Henkilökohtainen avustaja. Paperi-Turunsanomissa oli, että alalle haluttaisiin koulutusta
Lehdissä sanottiin, että nykyään ei ole mitään koulutusvaatimusta ja rajan vetäminen avun ja sairaanhoidon välillä on vaikeaa. Esim katetrointi jne.
Jutussa sanottiin myös, että nykyisin avustettavan saa täysin määrätä työtehtävät.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin syksyt, talvet ja keväät ja kesät olin kesätöissä 3 - vuorotöissä. Asunto oli välillä koko kesän siivoamatta, kun en jaksanut siivota.
Jos et tee mitä yhteiskunta käskee niin jäät ilman rahoja. Yksi keino, kun olet väsynyt on jättää oma koti kokonaan siivoamatta ja ostaa valmisruokaa kaupasta.
Yksi mitä päättäjät saisivat nyt lopettaa on jatkuvat työttömyysuudistukset ja työttömyystukien leikkaukset. Ansiosidonnaisesta leikattiin jo 100 päivää pois ja toukokuussa tuli 4 työpaikan haku. Ihmiset väsyvät ja masentuvat ja heillä on lapset ja kodit hoidettavana.
Psykiatriset osastot on jo nuoria täynnä ja miljoona kolmesataa tuhatta eläkeläistä tarvitsee apua ja hoitoa jossain vaiheessa. Kohta ei ole hoitajia lapsille, nuorille ja eläkeläisille, kun työikäiset on kotona masentuneina eikä jaksa mitään.
Ihminen ei ole robotti, joka jaksaa jatkuvaa paskaa päälleen.
Avustaja Ei ole siivooja, eikä kotipalvelija.
Avustaja avustaa avustettavaa tämän askareissa. Eli avustettava osallistuu itse kaikkeen toimintaan.
Avustaja ei koskaan jää yksin tekemään mitään, kun avustettava lähtee muualle.
Avustajan apu on vain avustettavalle, ei perheen muille henkilöille.
Vierailija kirjoitti:
Avustaja Ei ole siivooja, eikä kotipalvelija.
Avustaja avustaa avustettavaa tämän askareissa. Eli avustettava osallistuu itse kaikkeen toimintaan.
Avustaja ei koskaan jää yksin tekemään mitään, kun avustettava lähtee muualle.
Juuri näin. Pitäkää avustajat kiinni oikeuksistanne.
Avustettavista on paljon sellaisia, jotka luulevat avustajia palvelijoiksi. No eivät ole. 9
Tämä on Suomen logiikkaa. Äidit ei uskalla sanoa edes olevansa väsyneitä, kun siitä tehdään heti lasu. Eli menet kiltisti töihin mihin käsketään ja oma koti on siivoamatta. Ne koulun jakamat kihomatolaput ja täilaput heitetään roskikseen eikä luokka pääse niistä ikinä eroon.