Eri ammattien äo
Mitä älykkyysosamäärää eri ammatit edellyttävät? Millä alalla fiksut duunaa?
Kommentit (37)
Uskomaton mies. Tohtori Peterson on julkaissut yli sata tieteellistä artikkelia, jotka edistävät alkoholismin, epäsosiaalisen käyttäytymisen, leikin, tunteiden, luovuuden, pätevyyden ja persoonallisuuden nykyaikaista ymmärtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörit on älykkäimpiä
T. Insinööri :D
Vierailija kirjoitti:
Olen hieroja, äo 120. Ihmiset pitävät minua ammattini perusteella tyhmänä, enkä toisaalta ihmettele kun kollegoissa on kaikenkirjavaa hiihtäjää. Pitäkööt, ihan sama. Miehen äo on korkeampi, työskentelee it-alalla.
Millä todettu?
Trolli on jo kyyläinen, älkää ruokkiko. Puree.
Vierailija kirjoitti:
Aika matalalla äo:lla pärjää opettajana tai toimittajana. Kukaan ei huomaa mitään.
Matematiikan opettaja, ÄO130.
Vierailija kirjoitti:
Trolli on jo kyyläinen, älkää ruokkiko. Puree.
Muuten kuin utareillanne. Ruoka on ihan liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ammatti ole äo:sta kiinni.
Tämä. Kyllähän lentokoneetkin pysyy taivaalla kun ne suunnittelee kaksinumeroisella äo:lla.
Vierailija kirjoitti:
Aika matalalla äo:lla pärjää opettajana tai toimittajana. Kukaan ei huomaa mitään.
Olen lukion matematiikan lehtori ja kyllä meillä on aineryhmä täynnä tosi terävää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hieroja, äo 120. Ihmiset pitävät minua ammattini perusteella tyhmänä, enkä toisaalta ihmettele kun kollegoissa on kaikenkirjavaa hiihtäjää. Pitäkööt, ihan sama. Miehen äo on korkeampi, työskentelee it-alalla.
Millä todettu?
Opin hieromaan enkä opiskellut muuta.
Olen suurtalouskokki, äo on 97 ja usein huomaan olevani työpaikan älymystöä. Eipä ole ihme, kun koko alaa pidetään häiritsevänä ja ammatinvaihto hyvin yleistä: Rajukin työpaikkakiusaaminen on enemmän sääntö, kuin poikkeus, nuoret työntekijät käyttäytyy kuin yläkouluikäiset, vanhat työntekijät, kuin mielenterveyden avohoitopotilaat. Kiire, sekasorto ja neuvottomuus on päivittäistä ja viidakon laki on vahvana läsnä. Seksuaalinen ahdistelu on ihan normijuttu, samoin simputus.
Lisäksi työväkeä vähennetään, vaikka työmäärä pysyy samana. Palkoista ja tauoista leikataan ja palveluista (esim ulkopuolinen siivous) luovutaan. Häikäilemätöntä, mutta ihan fiksua, koska eipä tyhmät puolustautua osaa. Päinvastoin, tyhmät kokit on helppo groomata olemaan jopa kiitollisia lisääntyneestä työmäärästä
Vierailija kirjoitti:
Olen suurtalouskokki, äo on 97 ja usein huomaan olevani työpaikan älymystöä. Eipä ole ihme, kun koko alaa pidetään häiritsevänä ja ammatinvaihto hyvin yleistä: Rajukin työpaikkakiusaaminen on enemmän sääntö, kuin poikkeus, nuoret työntekijät käyttäytyy kuin yläkouluikäiset, vanhat työntekijät, kuin mielenterveyden avohoitopotilaat. Kiire, sekasorto ja neuvottomuus on päivittäistä ja viidakon laki on vahvana läsnä. Seksuaalinen ahdistelu on ihan normijuttu, samoin simputus.
Lisäksi työväkeä vähennetään, vaikka työmäärä pysyy samana. Palkoista ja tauoista leikataan ja palveluista (esim ulkopuolinen siivous) luovutaan. Häikäilemätöntä, mutta ihan fiksua, koska eipä tyhmät puolustautua osaa. Päinvastoin, tyhmät kokit on helppo groomata olemaan jopa kiitollisia lisääntyneestä työmäärästä
Ikävä kuulla. Olin vähän suunnitellut alalle suuntautumista, koska minusta ruuan tekeminen lapsille, työvoimalle ja sairaille on merkityksellistä työtä. Nyt meni vähän jarrut päälle, koska olen aika ujo ja joutuisin mitä pikimmitin kiusatuksi. Jotenkin tästä syrjäytymisestä pitäisi vaan päästä eroon, ehkä se siivous sitten...
ÄO 138 (virallinen testaus)
Nykyään pitkäaikaistyötön, 3 tutkintoa, korkein pesti Toimialajohtaja 35M€ budjetilla, Projekti päällikkö 5-22M€ budjetilla jne.
Että näin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla. Olin vähän suunnitellut alalle suuntautumista, koska minusta ruuan tekeminen lapsille, työvoimalle ja sairaille on merkityksellistä työtä. Nyt meni vähän jarrut päälle, koska olen aika ujo ja joutuisin mitä pikimmitin kiusatuksi. Jotenkin tästä syrjäytymisestä pitäisi vaan päästä eroon, ehkä se siivous sitten...
Juu, ravintola-ala on täysin kutsumusammatti. Jos vielä paskan palkan, fyysisen ja henkisen kuormituksen, epämääräisten vapaapäivien, surkean ilmapiirin ja meluisen, ahtaan ja kuuman työympäristön jälkeen uskot viihtyväsi, niin käy kokeilemassa. Muussa tapauksessa uskon siivouksen olevan jopa mukavampaa.
Usein isojen ensimmäisen ja toisen asteen koulujen keittiöissä on mukavin työilmapiiri, koska niissä keittiöhenkilökunnan persoonallisuudella on edes jotain väliä ja työympäristö on tilava ja siisti sekä viikonloput vapaata. Ruoka toisaalta on tylsempää, eikä lisiä tietenkään tule
Ei ammateilla ole älykkyysosamäärää. Sen nyt tyhmemmänkin luulisi tietävän.
Minua kiinnostaa Jordanin tapa auttaa ihmisiä ja tuoda esille se kuinka aina voi yrittää parantaa omaa elämäänsä, tekemällä pieniä muutoksia. Eli hän suosittaa muuttamaan jonkun piene asian elämässäsi, jonka voit muuttaa helposti. Sitten pitäytyä siinä. Ja tekemällä jälleen uuden muutoksen pääsee eteenpän ja kehittyy ihmisenä paremmaksi pikkuhiljaa.
Jordan Petersonin tohtorin väitöskirja
Potential psychological markers for the predisposition to alcoholism
https://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/7d278v86c