Osaatteko lukea venäläisiä kirjaimia?
:
Kun opettelee kirjaimet niin yllättävän paljon ymmärtää vaikka ei venäjää suoranaisesti osaakkaan. Itse opiskelin nuo ala-asteella, kun kirjoitettiin "salakielisiä" viestejä kaverin kanssa.
Kommentit (53)
Miks tänne ei voi kirjoittaa noita kyrillisiä?
Osaan. Kirjoitin aikoinaan venäjästä laudaturin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan, ja aika paljon enemmänkin. Olen opiskellut venäjää monta vuotta, ja opiskelu jatkuu.
Ei varmaan enää kanbata opiskella ellet meinaa loikata venäjälle. Kauppaa niiden kanssa ei meidän sukupolvi tule tekemään.
Eri ja ohis, mutta osaan aika monta kieltä vaikken ole ikinä tehnyt kauppaa muualla kuin suomeksi toripistefissä. Kielet ovat sivistystä.
Fysiikasta tietää kreikkalaiset ja jos tietää kreikkalaiset, hoksaa kyrilliset.
Osaan kreikkalaiset täydellisesti, venäläiset niin, että pystyn lukemaan kyllä vaikkapa ihmisten ja paikkojen nimet, kun sitten voi arvata sen kirjaimen, jota ei just nyt oikein hahmota.
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus peruskurssin, ajattelin jatkaa, mutta äitini kuoli ja se jäi. Nyt Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen ei kiinnosta yhtään enää.
Itseasiassa nyt olisi hyvä osata venäjää.
Venäjän kielellä pärjäisi ukrainalaisten kanssa.
Tänään olin tekemisissä kahden ukrainalaisen kanssa, eikä meillä ollut yhteistä kieltä.
Jag jobbade där en stund och lärde mig då alfabetet samt grundläggande fraser. Jag tror att jag var den enda i vårt gäng som ens kunde läsa en meny i en rysk krog, trots att de andra hade arbetat där längre. Svar; ja.
Osaan tai olen joskus osannut. Opinnoista on kyllä jo reilu 20 vuotta aikaa.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus peruskurssin, ajattelin jatkaa, mutta äitini kuoli ja se jäi. Nyt Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen ei kiinnosta yhtään enää.
Itseasiassa nyt olisi hyvä osata venäjää.
Venäjän kielellä pärjäisi ukrainalaisten kanssa.
Tänään olin tekemisissä kahden ukrainalaisen kanssa, eikä meillä ollut yhteistä kieltä.
Det är nog för ukrainarna att ta seden dit de kommer. Finnar kunde också lära sig att göra det.
Men till saken. Att försöka kommunicera med en ukrainare är verkligen en ny situation då det inte finns något gemensamt språk, frånsett ett fåtal fraser på ryska. De är dock genomgående glada då de märker att frågorna beträffande olika språkalternativ är välvilliga och inte nedsättande.
Kyllä, osaan kyrilliset aakkoset. Harmittaa, että aloitin venäjän opinnot vasta korkeakoulussa.
Painettuja joo mutta joku kauno on vähän komme sii komme saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan, ja aika paljon enemmänkin. Olen opiskellut venäjää monta vuotta, ja opiskelu jatkuu.
Ei varmaan enää kanbata opiskella ellet meinaa loikata venäjälle. Kauppaa niiden kanssa ei meidän sukupolvi tule tekemään.
Venäjän uudelleenrakentamisessa on hyvä olla kielitaitoa. Unkarin markkinoille ei niin hyvin pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun vapauttaa Suomen on hyvä olla taito puhua venäjää. Pääsee heti parhaille työpaikoille.
Ne ovat kyrilliset kirjaimet, eivät venäläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun vapauttaa Suomen on hyvä olla taito puhua venäjää. Pääsee heti parhaille työpaikoille.
En del lär sig aldrig. Inget gott kommer från öster. De säljer råvaror. Det är deras sak att behaga oss och inte tvärtom.
Osaan lukea kyrillisiä, mutta en osaa venäjää.
: