Ihmiset muuttavat pois Helsingistä
Helsingin muuttotappio vaan kiihtyy. Enemmän ihmisiä muuttaa Helsingistä Turkuun ja Tampereelle, kuin toisinpäin. Syyksi kerrotaan korona, mutta totuus taitaa olla toinen.
Kommentit (93)
Tätä heiluriliikettä on ollut aina. Nurmijärvi-ilmiö oli 20 vuotta sitten. Nyt tämä. Sitten kääntyy taas.
Jos ap olisi vähän vanhempi, hän muistaisi itsekin.
Pääkaupunkiseudun vetovoima ei tyssää, niin kauan kuin se on pääkaupunkiseutu. Ei, vaikka sitä kuinka toivoisi.
Eikä asiasta saa S2-kysymystä. Ul ko m aalaistaustiset ja r o manit on tapelleet täällä aina. Joskus 15 v sitten oli tosi iso rikosaalto. Ja 80-luku, se se vasta veristä oli.
Se mikä tulee tapahtumaan, on Espoon, Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten yhdistyminen. Ja metropolialueen laajeneminen. 15 vuoden päästä Kerava ja Lohja ovat metropolialuetta. Kerava jo oikeastaan onkin, Lohja sitten sen tunnin junan ansiosta, kun Helsinkiin huristelee vartissa junalla.
Ja pk-seudun eriytyminen kiihtyy. Monet alueet muuttuvat ei-halutuiksi, ja kynnelle kykenevät muuttavat paremmille alueille pk-seudun sisällä.
Palataanpa asiaan taas vaikka 5 vuoden päästä. Otan ketjun talteen ja tulen kysymään ap:lta asiasta, että mites sen muuttoliikkeen kanssa kävi.
Jos muuttavat pk-seudun sisällä, en laskisi sitä varsinaisesti muuttotappioksi. Jos muualle, niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä heiluriliikettä on ollut aina. Nurmijärvi-ilmiö oli 20 vuotta sitten. Nyt tämä. Sitten kääntyy taas.
Pääkaupunkiseudun vetovoima ei tyssää, niin kauan kuin se on pääkaupunkiseutu. Ei, vaikka sitä kuinka toivoisi.
Eikä asiasta saa S2-kysymystä. Ul ko m aalaistaustiset ja r o manit on tapelleet täällä aina. Joskus 15 v sitten oli tosi iso rikosaalto. Ja 80-luku, se se vasta veristä oli.
Se mikä tulee tapahtumaan, on Espoon, Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten yhdistyminen. Ja metropolialueen laajeneminen. 15 vuoden päästä Kerava ja Lohja ovat metropolialuetta. Kerava jo oikeastaan onkin, Lohja sitten sen tunnin junan ansiosta, kun Helsinkiin huristelee vartissa junalla.
Ja pk-seudun eriytyminen kiihtyy. Monet alueet muuttuvat ei-halutuiksi, ja kynnelle kykenevät muuttavat paremmille alueille pk-seudun sisällä.
Palataanpa asiaan taas vaikka 5 vuoden päästä. Otan ketjun talteen ja tulen kysymään ap:lta asiasta, että mites sen muuttoliikkeen kanssa kävi.
Noin se tulee menemään. Pk-kuntien yhdistymen on vain ajan kysymys. Päästään vihdoin turhasta päällekkäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisten märkä uni.
Ei todellakaan ole.
Paremmat ulkoilumahdollisuudet Helsingissä on kuin landella. Jollei unelma ole kävellä moottoritien reunaa.
Vierailija kirjoitti:
Arki on yksinkertaisesti paljon helpompaa ja tehokkaampaa väljemmässä ympäristössä. En keksi muuta syytä asua Helsingissä kuin korkeakulttuurin suurkuluttaminen. Ruoanlaittotaidottomalle kulinaristille on myös enemmän tarjontaa.
Kulttuurisnobit sisäänlämpiävine kuppikuntineen. Helsinki istuu heille.
Tekevät taidetta toisilleen.
Ei kai tämä ylimielisyys aina yhtä pahaa ollut, vai oliko? Jokatapauksessa naamat ovat vaihtuneet. Kaikki laulavat samaa laulua ja taputtavat toisiaan selkään.
Vierailija kirjoitti:
Paremmat ulkoilumahdollisuudet Helsingissä on kuin landella. Jollei unelma ole kävellä moottoritien reunaa.
Landella ei ole moottoriteitä, oletko koskaan käynyt Tikkurilaa pohjoisempana.
Minä en tunne ketään, joka olisi muuttanut tai haluaisi muuttaa pois Helsingistä. Olen siis toisen polven helsinkiläinen. Muutama on muuttanut ulkomaille ja siskonpoika Espooseen, mutta muuten koko suku asuu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Moni kaipaa luontoa ja omaa rauhaakin enemmän. Muualta löytyy halvemmat asunnot, rauhallisemmat seudut, metsät ja täydellinen mielenrauha, kun omalta pihalta astelee ulos ja kuulee vain linnun laulun moottoritien äänien sijaan.
Juu, muutetaan rauhallisemman seudun perässä just niihin kaupunkeihin, mihin kaikki muutkin nyt muuttavat. Eipä näissäkään ole kohta rauhallisuudesta tietoakaan, kun porukka joukolla änkee samaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaisit katsoa yhtään tilastoja, ymmärtäisit olla vertaamatta 2000-luvun alun tilannetta nykytilanteeseen.
Silloin muuttovirta oli selkeästi kokonaisuudessaan Helsinkiin päin ja Nurmijärvi-ilmiö koski vain pientä osaa, eli pikkulapsiperheitä. Ilmiön syynä oli silloin sakannut uudisrakentaminen.
Nyt Helsinkiin rakennetaan ennätysmäärät uusia asuntoja, joista kasvava määrä jää tyhjäksi. Lähtijät ovat kaikista ikäryhmistä olevia nettoveronmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne ketään, joka olisi muuttanut tai haluaisi muuttaa pois Helsingistä. Olen siis toisen polven helsinkiläinen. Muutama on muuttanut ulkomaille ja siskonpoika Espooseen, mutta muuten koko suku asuu täällä.
Kertonee ennemminkin sinun ympyröistäsi. Lähtijät ovat ylempää keskiluokkaa.
Minne minä perus stadilainen muuttaisin? Kallio-Vallila-Alppila akselilla koko ikäni asuneena ei oikein nappaa muuttaa landelle. Täällä on ystävät, kaverit ja kulman kundit. Duuniin on kävelymatka ja vaimo ei suostu, vaikka olen joskus ehdottanut lähiöstä omakoti/ paritaloa. Tosin silloin pitäisi ostaa auto, kun nyt vuokraan kesän reissuja varten auton silloin kun sitä tarvitaan. Ei näillä huudeilla pahemmin ole kaupungin vuokrataloja ja niiden tuomia ongelmia. Narkomaaneja näkyy katukuvassa, mutta eipä heistä juuri haittaa ole ja jos on niin tokataan turpaan. M50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattelet, että minun sukuni on vaan jumissa jossain huonoilla alueilla eikä ole varaa lähteä? Tästä ei ole kyse. Meille Helsinki on koti ja ainoa paikka Suomessa, missä meistä kukaan haluaa asua. Täällä on aivan mahdollista asua mukavasti. Läheiset ihmiset ovat tärkeä osa viihtymistä. Sehän monella kaiketi vaikuttaa poismuuttoonkin; on joku kytkös muualle.
Mielenkiintoinen tutkimus, miksi verrataan Suurinta ,Neljänneksi suurinta ja viidenneneksi suurinta, mihin jäivät muut suuret kaupungit Espoo ,Vantaa ja Oulu?
Helsinki 664921 as.
Espoo 300748 as
Vantaa 242917 as
Tampere 226696 as
Oulu 199526 as
Turku 187917 as
Taas tuntuu olevan nollatutkimus, ei kovin tieteellinen.
Köyhät muuttavat Helsingistä pois. Ei riitä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattelet, että minun sukuni on vaan jumissa jossain huonoilla alueilla eikä ole varaa lähteä? Tästä ei ole kyse. Meille Helsinki on koti ja ainoa paikka Suomessa, missä meistä kukaan haluaa asua. Täällä on aivan mahdollista asua mukavasti. Läheiset ihmiset ovat tärkeä osa viihtymistä. Sehän monella kaiketi vaikuttaa poismuuttoonkin; on joku kytkös muualle.
Ei, kyllä monet ihan varmasti Helsingissä haluavat pysyä.
Monille laadukas varhaiskasvatus, pätevät opettajat, pienet ryhmäkoot, oppimisrauha kouluissa, perinteinen opetus luokissa, oppimistulokset, lasten kaverimateriaali, jengiväkivallattomuus jne. eivät ole tärkeitä.
Varsinkin jos kela maksaa asumisen, niin mikäs siinä asua Helsingissä!
Vierailija kirjoitti:
90-luvun alussa syntyneet suht isot ikäluokat ovat nyt aikuistuneet ja baarihyppelyt on hypitty. Juuri 30-40-vuotiaat ovat saaneet Helsingistä tarpeekseen ja muuttavat väljemmille vesille jossa palkka riittää paremmin ja on tilaa lapsillekin.
Höpö höpö. Lapsiperheet kenties saattavatkin muuttaa pois, mutta on tuossa ikäluokassa muitakin kuin lapsiperheitä ja haluavat asua nimenomaan Helsingissä. Tuossa ikäluokassa on paljon sinkkutalouksia, ei pelkästään perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät muuttavat Helsingistä pois. Ei riitä rahat.
Kela maksaa köyhille. Keskituloisilla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä monet ihan varmasti Helsingissä haluavat pysyä.
Monille laadukas varhaiskasvatus, pätevät opettajat, pienet ryhmäkoot, oppimisrauha kouluissa, perinteinen opetus luokissa, oppimistulokset, lasten kaverimateriaali, jengiväkivallattomuus jne. eivät ole tärkeitä.
Varsinkin jos kela maksaa asumisen, niin mikäs siinä asua Helsingissä!
Ihan itse maksamme asumisemme. Samoin lähisuku elättää itsensä eivätkä asu kaupungin vuokrataloissa.
Lapsi kävi päivähoidon mukavassa päiväkodissa, jossa oli pysyvä henkilökunta ja esim. oma keittiö eli hyvää ruokaa. Nyt hän käy koulua, jossa oppilasaines on pääosin kantaväestöä. Naapurustossa on yksi ulkomaalainen perhe, korkeakoulutettuja aasialaisia. Lapsen kaverit tulevat perheistä, joissa vanhemmat on samaa sosioekonomista tasoa kuin me.
Miksi haluasimme pois Helsingistä? En kiellä etteikö täällä olisi ongelmia, mutta tottahan se on, että alue vaikuttaa paljon. Meillä on asiat hyvin ja viihdymme täällä.
Ymmärrätkö sinä että täällä Helsingissä asuu ihmisiä, jotka ovat asuneet täällä jo vuosikymmeniä? Ei ne ul ko maalaisten tekemät rikokset ole juuri muuttuneet, samaa sekoilua se on ollut aina.
S2-kouluasia oli taas tiettyjen tahojen aivopieru, ei ne painotusluokat mihinkään lähde.
Vedä nyt henkeä tollo.