Mies ei suostu lasten osoitteen siirtoon
Eli erotaan, mies jää nykyiseen kotiimme asumaan. Meillä kolme lasta 12-15v. Mies sanoo että lasten osoite on ja pysyy nykyisessä osoitteessa, eli ei siirry minun mukana.
Haluaa tehdä kiusaa. Kontrolloida minua ja elämääni niin kauan kun mahdollista.
Yksi lapsista on sanonut että voisi haluta olla viikko-viikko, yksi ei halua säännöllisiä tapaamisia isänsä kanssa, vaan omien sanojensa mukaan kävisi kun huvittaa isän luona (välit huonot) ja kolmas on puhunut että asuisi minun luona ja kävisi isällä vaikka joka toinen vkonloppu.
Mies ei tiedä tätä.
Mitä minä voin tehdä? Kyseessä super hankala ihminen jonka kanssa en jaksaisi riidellä yhtään.
Kommentit (63)
Superhankala ihminen ja olet 3 lasta hänen kanssaan tehnyt... Et taida penaalin terävin kynä olla itsekään.
En riitele. Mutta, eikö ole nurinkurista, että lapset asuvat pääsääntöisesti luonani ja osoite miehen luona? Ja mies saa sitten lapsilisät jne. Eikä ole lasten kuluihin osallistunut koskaan. Hyvin hyvin harvoin jotain heille ostanut.
Mutta, ihan sama. Siinäpä pitää. Jos lapset haluaisi asua isänsä kanssa, niin siinäpä asuisivat. Saisipa isäkin välillä tehdä osansa. Mutta kun eivät halua, niin en voi lapsille sitä tehdä että jättäisin heidät isälle asumaan vasten tahtoaan.
Vierailija kirjoitti:
Superhankala ihminen ja olet 3 lasta hänen kanssaan tehnyt... Et taida penaalin terävin kynä olla itsekään.
En olekkaan. Suurimmat ongelmat on alkaneet lasten kasvaessa. Vielä kun olivat pieniä, minä olin kotona ja mies meni menojaan miten halusi niin homma rullasi. Kun lähdin töihin, lapset kasvoi ongelmat vaan lisääntyi.
Olen todella ollut tyhmä!! Olisi pitänyt tajuta olla perustamatta perhettä tämän ihmisen kanssa. Mutta en tajunnut. Ja nyt on tämä surkea tilanne. Eikä muuta voi.
Eikö lapsilisä makseta hänelle, kenen luona lasten virallinen osoite on? Nöin olen ymmärtänyt. Varsinkin jos lapset asuvat viikko-viikko.
Ota yteyttä lastenvalvojaan. Ihan turha yrittää yksin selvitellä tuollaisia asioita joista on säädöksetkin ja vielä hankalan ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En riitele. Mutta, eikö ole nurinkurista, että lapset asuvat pääsääntöisesti luonani ja osoite miehen luona? Ja mies saa sitten lapsilisät jne. Eikä ole lasten kuluihin osallistunut koskaan. Hyvin hyvin harvoin jotain heille ostanut.
Mutta, ihan sama. Siinäpä pitää. Jos lapset haluaisi asua isänsä kanssa, niin siinäpä asuisivat. Saisipa isäkin välillä tehdä osansa. Mutta kun eivät halua, niin en voi lapsille sitä tehdä että jättäisin heidät isälle asumaan vasten tahtoaan.
Et sitten ole koskaan lastensuojeluviranomaisista kuullut? Sosiaalitoimistoissa on töissä sellaisia ihmisiä, jotka auttavat sinun kaltaisiasi.
Onneksi lapset ovat jo noin isoja, ei sitten tarvitse kovin monta vuotta taistella.
Olisi oikein hyvä kokemus, jos yllättäen se olisitkin sinä, joka riitelisit. Saisit lapsilisät ja elatusmaksut. Ota huomioon se, että sinä maksaisit myös elatusmaksut lasten isälle, jos osoite olisi hänen luonaan.
Millaisissa tilanteissa maksetaan lapsilisä jollekin muulle kuin sille, jonka luona on osoite?
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsilisä makseta hänelle, kenen luona lasten virallinen osoite on? Nöin olen ymmärtänyt. Varsinkin jos lapset asuvat viikko-viikko.
Ei. Lapsilisät maksetaan sille tilille joka Kelalle ilmoitetaan. Tämä sanotaan kyllä selvästi kelan sivuilla. Ne voidaan maksaa vaikka lasta paljon hoitavalle isovanhemmalle. Tai vaikka perhepäivähoitajalle.
Ihmetyttää nämä perheet joissa on ilmeisesti eletty vuosia yhdessä mutta isät olleet ihan ulkona lasten kasvatuksesta ja elättämisestä. Jos näin oikeasti on niin miksi ihmeessä sellaisen ihmisen kanssa pitää tehdä lisää niitä muksuja. Sitten äidit erotessa itkee marttyyrina kun minä sitä ja tätä ja tuo ei mitään ikinä.
Tuon ikäiset saa jo päättää kumman luona haluavat asua. Hae apua lastensuojelusta.
Mies hankaloittaa sitä lastenvalvoja hommaakin. Ei ole suostuvainen tulemaan sinne. On sitä mieltä että keskenään pitää pystyä sopimaan. Mutta, kunhan pääsen muuttamaan pois, otan yhteyttä lastenvalvojaan. Keskenään en tämän ihmisen kanssa sovi mitään.
Kummalle lapsilisät tulee tällä hetkellä? Älä nyt sano että sille isälle joka ei osallistu lasten kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekkaan. Suurimmat ongelmat on alkaneet lasten kasvaessa. Vielä kun olivat pieniä, minä olin kotona ja mies meni menojaan miten halusi niin homma rullasi. Kun lähdin töihin, lapset kasvoi ongelmat vaan lisääntyi.
Olen todella ollut tyhmä!! Olisi pitänyt tajuta olla perustamatta perhettä tämän ihmisen kanssa. Mutta en tajunnut. Ja nyt on tämä surkea tilanne. Eikä muuta voi.
Miksi sinun olisi pitänyt tajuta ja Muten sinä olisit voinut tajuta aiemmin?
Et voinut. Et tajunnut.
Nyt on tämä tilanne. Ihmiset muuttuu. Asiat muuttuu.
Ei me kukaan olla ennustajia.
Elämää eletään.
Nyt vaan ryhti suoraksi ja hoidat asiat asiallisesti.
Kai sinne kelaan voi ilmoittaa tilanteen? Mietin niitä lapsilisiä.
Ikävä tilanne.
Voimia sinulle ja ole itse itsellesi armollinen.
Ajattelen, että hienoa, että olet uskaltanut muodostaa perheen.
Ei me vaan voida ennakkoon tietää. Oletetaan hyvää. Tietenkin. Ja teillä on hienot lapset.
Ja vanhemmat jotka välittää heistä. Se on tärkeää.
Voithan suoraan sanoa ukolle, että lopettaa tuon kiusantekemisen. Yhteistyötä toivot.
Ole selkeä. Kerro, että on se lapsille myös parempi, että on suojaavat vanhemmat ja ne kaksi turvallista kotia.
Onhan se lapsille kriisi.
Vierailija kirjoitti:
Mies hankaloittaa sitä lastenvalvoja hommaakin. Ei ole suostuvainen tulemaan sinne. On sitä mieltä että keskenään pitää pystyä sopimaan. Mutta, kunhan pääsen muuttamaan pois, otan yhteyttä lastenvalvojaan. Keskenään en tämän ihmisen kanssa sovi mitään.
Mikä estää ottamasta yhteyttä lastenvalvojaan jo nyt. Kävisikö sinnekin merkintä jatkoa ajatellen että olet yrittänyt selvitellä asiaa. Ja voit hyvin sanoa että mies ei suostu tulemaan paikalle sopimaan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ottamasta yhteyttä lastenvalvojaan jo nyt. Kävisikö sinnekin merkintä jatkoa ajatellen että olet yrittänyt selvitellä asiaa. Ja voit hyvin sanoa että mies ei suostu tulemaan paikalle sopimaan asioista.
Totta. Taidankin soittaa, ja kysyä neuvoa asiaan miten toimia heti ensi viikolla.
Mene sinne lastenvalvojalle nyt jo ennen muuttoa. Sinä itse nyt hankaloitat tätä asiaa itsellesi, kun et halua toimia.
Elatusavusta keskenään sopiminen sisältää aina riskin - jos elatusvelvollinen ei maksakaan, keskinäisen sopimuksen perusteella ei saa kelasta elatustukea.
Joten aina kannattaa tehdä virallinen sopimus lastenvalvojalla
Ja ne lapsilisät voi laittaa vaikka lasten tilille ja ette annan sitten muuta rahaa lapsille esim viikkorahaa
No älä riitele. Ei ole pakko.