Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva vaatekoon kasvu?

Vierailija
21.02.2023 |

Eli siis miten voi olla mahdollista, että mun vaatekoko jatkuvasti kasvaa? Joka vuosi se on kasvanut yhdellä. Mikään vanha vaate ei mahdu päälle.
Liikunnan aloitin koronatauon jälkeen 1 vuosi sitten, tosin vain 1-1,5h tanssia viikossa. Nyt syksyllä tanssi muuttunut raskaammaksi, 1h viikossa. Muuten fyysinen työ, mutta vapaa-aika ei fyysistä. Työmatkan lyheni 4kk sitten niin, että päivästä väheni noin 4km kävelyä. Tuntuu kuin nyt sen jälkeen vaatekoko olisi taas kasvanut aika nopeasti, kun viimeisin takki alkoi vklp kiristää inhottavasti ja pian sekään ei mahdu päälle. Herranjumala, minkä kokoinen kohta olen?!?!?!?!?!

Tässä esimerkki syömisviikosta:

maanantai - lounas: 3 perunaa, kasvis-soija-kastiketta 3 kauhallista, 200 g kasviksia. juoma vesi.
illalla: 500g kasviksia/hedelmiä/marjoja, 400g annos perus kotiruokaa, 50g juustoa.

tiistai - lounas: kalapyörykät, 10 pyörykkää, 3 perunaa, kermaviilitillikastiketta 3 rkl, 200g kasviksia, juoma vesi.
illalla: 500g kasviksia/hedelmiä/marjoja, 400g annos perus kotiruokaa, 50g juustoa.

keskiviikko - lounas: nakkikastike 300g, 2 perunaa, 200 g kasviksia, juoma vesi.

torstai - lounas: kasvissosekeitto 350g, 2 palaa kauratäysjyväleipää jonka päällä margariinia ja 2 juustopalaa, juoma vesi

perjantai - lounas: makaronilaatikko 400 g, 200 g kasviksia, juoma vesi. illalla: big mac hampurilainen, 200 g suklaata, 1 munkki, salaattia, maksalaatikko 400g

lauantai - 2 lautasellista pastaa, 10 lihapullaa kermakastikkeessa, salaattia ja kasviksia 500g.

sunnuntai - meksikonpatapussi, 400g jauhelihaa, 4 rkl smetanaa, 300 g salaattia (30 g tacoja ja 60 g cheddarjuustoa salaatissa, 40g salaattikastiketta)

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikut aiempaa vähemmän niin sinun on myös pakko vähentää syömistäsi, tai painosi vain nousee. Jos et halua liikkua enemmän, ei jäljelle jää muuta vaihtoehtoa kuin syödä vähemmän. Kokeile pienempiä annoksia ja säännöllisempää ateriarytmiä.

Vierailija
22/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihduntasi saattaa vilkastua jos syöt useammin ja pienempiä annoksia vs se että liian vähän kaloreita päivän aikana ja vedät illalla mäkiisafkaa yms runsaskalorista.

-Mun koko perhe syö iltaisin, on aina syönyt, mutta olen ainoa joka lihoo tälleen. Oon myös joskus ollut hoikka, ja sillonkin syönyt vain iltaisin enempi. En voi syödä pitkin päivää, tuun siitä vaan ärtyisäksi.

No sitten sun ei kannata syödä iltaisin. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Järkevät ateriavälit ei ole syömistä pitkin päivää. Nyt syöt vain iltaisin ja tuut siitä vain lihavaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän kokoisia annoksia. Kuka 160-senttinen nainen muka vetää kerralla 10 pyörykkää ja kolme perunaa? No jaa, ehkä monikin, mutta ei silloin pitäis ihmetellä jos paino nousee.

-Siis 10??? Sellasia pieniä?!?!?! Eihän toi ole paljoa edes? :D pikkulapsetkin voi syödä esim 5-7 helposti?! :D

Mun nälkä ei oo mitenkään kasvanut, vaan ihan syntymästä lähtien oon ollut todella hyvä ruokahaluinen ja sellainen, ettei kylläisyyden tunnetta juuri tule lainkaan. Sama juttu mun äidillä, joka syö myös isoja annoksia mutta on hoikka.

Vierailija
24/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät, että vaikka vedät kasviksia tai hedelmiä 500 g yhdellä aterialla saat silti liikaa kaloreita, kun syöt samalla istumalla 400 g kotiruokaa?

Vierailija
25/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät ateriavälit ei ole syömistä pitkin päivää. Nyt syöt vain iltaisin ja tuut siitä vain lihavaksi?

-Päin vastoin. Mulla on ollut aikoja, millon en ole syönyt mitään päivisin, ja silloin olen ollut hoikempi. Nyt juuri syön päivisin.

Vierailija
26/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua muuttaaa mitään niin tuskin myöskään laihdut :D

Aamupala on painonhallitsijan tärkein ateria koska se vähentää esim tutkitusti sitä että illalla mättää isoja annoksia

Kaikki ei halua syödä aamupalaa. Itse juon aamulla vain kahvia pari kupillista. Lounaan syön klo 11, välipalana kuppi kahvia ja ehkä yksi leipäpala ja pari suklaapalasta kahvin kanssa. Sitten tuhti illallinen ja ei muuta. Minulla ei illallisen jälkeen ole illalla enää nälkäkään, joten mitään mättämisiä ei tule. Haluan pitää pidemmän syömättömyyden illallisen ja aamiaisen välissä, jotta keho saa paremmin rauhan palautumiseen, uudistumiseen ja apoptoosiin.

Kukin voi löytää omalle keholle sopivan rytmin. Tämä on minulle hyvä ja olen hoikka vanhempi nainen.

Vierailija
27/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

400g jauhelihaa päivässä olisi ok jos työsi olisi kaivaa ojia suohon, muuten se on aivan älyttömästi. Edes meidän teini-ikäiset pojat ei syö tuota määrää ja ne sentään harrastaa liikuntaa paljon.

Vierailija
28/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että vaikka vedät kasviksia tai hedelmiä 500 g yhdellä aterialla saat silti liikaa kaloreita, kun syöt samalla istumalla 400 g kotiruokaa?

Joo, tämä minullekin herätti ajatuksia. Puolet on liikaa. 250g kasviksia ja 250g kotiruokaa yhdellä kerralla pitäisi olla riittävä.

Vierailija
29/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiten ihmisen aineenvaihdunta hidastuu ja painoa alkaa kertymään jos syö samoja määriä mitä silloin kun oli nopea ja vetreä, virkeä nuori. Aikuisena pitää alkaa liikkumaan enemmän tai järkevöittää syömistä.

Vierailija
30/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysyt neuvoja mutta mikään niistä ei kelpaa. Haluat syödä valtavia annoksia iltapainotteisesti ja lihot tällä tavalla. Sinun pitäisi siis saada jatkaa samalla tavalla mutta laihtua. Siinäpä haastetta. Suku syö mitä haluaa ja on silti hoikkaa. Liittyy tilanteeseesi miten, ei aukene.

Vierailija
31/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile 8:16 pätkäpaastoa, syöt 8 tunnin aikana sapuskat ja klo 18 jälkeen ei mitään ruokaa, vain vettä. Annoskoot pienemmiksi, juusto ja suklaat pois, eiköhän paino ala tippumaan..

Vierailija
32/72 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

400g jauhelihaa päivässä olisi ok jos työsi olisi kaivaa ojia suohon, muuten se on aivan älyttömästi. Edes meidän teini-ikäiset pojat ei syö tuota määrää ja ne sentään harrastaa liikuntaa paljon.

-Eli siis 200g + 200g aterioilla? Ei se nyt niin HIRVEÄSTI oo, jos esim jos joku on dieetillä niin syödään usein 150g proteiinia per ateria. Melkein sama.

Vai oliko toi liha tossa paha??? Lihaa en syö edes päivittäin, vaikka voisinkin syödä, koska en ole kasvissyöjä.

Vierailija
33/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt enemmän kuin minä ja puoliso yhteensä.

Syödään iso aamiainen, lounaalla ehkä kolmasosa siitä mitä sinä, illalla ehkä jotain pientä (mies voileipää, mä en yleensä mitään). Ruokarytmi on meilläkin huono. Mutta ollaan hoikkia molemmat kuuskymppisinä.

Vierailija
34/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kilo ruokaa illalla viimeisenä. Mykistävää.

35/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et maininnut ikääsi?

Vanhetessa aineenvaihdunta hidastuu. Samat liikuntamäärät ja ruokavalio ei enää riitä. Eikä oikeastaan liikunnan lisääminenkään auta, jos ei samalla pienennä ruoka-annoksia. 

Eikä hidastu. Mättäjien tekosyy. Ihan vanhuksilla vähän.

Vierailija
36/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on harhaanjohtava. Oletin avatessani tämän ketjun, että kyse on noin yleisesti vaatteiden kokomerkintöjen kasvusta, mutta ei. Oikea otsikko kuuluisi :"Miksi lihon koko ajan vaikka syön enemmän kuin pari metrinen treenaava mies? T. 160cm nainen".

Siis oikeesti. Minäkään en syö aamupalaa juuri koskaan, pari kuppia kahvia menee. Ei vaan ole nälkä heti herättyäni. Mutta siis noi sun annoksesi ovat aivan järkyttävän kokoisia. 400g kotiruokaa (mikä on hyvin laaja käsite) PLUS 500g kasviksia PLUS 50g juustoa kerralla?? Tai 10(!!) lihapullaa kermakastikkeessa ja siihen ne kasvikset ja kaikki muu päälle.

Syön 2-3 kertaa päivässä ja yhdestä sun annoksestasi saa melkein koko päivän ruoat. Ehkä joku ruisleipä päällisineen tai banaani lisäksi. Tosin en syö lihaa, mutta määrällisesti. Ei sun auta mikään muu kuin rajoittaa tota possuamista jos haluat laihtua. Suosittelen, että vähennät annoksistasi ainakin 1/3 ellet ihan suoraan puolet, siihen on kyllä varaa. Vatsalaukkusi pienenee nopeasti takaisin normaaliin kokoonsa ja sitten ihmettelet, miten ikinä pystyit syömään noin paljon.

N41v, 166/58

Vierailija
37/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oikein tarkemmin katsoin tuota ap:n listaa, jösses! Tuollahan pärjäis jo Daniel Ståhl. 

Jos mä söisin tuollaisia lounaita, (lounas: nakkikastike 300g, 2 perunaa, 200 g kasviksia, tai 400g makaroni- tai maksalaatikkoa lisukkeineen), hyvä jos jaksaisi seuraavana päivänä aamiaista. 

Ihan oikeasti, ei voi olla tajuamatta että tuossa on ihan hirveästi liikaa. 

Vierailija
38/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo sun esimerkkiruuat. Ootko ne siis punninnut ja kaikki kirjannut ylös mitä syöt viikon aikana, vai onko nuo sellaisia summa "muistan syöneeni näitä"? Koska ihminen unohtaa todella nopeasti kaiken mitä on syönyt ja juonut päivän aikana, varsinkin ne pienet jutut.

Suurimmassa osassa tapauksia se lihominen johtuu siitä, että syö liikaa eikä vain ymmärrä syövänsä niin paljon. Esimerkiksi 2 desiä maitoa on paljon vähemmän, kuin yksi lasillinen. Silti moni kirjaa juoneensa 2 desiä maitoa, kun on juonut lasillisen maitoa.

Vierailija
39/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin muut. Syöt isoja annoksia kerralla. Pääruualla riittää 100g vähärasvaista lihaa/kanaa/kalaa, 250g kasviksia ja kourallinen pastaa/ 3 perunaa. Kannattaa laittaa viikon ruuat kalorilaskuriin, niin näet, mikä sitä painoa nostaa.

Vierailija
40/72 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo sun esimerkkiruuat. Ootko ne siis punninnut ja kaikki kirjannut ylös mitä syöt viikon aikana, vai onko nuo sellaisia summa "muistan syöneeni näitä"? Koska ihminen unohtaa todella nopeasti kaiken mitä on syönyt ja juonut päivän aikana, varsinkin ne pienet jutut.

Suurimmassa osassa tapauksia se lihominen johtuu siitä, että syö liikaa eikä vain ymmärrä syövänsä niin paljon. Esimerkiksi 2 desiä maitoa on paljon vähemmän, kuin yksi lasillinen. Silti moni kirjaa juoneensa 2 desiä maitoa, kun on juonut lasillisen maitoa.

Ja pakko AP:lta nyt jää jotain kirjaamatta, kun väittää että olisi mukamas syönyt lauantaina vain kerran.

Todennäköisesti AP tekee sitä "pikkunapostelua" paljon päivän mittaan eikä tajua, että saattaa syödä yli 1000 kalorin edestä kaikkea naposteltavaa ja juotavaa, mikä sitten lihottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan