Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko liian huolehtivainen äiti? Kyse pian 20-vuotiaasta

Huolehtiva äiti
22.02.2023 |

Tytär melkein 20v suunnittelee kesäksi ulkomaanmatkaa kaveriensa kanssa.

Mua pelottaa päästää tyttö ulkomaille kavereiden kanssa. :D Taidan olla vähän liian huolehtivainen, mutta ehkä sitä ainoaa lastaan haluaisi suojella loputtomiin. Onhan tuo syksyllä muuttamassa pois kotoa, että napanuora pitää katkaista kuitenkin lopullisesti. Tytär toki käy töissä ja Suomessa ovat jonkun verran kavereiden kanssa reissanneet. Lisäksi kyse täysi-ikäisestä ihmisestä, mutta silti. :D

En toki häntä kiellä menemästä koska siihen mulla ei ole oikeutta, mutta äitinä murehdin kuitenkin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset itsekkäät huolehtijaämmät pilaavat lastensa elämän.

Ja voivat jäädä aika yksinäisiksi. Itse en viitsi enää juuri äitini kanssa olla tekemisissä. 40 vuotta jatkuvaa huolehtimista riitti. Ihan sama mitä tein, koskaan ei mitään myönteistä, aina pelkkää huolta ja katastrofiajattelua.

Kuin hysteria siirtyi lastenlapsiin, totesin että minulle riittää. En jaksa samaa ininää enää toisessa polvessa.

Vierailija
42/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäsä ihan ymmärrettävää, että huolehdit, mutta koeta pitää raja murehtimisella. On sitä paitsi aika iso ero sillä, minne tytär lähtee ja miten hän matkustaa. Jos hän matkustaa Eurooppaan ja käyttää julkisia kulkuneuvoja, murehtiminen on aika turhaa. Jos taas lähtee Aasiaan reppureissaamaan, niin vaaran paikkoja on selvästi enemmän.

Ja minä kun luulin että oma äitini on taipuvainen ylihuolehtivaisuteen. Niin vain kuitenkin lähetti minut reppureissulle Aasiaan 17-vuotiaana.

Kaikkea sitä lukee.

Oikein lähetti :D ?

Taitaa elämänpiirisi olla aika kapea, jos tämä on sinusta "kaikkea sitä lukee"-osastoa.

Ilmeisesti on. Tuntuu ihan absurdilta että joku pelkää aikuisen jälkeläisensä ulkomaanmatkan takia.

Ja kyllä, lähetti. Eli ehdotti että lähden ja maksoi matkan ja muut tykötarpeet.

Miksi äitisi halusi, että lähdet ehdoin tahdoin reppureissulle Aasiaan? Vähän epäilyttävää, anteeksi vain...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä matkalla tyttöjä poljetaan kuin tulpattomia mopoja paikallisen Alfredon ja Muhammadin toimesta.

Raiskaaminen on rikos kaikissa maissa.

Ei -sana pitäisi opettaa miespuolisille jo vauvana

Kuka puhui raiskaamisesta? Vai luuletko että parikymppiset tytöt lähtee sinne pihtailemaan

No ei ne välttämättä lähde sinne panemaankaan. Suurimmalla osalla lienee itsesuojeluvaistoa sen verran ettei kenen tahansa matkaan lähde, varsinkaan ulkomailla.

Ihanan naiivi ajatusmaailma

Siitä ei kovin kauaa ole kun olin itse parikymppinen ja reissailin kavereitten kanssa ulkomailla. Ei meistä kukaan sinne seksilomalle lähtenyt, sitä lajia kun on ihan riittämiin tarjolla kotimaassakin. No, toki nuoria on moneksi ja jos jotkut haluaa lähteä ulkomaille panemaan niin siitä vaan kunhan muistaa ehkäisyn ja pitää varansa.

Vierailija
44/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä matkalla tyttöjä poljetaan kuin tulpattomia mopoja paikallisen Alfredon ja Muhammadin toimesta.

Kuka puhui raiskaamisesta? Vai luuletko että parikymppiset tytöt lähtee sinne pihtailemaan

No ei ne välttämättä lähde sinne panemaankaan. Suurimmalla osalla lienee itsesuojeluvaistoa sen verran ettei kenen tahansa matkaan lähde, varsinkaan ulkomailla.

Jos sinä lähdit panemaan niin eihän se nyt tarkoita että kaikki ovat samanlaisia :D  Muitakin kivoja asioita maailmassa nääs, ja moraalikin löytyy jopa monelta parikymppiseltä.

Mulle ei tulisi edes mieleen ajatella omista lapsista että lähtevät johonkin paneskelemaan?? Kutea voi kotimaassakin, reissussa on muuta tekemistä. Porukassa ovat aina reissanneet ja on sovittu ettei kaveria jätetä missään tilanteessa, siinä on vähän noloa kaikkien nähden paneskella:)

Outoja nuo joilla ei ole muuta mielessä?? Varmaan samoja jotka ovat räkäkännissä jo lentokentällä eikä viikon lomasta ole mitään muuta muistikuvaa kuin halpa humala ja kipeä perä:D

Minä en kans ymmärrä näitä jotka kuvittelee aina kaikkien olevan vaan seksin perässä. Kai he itse ovat niin seksihulluja että se on ainoa mitä mielessä liikkuu, vai onko se sitä että siitä puhe mistä puute?

Vierailija
45/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on täysi ikäinen 18vuotiaana.Ei asu lapsuus koti.Sinulla ei sanavaltaa hänen elämä ja tekemiset.Laske irti tai hanki itsellesi mies, niin irtaannut tyttärestäsi helpommin ja anna hänen kolhujen kautta kasvaa itsenäiseksi Naiseksi!

Tunnen äitejä jotka ajattelevat, että 18-vuotias on jo aikuinen ja ajavat pois kotoa. 18-v on täysi-ikäinen, mutta siitä on vielä pitkä matka aikuiseksi. 

Keski-euroopassa nuoret muuttavat kotoa lähempänä 30-vuotiaina, se on vain tämä Suomi jossa ihannoidaan aikaista itsenäistymistä. Osa haluaa muutta jo 16-vuotiaana, osalla sujuu hyvin, mutta kyllähän niitä ongelmiakin on todella monella. 

Keski-Euroopassa? Ajattelet nyt enemmän etelä-Eurooppaa. Kyllä mitä olen keski-Euroopassa matkustanut ja sohvasurffanut, on tullut vaikutelma, että suurin osa muuttaa kyllä siinä parinkympin tienoilla pois vanhempien luota, toki monet asuvat kimppakämpissä, ja esim. Saksassa vanhemmilla taitaa olla yhä jonkinlainen elatusvelvollisuus alle 25-vuotiaasta, joka opiskelee. Mutta johan jo jatko-opiskelujen takia monien täytyy muuttaa toiseen kaupunkiin samassa iässä kuin Suomessakin.

Noin mäkin luulin, tässä yllättävää tutkimustietoa: 

https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/suomalaisnuoret-muuttavat-…

Saksassakin muutetaan keskimäärin vasta 23,7-vuotiaina.

Niin, eli siis huomattavasti lähempänä kahta- kuin kolmeakymppiä. Aiempi kommentoija oli sitä mieltä, että keski-Euroopassa nuoret muuttavat lähempänä 30 ikävuotta pois kotoa. Tämä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
46/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä lähdit panemaan niin eihän se nyt tarkoita että kaikki ovat samanlaisia :D  Muitakin kivoja asioita maailmassa nääs, ja moraalikin löytyy jopa monelta parikymppiseltä.

Mulle ei tulisi edes mieleen ajatella omista lapsista että lähtevät johonkin paneskelemaan?? Kutea voi kotimaassakin, reissussa on muuta tekemistä. Porukassa ovat aina reissanneet ja on sovittu ettei kaveria jätetä missään tilanteessa, siinä on vähän noloa kaikkien nähden paneskella:)

Outoja nuo joilla ei ole muuta mielessä?? Varmaan samoja jotka ovat räkäkännissä jo lentokentällä eikä viikon lomasta ole mitään muuta muistikuvaa kuin halpa humala ja kipeä perä:D

Hahha ainahan sitä on sovittu että pidetään toisista huolta ja ketään ei jätetä, toi nyt on yleisin vanhempien vakuuttelukeino :Ddd

On se nähty useat kerrat kun lähetään vähä tyttöporukalla reissaamaan ;)

Vierailija
47/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se vähän aikaan sitten ollut juttua jostain suomalaisesta juristi naisesta kun meni työmatkalle ja joutui ihmiskaupan uhriksi? Et voi suojella tytärtäsi lopun elämääsi. Sille tapahtuu hirveitä asioita jos on tapahtuakseen.

Vierailija
48/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vhän liian huolehtiva, mutta jos ajattelet mitä itse teit 20 vanhana, niin onko toi nyt erilaista. Tietenkin on normaalia olla ja terveellistä olla huolissaan, mutta, jos tyttö on täysin järjissään oleva ja ajatteleva ihminen, niin älä murehdi. Itse olen nyt 46v ja minä lähdin silloisen poikaystävän nykyinen mieheni, niin hänen mukaansa Ranskaan, kun hän meni ravintolaan kokiksi. Minun äitini oli tietenkin hermona, mutta isäni sanoi, että onhan sillä kunnon poikaystävä ja saavat yhdessä kokea ja nähdä maailmaa. Meidän tytär lähti 18 vuotiaana Mexicoon opiskelemaan kokiksi, niin olin hermona itse, mutta mieheni sanoi, että miten tämä on nyt erilaista, kun me lähdettiin yhdessä Ranskaan missä opiskelit sairaanhoitajaksi. Sinä kuitenkin opiskelit siellä ja minä tein ravintolassa pitkiä päiviä. Eiköhän toi tyttö osaa pärjätä itsekseen ja kai me ollaan se hyvin kasvatettu, kun kuitenkin lähti toteuttaa omaa unelmaansa.

Sinun lapsi lähtee lomamatkalle ja palaa kotiin sieltä kohta. Me lähdettiin 6 vuodeksi nuorena pois ja tytär lähti nuorena pois ja on ollut Meksikossa 2 vuottasj nyt on Italiassa ollut 1 vuoden. Hyvin on pärjännyt eikä ole kertaakaan soitellut rahaa. Luota lapseesi.

Vierailija
49/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teillä on terve suhde tyttäresi kanssa. On luonnollista että huolestuttaa ainoan lapsensa puolesta. Oma tyttäreni on minulle maailman tärkein ihninen, en voisi onnellisempi olla, kun olen hänet saanut! Mutta, rakastamme toisiamme kuten äiti ja tytär, pyyteettömästi ja luotamme toisiimme. Tyttäreni on järkevä, nuori nainen ja siksi uskallan antaa hänen elää ja kokea elämää.

Äiidin rakkaus pitää aina sisällään huolta, mutta se kertoo vain siitä, kuinka hyvä suhde sinulla on tyttäreesi! Olette onnekkaita!

T. Äiti ja sen tytär

Vierailija
50/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahha ainahan sitä on sovittu että pidetään toisista huolta ja ketään ei jätetä, toi nyt on yleisin vanhempien vakuuttelukeino :Ddd

Niin no, aina nuo on samaa matkaa myös takaisin tulleet. Laittaneet kuvia rantabileistä ja paljon upeita matkakuvia matkan varrelta. Liian fiksuja likkoja randompanoihin, sori. Jos ei niille kelpaa kuka tahansa Suomessa niin miten luulet että ulkomailla?? 

Vierailija
51/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tulee se vielä sekin päivä, että tyttärei on huolestunut sinusta. Siispä, älä syytä itseäsi, on luonnollista olla huolissaan, terveen ihmisen merkki. Luota itseesi ja tyttäreesi, rakennat hyvää äiti-tytärsuhdetta!

Vierailija
52/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sitä naisvihaa on tuoda tähänkin ketjuun, ei tarvitse, voit palata ylilaudalle. 

Vierailija
53/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa huolestuttaa, kunhan et kiellä häneltä lähtemistä.

Vierailija
54/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on täysi ikäinen 18vuotiaana.Ei asu lapsuus koti.Sinulla ei sanavaltaa hänen elämä ja tekemiset.Laske irti tai hanki itsellesi mies, niin irtaannut tyttärestäsi helpommin ja anna hänen kolhujen kautta kasvaa itsenäiseksi Naiseksi!

Tunnen äitejä jotka ajattelevat, että 18-vuotias on jo aikuinen ja ajavat pois kotoa. 18-v on täysi-ikäinen, mutta siitä on vielä pitkä matka aikuiseksi. 

Keski-euroopassa nuoret muuttavat kotoa lähempänä 30-vuotiaina, se on vain tämä Suomi jossa ihannoidaan aikaista itsenäistymistä. Osa haluaa muutta jo 16-vuotiaana, osalla sujuu hyvin, mutta kyllähän niitä ongelmiakin on todella monella. 

Keski-Euroopassa? Ajattelet nyt enemmän etelä-Eurooppaa. Kyllä mitä olen keski-Euroopassa matkustanut ja sohvasurffanut, on tullut vaikutelma, että suurin osa muuttaa kyllä siinä parinkympin tienoilla pois vanhempien luota, toki monet asuvat kimppakämpissä, ja esim. Saksassa vanhemmilla taitaa olla yhä jonkinlainen elatusvelvollisuus alle 25-vuotiaasta, joka opiskelee. Mutta johan jo jatko-opiskelujen takia monien täytyy muuttaa toiseen kaupunkiin samassa iässä kuin Suomessakin.

Niin, eli siis huomattavasti lähempänä kahta- kuin kolmeakymppiä. Aiempi kommentoija oli sitä mieltä, että keski-Euroopassa nuoret muuttavat lähempänä 30 ikävuotta pois kotoa. Tämä ei pidä paikkaansa.

Totta. Mutta se ensimmäinen kommentoija oli sitä mieltä, että 18-vuotiaat asuvat jo poissa kotoa, niin ei sekään pidä paikkaansa edes Suomessa.

Vierailija
55/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta se ensimmäinen kommentoija oli sitä mieltä, että 18-vuotiaat asuvat jo poissa kotoa, niin ei sekään pidä paikkaansa edes Suomessa.

"parinkympin tienoilla" ei kyllä viittaa 18-vuotiaisiin. Tai ainakin itse tulkitsin sen nimen omaan 20-22-vuotiaaksi tms.

Vierailija
56/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäsä ihan ymmärrettävää, että huolehdit, mutta koeta pitää raja murehtimisella. On sitä paitsi aika iso ero sillä, minne tytär lähtee ja miten hän matkustaa. Jos hän matkustaa Eurooppaan ja käyttää julkisia kulkuneuvoja, murehtiminen on aika turhaa. Jos taas lähtee Aasiaan reppureissaamaan, niin vaaran paikkoja on selvästi enemmän.

Ja minun 19-vuotias on just Aasiassa reppureissaamassa:(

Vierailija
57/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö panit jokaisen vastaantulevan kanssa ulkomaanmatkoilla? Tai kotimaan?

Vierailija
58/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut siis omasta kokemuksestasi. Aika vastuutonta tuo sinun reissaaminen on ollut, ihme, jos mitään ei sattunut.

59/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko suunnitteli muutama vuosi sitten ollessaan 24-vuotias parin yön reissua Helsinkiin kaverinsa kanssa uutena vuotena ja hänen äitinsä eli mun isän vaimo yritti suostutella häntä luopumaan ideasta, koska hänen mielestään Helsingissä on liian vaarallista .

Vierailija
60/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastava äiti huolehtii aina lapsistaan , kaiken ikäisistä.