Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteeko kukaan hakkeria? Käyttääkö hän taitonsa hyvään vai pahaan?

Vierailija
19.02.2023 |

Mitä hakkeri tekee?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mairittelevaa

Vierailija
42/47 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkeri on rikollinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin sana hakkeri on tarkoittanut henkilöä joka yrittää ratkaista yleensä tietokoneisiin tai ohjelmointiin liittyviä ongelmia epätavallisilla metodeilla. Nykyisillään sana on levinnyt myös tietoturvapuolelle kuvaamaan henkilöä, joka yrittää murtautua tietojärjestelmiin sisään kutsutaan myös krakkereiksi. 

Hakkeri (krakkeri) voi käyttää taitojaan hyvään tai pahaan. 

Pahantahtoinen hakkeri voi esimerkiksi yrittää varastaa yrityksestä asiakastietoja tai muuta dataa ja käyttää sitä rahallisen hyödyn saamiseksi esimerkiksi yrittämällä kiristää yritystä tai sen asiakkaita. Tai myydä varastamaansa tietoa eteenpäin "pimeillä markkinoilla". Tähän voidaan vielä lisätä perään, että joillain valtioilla on olemassa myös valtion tukemia hakkereita, jotka yrittävät päästä käsiksi muiden valtioiden tietoihin tiedustelumielessä tai aiheuttaakseen vahinkoa toisten valtioiden järjestelmiin.  

Kun puhutaan hakkerista, joka käyttää taitojansa hyvään (valkohattuhakkeri, eettinen hakkeri, penetraatiotestaaja) hän tekee esimerkiksi yrityksille tilauksesta penetraatiotestausta eli samoja menetelmiä käyttäen kuin pahantahtoinenkin hakkeri yrittää murtautua sisään yrityksen järjestelmiin ja löytää niistä heikkouksia. Tämän jälkeen testauksesta koostetaan yritykselle raportti, joka sisältää löydetyt haavoittuvuudet, tiedon siitä miten oli päässyt sisään ja menetelmiä, joilla yritys voi paikata löydetyt haavoittuvuudet.

Tietoturva on toki alana laaja ja sisältää myös muitakin osa-alueita, kuin tämän edellä mainitun penetraatiotestauksen. Esimerkiksi virusten ja järjestelmien takaisinmallintaminen, jotta niiden toimintaperjaatteita voitaisiin ymmärtää paremmin. 

Loppuun vielä muistutuksena, että mihinkään ei tietenkään saa yrittää hakkeroitua ilman lupaa, vaikka ei tarkoittaisikaan toiminnallaan pahaa. 

Vierailija
44/47 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestään hyvään.

Vierailija
45/47 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ICT-alalla. Lähinnä pidän mielen virkeänä ohjelmistojen reverse engineeringin avulla. Olen ohittamut kopiosuojauksia yms omaan käyttöön, en tee tällä mitään bisnestä. Olen myös löytänyt sovelluksista nollapäivähaavoittuvuuksia.

Vierailija
46/47 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ICT-alalla. Lähinnä pidän mielen virkeänä ohjelmistojen reverse engineeringin avulla. Olen ohittamut kopiosuojauksia yms omaan käyttöön, en tee tällä mitään bisnestä. Olen myös löytänyt sovelluksista nollapäivähaavoittuvuuksia.

Ja käytän taitojani hyvään. 

Vierailija
47/47 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nettideittailua harrastavat miehet ovat varmaan hakkereita, koska he tietävät niin tarkkaan millaisia miehiä naiset siellä tavoittelevat heidän sijastaan ja millaisia kuumia seksikeskusteluja nämä naiset  käyvät niiden muiden miesten kanssa. He tietävät senkin että ne naiset, jotka antavat heille pakit, lupaavat koko ajan seksiä muille miehille, yleensä rikkaille, komeille ja ulkomaalaisille.

Nämä miehet ovat varmaankin hakkereita. Eivät he muuten voisi tätä kaikkea tietää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän