Ihmiset muuttavat pois Helsingistä
Helsingin muuttotappio vaan kiihtyy. Enemmän ihmisiä muuttaa Helsingistä Turkuun ja Tampereelle, kuin toisinpäin. Syyksi kerrotaan korona, mutta totuus taitaa olla toinen.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan Helsingin sijainnista, siksi asun täällä.
- lentoliikenne
- laivaliikenne
- rataliikenne
- julkinen liikenneMihin ihmeeseen edes tarvitset asuntoa jos koko elämäsi on yhtäjaksoista reissaamista paikasta toiseen?
Eikö olisi hiton paljon helpompaa vaan muuttaa asumaan sinne mihin olet koko ajan matkalla?
Meidän perhe matkailee eri paikoissa. Viikonloppuna on helppo piipahtaa Tallinnassa ja lomilla suunnata kauemmas. Matkustaminen on meille tärkeää ja on mukavaa kun ei ole ensin mitään maakuntamatkailua ennen lentoasemaa. Toki muualta Suomesta pääsee myös suorillakin lennoilla moneen kohteeseen, mutta ne yhteydet ei meille riitä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Onhan Turku ja Turun seutu Saaristomeren sata kertaa viihtyisämpi ja kauniimpi kuin Helsinki ympäryskuntineen. Pienen rannikkokaupungin tunnelma vaikka Suomen isoimpia kaupunkeja. Haluaisin itsekin muuttaa.
Kuka haluaisi asua monikultti itä-hel-singissä joka on sieltä syvältä?
Vanhukset potkitaan kuoliaaksi kotipihallaan, metroasemilla jengit terrorisoivat ihmisiä, vaatteita ja puhelimia ryöstetään keskellä päivää väkivaltaisesti.
Itä-Helsinki on paljon muutakin kuin metroasemat. Harvempi kuitenkaan taitaa asua metroasemalla. Toki on metroaseman yhteyteen rakennettuja asuinkerrostaloja. Ei kannata puhua laajasta alueesta, jos tarkoittaa pienellä osa-alueella ilmeneviä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Turussa etenkin suorastaan halvat asunnot verrattuna Helsinkiin ja kaikki palvelut mitä Helsingissäkin.
Joo, mutta ne puhuu sitä turkua siellä, ei käy.
En ihmettele. Henkensä kaupalla saa nykyisin kävellä baarista himaan klo 22 jälkeen
onkohan joillakin joku syy asua melu- ja valosaaste alueilla? minä kun en voi sietää ihmisiä ja niiden typeryyttä, niin olen tuomittuna asumaan haja-alueella. ukko sietää paremmin. se käy töissä semmoisessa kaupunkissa. se aina kertoilee takkatulen ääressä, kuinka kaapunkissa joillakin on vihreä tai sininen tukka, ovat paksuja sen tähden, että aina tallustetaan auratuilla teillä, eikä elämässä tarvitse hikoilla henkensä pitimiksi. siellä asutaan ulkohuusin kokoisissa laatikoissa ja syödään mäkronaldsissa (joku ulkomaalainen .ravinteli), lapset viedään päiväksi säilytykseen, ja itse huristellaan raitiovankkurilla kun ei osata ajaa autoa. siellä on kuulemma aina ruuhka ja kiire. minne? kiireen voi välttää, jos lähtee ja tekee asiat ajoissa. ainut asia jonka olen itse huomannut, niin kaupunkit tyhmistää ihmisiä entisestään. hyvät ihmiset, jotka muutti kaupunkiin, ja käyvät välillä kotinurkilla, ovat aivan tampioita. käyvät jotain yliopistoa? ja tuntuu,että nämä yksilöt eivät selviä elämästä ilman vanhempien tukea ja apua. käyvät terapiassa, kun maailmassa kaikki ahdistaa. on hysteriaa monen sorttista: ilmastossa on kuulemma jotain vikaa, sotatila on käynnissä, ääripoliitikot on pahoja ja ääriliikkeitä on miljoonia. aivan kuin sukupuoliakin. ei mahdu minun päähän moiset asiat joihin en suoraan voi vaikuttaa. ja kas, ei stressiä ja terapian tarvetta. jos olen surullinen, iloinen tai muuten vaan, minä menen metsään. luonto on aina hoitanut mielen kuntoon. kaapunkilaisten tapauksessa ei taida mikään enää auttaa.
Täällä on hyvä olla, kun böndet palaa
takaisin synnynsijoilleen.
Vai että böndet palaa maaseudulle, itse olen monenpolven stadilainen, 50-luvun kasvatti ja täytyy myöntää, että olemme mieheni kanssa (myös hän on monen polven stadilainen) usein miettineet poismuuttoa. Olemme eläkeläisiä, lapset ja lapselapset asuvat lähellä, ( nykyisin asumme länsi-Helsingissä), ja tutut ja ystävät lähellä. On vaikea lähteä vaikka haluja olisikin. Olen aina ollut kulttuurin suurkuluttaja jo lapsesta asti, mutta se ei enää ole niin tärkeää. Helsinki luisuu huonoon suuntaan, enää ei voi olla varma pääseekö bussistakaan vaatteet päällä ulos, ainakaan nuoret. Kammottavaa, tällaista ei ollut koskaan ennen. Stadissa ulkolaiset miehet tönivät ainakin meitä suomalaisnaisia mutta etenkin nuoremmat suomalaismiehet avaavat aina oven. Voi miten mukavalta tuntuu! Kaikenkaikkiaan turvattomuus on lisääntynyt, kokoajan stadissa (tarkoitan keskustaa) pitää nykyisin olla jollain tavalla varuillaan, kaipaan entistä turvallista synnyinkapunkiani!
Höpö, höpö, ne muuttaa jotk haluavat elää lapsineen turvallista elämää! Stadi slummiutuu, se on tosi!
PKS alueella koko ikäni 54v asuneena haaveilen että pääsen helvet..in täältä. Vihervasureiden pilaama kaupunki, liikkuminen autolla tehty melkein mahdottomaksi. HSY:n ja Helenin työmaita joka puolella ja ne kestää ja kestää.
Kuka voi tehdä noin tehottomasti töitä??
Tää ei ole enää mun kaupunki, ja muutaman vuoden päästä tarkoitus muuttaa pois täältä. En viihdy..
Sama täällä - me tosin muutimme pois. Olemme ( olimme) monen polven hesalaisia - lapset ja lastenlapset ovat siellä edelleen, mutta me päätimme eläkkeelle jäätyämme muuttaa pois. Ostimme omakotitalon isolla tontilla sellaisella hinnalla, jolla Helsingissä olisi saanut ehkä puolikkaan yksiön.. Helsinkiin on kuitenkin vain vajaa tunnin matka jos kaipuu yllättää - vielä ei ole yllättänyt. Nyt on hyvä - elämä ei enää ole liian 'värikästä' - huvittelemaan pääsee kyllä jo haluaa, palvelut ovat lähellä ja yllätys oli, kuin nopeaa ja asiantuntevaa täällä on terveyspalvelut - aivan toista kuin Helsingissä jossa piti mennä joko yksityiselle tai odottaa puoli vuotta kunnalliselle lääkärille pääsyä. Sotesta huolimatta täällä toimii nopeasti ja luotettavasti ja erittäin ystävällisesti terveyspalvelut - hesalaisena olen edelleen hyvin positiivisesti yllättänyt asiasta. Täällä voi olla oma itsensä - voi mennä kaikenlaisiin rientoihin ja toimintoihin mukaan tai olla menemättä.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Henkensä kaupalla saa nykyisin kävellä baarista himaan klo 22 jälkeen
Turvallisempaa se kävely on kuin mennä taksilla. Lapsianikin (aikuisia) neuvoin kulkemaan yöllä mieluummin vaikka metrolla kuin taksilla.
No nyt se korona heilahdus on korjaantunnut, taas on muutto voittoa pääkaupunkiseudulle. Näin se vaan menee tänne pääkaupunkiseudulle ne ihmiset haluaa.
Julkista käytän kyllä päivittäin ja siihen kuuluu busdit, ratikat, rataliikenne.
Laivaa ja lentokonetta harvemmin, mutta kiva kun vajaassa tunnissa on terminaalissa eikä tartte parkkipaikkoja etsiä tai lähteä tunteja aiemmin liikkeelle.