Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paisunut virkamiesporras

Vierailija
18.02.2023 |

Miksi niin vähän kuulee puheenvuoroja, joissa leikkauslistalla olisi nimenomaan paisunut virkamiesporras ja suuret hallintokulut?

Tapellaan leikataanko opiskelijoiden pennejä vai vanhusten kelatakseja. Kukaan ei sano halaistua sanaa elefantista olohuoneessa, eli jumalattoman turhasta virkamiesrepertuaarista.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paisunut virkamiesporsas.  Meillä on paljon tehtäviä jotka voisi laittaa keinoälyn tehtäväksi eikä sinne tarvita ainuttakaan ihmistä väliin muuta kuin käsittelemään valituksia.

Laitatko ne tehtävät vaikka ranskalaisin viivoin tuohon alle.

Toimeentulotuki, työttömyyspäivärahat. Silloin kun ei ole millekään harkinnanvaraiselle tarvetta niin siihen ei tarvita ihmistä väliin. Ei ole mitään järkeä, että meillä on ihmisiä täyttämässä työtön työtön lappuja  ja joku joka ikinen kerta mukamas miettii onko henkilö siihen oikeutettu. Sitten myötää tuen sen perusteella kun hakemus on täytetty ja nimet perään. Ihan oikeasti. Mitä tuhlausta.

Vierailija
22/40 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös kaipaan näihin konkretiaa. Heitto, että kaikki apulaisjohtajat pois, ei oikeasti kerro mitään. Titteli ei kerro mitään. Vaan ihan oikeasti, mitä töitä jätetään tekemättä. Se suorittava porras tarvitsee myös hallintoa, jottei jokainen yritä itse pähkäillä vaikka budjetin riittävyyttä, laskea palkkoja, suunnitella vuoromiehitykset jne. Monet asiat, jotka työntekijä ottaa itsestään selvyytenä, niin joku ne oikeasti myös tekee.

Julkisen puolen osalta huudetaan myös, että turha valvonta ja byrokratia pois. Ja kun jotain sattuu, niin taas kiljutaan että miksi kukaan ei valvonut. Tiedän monta julkista toimintoa, joita tavallinen kaduntallaaja todennäköisesti laittaisi leikkuriin, mutta käytännössä kun kyseinen toiminto jäisi puuttumaan, ollaan heti ihmettelemässä miksi tämä ei toimi. Vaikka ympäristövalvonta. Aivan turhaa, paitsi sitten kun tehdas päästää jätevetensä mun mökkijärveen.

Kaikkein selkein on usein lehdissäkin ollut huomio, että kun sihteerit leikattiin turhana hallintona pois, pitää jonkun kuitenkin tehdä ne työt. Jolloin ne kallispalkkaisemmat asiantuntijat tekevät ne itse, käyttäen niihin huomattavasti enemmän aikaa kuin ammattitaitoinen sihteeri, ja asiantuntijalta jää puolet omista hommistaan tekemättä. Jolloin palkataan lisää asiantuntijoita.

Ja yllätys yllätys, moni ehdottaa lisää byrokratiaa. Vaikka se, että lapsilisät pitäisi maksaa tulojen mukaan. Mitenköhän se hoituisi ilman, että jossain sitten seurattaisiin sitä että kuuluuko tälle nyt maksaa vai ei. Että kun tulot olivat tänä vuonna tämän verta ja sitä edellisenä tämän verran, niin meneekö jonkun rajan yli vai ei. Paljon edullisempaa on maksaa kaikille, joilla on lapsi. Ja ihan taatusti tulisi tuhansia valituksia vuodessa kun lapsilisä on evätty omasta mielestä perusteettomasti. Kukahan nekin käsittelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomustrolli se vaan jaksaa vaalien alla.

Vierailija
24/40 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te porkkanan äo:lla varustetut jankutatte aina paisuneesta virkamiesportaasta, muttette osaa spesifisesti ikinä nimetä lakkautettavia virkoja saati perustella syitä niille.

Kaupungin taloilla ja virastoissa niitä tyhjiä virkoja riittää.

No laitapa listaa niistä turhista viroista.

Kaikki apulaisjohtajat.

Päiväkodeissa nää on ainakin turhia. Ryhmiin töihin vaan takasin.

Vierailija
25/40 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paisunut virkamiesporsas.  Meillä on paljon tehtäviä jotka voisi laittaa keinoälyn tehtäväksi eikä sinne tarvita ainuttakaan ihmistä väliin muuta kuin käsittelemään valituksia.

Etkö osaa itse päätellä yhtään?

Vierailija
26/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suposta voisi vaikka aloittaa.

Vierailija
27/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

gögöömys

Vierailija
28/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa itse päätellä yhtään?

Laita vaan sitä listaa. Aikaa on ollut vuorokausi miettiä.

Vierailija
29/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KokkeliKokoomus.

Vierailija
30/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet firmat on huomanneet lähteä poistamaan turhia toimihenkilöitä.

Vierailija
31/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehiä taitaa olla aika vähän, iso osa julkisella puolella on toimessa.

Vierailija
32/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktat kuntoon. Virkamiesporras ei ole paisunut. Päinvastoin. Kaiken maailman tuottavuusohjelmia yms. on ollut monta hallituskautta jo putkeen, virkamieskuntaa on vähennetty ja hallinnosta on leikattu. Ainostaan poliittisten erityisavustajien määrä on kasvanut.

Vierailija
33/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattovirastojen kattovirastot ( esim muutama vuosi sitten perustettu tuomioistuinvirasto) voidaan lakkauttaa. Nuo on juuri niitä hankehumppavirastoja, jossa kauhea määrä kovapalkkaisia johtajanjohtajia ja suunnittelijan suunnittelijoita istuksii keksimässä keinoja, millä ruohonjuuritason virastojen työntekoa lähinnä hankaloitetaan uudistuksilla ja ohjeilla, jotka on täysin irrallaan siitä itse työstä.

Vierailija
34/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut töissä julkisella sektorilla kohta parikymmentä vuotta. Nyt vuoden alusta yhdellä hyvinvointialueella.

Se minkä olen havainnut kaikissa organisaatiouudistuksissa työaikanani on ollut se, että niistä jokainen on johdettu kyseisen organisaation huipulta ja jokainen on tuonut siksi mukanaan aina vain enemmän kaikenlaisia johtajia, joilla on epäselviä ja päällekkäisiä rooleja. Lisäksi yhdessäkään uudistuksessa ei ole voitu laittaa ovesta ulos sellaisia johtajia, joilta on lähtenyt uudistuksessa tuoli alta, vaan heille on aina ja poikkeuksetta pitänyt keksiä jokin tyhjä virka, johon he ovat jääneet mitään tekemättä vuosikausiksi odottamaan eläkettä.

Hyvinvointialueille väitettiin tulevan kevyempi hallinto, mutta tämä ei suinkaan pidä paikkaansa vaan hallinto on itse asiassa raskaampi kuin siirtyneissä organisaatioissa oli. On tarvittu lisää pomon paikkoja kaikille siirtyneille. Näiden uusien pomojen työnkuvat menevät nyt päällekkäin ja siellä suorastaan käydään valtakamppailua siitä, kuka saa mitäkin asiaa hoitaa.

Tämä on ihan sitä samaa jatkumoa mitä oli jo kuntapuolella. Organisaatiosta tulee aina vain raskaampi, koska sitä uudistaa sen johto, joka suojelee kavereitaan.

Olen töissä kunnallishallinnossa erityistoimialalla ja jaan mielipiteesi. Omalla alalla hyvinvointialueuudistus vaikutti siten, että niille muodostettiin täysin vastaavanlainen hallinto kuin kuntiin -> virkoja tuli lisää -> osaajista on kova kilpailu -> palkkakustannukset nousevat. Saa nähdä, karsitaanko kunnista jossain vaiheessa, mutta sitä ei ainakaan vielä ole näköpiirissä.

Vierailija
35/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut töissä julkisella sektorilla kohta parikymmentä vuotta. Nyt vuoden alusta yhdellä hyvinvointialueella.

Se minkä olen havainnut kaikissa organisaatiouudistuksissa työaikanani on ollut se, että niistä jokainen on johdettu kyseisen organisaation huipulta ja jokainen on tuonut siksi mukanaan aina vain enemmän kaikenlaisia johtajia, joilla on epäselviä ja päällekkäisiä rooleja. Lisäksi yhdessäkään uudistuksessa ei ole voitu laittaa ovesta ulos sellaisia johtajia, joilta on lähtenyt uudistuksessa tuoli alta, vaan heille on aina ja poikkeuksetta pitänyt keksiä jokin tyhjä virka, johon he ovat jääneet mitään tekemättä vuosikausiksi odottamaan eläkettä.

Hyvinvointialueille väitettiin tulevan kevyempi hallinto, mutta tämä ei suinkaan pidä paikkaansa vaan hallinto on itse asiassa raskaampi kuin siirtyneissä organisaatioissa oli. On tarvittu lisää pomon paikkoja kaikille siirtyneille. Näiden uusien pomojen työnkuvat menevät nyt päällekkäin ja siellä suorastaan käydään valtakamppailua siitä, kuka saa mitäkin asiaa hoitaa.

Tämä on ihan sitä samaa jatkumoa mitä oli jo kuntapuolella. Organisaatiosta tulee aina vain raskaampi, koska sitä uudistaa sen johto, joka suojelee kavereitaan.

Olen töissä kunnallishallinnossa erityistoimialalla ja jaan mielipiteesi. Omalla alalla hyvinvointialueuudistus vaikutti siten, että niille muodostettiin täysin vastaavanlainen hallinto kuin kuntiin -> virkoja tuli lisää -> osaajista on kova kilpailu -> palkkakustannukset nousevat. Saa nähdä, karsitaanko kunnista jossain vaiheessa, mutta sitä ei ainakaan vielä ole näköpiirissä.

Olen valtiolla ja myös samaa mieltä. Uusia pomoja ja kovapalkkaisia virkoja mystisesti pulpahtelee aina organisaatiomuutoksissa, mutta ruohonjuuritasolle ei ikinä saada sitä väkeä. Ei tämä ihan yhtä räikeää ole, kuin kunnalla. Olen ollut siellä töissä myös.

Vierailija
36/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä vähän raflaavasti sanottu, mutta ehkä Pol Pot ei ollut kaikessa ihan väärässä. Ei Suomessa ihan yhtä radikaaliksi tarvitse mennä että pitäisi byrokraatit laittaa peltotöihin, riittää kun lopetetaan palkanmaksu.

Vierailija
37/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta. Aikaisemmin kunnassa minulla oli 3 esimiestä eli osastonhoitaja ja hänen yläpuolellaan koko terveystoimialan päällikkö ja edelleen sosiaalijohtaja(ja näiden yläpuolella valtuusto tietty, mutta siellä ei ollakaan työsuhteessa). Nyt pomoja on 8 kpl eli osastonhoitaja, yksikön päällikkö, yksikön johtaja ja edelleen terveyskuntayhtymän pomo. Lisäksi epäsuorassa johtosuhteessa on 2 aluepäällikköä sekä tiiminvetäjä ja esimiehensä.

Vierailija
38/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voisi aloittaa mainitsemalla ihan jonkun konkreettisen virkamiehen, jonka työ on turhaa.

Itse olen ihmetellyt pienimpien kuntien kunnanjohtajia. Riittääkö työtä koko päiväksi?

Vierailija
39/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta. Aikaisemmin kunnassa minulla oli 3 esimiestä eli osastonhoitaja ja hänen yläpuolellaan koko terveystoimialan päällikkö ja edelleen sosiaalijohtaja(ja näiden yläpuolella valtuusto tietty, mutta siellä ei ollakaan työsuhteessa). Nyt pomoja on 8 kpl eli osastonhoitaja, yksikön päällikkö, yksikön johtaja ja edelleen terveyskuntayhtymän pomo. Lisäksi epäsuorassa johtosuhteessa on 2 aluepäällikköä sekä tiiminvetäjä ja esimiehensä.

Vierailija
40/40 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalit on tulossa joo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan