa pahan taloudellisen kriisin.
Voit myös lukea kirjan Maid. Se ei tietenkään suoraan ole verrannollinen Suomen tilanteeseen, mutta saattaa avata silmiä myös oman kuplan ulkopuolelle näkemiseen
Ei tarvitse lukea mitään kirjoja, kun tuntee Suomen tukijärjestelmän. Työssäkäyvä köyhä on oikeutettu tukiin. Vähintään asumistukeen, monesti myös toimeentulotukeen.
Ei ole oikeutettu aina. Itsekin jään sopivasti tuen ulkopuolelle. Kysytty on. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pakko kirjoittaa, että itse käyn töissä, mutta ei ole täysiä tunteja. Palkka jää pieneksi. Tähän vuokran maksu, auton kulut ja bensat, sähkö ja vesi yms niin en meinaa enää ruokaa saada ostettua. Ennen ei ollut näin. Nyt tulee mietittyä tarkkaan mitä voi ostaa. Siinä mielessä ymmärrän hyvin jos joillakin on vaikeaa. Näköjään täällä moni ei ymmärrä edes sen vertaa. Oikeastaan en ole kenenkään työkaverin tai tutun kuullut sanovan kuinka ruoka on tosi halpaa ja on rahaa siihen todella hyvin. Kyllä se viesti on toista. Itsellä menee viimeinen viikko ihan sinnitellen. Töihin ei ole rahaa ottaa kuin pienet eväät. Kotona sitten yksi lämmin ruoka. Eikä sen budjetin kaatuminen tarvi paljon. Sivusta.
On todella paljon ihmisiä jotka ymmärtävät tilanteesi mutta ikävä kyllä äänessä tuntuvat toistuvasti olevan sellaiset joilla ei ole hajuakaan mistä kirjoittavat. Jo pelkästään se että palkan lisäksi joutuu hakemaan tukia eli maksattamaan lisäksi valtiolla ne kustannukset jotka pitäisi pystyä peittämään palkallaan. Kertoo yhteiskunnan tilasta.
Vierailija kirjoitti:
Kerää pulloja ja tölkkejä. Kymmenellä tölkillä saat pari pussia makaroonia ja kilon ketsuppia. Kyllä niilla jo monta päivää elelee.
Kerropa tuotemerkit ja ostopaikat, joissa mainitut ostokset saa 1,5 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuoikeutettu on henkilö, joka ei tunne Suomen tukijärjestelmää, koska ei ikinä ole itse sitä käyttänyt. Minä olen ja siksi tiedän, mistä puhun. Sinä voit tutustua aiheeseen osoitteessa kela.fi.
t. sama
Kiitos neuvosta, työssä käyvänä köyhänä, joka ei saa muuta tukia kuin tuon suoraan vuokrananatajlle menevän asumistuen ( millä ei siis ruokaa osteta) tunnen kyllä tilanteeni.
Ihmettelen suuresti, että et tukia saavana yhtään pysty tuntemaan myötätuntoa toista hädänalaista kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Tupakka, alkoholi, kaikki turhat tilaukset pois. Ei kirkollisveroa, Ei heräteostoja, ei kulutusluottoja.
Useimmilla kohosa tulot merkittävästi jo noilla toimenpiteillä.
Ihan oikeasti luulet vähävaraisella olevan varaa tuollaisiin??? Oikeasti??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää pulloja ja tölkkejä. Kymmenellä tölkillä saat pari pussia makaroonia ja kilon ketsuppia. Kyllä niilla jo monta päivää elelee.
Jep, yhden pussin saa ja ketsuppipurkin ainakin meidän ässästä. Jos kaksi euroa ja 20 senttiä päälle onnistuu hankkimaan, saa kilon spaghettia, ja ketsuppipurkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, yhden pussin saa ja ketsuppipurkin ainakin meidän ässästä. Jos kaksi euroa ja 20 senttiä päälle onnistuu hankkimaan, saa kilon spaghettia, ja ketsuppipurkin
Ja sekö on terveellistä mielestäsi??? Luuletko että on syytä pysytellä hengissä jos sinun käsityksesi ihmisarvoisesta elämästä on tuollainen???
-eri
Suomessa, jos et ole oikeutettu etuuksiin, sinulla on laskettu olevan riittävästi rahaa ruokaan. Jos ne rahat menee muuhun, se on oma ongelma. Velkaongelmiin tarjotaan apua, päihdeongelmiin myös..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä vanhemmilta. Itse ainakin antaisin, jos tietäisin ettei lapsellani ole rahaa ruokaan.
Uskot siis tuonpuoleiseen. Vanhempani kuoli kun olin vähän yli 50v.
Ja vanhemmilta saadut perinnöt on hassattu joutavaan, joten nyt "ei ole rahaa ruokaan". Just joo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sekö on terveellistä mielestäsi??? Luuletko että on syytä pysytellä hengissä jos sinun käsityksesi ihmisarvoisesta elämästä on tuollainen???
-eri
Missähän puhuin terveydestä mitään tai ihmisarvoisesta elämästä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa, jos et ole oikeutettu etuuksiin, sinulla on laskettu olevan riittävästi rahaa ruokaan. Jos ne rahat menee muuhun, se on oma ongelma. Velkaongelmiin tarjotaan apua, päihdeongelmiin myös..
Tiedäthän että Suomi on saanut lukuisia huomautuksia sosiaaliturvan riittämättömästä tasosta?? Toivon sinun joutuvan tilanteeseen jossa joku sanoo sinulle että sori nyt vaan, laskimeni mukaan et nyt saa mitään joten voit vaikka kuolla pois.
Vierailija kirjoitti:
5-6 pulloa kun löydät saat pussillisen makaronia.
Lumihangestako? Täällä on 24 astetta pakkasta.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Missähän puhuin terveydestä mitään tai ihmisarvoisesta elämästä mitään?
Se on sivistyneellä ihmisellä itseisarvo. Uutta tietoa sinulle vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Miksi tuhlarille aina pitäisi antaa lisäapuja? Eikö aikuinen ihminen voi ottaa vastuuta omasta elämästään? Talousneuvontaa saa, jos sitä haluaa saada.