Ystävä kertoi yhdestä kaveristaan, jonka vanhemmat laittaa
sen tilille melkein joka vuosi jotain älyttömiä summia (10 000¿ tms.)...Eikä maksa siitä veroa. Meinasin kyllä ihan piruuttani soittaa verottajalle ja ilmiantaa sen tyypin ja vanhemmat ;)
En ole kateellinen mutta kuitenkin vituttaa tollainen
Kommentit (60)
Vanhempanne yrittävät kiertää perintöveroa. Tuosta summasta kuuluu maksaa lahjaveroa.
Kaivaa vaan nyt sen lakikirjan esiin siellä...
Vierailija:
Taidat puhua minusta.Vanhempani lahjoittavat jouluisin minulle tuon 10 000 euroa.
Eikä todellakaan makseta mitään lahjaverojaveroja. Miksi maksettaisiin ? Vanhempani saavat lahjoittaa rahansa elinaikanaan minne haluavat.
Saavat lahjoittaa, mutta siitä lahjoituksesta kuuluu maksaa veroa.
Vierailija:
Taidat puhua minusta.Vanhempani lahjoittavat jouluisin minulle tuon 10 000 euroa.
Eikä todellakaan makseta mitään lahjaverojaveroja. Miksi maksettaisiin ? Vanhempani saavat lahjoittaa rahansa elinaikanaan minne haluavat.
Vierailija:
Tiedät kyllä itsekin, missä menee raja. Siksipä tälläinen yhteenvetosi on mauton:" Mutta lahjoitukset ja ennakkoperinnöt ovat eri asia ja ap:n kaverin vanhemmat rikkovat lakia.
Missä menee sinun rajasi? Saako jättää osinkoverot maksamatta? Entä palkkaverot?
Voiko varastaa kaupasta? Vai onko kiellettyä vasta, jos varastaa yksityishenkilöltä? "
Olet kateellinen, siinä se.
En muuten ole kateellinen, olen hyvätuloinen ja mieskin on. Minulla on nytkin ihan muuten vaan tilillä liki seitsemän tonnia.
Mutta en hyväksy niitä, jotka siipeilevät systeemin varjolla ja varastavat.
Vierailija:
Eikä todellakaan makseta mitään lahjaverojaveroja. Miksi maksettaisiin ?
No vaikka siksi että Suomen lain mukaan on maksettava lahjavero, jos lahoittaa yli 3400 e vuodessa.
Vanhempani saavat lahjoittaa rahansa elinaikanaan minne haluavat.
Niin saavat, kukaan ei kiellä, mutta lahjoituksista tulee maksaa vero. Ihan niinkuin vaikkapa asuntokauppojen yhteydessä tulee maksaa varainsiirtovero, joka tuntuu minusta ihan yhtä tyhmältä.
Turha itkeä jos ensin toimii lainvastaisesti ja sitten kärähtää!
kolmen vuoden aikana. Tää 10 000 vuodessa ylittää sallitun rajan siis liki 10-kertaisesti.
kaikesta maksan ihan kiltisti! Jos ei maksa niin rysäyttäkää vaan!
Johan vanhemapani ovat tuosta verot makseneet moneen kertaan.
Jos ei lahjan saaja eikä lahjoittaja ilmoita, niin kukaan ei saa tuosta tietää lahjasta.
Tätä porsaanreikää käyttää moni hyväksi ja on ihan verottajan tiedossakin. Verottaja eikä kukaan mukaan pysty mitenkään valvomaan mitä oman tilisi rahoilla teet, joten niitä pystyy lahjoittamaan lapsille ja miksi vanhemmat eivät auttaisi lapsiaan.
itku tulee varmaan vasta siinä vaiheessa kun itse tarvitsisikin niitä hyvinvointihyhteiskunnan tarjoamia palveluita, mutta tarjolla onkin ei oota...
NIINPÄ, EI PALJON NYTKÄÄN KÄYTETÄ, KUN " KANSANTERVEYTTÄ" HOIDETAAN SILLÄ, ETTEI OLE LÄÄKÄREITÄ. MIELUUMMIN KÄYTÄN YKSITYISIÄ LÄÄKÄRI- YMS. PALVELUITA, JOTKA TOIMII KUTEN HALUAN. SAMOIN LASTENHOITO TOIMII MUTKATTOMAMMIN YKSITYISESTI. MIELUUMMIN VEROT POIS JA KUKIN HOITAKOOT OMAT KUSTANNUKSENSA JA ELÄTTÄKÖÖT ITSENSÄ. JA:LAHJOITTAKOOT RAHANSA KENELLE JA KOSKA TAHTOO!!!
yhteiskunta tuollaiseksi.
Toistaiseksi se ei sitä ole ja toimintasi on laitonta.
Minä saan ihan järjettömiä summia vanhemmiltani vero vapaana jo vuosien ajan. Opiskelunikin on maksettu, ensi asunto ja auto yms. En kyllä käytä verorahoja muutenkaan. Käyn aina yksityisillä ja en hae mitään apurahoja. Tämä on myös valinta kysymys, jokainen taplaa tyylillään.
Jos et, asunto ja auto katsotaan perinnönjaossa ennakkoperinnöksi, niistä määrätään vero ja muu osuutesi pienenee.
Jos vanhemmat haluavat lahjoittaa perinnön sijasta jo etukäteen, olisi moraalitonta, jos se raha siirtyisi verotta.
Siinä suosittaisiin hyvätuloisia, mikä ajattelu ei sovi tasa-arvoa ja matalia tuloeroja tukevaan suomalaiseen yhteiskuntaan.
ennakkoperinnöksi. Mieheni isä kuoli 6 vuotta sitten yllättäen.
Ennen kuolemaansa oli antanut joka vuosi lapsilleen 50 000 markkaa rahaa. Jokaiselle, miehelläni on 2 siskoa. Eikä perunkirjoituksessa noita rahoja mitenkään ennakkoperinnöksi katsottu. Mieheni isä oli omasta tahdostaan antanut nuo rahat lapsilleen eikä siinä verottaja mitään voi. Voihan jokainen meistä lahjoittaa rahaa vaikka hyväntekeväisyyteen tai antaa köyhille.
Ja ai niin, ei lahjaveroja ole maksettu mistään.
Meillä on kaikki kunnossa ja testamentit tehtyinä jotta vero olisi vähän alempi. Toki uskon että kaikesta ei edes tarvii veroa maksaa ;) Luuletteko te todella et suurin osa suomalaisista maksaa veroja ihan just niin kuin pitää? Kyllä lapsiaan saa elättää ja opinnot saa rahoittaa ilman että verottaja tähän puuttuu. Esim asumistukea ei saa jos on alle tietyn iän ja vanhemmat tinaa tarpeeksi. Tällöin toiset opiskelijat käy töissä toisten vuokran maksaa isi. Ei tarvinnut ikinä töissä opiskelu aikoina olla ja opiskelin melkein 30 asti.
jos tilille tupsahtelee suuria summia, joilla ei ole järkevää selitystä ja tarvittaessa tutkitaan ja mätkäistään lahjaverot tai laitetaan rahanpesututkimukset käyntiin.
Todella varakkaat hoitavat homman vakuutuksin ym. omaisuuden siirroin (esim. perheyrityksen sukupolvenvaihdos), mitä kutsutaan verosuunnitteluksi.
niin kaikki setvitään. 20 vuoden takaiset huonekaluostokset jne. Ja asunnot sun muuthan on tosi helppo vielä selvittää.
Siinä ei sitten rikastu enää kukaan muu kuin lakimies.
niin kyllä se sitten katsotaan ennakkoperinnöksi ja tasataan.
Esim. mun vanhemmat on antaneet kaiken mun veljen nimiin vaikka vieläelävät, mutta kun ne delaa niin kyllä kaikki katostaan että homma menee niin että saan lakiosuuteni.
vai luulet saaneesi mutta ne onkin veljesi?
Taidat puhua minusta.
Vanhempani lahjoittavat jouluisin minulle tuon 10 000 euroa.