Mitä kaikkea on unelmakeittiössäsi?
Aamiaiskaappi
80cm leveä tiskikaappi yhdellä suurella altaalla
60cm tiskikone
väh 60cm vetolaatikostoja
kivi tai puutasot
ihanat värit
induktiotasot ja integroitavat uunit, jääkaapit yms
tilaa aamupalapöydälle
puusohva keittiöhengailuun
ehkä tv seinällä
jotain kaunista seinällä, designhylly tai tauluja tai molemmat
Kommentit (85)
2 tiskikonetta vieräkkäin.
Käytännöllisyys.
Ammattilaistason keittiö.
Erillisuuni
Kaikki saa näkyä.
Kaasuliesi sekä induktio.
Kaikki kumartuminen ja kaivaminen ei hyvä.
Sellainen keittiö mikä kelpaisi huippukokille.
En ymmärrä tätä kaikki piiloon ja mikään ei saa näkyä.
Naurettavia aamiskaapit mitkä kaukana vesipisteestä.
Kahvia kun keittää niin ei saisi olla kaappia päällä vaan vapaa tila.
Kohta keittiöön varmaan kehitetään kaappi, johon on tungettu kaikki härpäkkeet ja jonne ruuan tekijä menee myös itse, ettei häiritse hotelliharmoniaa, ja tasot pysyvät tyhjinä ja siisteinä.
Vierailija kirjoitti:
Itselle aamiaiskaappi on sellainen, minne voi laittaa aamupalan valmistusvälineen pois silmistä. Laitaisin mikroaaltouunin, kahvinkeittimen, vedenkeittimen, leivän paahtimen, mukeja ja lautasia, leipää, myslejä yms.
Meillä oli vähän aikaa aamiaiskaappi, mutta käytännössä ne ovet oli kyllä tosi epäkäytännölliset. Nykyään meillä on aamiaishylly. Se kyllä nopeuttaa aamuja että ne on kaikki samassa paikassa. Mutta ei ne kahvinkeittimet ja muropaketit sieltä mitenkään häiritsevästi näy, ja on tosi paljon kätevämmin käytettävissä ilman ovia.
Paljon laskutilaa. Kaksi isoa teräs allasta. Tilava tiskipöytä. Vetolaatikoita riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään alakaappia, allaskaappikaan ei ole aukeava vaan ulos vedettävä.
Minulla on 60 cm leveä ulosvedettävä allaskaappi, enkä nyt tiedä onko se mitenkään merkittävästi mukavampi kuin ovellinen kaappi. Nyt pesualtaalta joutuu aina astumaan ulospäin kun laittaa jotain roskia pois. Oikeastaan parempi (joskin kalliimpi) vaihtoehto olisi kaksi 30 leveää ulosvedettävää laatikostoa. Silloin voisi seistä lähempänä allasta samalla kun pitää roskakorin lähellä.
Minulla on altaan alla laatikosto, joka piilottaa sisäänsä Quooker 5-1- systeemin ja ylempään laatikkoon olen laittanut folio- ja tuorekelmurullat, elintarvikemuovipussit jne. Jätteiden lajittelupiste on altaan vieressä olevan laatikoston ylemmässä laatikossa, tosi näppärä käytössä eikä tiskialtaan äärestä tarvitse astua mihinkään suuntaan. Työtasolta on helppo sipaista roskat suoraan jäteastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle aamiaiskaappi on sellainen, minne voi laittaa aamupalan valmistusvälineen pois silmistä. Laitaisin mikroaaltouunin, kahvinkeittimen, vedenkeittimen, leivän paahtimen, mukeja ja lautasia, leipää, myslejä yms.
Meillä oli vähän aikaa aamiaiskaappi, mutta käytännössä ne ovet oli kyllä tosi epäkäytännölliset. Nykyään meillä on aamiaishylly. Se kyllä nopeuttaa aamuja että ne on kaikki samassa paikassa. Mutta ei ne kahvinkeittimet ja muropaketit sieltä mitenkään häiritsevästi näy, ja on tosi paljon kätevämmin käytettävissä ilman ovia.
Ovien olisi pitänyt olla rulo niin ei ole tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks keittiömyyjä sanoi mulle,että jos hän saa päättää, niin ei aamiaiskaappia. Ja muuten, ei tullut aamiaiskaappia, ei haittaa. Jos juhlien aikaan jokin tasoilla häiritsee mua, niin ne voi laittaa talteen suureen vetolaatikkoon tai tavalliseen keittiönkaappiin. Mutta sitä en vain ymmärrä, miksi keittiössä ei saa näkyä vedenkeitin, kahvinkeitin, smoothiekone, leivänpaahdin.
On ne rumia, mutta ei tuota ongelmaa ole jos on okt/tilava kämppä ja kunnolliset tilat eli keittiö ja ruokailuhuone erikseen.
Minulla on tilava keittiö ja ruokailutila erikseen, mutta silti haluan kaiken ylimääräisen pois keittiön tasoilta. Hedelmäkori ja kukkamaljakko saavat olla.
Puuhella, leivinlauta, ikkuna järvelle, kuivuri, riittävästi työtilaa, teräksinen tiskipöytä, lattialla kirjava räsymatto, nariseva lautalattia ja rakas isäntä.
Vierailija kirjoitti:
Kokki.
Ilman kokkia ei keittiöllä tee mitään🧑🍳
Riittävän tilava, tiskikone korkeammalla, riittävästi kaappia ja laatikkoa tarpeeksi alhaalla astioille yms , iso jääkaappi ja pakastinkaappi. Nyt meillä on näistä jääkaappi.
Vähän kekseliäisyyttä ja vesipisteen viereen kahvinkeitin ja aamistavarat kaappiin joka lähellä kahvinkeitintä.
Aivan yhtä helppoa ja mitään aamiaskaappia ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida aamiaiskaappia. Minustakin se on turhake.
Suunnittelemme juuri keittiötä. Jos laittaisimme aamiaiskaapin, niin käytännössä tasotilasta pitäisi pätkä uhrata sille umpikaapille. Nyt kahvinkeitin on tasolla ja muutoin se olisi ihan samassa kohtaa, mutta oven takana eikä tasotilaa voisi muutoin juuri hyödyntää.
Summa summarum: tilaa vievä turhake. Myöhemmin ihmetellään, miksi 20-luvulla kaikki laittoivat moisen mötikän keittiöönsä.
Unelmakeittiössäni on siis priorisoitu tasotila: ei korkealle asennettua astianpesukonetta, eikä korkeita kaappeja (tai sitä aamiaiskaapia). Sieltä löytyy kunnolliset työtasot ja riittävä valaistus. Yläkaappien ovet eivät ole yli 40cm leveät. Keittiö on erillään oleskelutiloista.
Minun puolestani saavat ihmetellä, keittiöni on rakennettu minua varten eikä tulevia sukupolvia varten. Remontoimoot itse mieleisensä.
Minä rakastan aamiaskaappiani, joka on suunniteltu meidän tarpeisiimme erikoismitoitettuna ja erikoisratkaisuineen. Tasotilaa se ei vie, koska se on sijoitettu samalle seinälle, jossa on lattiasta kattoon ulottuvat kaapit, integroidut jääkaappi ja pakastin sekä kaksi uunia, toinen höyrytoiminnolla ja toinen kombiuuni. Aamiaskaappi on vain työtasolta ylöspäin, sen alla on laatikostot, joihin mahtuvat ruokailuvälineet, lautaset, kulhot, muovirasiat ja mitä nyt ikinä tarvitaankaan, eli kaappien ovia ei tarvitse avata, jos laatikoista jotain haluaa, kuten täysmittaisissa aamiaiskaapeissa.
Kaapissa on Nespressokeitin, kahvinapit ja maidonvaahdotin, leivänpaahdin, leikkuulauta, leipäkori ja kananmunankeitin (se on ainoa, jonka siirrän kaapista tasolle sitä käyttäessäni).
Syvyydeltään puolikkailla hyllyillä on kahvikupit, lasit ja hyllyn molemmin puolin alareunassa arkiviinilasien pidikkeet. Kaapin sisus on kaunista puuta ja valot syttyvät ja sammuvat ovet avatessa.
Aamulla keittiiöön tullessa kaapin ovet auki ja kaikki tarvittava on esillä. Aamiaisen jälkeen ovet kiinni ja keittiö on taas tyylipuhdas kokonaisuus.
Paco jet
Pikapakastin
Sous vide keitin
Savustuskaappi ja hiiligrilli
Kivitasossa lämpötilan säätö
Hyvä espressokone
Salamanteri olisi ihan kiva mutta ei välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3. unelmakeittiöni.
Koko on tärkein, avoin U miellyttää meitä. Sen keskellä saareke jonka ääreen mahtuu 3 syömään aamupalaa ja reilusti tilaa liikkua ympärillä. Saareke on tässä talossa kalustemainen eli ei kiinteä. Umpipuusta teetetty, kansi niin paksu ettei kulu käytössä vaikka joskus sitä hioisi. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta. Toinen vaihtoehto olisi sen kanneksi ollut kivitaso mikä on ihan ehdoton leipoessa.
Ei yhtään alakaappia, allaskaappikaan ei ole aukeava vaan ulos vedettävä. Muut laatikostoja 40-100cm leveitä. Ihana metrin leveä aterinlaatikko ja 60cm maustelaatikko. Apteekkikaappia kuiva-aineille epäilin kovasti mutta hyvin tuo on päivittäisessä käytössä kestänyt jo 7v. Toinen pystykaappi on lähinnä viina- ja talouskonekaappi, 60cm on liian syvä millekään astioille. Apk on nostettu puolikorkealle ja uuni+mikro on integroitu pystykaappiin myös. Induktiotaso on kivan nopea. Iso tiskiallas löytyy.
2 puoleinen takka erottaa keittiön olo- ja ruokailuhuoneesta. Mun lemppari, joka aamu laitan tulen kun nautin aamiaista:)
Neliöitä yhteensä keittiö-oh-ruokailuhuone 54m2. Juuri sopivasti
Mitä U:n kulmissa on jos ei kaappeja? Meilläkin on muuten vain laatikoita alhaalla, mutta nurkissa on kaapit. Niihin kyllä mahtuu tosi paljon tavaraa.
Meillä on kapeat (tietystikin) avohyllyt. Niissä voi säilyttää vaikka tarjottimia ja leikkuulautoja ja isoja kattilankansia- tai laittaa tiheämmin hyllyjä, niin sinne sopii vaikka jotain vanhoja kauniita astioitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3. unelmakeittiöni.
Koko on tärkein, avoin U miellyttää meitä. Sen keskellä saareke jonka ääreen mahtuu 3 syömään aamupalaa ja reilusti tilaa liikkua ympärillä. Saareke on tässä talossa kalustemainen eli ei kiinteä. Umpipuusta teetetty, kansi niin paksu ettei kulu käytössä vaikka joskus sitä hioisi. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta. Toinen vaihtoehto olisi sen kanneksi ollut kivitaso mikä on ihan ehdoton leipoessa.
Ei yhtään alakaappia, allaskaappikaan ei ole aukeava vaan ulos vedettävä. Muut laatikostoja 40-100cm leveitä. Ihana metrin leveä aterinlaatikko ja 60cm maustelaatikko. Apteekkikaappia kuiva-aineille epäilin kovasti mutta hyvin tuo on päivittäisessä käytössä kestänyt jo 7v. Toinen pystykaappi on lähinnä viina- ja talouskonekaappi, 60cm on liian syvä millekään astioille. Apk on nostettu puolikorkealle ja uuni+mikro on integroitu pystykaappiin myös. Induktiotaso on kivan nopea. Iso tiskiallas löytyy.
2 puoleinen takka erottaa keittiön olo- ja ruokailuhuoneesta. Mun lemppari, joka aamu laitan tulen kun nautin aamiaista:)
Neliöitä yhteensä keittiö-oh-ruokailuhuone 54m2. Juuri sopivasti
Mitä U:n kulmissa on jos ei kaappeja? Meilläkin on muuten vain laatikoita alhaalla, mutta nurkissa on kaapit. Niihin kyllä mahtuu tosi paljon tavaraa.
Meillä on kapeat (tietystikin) avohyllyt. Niissä voi säilyttää vaikka tarjottimia ja leikkuulautoja ja isoja kattilankansia- tai laittaa tiheämmin hyllyjä, niin sinne sopii vaikka jotain vanhoja kauniita astioitakin.
Avohyllyt on hirveät. Vaikka on liesituuletin, paistaessa ilmaan tulee aina jonkin verran rasvamolekyylejä. Ne sitten laskeutuu avohyllylle ja niille tavaroille. Tosi epäköytännöllistä.
Olen nähnyt ulkomailla pakastimen, joka on integroitu keittiön alakaappeihin. Siis hyvänkokoisen laatikon vain vetää auki, ja sieltä näkee heti sisällön yhdellä silmäyksellä, varmaan on energiatehokaskin, kun ei kylmä ilma valu ulos.