Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi älykkäät vaikuttavat välillä hieman hitailta?

Vierailija
20.02.2023 |

Eivät ihan samantien tajua kaikkea.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku sanoo jotain ihan ääliömäistä, minä ainakin jään usein ihmettelemään, että mitä ihmettä. En tiedä, onko se älykkyyden merkki, mutta varmaan vaikuttaa tyhmyyden laukojasta hitaalta.

Vierailija
22/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksen nopeus korreloi voimakkaasti positiivisesti älykkyysosamäärän kanssa, ts. hitaat ovat tyhmiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hiton rasittavaa käyttää jatkuvasti aivoja täysillä kierroksilla. Riippuu muutenkin että onko asiasta kiinnostunut yleensä tai juuri sillä hetkellä. Joo, kuulun Mensaan.

Vierailija
24/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksen nopeus korreloi voimakkaasti positiivisesti älykkyysosamäärän kanssa, ts. hitaat ovat tyhmiä. 

Ajatus voi kulkea ihan helvetin nopeasti ja ajttelua voi olla paljon vaikka ei asiaan heti reagoisikaan tai puhuisi suu vaahdossa.

Vierailija
25/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet että se hidas edes on älykäs? Onko hidas itse julistautunut älykkääksi, se ei ihan vielä riitä.

Vierailija
26/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nopea ja älykäs.

Mutta nopeus/hitaus on temperamenttipiirre, joka ei liity älykkyyteen.

Miksi älykkyystesteissä on sitten rajattu aika? Että pitää olla nopea ollakseen älykäs.

Tuota minökin olen ihmetellyt. Ne testithän ovat lähinnä nopeustestejä.

Liittyykö tämä jotenkin siihen, että moni huippuälykkääksi testattu on niin vaatimattomassa ammatissa? Rakettitieteessä ei pärjää, jos ratkoo suhteellisen yksinkertaisia päättelytehtäviä pikavauhtia.

Riippuu ihan kysymyksestä, että millä nopeudella saan siihen työstettyä vastauksen. Jos kyseessä on yksinkertainen päättely- tai laskutehtävä, niin vastaus on nopea. Jos taas kysymys on moniulotteisempi, niin käyn pohdinnoissa läpi kaikki mahdolliset näkökannat ja vaihtoehdot. Kunnolla prosessoitu tieto jää myös paremmin muistiin ja oma muistini on ainakin aivan käsittämätön, muistan sellaisiakin asioita, joita tietoisesti en tiedä muistavani. Minusta on outo ilmiö se, että hiljaisia ja "hitaita" (kuten minua) pidetään yksinkertaisina.

Vierailija
27/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet että se hidas edes on älykäs? Onko hidas itse julistautunut älykkääksi, se ei ihan vielä riitä.

Minä olen tuo hidasaivoiseksi julistautunut, enkä ole itse julistautunut älykkääksi. Testien jälkeen psykologi julisti.

Vierailija
28/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tämä johtuu ainakin kahdesta eri syystä.

En välttämättä ihan just aina kuuntele kaikkea merkityksetöntä tarinaa mitä jotkut ihmiset suoltavat.

Jos taas asia on millään tavalla tärkeä, se yleensä liittyy johonkin kokonaisuuteen jolloin erilaisia skenaarioita on hyvä hieman puntaroida aiheen tiimoilta. 

29/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se nyt hyvä...miettiä hetken, mitä vastaa.

Vierailija
30/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nopea ja älykäs.

Miksi älykkyystesteissä on sitten rajattu aika? Että pitää olla nopea ollakseen älykäs.

Liittyykö tämä jotenkin siihen, että moni huippuälykkääksi testattu on niin vaatimattomassa ammatissa? Rakettitieteessä ei pärjää, jos ratkoo suhteellisen yksinkertaisia päättelytehtäviä pikavauhtia.

Riippuu ihan kysymyksestä, että millä nopeudella saan siihen työstettyä vastauksen. Jos kyseessä on yksinkertainen päättely- tai laskutehtävä, niin vastaus on nopea. Jos taas kysymys on moniulotteisempi, niin käyn pohdinnoissa läpi kaikki mahdolliset näkökannat ja vaihtoehdot. Kunnolla prosessoitu tieto jää myös paremmin muistiin ja oma muistini on ainakin aivan käsittämätön, muistan sellaisiakin asioita, joita tietoisesti en tiedä muistavani. Minusta on outo ilmiö se, että hiljaisia ja "hitaita" (kuten minua) pidetään yksinkertaisina.

Jos mietit hiljaa ja pitkään vaikutat ehkä tyhmältä, jos kerrot ääneen ajatuksenkulkusi aina lopputulokseen asti paljastat miten älykkäästi sen teit, vaikka kestikin. Se pitää osata tehdä oikein ja vaatii kokemusta. Usein mediaan tehdyt pitkät asiantuntijahaastattelut on taitavasti tehty. Esim radiossa tiedeykkönen haastattelee todella fiksuja ihmisiä.

Tyhmiä ihmisiä sanotaan hitaiksi ja on pitkät piuhat mutta kyllä sen pian erottaa kuka on älykäs, jos itse ei ole ihan tyhmä.

Vierailija
31/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on montaa muotoa ja itse olen kehonrakennuksellisesti älykäs. Vaikutan varmaan hitaalta, koska mietin asioita monelta eri kantilta.

Vierailija
32/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ÄO on 142. Naureskelen itsekin, kuinka yksinkertaiset jutut ovat itselleni välillä monimutkaisia. Ajattelen liian monimutkaisesti ja perusteellisesti, kun tavalliset ihmiset toimivat suoraviivaisemmin. Eli teen sellaisia nuija ja tosinuija oivalluksia yksinkertaisissa jutuissa :) 

Lisäksi ajatukset ovat usein kiinni jossain kiinnostavissa, vaativammissa asioissa. Toisaalta olen huomannut, että alhaisemman älykkyyden omaavat ihmiset pitävät usein älykkäämpiä "tyhminä", koska eivät itse ymmärrä asioita kovin hyvin.

Älykkäänä ihmisenä vaikutan välillä hitaalta myös sen vuoksi, ettei tavisten jorinat yksinkertaisesti kiinnosta ja on todella väsyttävää kuunnella, kun he tekevät hirmuisen numeron itselle varsin simppeleleistä asisoista, koska niiden omaksuminen ja ymmärtäminen on ollut heille kovan työn takana. 

Vierailija
33/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nopea ja älykäs.

Ne ei vain jaksa istua puolta päivää odottamassa, että saat testin valmiiksi. Sama on psykologisissa testeissä, että niihin pitäisi lätkiä lonkalta mitä sattuu eikä saa jäädä pohtimaan mitään yksittäisiä  moraalikysymyksiä ja täsmentämään mitä testin laatija tässä nyt on oikeasti tarkoittanut kun sana tai lause on jotenkin monimerkityksellisesti muotoiltu.

Vierailija
34/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen enemmistö ihmisistä on järkyttävän tyhmiä. Välillä epäilen, että osa heistä on todella vain biologisia koneita ilman tietoisuutta ja kykyä itsenäiseen ajatteluun. He kirkuvat kuin lokkiparvi sitä, mitä median ja poliitikkojen kapellimestarit milloinkin käskevät ja puheenaiheet sekä mielipiteet on kopioitu suoraan mediasta. En ihmettele, jos heistä vaikutan hitaalta heidän seurassaan, silloin kun on pakko kestää heidän seuraansa. Onneksi sitä tapahtuu äärimmäisen harvoin. 

Vierailija
35/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on kuullut salamannopean mutta samalla perusteellisen ja syvällisen kommentin?

Vierailija
36/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle. Koska sinä olet tyhmä ja luulet ymmärtäväsi. 

Vierailija
37/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nopea ja älykäs.

Voi ihan liittyä keskittymiskykyyn. Minulla toimii hermot terävämmin lyhyessä stressitilanteessa joten luultavasti ylisuoritan tuollaiset 20min älykkyystestit mutta en jaksa toimia samalla tasolla 10 tuntia.

Vierailija
38/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta: on järkeä kunhan vain saisi sen luistamaan.

Vierailija
39/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on älykkyys? Älykkyys on sitä mitä älykkyystestit mittaavat.

Mitä ovat älykkyystestit? Ne ovat testejä jotka mittaavat älykkyyttä.

Mitä on älykkyys?....

Vierailija
40/101 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on kuullut salamannopean mutta samalla perusteellisen ja syvällisen kommentin?

Näinpä. Olen itse oppinut varomaan ottamasta vakavasti nopeati läväytettyjä mielipiteitä vaikeisiin ongelmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme