Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erotaan, jään kahdestaan vauvan kanssa. Miten selviän?

Vierailija
17.02.2023 |

Olen nyt 22v ja mies 30. Mies jäi raskausaikana kiinni yhden naispuolisen työkaverinsa kanssa flirttaavista viesteistä, myönsi ihastumisen mutta lupasi ettei jatka enää. Nyt on myöntänyt ettei koskaan lopettanut tekstailua ja hän haluaa nyt erota ja jatkaa virallisesti tän työkaverin kanssa.

Ollaan oltu yhessä siitä siitä asti kun olin lukiossa, en ole ikinä ollut kenenkään muun kanssa enkä halua olla. Miten tästä selviää? Miten pystyn elättämään mut ja vauvan yksin. Miten pärjään yksin kun lapsi kasvaa. Mulla ei ole ajokorttia tai autoa.

Tuntuu, että mun elämä on pilalla. Ajatukset sekaisin. Pelottaa ja hävettää kertoa ihmisille. Mun perhe ei ole koskaan tykännyt miehestäni enkä ole enää heidän kanssa läheinen. Tiedän, että heiltä tulee "no mähän sanoin" tyylinen vastaus ja se ahdistaa.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep.

Vierailija
2/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jokin koulutus/ ammatti eli onko sulla töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsi miehelle. Hän sen on laittanut alulle eli hän on siitä vastuussa.

Vierailija
4/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies joutuu elatukseen osallistumaan. Ja jos ei osallistu hoitoon, niin eipä tuosta mitään apua olisi yhdessä ollessakaan ollut.

Vierailija
5/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt lukion ja ollut kahvilassa töissä.. ei ole mitään työpaikkaa nyt

Vierailija
6/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omas on ongelma.

Vierailija
7/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviät varmasti. Päivä ja asia kerrallaan.

Tästä se elämä vasta alkaakin, vaikkei juuri nyt siltä tunnu, voit tehdä asiat juuri niin kuin itse haluat itsesi ja ennenkaikkea lapsesi parhaaksi. Ei tarvitse tuollaisen sian kanssa yrittää selviytyä.

Toivottavasti saat tukea lähipiiristä, vaikka perheesi ei sitä osaisikaan antaa. Ehkä osaavatkin, joskus ihmiset yllättävät.

Koita jaksaa, vaikka yksi hengitys kerrallaan - se auttaa kun kaikki tuntuu raskaalta

Vierailija
8/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tilanne tuntuu nyt vaikealta ja raskaalta niin luota siihen, että elämä kantaa ja pärjäätte kyllä. Missä päin asutte? Jos pk-seudulla niin voisin auttaa vauvan hoidossa. Teen sitä muutenkin vapaaehtoisena.

Vierailija
9/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko- viikko- systeemi heti kun mahdollista.

Maksimi-elarit.

Etsit Tinderistä vapaaviikoilla paremman miehen.

Kouluttaudut sairaanhoitajaksi, jolloin tienaat 3500 euroa kuussa. Jossain vaiheessa vaihdat miehen lääkäriksi.

Maailma on auki.

Vierailija
10/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan kanssa mitään palkkatöitä tehdä vaan ollaan sen lapsen kanssa. Se vauvan hoitaminen on se työ.

Näin vältetään mm. sen lapsen tulevien mielenterveysongelmien hoito tai rikosten kustannukset yhteiskunnalle myöhemmin, kun sitä lasta ei ole jo vauvasta lyöty laimin. Jospa tällä tavalla esitettynä menisi asia sinullekin perille.

Vierailija
11/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kaiken irti minkä laki sallii ja etsit itsellesi oikean miehen joka ei pelkää edellisen kanssa saamaasi lasta.

Vierailija
12/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi hyvä vaan myöntää että mies taitaa olla kusipää. Ei normaali mies Ja kestää oman suvun kommentit mitäs minä sanoin. Jos he muuten ovat ok sakkia niin saat heiltä sitten apua elämääsi. Kirpasee hetken mutta sitten pääset asioissa eteenpäin.

Vierailija
13/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mies joutuu elatukseen osallistumaan. Ja jos ei osallistu hoitoon, niin eipä tuosta mitään apua olisi yhdessä ollessakaan ollut.

Mutta jään kuitenkin vauvan kanssa, miehellä on työpaikka niin hän ei pysty olemaan kotona koko päivää. Tiedän, että mies joutuu (kai?) maksamaan elatusmaksua lapsesta mutta en tiedä kuinka paljon kun nää asiat on mulle ihan uusia, siksi kysyn vertaistukea ja neuvoja

Vierailija
14/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läheisillesi tämän asian purkaminen tuntuu pahalta, niin olisiko mahdollista jutella neuvolassa ja saada lähete jollekin terapeutille?

Sinulla ei ole mitään hävettävää siksi, että lapsesi isä päättää teidät hylätä.

Keskity elämäsi valoon eli lapseesi :) olet nuori äiti ja sinulla on vielä kaikkea edessä ja kun lapsi on koululainen, niin olet edelleen nuori aikuinen. Ehdit vaikka 10v päästä vielä opiskella uuden ammatin. Ei ole liian myöhäistä.

Tunnusta kuitenkin itsellesi se tosiasia, että et voi enää asettaa itseäsi etusijalle, vaan lapsesi. Eli omat mielitekosi ja oman ajan kaipuu yms. ovat toissijaisia. Sitä on äitiys. Lapsi kasvaa ja teille tulee todella läheinen side <3

Vierailija
15/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä kerrallaan. Tärkeysjärjestys on tämä:

1. Hengitä.

2. Pidä vauvasta huolta.

3. Juo vettä säännöllisesti.

4. Syö ja nuku sen verran kuin pystyt.

Kerro rehellisesti tilanne läheisillesi. Jos heillä on sydän paikallaan, he auttavat. Kerro tilanteesta myös neuvolassa, niin saat tarvittaessa tukea sieltäkin. Taloudellisesti pärjäät kyllä, sillä lapsiperheiden tuet ovat Suomessa verrattain hyvät ja saat lapsilisäänkin yksinhuoltajakorotuksen. Kortin ajat sitten, kun se on univelkojen ja vauvanhoidon puolesta mahdollista. Siihen asti pärjäät jotenkin.

Sinun ei tarvitse hävetä, sillä et ole tehnyt mitään väärää. Mies paljastui epärehelliseksi vastuun pakoilijaksi, mikä on nyt ikävää, mutta pidemmän päälle parempi, että sait sen tietää. Olette vauvan kanssa pysäyttämätön tiimi. Tsemppiä!

Vierailija
16/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko- viikko- systeemi heti kun mahdollista.

Maksimi-elarit.

Etsit Tinderistä vapaaviikoilla paremman miehen.

Kouluttaudut sairaanhoitajaksi, jolloin tienaat 3500 euroa kuussa. Jossain vaiheessa vaihdat miehen lääkäriksi.

Maailma on auki.

Tässä hyvä suunnitelma. Olet vielä niin nuori että aikaa on. Onko välit omiin vanhempiin kunnossa? Voisivatko he auttaa vauvavuotena arjessa? Hae opiskelupaikka josta valmistut varmasti työllistävälle alalle (sairaanhoitaja on hyvä!) ja lapsi hoitoon kun mahdollista. Siitä elämä lähtee rullaamaan.

Vierailija
17/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, näin myöhemmällä iällä eronneen pienten lasten äidin suusta pari juttua

- mikä koulutus ja työtilanne sulla on? Tämä on todella oleellista sun ja lapsen kannalta jatkossa. Pienet lapset ei tarvi paljoa, eli ehdit hyvin vielä kouluttautua, ja siihen mennessä, kun lapsi on teini, sulla voi olla hyvät tulot.

- onhan lastenvalvojan kanssa katsottu yhdessä tilannetta? Jos ei, varaa aika heti. Ne voi mennä jopa 3kk päähän. Lapsen isä mukaan tapaamiseen. Siellä vahvistetaan huoltajuus- ja elatussopimus. Ilmankin voi olla, mutta kaikkien etu on, että homma on selkeä, eikä mikään miltä tuntuu tänään -tyyppinen ratkaisu. Kun sopimus on lastenvalvojalla vahvistettu, voit esim. laittaa perintään, jos exä ei maksa elareita. Muutoin et voi.

- Unohda tuo häpeä juttu. Todella moni päätyy eroon nykyään. Ihanaa silti, että sulla on ihana lapsi. Jopa yhteiskunnan kannalta tärkeää, että teitte lapsen, koska laskenut syntyvyys on ongelma.

- Suomi on täynnä meitä eronneita yhteishuoltovanhempia. Hakeudu meidän seuraan, niin elämä helpottaa <3

Vierailija
18/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä tulet pärjäämään. Toivon, että sulla ois ystäviä edes tukemassa jos et perheeltäsi tukea saa.

Ja nuo maksu-ja tukiasiat selviää kyllä. Jos tuntuu raskaalta itse selvittää kaikki, niin pyydä jotakuta kaveriksi.

Onneksi sulla on se vauva. Se on sun tärkein ja ihanin asia maailmassa tällä hetkellä. Toivotaan, että mies haluaa kantaa vastuunsa ja ottaa vauvaa luokseen, että saat levätä.

Voimia ja tsemppiä! :)

Vierailija
19/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviät varmasti. Päivä ja asia kerrallaan.

Tästä se elämä vasta alkaakin, vaikkei juuri nyt siltä tunnu, voit tehdä asiat juuri niin kuin itse haluat itsesi ja ennenkaikkea lapsesi parhaaksi. Ei tarvitse tuollaisen sian kanssa yrittää selviytyä.

Toivottavasti saat tukea lähipiiristä, vaikka perheesi ei sitä osaisikaan antaa. Ehkä osaavatkin, joskus ihmiset yllättävät.

Koita jaksaa, vaikka yksi hengitys kerrallaan - se auttaa kun kaikki tuntuu raskaalta

Kiitos.. kyllä mun tekisi mieli soittaa äidille tai laittaa viestiä fbssä, mutta en vaan uskalla. En ole koskaan asunut yksin tai joutunut ns selviämään omillani, hävettää olla yhtäkkiä ihan avuttomana vauvan kanssa kun mun pitäisi olla se vanhempi joka järjestää asiat ja pitää huolen mutta en edes tiedä mistä pystyisin aloittamaan järjestelemään uuden elämän kuntoon.

Vierailija
20/100 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kela elättää. Haet sieltä tukia niin. Naiset aina valitsee huonon pettävän miehen koska naiset valitsee miehen ulkonäön perusteella. Komea mies pettää koska se on helppoa ja mies valitsee helpoimman elämän eli ei tarvii hoitaa lasta.

Taaskaan ei kelvannut naiselle kiltti ja kunnollinen mies.