akateemiset tittelit ovat menettäneet arvonsa
Vielä joitakin vuosia sitten maisteri oli kova sana. Nykyään tohtoreita valmistuu liukuhihnalta. Joskus professori oli hieno ammatti, mutta nykyään professorius ei takaa mitään ja palkkakin on huono. Riittää että tekee pari nollatutkimusta ja professorintitteli on taattu. Vaatimus tohtorinhatusta estää todellisia ammattilaisia pääsemästä professoriksi, jää jäljelle pellet.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että esimerkiksi hoitotyön professuuria pitäisi hoitaa lähihoitajan? Mielenkiintoinen ehdotus.
parhaitenhan ne tietää jotka on ihmisiä hoitanut eikä vaan lukenu kirjoja
Vaikka olisit kanyloinut 1000 potilasta, se ei auta sinua päättämään minkälainen hoito on paras valinta Mirjan levinneeseen rintasyöpään. Joku järki näihin kommenttetihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiinnostuksesta: Miten ap määrittelee todellisen ammattilaisuuden proffan tehtävään? (jota vaatimus tohtorinhatusta estää).
On vaikka ensin ihan perus hommaa esim hitsaajana ja sitten kokemuksen myötä insinööriksi ja siitä proffaksi. On käytäntö hallussa
Ap
Missä yliopistossa opetetaan hitsauksen teoriaa?
Teknillisissä korkeakouluissa.
Taidekouluissakin voi oppia hitsaamaan veistoksia ja mallinnoksia.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistotutkintoa ei edes vaadita jos hakee yksityiseltä sektorilta töitä. Valtion tai kuntien jhoihinkin virkoihin vaaditaan
Olen itse DI IT-alalla ja jotkut mun vanhemmista pomoista eivät ole olleet muuta kuin ylioppilaita tai ammiksen käyneitä.
Ei vaadita, mutta nuo ajat joilloin juoksupojasta tai ylioppilaskesähessusta saattoi edetä johtajistoon ovat ohi. Kyllä se tutkinto nykyään pitää lähes poikkeuksetta olla jos isoon yritykseen haet töihin eikä sinulla ole mittavaa työuraa takanasi jolla voit korvat tutkinnon puutteen.
Ylioppilaita valmistuu nykyään ihan älyttömiä määriä ja suorittaminen on koko ajan helpottunut (saa opiskella viisikin vuotta jos haluaa vs. entinen 3 vuotta ja kirjoitukset voi jakaa monelle vuodelle), joten yo-tutkinnon arvostus romahtanut. Se on vaan pakollinen välivaihe jos haluaa akateemiselle uralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiinnostuksesta: Miten ap määrittelee todellisen ammattilaisuuden proffan tehtävään? (jota vaatimus tohtorinhatusta estää).
On vaikka ensin ihan perus hommaa esim hitsaajana ja sitten kokemuksen myötä insinööriksi ja siitä proffaksi. On käytäntö hallussa
Ap
Missä yliopistossa opetetaan hitsauksen teoriaa?
Teknillisissä korkeakouluissa.
Joku sitten halusi alapeukuttaa selvää faktaa.
https://research.aalto.fi/fi/publications/aalto-yliopiston-opetus-ja-tu…
yli-viikariko valitaa vaikka oli kolme ranskasta tilattua paperia ja lukemattomia kertoja pöystiltä suihin ottoja. vihreät paperit
Vierailija kirjoitti:
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästikään sinulla ei ole edes sitä maisterintutkintoa.
Jos olisi, tietäisit, että professori ei ole 'titteli' vaan virka.
Se on myös arvonimi.
Ei ole
Surffaa huviksesi "arvonimet Suomessa" , ja tsekkaa kuutosryhmä.
Tuo ei muuta miksikään sitä, että yliopistoissa on professorin virkoja.
Vierailija kirjoitti:
Monesti proffa ei osaa edes keittää kanamunaa.
🤣 Ehkä 1940-luvun elokuvissa.
Naapurin nainen on professori ja sillä on maailman parhaat tissit. Olen niitä saanut joskus saunassa hyväillä. Aika magee proffa.
Vierailija kirjoitti:
Pistolapioteknikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästikään sinulla ei ole edes sitä maisterintutkintoa.
Jos olisi, tietäisit, että professori ei ole 'titteli' vaan virka.
Se on myös arvonimi.
Ei ole
Kyllä on.
Professorin arvonimi on kansalaiselle myönnetty julkisen arvostuksen osoitus yhteiskunnan hyväksi tehdystä työstä. Tasavallan presidentti myöntää professorin arvonimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo jotkut tohtorin tutkinnot, mitä on tullut selailua, on aiheeltaan että miten tällekin itsestäänselvyydelle on annettu lupa tutkimiseen. Onkohan joku yliopistojen hätä saada paljon tohtoreita?
Samaa mieltä useimmat mitä lehdissä kerrotaan niin tutlineet itsestään selvyyksiä... sataako talvella lunta tai onko jää liukasta... tulee mieleen että sama ko se ois itekkin hankkia tohtorinhattu
Ap
No hanki. Tule sitten uudestaan kertomaan oliko se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten korkeakoulutettujen määrä on vähentynyt Suomessa?
.
"Suomi on jäämässä kehityksestä jälkeen korkeakoulutettujen määrissä"
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/oecd-vertailu-suomalaisten-nuorten-aik…
.
"korkeakoulutettujen osuus väestöstä Suomessa alle EU:n keskiarvon"
Mihin aikaan verrattuna vähentynyt? Niin ja ei amkkien, entisen keskiasteen laskeminen korkeakouluiksi kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirja pitäisi oikeasti tehdä sitten kun on uran loppupuolella ja paljon kokemusta. Niistä kokemuksista saisi paljon paremman kirjan kuin että joku nuori tyttö kirjoittaa ohuen läpyskän..mistä siinä voi eedes kirjoittaa kun ei ole oltu töissä vaan koulun penkillä?
Ei taida olla tietoa mikä väitöskirja on. Mene takaisin heittelemään lautoja lavalle
No kuka muka nykyaikana arvostaa erityisemmin jotakin muinaisia proffia ja tohtoreita? Aivan liian vähän arvostetaan hoitajia ja muita duunareita.
Nythän on puhuttu, että 70 % ikäluokasta pitäisi korkeakouluttaa. Alkaa tohtorista tulla yleisempi kuin siitä hitsaajasta. Ei paljoa tohtorinhattu lämmitä kortistosta, jonne jo nykyisin useimmat tohtorit joutuvat
Vierailija kirjoitti:
Monesti proffa ei osaa edes keittää kanamunaa.
Miksei osaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirja pitäisi oikeasti tehdä sitten kun on uran loppupuolella ja paljon kokemusta. Niistä kokemuksista saisi paljon paremman kirjan kuin että joku nuori tyttö kirjoittaa ohuen läpyskän..mistä siinä voi eedes kirjoittaa kun ei ole oltu töissä vaan koulun penkillä?
Tiedätkö sinä edes mikä väitöskirja on? Minun väitöskirjani koostuu niistä tutkimuksista, joita olen suorittanut. Tulokset eivät ole riippuvaisia minun iästäni. Minulla oli myös luonnollisesti ohjaajat, joiden kanssa projektit suunniteltiin, ja tutkimukset on julkaistu kansainvälisissä, vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Ei väitöskirja ole mikään muistelmateos.
No saitko töitä? T. vuorimies 58 ke/v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä edes mikä väitöskirja on? Minun väitöskirjani koostuu niistä tutkimuksista, joita olen suorittanut. Tulokset eivät ole riippuvaisia minun iästäni. Minulla oli myös luonnollisesti ohjaajat, joiden kanssa projektit suunniteltiin, ja tutkimukset on julkaistu kansainvälisissä, vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Ei väitöskirja ole mikään muistelmateos.
No saitko töitä? T. vuorimies 58 ke/v
Vuoromies siis
Kyllä lääkärit, insinöörit ja ihan perus kädentaitajat ovat menneet arvostuksessa kovasti proffista edelle. Ei professuuri ole nykyään mikään iso juttu. Ja jatkuvasti paljastuu 0-tutkimuksia, joita nämä proffat ovat tehneet.