"Ole varovainen viisauden kanssa jota et ole ansainnut"
"Beware of wisdom that you have not earned." Jungin sanonta kai(?). Miten ymmärrätte sanonnan? Esimerkkejä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
"Beware of wisdom that you have not earned." Jungin sanonta kai(?). Miten ymmärrätte sanonnan? Esimerkkejä?
.
Toisilta saatu viisaus on hyödytöntä jos et itse ole asiaa ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Toisilta saatu viisaus on hyödytöntä jos et itse ole asiaa ymmärtänyt.
Onko se silloin edes viisautta
"Tyhmä luulee olevansa viisas, viisas tietää olevansa tyhmä".
Vierailija kirjoitti:
ite oot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Alan Watts sanoi Jungin sanoneen niin psykedeeleista.
Erikoista että Jung puhui viisaudesta psykedeelien kohdalla. Uskoiko hän niiden tuottamien hallusinaatioiden olevan jotain enemmän kuin sekoitettujen aivokemioiden aikaansaamia sattumanvaraista kokemuksia.
Huomioiden asiayhteyden (psykedeelit) ja Jungin viehtymyksen okkultismiin ensimmäisenä sanonnasta tulee mieleen "esoteerinen viisaus". Jung siis varmaan itse tarkoitti sanonnalla sellaisia asioita. Myös tuo "varo" tai "beware" kuulostaa siltä, että sanojan mielestä kyse on jostain oikeasti vaarallisesta harrastuksesta, ns. tulella leikkimisestä.
Arkisempi tulkinta lähtisi siitä, että ansaittu viisaus olisi omaan kokemukseen perustuvaa. Jos nojaa muiden kokemukseen perustuvaan viisauteen, ei välttämättä osaa soveltaa sitä tai ei ymmärrä sitä alun alkaenkaan oikein.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Miten viisas tietää olevansa tyhmä? Tai siis sillee että eihän viisas ole tyhmä vaan viisas.
Älykkyys on kyky ymmärtää. Viisaus on ymmärrystä. Kuinka jalostaa älykkyys viisaudeksi?
Mitä voit odottaa humanisteilta.