Se tunne, kun ei kelpaa edes ilmaiseen työkokeiluun :D
Täällä on usein valitettu, että työttömiä laitettaisiin vain ilmaistöihin työkokeiluna.
Mutta onko kellään muulla kokemusta siitä, että on ehdottanut työkokeilua moneen eri paikkaan, mutta ei saa edes vastausta?
Pakko myöntää, etten olettanut tämän olevan ihan näin vaikeaa - eikä se ainakaan itsetuntoa kohota...
Kommentit (244)
Työkokeilijoita otetaan lähinnä suht hanttihommiin vaan, heiltä ei edes saa odottaa paljoa vastuunottoa vaan olet harjoittelijana avustavissa tehtävissä, et työsuhteessa. Keittiöt, päiväkodit, palvelutalot, ruokakaupat, siivousyritykset ym, tuollaisiin hyvin mahkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Mutta mitä hyötyä olisi mennä työkokeiluun alalle, jolla ei ikinä tulisi työllistymään? En edes osaa hoitaa lapsia. Joskus vuosia sitten yritin hakea kaupan kassalle osa-aikatöihin, eikä se onnistunut silloinkaan.
Sitä paitsi tuntuisi omituiselta tähdätä urallaan ruokakaupan hyllyttäjäksi ja panostaa siihen kybällä, kun on kuitenkin yliopistokoulutus takana ja liuta muita taitoja jotka eivät liity tavaroiden hyllyttämiseen mitenkään.
Kyse on aktivoinnista. Eli työ kuin työ. Sitä paitsi lastenhoidonkin oppii nopeasti eli edeltävää työkokemusta ei vaadita.
No itse olen ollut vain aika vähän aikaa työttömänä, eli ei tässä mitään erityistä aktivointia tarvita. Aktiivista tämä yhteydenotto ja mahdollisuuksien etsiminen on minun puoleltani ollut, olisi vain kiva joskus saada vastauskin. Edes "ei".
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilijoita otetaan lähinnä suht hanttihommiin vaan, heiltä ei edes saa odottaa paljoa vastuunottoa vaan olet harjoittelijana avustavissa tehtävissä, et työsuhteessa. Keittiöt, päiväkodit, palvelutalot, ruokakaupat, siivousyritykset ym, tuollaisiin hyvin mahkuja.
Vautsi, minua siis neuvottiin ihan päin honkia.
Hyvä tietää. Hylkään siis tämän ilmaistöiden etsimisen ajanhukkana.
Mä pääsin kierrätyskeskukseen orjatyöhön tavaroiden lajitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Samoin, tää se vasta nöyryyttävää onkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että vain hanttihommiin joihin muutenkin pääsisi ilman erityistä koulutusta otetaan "työkokeiluun"?
Miksi ihmeessä sitten korkeakoulutettuja työttömiä kannustetaan etsimään työkokeilupaikkoja? Ihan vain ajankuluksi?
Vierailija kirjoitti:
Kysyt vääristä paikoista. Esim. ruokakauppoihin ja päiväkoteihin otetaan lähes varmasti.
Mulle työkkärin täti opasti,että kannattaa mennä ainoastaan semmoiseen paikkaan, johon haluaa tulevaisuudessa työllistyä. Sitä tukea kun ei kuulemma myönnetä nykyään kuin 12kk koko elämän ajalle?
No oisin halunnut vaan jonnekkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä hyötyä olisi mennä työkokeiluun alalle, jolla ei ikinä tulisi työllistymään? En edes osaa hoitaa lapsia. Joskus vuosia sitten yritin hakea kaupan kassalle osa-aikatöihin, eikä se onnistunut silloinkaan.
Sitä paitsi tuntuisi omituiselta tähdätä urallaan ruokakaupan hyllyttäjäksi ja panostaa siihen kybällä, kun on kuitenkin yliopistokoulutus takana ja liuta muita taitoja jotka eivät liity tavaroiden hyllyttämiseen mitenkään.
Kyse on aktivoinnista. Eli työ kuin työ. Sitä paitsi lastenhoidonkin oppii nopeasti eli edeltävää työkokemusta ei vaadita.
Lyön vaikka vetoa, ettei päiväkotiin pääse töihin ilman alan koulutusta.
Se on sitten eri asia, pääseekö päiväkodin lattioita pyyhkimään ilmaiseen työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työstä maksetaan palkkaa. Työkokeilussa ei makseta, joten se ei ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkkärin täti opasti,että kannattaa mennä ainoastaan semmoiseen paikkaan, johon haluaa tulevaisuudessa työllistyä. Sitä tukea kun ei kuulemma myönnetä nykyään kuin 12kk koko elämän ajalle?
No olisipa kiva jos tuokin olisi minulle kerrottu, että vain 12kk yhteensä voi tehdä näitä ja kannattaa olla valikoivampi. Olen hakenut kaikenlaisia eri mahdollisuuksia, ajattelin että näin voisin osoittaa aktiivisuuteni ja sen että minulla on erilaisia kykyjä.
Ei vitsi kun olin naiivi. Ihan oikeasti uskoin, kun virkailija kertoi, että työkokeilun kautta voi löytää oikeita työmahdollisuuksia. Tosiasiassa näköjään tällaista ehdottavaa katsotaan ihan pohjasakkana, joka soveltuisi korkeintaan takahuoneen lattiaa lakaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideanahan näissä tuissa on, tai oli ainakin alunperin se, että niillä tuetaan työttömän työllistymistä, ei sitä että joku työnantaja saa niiden ansiosta melkein ilmaista työvoimaa käyttöönsä.
Niin... suomessa ei osata nähdä tai ajatella, että monikaan pitkäaikaistyötön ei ole sosiaalitapaus, psykiatrinen tapaus tai muuten vaan kaiken sössivä ihminen. Oletetaan vain aina pahin mahdollinen skenaario ja sitten "ei kiitos".
Hyvä työkokeilija on oikeasti apu. Meillä oli 6kk loistava tyyppi ja päätyi hakemaan alan kouluun johon pääsi. Työllistyy varmasti kunhan hoitaa opinnot hyvin. Soitti suoraan pomolle, välttämättä se sähköposti ei tuo vastausta.
Ne puljut joissa pitää tehdä ihan tulostakin ottaa vaan joko palkkatöihin tai korkeintaan alan opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, tää se vasta nöyryyttävää onkin.
Olen myös ollut monesti ja ajoittain jopa pidin siitä, koska se oli sentään järkevää ja hyödyllistä tekemistä. Koin tekeväni jotain hyvää, jolla on tarkoitus.
Nyt sitten tarjotaan vain jotain täysin turhaa huvikseen askartelua, käsitöitä ja kokkailua, ei kiitos. Mihinkään tuollaiseen lasten iltapäiväkerhoon en mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, minullekin tämä on uusi tieto. Ei tullut työkkärin täti maininneeksi. Toisaalta hyvä koska en minä vuotta pitempään halua tehdä hanttihommia 9 euron päiväpalkalla. Hanttihommat normaalilla palkalla vielä menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyön vaikka vetoa, ettei päiväkotiin pääse töihin ilman alan koulutusta.
Se on sitten eri asia, pääseekö päiväkodin lattioita pyyhkimään ilmaiseen työkokeiluun.
Kyllä voi päästä päiväkotiin töihin oikeasti ilman pätevyyttä. Meillä on ainakin kaksi joilla ihan muu koulutus ja vakkareita ovat.
Vierailija kirjoitti:
Niin... suomessa ei osata nähdä tai ajatella, että monikaan pitkäaikaistyötön ei ole sosiaalitapaus, psykiatrinen tapaus tai muuten vaan kaiken sössivä ihminen. Oletetaan vain aina pahin mahdollinen skenaario ja sitten "ei kiitos".
Itsehhän olen psykiatrinen tapaus, mutta koska eläkkeellekään en pääse niin pitää sitten kaiketi olla työttömyystuilla vaan ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa oleva vaatii toimeksiantajalta resursseja. Ottaa enemmän kuin antaa.
Toivottavasti työnantaja ei sitten valita mistään "loisivista" työttömistä jos ei edes ilmainen työntekijä kelpaa.
Jos haluat ilmaiseksi työntekijäksi, niin miksi kysyt työkokeilupaikkaa? Silloin ei olla töissä eikä tehdä töitä, vaan ohjaajan kanssa tutustutaan työtön ja työtehtäviin. Työnantajalle "ilmainen työkokeilija" on iso kuluerä.