Minkä ikäiseltä lapselta edellytät jo omien lakanoiden vaihtamista itse?
Meillä opeteltiin tuota taitoa n.10v iässä ja suunnilleen 11-12v iässä lapset saivat itse alkaa vaihtaa omat lakanat.
Kommentit (16)
Meillä 9v ottaa lakanat itse pois ja laittaa uudet tyynyliinat. Alus- ja pussilakana on vielä hankala sängyn mallin ja lapsen pienen koon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa oppivat
Tulee mieleen pojan rippileiri kun kaverit oli ihan ihmeissään että mitä näille kuuluu tehdä kun sängyllä oli pino lakanoita ja peittoja. Poika joutui sitten näyttämään että miten tehdään.
Vierailija kirjoitti:
8 ->
Tämä meilläkin, eli kaikki kolme lastamme alkoivat tekemään sen suurinpiirtein tokaluokkalaisina itse. Ensin tietenkin autoin, mutta äkkiäkös he homman oppivat. Meillä on joka toinen perjantai lakanoiden vaihto ja lapset tietävät sekä tekevät sen ilman sanomisia, joska tykkäävät nukkua puhtaissa lakanoissa.
Tuuletamme petivaatteet samalla, joten on ihana nukkua raikkaissa petivaatteissa.
18-vuotias voi jo vaihtaa lakanansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa oppivat
Tässä tarkoitettiin kyllä sellaisia ihan normaaleita täyspäisiä lapsia, ei niitä tuettavia.
Itse olen 48 v. ja meillä tuo on siivoojan homma. Sinänsä hyvä pointti että noiden pentujen olisikin hyvä oppia tuo taito, mutta eihän se rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 48 v. ja meillä tuo on siivoojan homma. Sinänsä hyvä pointti että noiden pentujen olisikin hyvä oppia tuo taito, mutta eihän se rakettitiedettä ole.
Osaatko vaihtaa kalsarisi itse, jos niihin tulee varrellinen?
Siivooja vaihtaa.
Kouluikäisinä ovat saaneet opetella. Etenkin aluslakanan laiton, minä en ylä/parvisänkyyn ole juurikaan ängennyt laittamaan lapsuuteni jälkeen.
Lakanoiden poisotto 12 v. Petaaminen 15 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko vaihtaa kalsarisi itse, jos niihin tulee varrellinen?
Eroaako se varrellisen kanssa vaihtaminen tavallisesta kalsareiden vaihtamisesta? No, ehkä kysyn siivoojalta neuvoa.
En kyllä ole kakannut housuun kymmeniin vuosiin, mutta kai se on hyvä olla osaaminen valmiina.
M48
Yläkouluikäisenä viimeistään kokonaan itse ja sitä ennen harjoitellaan kouluikäisen kanssa yhdessä. Jos/Kun oppii itse laittamaan ennen yläkouluikää niin siitä eteenpäin voi itse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa oppivat
Tässä tarkoitettiin kyllä sellaisia ihan normaaleita täyspäisiä lapsia, ei niitä tuettavia.
Lasuhan siitä tulee jos lapsen pakottaa vaihtamaan lakanat.
Meillä tuossa 10 vuotiaana kiskovat 😂 lakanansa ja tyynyliinan pois ja vievät likapyykkikoriin.
Minä petaan uudet tilalle.
Yläasteella sitten petaavat myös itse.
Pojat ovatkin tomerampia meillä kotitöihin.
Tiskikoneen tyhjennys kuuluu lapsille arki iltaisin , vuoro illoin.
Ja mieheni lauantaisin, minä sunnuntaina.
Viimeistään yläkouluiässä.