Mies ei suostu lasten osoitteen siirtoon
Eli erotaan, mies jää nykyiseen kotiimme asumaan. Meillä kolme lasta 12-15v. Mies sanoo että lasten osoite on ja pysyy nykyisessä osoitteessa, eli ei siirry minun mukana.
Haluaa tehdä kiusaa. Kontrolloida minua ja elämääni niin kauan kun mahdollista.
Yksi lapsista on sanonut että voisi haluta olla viikko-viikko, yksi ei halua säännöllisiä tapaamisia isänsä kanssa, vaan omien sanojensa mukaan kävisi kun huvittaa isän luona (välit huonot) ja kolmas on puhunut että asuisi minun luona ja kävisi isällä vaikka joka toinen vkonloppu.
Mies ei tiedä tätä.
Mitä minä voin tehdä? Kyseessä super hankala ihminen jonka kanssa en jaksaisi riidellä yhtään.
Kommentit (63)
Multa (etävanhempana) ei kyllä koskaan kysytty mitään lupia kun lähi ja lapset muuttivat. En suostuisi yhteiseen tiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsilisä makseta hänelle, kenen luona lasten virallinen osoite on? Nöin olen ymmärtänyt. Varsinkin jos lapset asuvat viikko-viikko.
Ei. Lapsilisät maksetaan sille tilille joka Kelalle ilmoitetaan. Tämä sanotaan kyllä selvästi kelan sivuilla. Ne voidaan maksaa vaikka lasta paljon hoitavalle isovanhemmalle. Tai vaikka perhepäivähoitajalle.
Kelan sivuilta: "Jos vanhemmat eivät asu yhdessä, vanhemmat voivat sopia siitä, kummalle lapsilisä maksetaan. Jos vanhemmat eivät pääse sopimukseen asiasta, niin maksetaan lapsilisä sille vanhemmalle, jonka luona lapsi asuu ja joka pääasiallisesti huolehtii lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. Kela saa lapsen asuinpaikasta tiedon suoraan Digi- ja väestötietovirastosta."
Eli ei sitäkään voi noin vaan muuttaa jos isä vastustaa ja osoitetta ei suostu siirtämään. Vaikka siis lapsilisä olisikin aiemmin tullut äidille mutta isä voi ilmoittaa että lapset asuu hänen luonaan ja lapsilisä jatkossa hänelle kiitos.
Näin ainakin käsitin tuosta.
Jos olisin ap niin ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan nyt heti. Siellä pitkät jonot yleensä niin siksi heti maanantaina soittaisin. Tai ihan lastensuojelun sossultakin voisi kysyä neuvoa ja heti huomenna.
Kyse kuitenkin noin isoista lapsista niin he saavat jo itsekin päättää missä aauvat.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaisi yhteisen tilin mistä lasten menot hoidettaisiin. En lämpeä ajatukselle ollenkaan, koska kyse ihmisestä joka kontrolloi aivan kaikkea. En halua eron jälkeen selitellä hänelle jokaista lapsille hankittua vaatetta, harrastusvälinettä jne. Tiedän, että kiusallaan tekee kaikesta hankalaa.
Ja todellakin haluan virallisen paperin lastenvalvojalta juurikin siksi, että on jotain painoarvoa, jos homma ei toimikkaan.
Tämä tapaushan tekee kaikkensa, ettei tarvitsisi maksaa lapsille mitään.
Miksi hän sellaisen nyt haluaa kun ei ole aiemminkaan halunnut?
Kysy sitä suoraan. Etkä tietenkään suostu. Elarit saa maksaa ja ihan sinun omalle tilillesi.
Siinä hänen osuus sitten lasten hankintoihin.
Niin minäkin tuon tekstin ymmärrän. Että vaikka lapset asuisivat minun luona, osoite isällään. Isä tekee asian vaikeaksi, niin väestötietorekisterissä tieto, että lapset hänen osoitteessa joten kun riitauttaa asian, lisät maksetaan hänelle vaikkei lapset luonaan pääsääntöisesti asu.
Syy miksi en vielä ole ottanut yhteyttä mihinkään on se, että koitan välttää viimeiseen asti tilannetta missä lapset joutuvat sanomaan isälleen, etteivät halua asua kanssaan. Ja siihenhän he joutuvat kun isä heittäytyy hankalaksi. Ei tule uskomaan minun sanomanani asiaa. Kuvittelee että olen jotenkin manipuloinut lapsia jne. On lapselle tosi inhottava tilanne sanoa vanhemmalle ko.asia. Siksi koitan viimeiseen asti, että asia ratkeaisi jotenkin muuten.
Ja ennen kun joku nostaa esille vieraannuttamisen tai vastaavan, minä toivoisin sydämestäni että lapsillani olisi isä joka jakaisi kanssani vanhemmuuden tasan. Tai olisi edes isä joka olisi kiinnostunut lapsistaan jolla olisi niin hyvä suhde lapsiinsa, että lapset ilman muuta haluaisivat asua isänsä luona. Olen lasteni puolesta valtavan surullinen kun näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaisi yhteisen tilin mistä lasten menot hoidettaisiin. En lämpeä ajatukselle ollenkaan, koska kyse ihmisestä joka kontrolloi aivan kaikkea. En halua eron jälkeen selitellä hänelle jokaista lapsille hankittua vaatetta, harrastusvälinettä jne. Tiedän, että kiusallaan tekee kaikesta hankalaa.
Ja todellakin haluan virallisen paperin lastenvalvojalta juurikin siksi, että on jotain painoarvoa, jos homma ei toimikkaan.
Tämä tapaushan tekee kaikkensa, ettei tarvitsisi maksaa lapsille mitään.Miksi hän sellaisen nyt haluaa kun ei ole aiemminkaan halunnut?
Kysy sitä suoraan. Etkä tietenkään suostu. Elarit saa maksaa ja ihan sinun omalle tilillesi.
Siinä hänen osuus sitten lasten hankintoihin.
Siksi, että ei halua edelleenkään maksaa mitään. Ja jos pakosta joutuu maksamaan. Haluaa tarkkaan tietää mihin joka killinki menee. Ettei vaan joudu maksamaan yhtään ylimääräistä ja etten minä ainakaan mihinkään omaan juttuun käyttäisi hänen rahojaan.
Lämpöä ja myötätuntoa! Tuo on vaikea tilanne. Ikävä totuus taitaa olla sellainen, että se mies tulee syyttämään sinua kaikesta mahdollisesta juurikin vieraannuttamisesta ja manipuloinnista alkaen. Hae itsellesi myös henkistä tukea, että jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin tuon tekstin ymmärrän. Että vaikka lapset asuisivat minun luona, osoite isällään. Isä tekee asian vaikeaksi, niin väestötietorekisterissä tieto, että lapset hänen osoitteessa joten kun riitauttaa asian, lisät maksetaan hänelle vaikkei lapset luonaan pääsääntöisesti asu.
Syy miksi en vielä ole ottanut yhteyttä mihinkään on se, että koitan välttää viimeiseen asti tilannetta missä lapset joutuvat sanomaan isälleen, etteivät halua asua kanssaan. Ja siihenhän he joutuvat kun isä heittäytyy hankalaksi. Ei tule uskomaan minun sanomanani asiaa. Kuvittelee että olen jotenkin manipuloinut lapsia jne. On lapselle tosi inhottava tilanne sanoa vanhemmalle ko.asia. Siksi koitan viimeiseen asti, että asia ratkeaisi jotenkin muuten.
Ja ennen kun joku nostaa esille vieraannuttamisen tai vastaavan, minä toivoisin sydämestäni että lapsillani olisi isä joka jakaisi kanssani vanhemmuuden tasan. Tai olisi edes isä joka olisi kiinnostunut lapsistaan jolla olisi niin hyvä suhde lapsiinsa, että lapset ilman muuta haluaisivat asua isänsä luona. Olen lasteni puolesta valtavan surullinen kun näin ei ole.
Nuohan on jo isoja lapsia ja ymmärtävät miten huonosti teillä menee. Ei mulla tuossa iässä ollut mitään vaikeuksia sanoa isälle, että mieluummin muutan äidin luokse. Ihan paska äijä se vaan oli.
No ei todellakaan kannata suostua siihen että lasten osoita vaihtuu. Joa on tekemistä lapsilisien kanssa, kyllä ne maksetaan pääsääntöisesti aina sen tilille joka on lähivanhempi, että ei kannata uskoa tuollaiseen. Mikäli mies haluaa edes jollain tavoin reilun systeemin, niin todellakaan ei kannata antaa siirtää lapsia omasta osoitteestaan yhtään mihinkään.
Kiitos lämpimistä ajatuksista.
Niin, tiedän, että mies tulee syyttämään minua ihan kaikesta. On syyttänyt jo liittomme aikana aina aivan kaikesta.
Ei vaan pysty näkemään omaa toimintaansa.
Nyt koittaa lahjoa lapsia itsensä "puolelle" saat pelata k18 peliä, minä lupaan äiti on tässä se paha joka kieltää huusi eilen sohvalta kun kielsin lasta pelaamasta peliä. Tuumasin siihen että niin kieltääkin, sitä ei pelata ja piste. Toiselle sanoi, että jos jäät mun kanssa asumaan saat ajaa mönkkärillä, äidin luona et saa. No, lapsi tuumasi siihen myöhemmin että ihan sama poljen sitte pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässytilässytilää. Oikein sydämestä taas toivotaan että lapsilla olisi hyvä isä tämän nykyisen paskan sijaan, mutta motiivina kuitenkin se iänikuinen raha. Ei saa isä saada mitään, vaan isän pitää maksaa äidille tämän kärsimyksistä äidin vaatima palkka. Toki "lasten edun" mukaan. Nämä on aina niin näitä.
Toivottavasti lasten isä EI anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä(lasten kulutili) on ainoa oikeasti fiksu tapa hoitaa yhteisten lasten elatus. Näin kumpikin elatusvelvollinen voi olla varma, että rahat menevät sinne minne kuuluukin, eikä toisen osapuolen omiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässytilässytilää. Oikein sydämestä taas toivotaan että lapsilla olisi hyvä isä tämän nykyisen paskan sijaan, mutta motiivina kuitenkin se iänikuinen raha. Ei saa isä saada mitään, vaan isän pitää maksaa äidille tämän kärsimyksistä äidin vaatima palkka. Toki "lasten edun" mukaan. Nämä on aina niin näitä.
Toivottavasti lasten isä EI anna periksi.
Jos elatusmaksut eivät olisi lasten etu. En haluaisi tältä mieheltä yhtään mitään! Minulle ei tarvitse maksaa mitään. Minä en kärsi omien lasteni kanssa. Minä tasan lasken oman budjettini ilman että siihen on laskettu yhtäkään lapsilisää tai elatusmaksua. Ja hoidan elämäni jatkossa niin, että sillä pärjään.
Jos lapsilla olisi hyvä olla isänsä kanssa, lähtisin heti ja jättäisin lapset isälle. Mutta kun lapsilla EI OLE HYVÄ OLLA tämän ihmisen kanssa, en voi jättää heitä.
Minun motiivina ei ole ikinä ollut raha. Eikä tule olemaan.
Olisi ihana, jos ei tarvitsisi olla tähän yksilöön enää ikinä minkäänlaisessa yhteydessä. Eikä sidoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaushan tekee kaikkensa, ettei tarvitsisi maksaa lapsille mitään.Tämä(lasten kulutili) on ainoa oikeasti fiksu tapa hoitaa yhteisten lasten elatus. Näin kumpikin elatusvelvollinen voi olla varma, että rahat menevät sinne minne kuuluukin, eikä toisen osapuolen omiin kuluihin.
Miten tällaisessa mallissa lasten osuus ruoasta, asumisesta? Miten esim harrastuksiin kuljetukset? Uimahallikäynnit, leffaliput, kaverisynttärien lahjat?
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsilisä makseta hänelle, kenen luona lasten virallinen osoite on? Nöin olen ymmärtänyt. Varsinkin jos lapset asuvat viikko-viikko.
Ei makseta. Vanhemmat voivat sopia asioista hyvin vapaasti keskenään. Monilla on vääriä käsityksiä huoltajuus- ja elatusasioista, sillä niin monet päätyvät riitelemään keskenään, jolloin ulkopuolisen on määrättävä, kuinka toimitaan.
Minä erosin lapseni isästä pian lapsen synnyttyä, eikä eroon liittynyt draamaa. Sovimme, että vaikka lapsi asuu pääosin minun luonani, on hänen osoitteensa isällään, koska isä oli tuolloin opiskelija ja niin pienituloinen, että hänellä ei olisi ollut varaa asua asunnossa, jossa on lapselle oma huone, ilman asumistukea. Minä taas olen hyvätuloinen, eikä minulla ollut silloin eikä ole ollut myöhemminkään tarvetta tuille. Lapsilisä maksettiin minulle, sillä vastasin suurimmasta osasta lapseen liittyvistä hankinnoista. Elatustukea tai -apua ei maksanut kumpikaan toiselle. Koska minä olin virallisesti etävanhempi, olisin minä ollut elatusvelvollinen, vaikka tosiasiassa lapsi oli siis enemmän minulla ja ostin kaikki vaatteet ja maksoin harrastukset niin kauan, kun lapsi oli alaikäinen. Sovimme aikoinaan keskenämme, että kumpikaan ei maksa toiselle mitään. Tiesin, ettei isällä ole rahaa, joten en viitsinyt tapella asiasta. Jos lapsi olisi ollut kirjoilla minulla, olisin saanut minimielatustukea kelalta, mutta pidin lapsen ja isän suhteen ylläpitoa tätä pientä summaa tärkeämpänä. Tein mielestäni oikean ratkaisun. Ei kaikkea pidä mitata rahassa.
Varaat ajan lastenvalvojalle. Siitä prosessi lähtee käyntiin. Jos ette siellä pääse sopuun joudutte lähtemään käräjille joka on pitkä ja kallis prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapaushan tekee kaikkensa, ettei tarvitsisi maksaa lapsille mitään.Tämä(lasten kulutili) on ainoa oikeasti fiksu tapa hoitaa yhteisten lasten elatus. Näin kumpikin elatusvelvollinen voi olla varma, että rahat menevät sinne minne kuuluukin, eikä toisen osapuolen omiin kuluihin.
Miten tällaisessa mallissa lasten osuus ruoasta, asumisesta? Miten esim harrastuksiin kuljetukset? Uimahallikäynnit, leffaliput, kaverisynttärien lahjat?
Kumpikin maksaa oman asumisensa ja ruuat luonaan itse. Harrastuksiin vie se joka ehtii. Loput ovat kulutilille kelpaavia menoja.
Isä ei ole harrastuksiin kuskannut tähänkään mennessä. Ei kiinnosta, ei ole hänen harrastus. Aivan jotain yksittäisiä kertoja erikseen pyydettäessä on lapsiaan kuljettanut.
Vierailija kirjoitti:
Varaat ajan lastenvalvojalle. Siitä prosessi lähtee käyntiin. Jos ette siellä pääse sopuun joudutte lähtemään käräjille joka on pitkä ja kallis prosessi.
Miksi pitää lähteä käräjille, jos lapsillakin on jo oma mielipiteensä? Kaikki kolme sanovat, että mieluummin muuttavat äidin mukana. Ihanko oikeasti mennään sitten käräjille isän mielipiteen takia?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Siis ERON jälkeen yhteisen tilin? Onko hullumpaa ehdotusta kuultu.
Varaa nyt lastenvalvojan luo aika ja varaudu siihen, että asia selvitetään oikeudessa. Myös elatusmaksu.