Jatkuva vaatekoon kasvu?
Eli siis miten voi olla mahdollista, että mun vaatekoko jatkuvasti kasvaa? Joka vuosi se on kasvanut yhdellä. Mikään vanha vaate ei mahdu päälle.
Liikunnan aloitin koronatauon jälkeen 1 vuosi sitten, tosin vain 1-1,5h tanssia viikossa. Nyt syksyllä tanssi muuttunut raskaammaksi, 1h viikossa. Muuten fyysinen työ, mutta vapaa-aika ei fyysistä. Työmatkan lyheni 4kk sitten niin, että päivästä väheni noin 4km kävelyä. Tuntuu kuin nyt sen jälkeen vaatekoko olisi taas kasvanut aika nopeasti, kun viimeisin takki alkoi vklp kiristää inhottavasti ja pian sekään ei mahdu päälle. Herranjumala, minkä kokoinen kohta olen?!?!?!?!?!
Tässä esimerkki syömisviikosta:
maanantai - lounas: 3 perunaa, kasvis-soija-kastiketta 3 kauhallista, 200 g kasviksia. juoma vesi.
illalla: 500g kasviksia/hedelmiä/marjoja, 400g annos perus kotiruokaa, 50g juustoa.
tiistai - lounas: kalapyörykät, 10 pyörykkää, 3 perunaa, kermaviilitillikastiketta 3 rkl, 200g kasviksia, juoma vesi.
illalla: 500g kasviksia/hedelmiä/marjoja, 400g annos perus kotiruokaa, 50g juustoa.
keskiviikko - lounas: nakkikastike 300g, 2 perunaa, 200 g kasviksia, juoma vesi.
torstai - lounas: kasvissosekeitto 350g, 2 palaa kauratäysjyväleipää jonka päällä margariinia ja 2 juustopalaa, juoma vesi
perjantai - lounas: makaronilaatikko 400 g, 200 g kasviksia, juoma vesi. illalla: big mac hampurilainen, 200 g suklaata, 1 munkki, salaattia, maksalaatikko 400g
lauantai - 2 lautasellista pastaa, 10 lihapullaa kermakastikkeessa, salaattia ja kasviksia 500g.
sunnuntai - meksikonpatapussi, 400g jauhelihaa, 4 rkl smetanaa, 300 g salaattia (30 g tacoja ja 60 g cheddarjuustoa salaatissa, 40g salaattikastiketta)
Kommentit (72)
Miksi syöt vain kaksi ateriaa päivässä ? Kehosi on säästöliekillä ja aineenvaihdunta minimissä .
Minä syön viisi ateriaa päivässä ja mahdun yhä teiniajan vaatteisiini.
N46
Itse en usko, että jokaiselle ihmiselle toimii samanlainen ruokarytmitys. Aamupala taas on jäännöksiä Kelloggsin aivopesukampanjasta. Nykyihmisen kannattaisi silti syödä edes 3 kertaa päivässä, sillä joka puolella on houkutuksia -> tulee syötyä kaikkea epäterveellistä oikean ruuan sijaan tai ihan vain liikaa ruokaa. Sinun ongelmasi onkin se, että mätät nälkäisenä liikaa. 160 cm nainen, joka ei harrasta raskasta liikuntaa, ei tarvitse 400g kastiketta, 10 pyörykkää ja montaa perunaa. Panosta myös proteiiniin, se pitää kylläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt vain kaksi ateriaa päivässä ? Kehosi on säästöliekillä ja aineenvaihdunta minimissä .
Minä syön viisi ateriaa päivässä ja mahdun yhä teiniajan vaatteisiini.
N46
No ei ole millään säästöliekillä noilla syömisillä, sillä tarkoitetaan sitä että laihduttaessa mennään vähän liian rajuihin pudotuksiin ja keho luulee että nyt metsästäjä-keräilijä on pulassa ja kuolee muuten nälkään. Eikä ap ilmeisesti edes laihduta vaan ihmettelee miksi lihoo no ne on hirvittävän kokoiset annokset eikä mikään muu
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maininnut ikääsi?
Vanhetessa aineenvaihdunta hidastuu. Samat liikuntamäärät ja ruokavalio ei enää riitä. Eikä oikeastaan liikunnan lisääminenkään auta, jos ei samalla pienennä ruoka-annoksia.
Eikä hidastu. Mättäjien tekosyy. Ihan vanhuksilla vähän.
Naisilla hidastuu menopaussissa. Ihan tutkittu juttu.
Jep, muutaman prosentin. Tämä selittää maksimissaan luokkaa kilon painonnousun per vuosi, siitä 50+ eteenpäin. Ei 10 kiloa vuodessa kolmekymppisenä.
Miksei ap vastaa mitään? On syömässä?
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap vastaa mitään? On syömässä?
Ei tainnut tulla sellasia neuvoja, joita olisi halunnut. Totuus sattuu?
Olen hieman eri mieltä kuin suurin osa kommentoijista. Jos nuo ruoat (ehkä lauantaita lukuunottamatta) ynnää yhteen, niin ei siitä tule paljoa. Esim maanantaina n. 1300kcal jos tosiaan listaus on täydellinen, eikä siitä puutu välipaloja. Ei sillä pitäisi lihoa. Perjantain kalorit menee lähelle 3500 kcal, joten siinä on tosiaan liikaa. Tähän siis vain laskettu hampurilainen, ei esimerkiksi hampurilaisateriaa ranskalaiseen ja juomineen, kun niitä ei ilmoitettu.
Syöt järkyttäviä annoksia. Meillä meksikonpatapussista ja 400 g jauhelihasta syö 4 ihmistä.
Ajattelin, että Ap puhuu siitä, että myynnissä oleva koon 40 takki olisi isompi kuin vuosia sitten. Minusta sitä on tapahtunut. Minun pitäisi tilata takki, enkä kyllä osaa arvioida oikeaa kokoa, nykyiset ovat liian isoja, mutta riittääkö yhtä pienempi koko vai pitääkö huomioida mallien muuttuminenkin.
.Sen kymmenen lihapullan/kalapullan (?)
-miksi täällä kyseenalaistetaan mitä sanon? Se oli kalapullat, ei lihapulla.
Ja tosta syömisen alakanttiin kaunistelusta-itse juuri yritin miettiä niin että ainakin kalorit täsmäis.. Esim laitoin pe-1L sokerilimua, vaikka oikeasti se jää pois, ehkä kerran puoleen vuoteen ostan sokerilimua ja joko 0,35dl tai 0,5l.oikeasti juon esim sokeritonta. Eli yritin kyllä miettiä kaiken niin ettei ainakaan liian vähän.
Ja tosta meksikonpadasta. Mitä ihmeellistä, jos syö yhden päivän aikana 350+350g ruokaa?? Sehän on aika normaali määrä?!? Vai ihmetyttääkö siinä se, kun oon vaan kertonut päivän ruoka aineet, ilman avaamista että 2 annosta jne.
En tiedä mikä kaikki lasketaan syömishöiriöks mutta koskaan ei oo kukaan ammattilainen halunnut mulle mitään apua syömisten kanssa olin sitten lihava tai en.... Jo vauvana ruokahaluni ihmetytti ihmisiä, joten se on geneettistä jollain tapaa.
Tommosia settejä mäkin vedin kun olin lihava. En enää. Jättiannoksiin on vaan tottunut.
Mutta hei, ihan samoin tottuu myös pieniin annoksiin ja niitä kannattaa pienentää pikkuhiljaa niin ne ei tule järkytyksenä. Vain pysyvillä muutoksilla laihtuu pysyvästi.