Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatteko lukea venäläisiä kirjaimia?

Vierailija
17.02.2023 |

:

Kun opettelee kirjaimet niin yllättävän paljon ymmärtää vaikka ei venäjää suoranaisesti osaakkaan. Itse opiskelin nuo ala-asteella, kun kirjoitettiin "salakielisiä" viestejä kaverin kanssa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

:

Vierailija
22/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks tänne ei voi kirjoittaa noita kyrillisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
24/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Kirjoitin aikoinaan venäjästä laudaturin.

Vierailija
25/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan, ja aika paljon enemmänkin. Olen opiskellut venäjää monta vuotta, ja opiskelu jatkuu.

Ei varmaan enää kanbata opiskella ellet meinaa loikata venäjälle. Kauppaa niiden kanssa ei meidän sukupolvi tule tekemään.

Eri ja ohis, mutta osaan aika monta kieltä vaikken ole ikinä tehnyt kauppaa muualla kuin suomeksi toripistefissä. Kielet ovat sivistystä.

Vierailija
26/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikasta tietää kreikkalaiset ja jos tietää kreikkalaiset, hoksaa kyrilliset.

Vierailija
27/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kreikkalaiset täydellisesti, venäläiset niin, että pystyn lukemaan kyllä vaikkapa ihmisten ja paikkojen nimet, kun sitten voi arvata sen kirjaimen, jota ei just nyt oikein hahmota. 

Vierailija
28/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus peruskurssin, ajattelin jatkaa, mutta äitini kuoli ja se jäi. Nyt Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen ei kiinnosta yhtään enää.

Itseasiassa nyt olisi hyvä osata venäjää.

Venäjän kielellä pärjäisi ukrainalaisten kanssa.

Tänään olin tekemisissä kahden ukrainalaisen kanssa, eikä meillä ollut yhteistä kieltä.

Vierailija
29/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag jobbade där en stund och lärde mig då alfabetet samt grundläggande fraser. Jag tror att jag var den enda i vårt gäng som ens kunde läsa en meny i en rysk krog, trots att de andra hade arbetat där längre. Svar; ja.

Vierailija
30/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tai olen joskus osannut. Opinnoista on kyllä jo reilu 20 vuotta aikaa.

Vierailija
31/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
32/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus peruskurssin, ajattelin jatkaa, mutta äitini kuoli ja se jäi. Nyt Ukrainaan hyökkäyksen jälkeen ei kiinnosta yhtään enää.

Itseasiassa nyt olisi hyvä osata venäjää.

Venäjän kielellä pärjäisi ukrainalaisten kanssa.

Tänään olin tekemisissä kahden ukrainalaisen kanssa, eikä meillä ollut yhteistä kieltä.

Det är nog för ukrainarna att ta seden dit de kommer. Finnar kunde också lära sig att göra det.

Men till saken. Att försöka kommunicera med en ukrainare är verkligen en ny situation då det inte finns något gemensamt språk, frånsett ett fåtal fraser på ryska. De är dock genomgående glada då de märker att frågorna beträffande olika språkalternativ är välvilliga och inte nedsättande.

Vierailija
33/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, osaan kyrilliset aakkoset. Harmittaa, että aloitin venäjän opinnot vasta korkeakoulussa.

Vierailija
34/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painettuja joo mutta joku kauno on vähän komme sii komme saa.

Vierailija
35/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

DA

Vierailija
36/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan, ja aika paljon enemmänkin. Olen opiskellut venäjää monta vuotta, ja opiskelu jatkuu.

Ei varmaan enää kanbata opiskella ellet meinaa loikata venäjälle. Kauppaa niiden kanssa ei meidän sukupolvi tule tekemään.

Venäjän uudelleenrakentamisessa on hyvä olla kielitaitoa. Unkarin markkinoille ei niin hyvin pääse.

Vierailija
37/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun vapauttaa Suomen on hyvä olla taito puhua venäjää. Pääsee heti parhaille työpaikoille.

Vierailija
38/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat kyrilliset kirjaimet, eivät venäläiset.

Vierailija
39/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun vapauttaa Suomen on hyvä olla taito puhua venäjää. Pääsee heti parhaille työpaikoille.

En del lär sig aldrig. Inget gott kommer från öster. De säljer råvaror. Det är deras sak att behaga oss och inte tvärtom.

Vierailija
40/53 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan lukea kyrillisiä, mutta en osaa venäjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan