Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko liian huolehtivainen äiti? Kyse pian 20-vuotiaasta

Huolehtiva äiti
22.02.2023 |

Tytär melkein 20v suunnittelee kesäksi ulkomaanmatkaa kaveriensa kanssa.

Mua pelottaa päästää tyttö ulkomaille kavereiden kanssa. :D Taidan olla vähän liian huolehtivainen, mutta ehkä sitä ainoaa lastaan haluaisi suojella loputtomiin. Onhan tuo syksyllä muuttamassa pois kotoa, että napanuora pitää katkaista kuitenkin lopullisesti. Tytär toki käy töissä ja Suomessa ovat jonkun verran kavereiden kanssa reissanneet. Lisäksi kyse täysi-ikäisestä ihmisestä, mutta silti. :D

En toki häntä kiellä menemästä koska siihen mulla ei ole oikeutta, mutta äitinä murehdin kuitenkin.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edes kerro, minne.

Vierailija
62/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on täysi ikäinen 18vuotiaana.Ei asu lapsuus koti.Sinulla ei sanavaltaa hänen elämä ja tekemiset.Laske irti tai hanki itsellesi mies, niin irtaannut tyttärestäsi helpommin ja anna hänen kolhujen kautta kasvaa itsenäiseksi Naiseksi!

Taas sä sekoilet täällä. Voisit ottaa kuppia vähän vähemmän niin ehkä tekstistä tulisi järkevämpää.

Kyllä tytär asuu lapsuudenkodissa, en tiedä mistä keksit ettei asuisi. Hyvin selvästi kirjoitin, että en mä voi häntä estää matkustamasta. Sen verran sananvaltaa kyllä on, että kun tämän talon katon alla vielä asuu, että muutkin pitää huomioida ja se että talossa vuorotyötä tekeviä ihmisiä. 

Aviomies mulla kyllä on, että en tiedä mistä tuonkin repäisit ettei olisi. Luit kyllä todella kummallisesti mun aloituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäsä ihan ymmärrettävää, että huolehdit, mutta koeta pitää raja murehtimisella. On sitä paitsi aika iso ero sillä, minne tytär lähtee ja miten hän matkustaa. Jos hän matkustaa Eurooppaan ja käyttää julkisia kulkuneuvoja, murehtiminen on aika turhaa. Jos taas lähtee Aasiaan reppureissaamaan, niin vaaran paikkoja on selvästi enemmän.

Eurooppa on matkakohde, mutta ei vielä ole varmuutta mikä maa. 

Vierailija
64/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä päästä.

Miksi en päästäisi ja millä tuon edes estäisi. :D

Vierailija
65/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastava äiti huolehtii aina lapsistaan , kaiken ikäisistä.

Ne huolehtimiset voi pitää omana tietonaan, ei niitä tarvitse lapselle kertoa. Samoin jossain vaiheessa vanhemman pitää ruveta luottamaan lapseensa, muussa tapauksessa kasvatus on epäonnistunut.

Vierailija
66/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans ainainen huoli. Että et ole ainoa. Minuakin hirvittää kun 19-vuotias lähtee reissuun.

Vierailija
67/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset itsekkäät huolehtijaämmät pilaavat lastensa elämän.

Ja voivat jäädä aika yksinäisiksi. Itse en viitsi enää juuri äitini kanssa olla tekemisissä. 40 vuotta jatkuvaa huolehtimista riitti. Ihan sama mitä tein, koskaan ei mitään myönteistä, aina pelkkää huolta ja katastrofiajattelua.

Kuin hysteria siirtyi lastenlapsiin, totesin että minulle riittää. En jaksa samaa ininää enää toisessa polvessa.

A. En ole itsekäs

B. En ole huolehtijaämmä

C. En ole hysteerinen

Sä sen sijaan vedit todella pahasti överiksi ja haukut mua täysin syyttä. Mä en ole lapseni elämää pilaamassa, joten nyt rauhoitu. Se, että huolehtii ja välittää lapsistaan ei tarkoita sitä, että rajoittaa tämän elämää. 

Vierailija
68/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon huolehtimiseen vaikuttaa varmasti tosi paljon (oman luonteen lisäksi) se, miten paljon nuorella on matkustuskokemusta. Jos on perheen kanssa matkusteltu paljon, niin eihän siinä silloin mitään huolehtimista ole.

Ajattele ap, että asiat voisivat olla huonomminkin. Kun oma lapseni lähti 19-vuotiaana ensimmäistä kertaa ikäisessään seurassa ulkomaanmatkalle, se oli hänen häämatkansa.

Vierailija
69/69 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on täysi ikäinen 18vuotiaana.Ei asu lapsuus koti.Sinulla ei sanavaltaa hänen elämä ja tekemiset.Laske irti tai hanki itsellesi mies, niin irtaannut tyttärestäsi helpommin ja anna hänen kolhujen kautta kasvaa itsenäiseksi Naiseksi!

Tunnen äitejä jotka ajattelevat, että 18-vuotias on jo aikuinen ja ajavat pois kotoa. 18-v on täysi-ikäinen, mutta siitä on vielä pitkä matka aikuiseksi. 

Keski-euroopassa nuoret muuttavat kotoa lähempänä 30-vuotiaina, se on vain tämä Suomi jossa ihannoidaan aikaista itsenäistymistä. Osa haluaa muutta jo 16-vuotiaana, osalla sujuu hyvin, mutta kyllähän niitä ongelmiakin on todella monella. 

Keski-Euroopassa? Ajattelet nyt enemmän etelä-Eurooppaa. Kyllä mitä olen keski-Euroopassa matkustanut ja sohvasurffanut, on tullut vaikutelma, että suurin osa muuttaa kyllä siinä parinkympin tienoilla pois vanhempien luota, toki monet asuvat kimppakämpissä, ja esim. Saksassa vanhemmilla taitaa olla yhä jonkinlainen elatusvelvollisuus alle 25-vuotiaasta, joka opiskelee. Mutta johan jo jatko-opiskelujen takia monien täytyy muuttaa toiseen kaupunkiin samassa iässä kuin Suomessakin.

Noin mäkin luulin, tässä yllättävää tutkimustietoa: 

https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/suomalaisnuoret-muuttavat-…

Saksassakin muutetaan keskimäärin vasta 23,7-vuotiaina.

Niin, eli siis huomattavasti lähempänä kahta- kuin kolmeakymppiä. Aiempi kommentoija oli sitä mieltä, että keski-Euroopassa nuoret muuttavat lähempänä 30 ikävuotta pois kotoa. Tämä ei pidä paikkaansa.

Totta. Mutta se ensimmäinen kommentoija oli sitä mieltä, että 18-vuotiaat asuvat jo poissa kotoa, niin ei sekään pidä paikkaansa edes Suomessa.

"parinkympin tienoilla" ei kyllä viittaa 18-vuotiaisiin. Tai ainakin itse tulkitsin sen nimen omaan 20-22-vuotiaaksi tms.

Eikun se ihan eka kommentin kirjoittaja, hoono soomi- viesti.