Kuinka yhdistää ahdistava täti?
En vaan halua olla missään tekemisissä.
Olen lähes nelikymppinen ja hän vaan pyörittelee "kun on niin huoli sinusta" blaa blaa jos olen vaikka laihtunut 5kg. Keksii minulle kaikkia diagnooseja ja kyttää myös lapsiani, jotka ahdistuu tästä.
Ilmeisesti hän ajattelee, että minua nyt aikuisena pitää vahtia, koska minulla oli vaikea lapsuus.
Jos jätän vastaamatta hänen viesteihin, kohta hän ottaa yhteyttä johonkin sukulaiseen, tai mieheeni että kun on niin huoli.
Olen käynyt hänen luona ja vastannut viesteihin silkasta myötätunnosta vuosia, mutta nyt alkaa jo väsyttää. Miksi minun pitää olla ilman syytä huoli-ämpärinä?
Ensin ajattelin että käyn aina välillä, jotta ei olisi huoli turhaan, mutta en jaksa olla minään näyttely-esineenä, käydä näyttäytymässä ettei olisi tekaistu ja keksitty huoli.
Lisäksi, kun hän kyselee kuulumisia, kerromme iloisista asioista, kuten harrastuksista, miten lapsilla koulu mennyt, lemmikistä jne. mutta nämä ei ikinä kelpaa. Vaan päälle tulee kysymys "Mutta kuinka te jaksatte?" oikeasti, myös lasten jaksamista kehtaa epäillä.
Vinkkejä miten välit poikki?
Kommentit (17)
Esto ja sitten seurausten kestäminen. Tuo on yhdenlaista huolenpidoksi naamioitua vainoa.
Eikä, kuinka GHOSTATA piti lukea, puhelin on kirjoittanut tähän mitä sattuu :D T. Ap
Murheesi ovat sitä luokkaa kuin jaksat kestää...Parempaa jatkoa.
Oikeasti, helpointa, tuloksekkainta ja aikuisinta olisi sanoa suoraan, että kiitos, meillä menee ihan hyvin, kuten aina, ja että koen tämän jatkuvan huolissaanolon ahdistavana, vaikka se onkin aiheetonta.
(sinänsä itselleni kyllä ahdistuminen on merkki siitä, ettei se oikeasti ihan aiheetonta ole. Jos olisi, sinua ei ahdistaisi, vaan voisit kohauttaa olkapäitäsi sen enempää miettimättä)
Onko siis vanhemmallesi eli hänen sisarukselleen sattunut jotain? Ehkä hän on itsekin kärsitynyt tästä ja jotenkin kokenut velvollisuudekseen pitää sinusta huolta? Meillä suvussa vähän vastaava tilanne.
Nykyään on todella helppoa vältellä ihmisiä. Estä se yhteystiedoissa. Niin mä teen, kun yksi "täti" käy hermoille. Se pitää välillä panna jäähylle.
Ihmisen on itse opetettava rajansa muille, jos ei ne tajua mitään hienotunteisuudesta tai yksityisyydestä.
Jos asut jollain pienllä paikkakunnalla, muuta muualle. Ei noissa sisäsiittoisissa helveteissä pysty normaalit ihmiset asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Esto ja sitten seurausten kestäminen. Tuo on yhdenlaista huolenpidoksi naamioitua vainoa.
Sulla on nyt jotenkin pää jumissa tuohon "vainoamiseen". Taidat potea pikkasen vainoharhaa.
Täti on läheisriippuvainen ja ehkä yksinäinen. Joskus napanuora pitää kuitenkin vanhempaan polveen katkaista ja hyvä ajankohta on silloin kun itse elää jo parisuhteessa.
Ohjaa hönet hyväntekeväisyys-työhön, jossa voi pitää huolta oikeasti tarvitsevista.
En tiedä, mutta minullakin on riesana täti, jolla viiraa päästä ihan tosissaan. Yritän välttää kyläilyä, mutta en raaski olla aina auttamattakaan vanhaa ihmistä.
Todella näppärää vain estoblokata numero ja kaikki somealustat. Eikä sinun tarvitse selittää yhtään mitään.
Jollei tunkeilija ole jo vihjettäsi käsittänyt, ettei utelut ole sinulle, aikuiselle naiselle, enää tervetulleita, niin ei ole sinun päänsärkysi, jos mamma loukkaantuu.
Jokainen on oikeutettu valitsemaan oman lähipiirinsä.
Verisukulaisuus ei todellakaan ole automaattinen vippilippu.
Tätisi vaikuttaa läheisriippuvaiselta.
Yhdistää? En keksi, mitä otsikossa kuuluisi lukea.
Sama virhe kuin muissa huonoissa suhteissa: jäädään odottamaan kiusaajan lupaa välien harventamiseen/katkaisuun, vaikka sitä ei tietenkään tule.
Käytännössä ap, et vastaa et avaa. Päätät itse.
Välit saa poikki, kun ei ota yhteyttä ja estää. Tämän voi kertoa muulle suvullekinettei ettei ole syyt reagoida, jos täti huolehtii.