Eikö lasagnen kanssa sovi paremmin punaviini?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Makuasia. Lasagnessa on punaista lihaa ja tyypillisesti sen kanssa paritetaan punaviini.
Lasagnessa on myös vaaleaa lihaa tai pelkkiä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia. Lasagnessa on punaista lihaa ja tyypillisesti sen kanssa paritetaan punaviini.
Punaiseen lihaan pohjaava bolognese täyte on kuitenkin vain yksi vaihtoehto lasagneen 🤔.
Ilman muuta.
Mutta menepä Italiaan! Jos ravintolan ruokalistalla on sana lasagna (sana lasagne yksikössä), on kyseessä aina jauhelihaan tehty lasagne.
Kyllä mun mielestä tässä on paikallisia eroja. Oon tottunut, et lasagne al forno on se lähin italialainen vastine kansainvälisesti tunnetuimmalle lasagnelle, eli sille ragu + besciamella + parmesaani (tää on Suomessa vaihtunut valkokastikkeen sekaan sulatettuun johonkin muuhun juustoon tosin).
Niin no se al forno tarkoittaa "uunista" eikä vielä kerro täytteistä mitään. Mutta juurikin noilla täytteillä Italiassa lasagnea tehdään. Ja punaviiniä päälle. Maitoa Italiassa juovat vain lapset.
Joo niin tarkoittaa, mutta se on se nimitys, mitä oon tottunut et Italiassa käytetään tosta bolognese-lasagnesta (vaikka ne muutkin on ihan uunissa paistettuja), ei esim. Napolilaisesta lasagnesta.
Ja siis Italiassa nimenomaan tehdään lasagnea monilla erilaisillakin täytteillä kun tuolla meille tutuimmalla. Nimenomaan siis alueellisia eroja on näissä.
Ei siihen syömiseen mitään viinoja sotketa. Ruuan kanssa maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin itse miellän että jos on runsas tomaattipohjainen kastike niin punaviini, jos taas vaalea kevyt lasange (esim. pinaattia, lohta täytteenä, paahdetut pinjansiemenet sopisi tähän komboon myös), niin sitte joku aromikas valkoviini. Kasvislasange on myös todella hyvää, kun tomaattikastikkeeseen laittaa pieneksi pilkottuja aurinkokuivattuja tomaatteja, valkosipulia, paprikaa, purjosipulia ja vaikka herkkusieniä kunnolla paistettuina (että on ruskea paistopinta) ja tietenkin yrttejä (basilikaa, oreganoa, timjamia). Ei kyllä yhtään kaipaa lihaa. Toki perinteinen jauhelihalasangekin on ok.
Joo ei ole kyseessä lasagne jos sinne luettelemasi sössöt sotket. Jos et syö lihaa, niin miksi höliset lasagnesta? Se on LIHARUOKA.
Kiitos. Toivottavasti saan nyt pikkasen anteeks jankkaamisen siitä, että lasagne tarkoittaa pastalevyjä 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaiseen lihaan pohjaava bolognese täyte on kuitenkin vain yksi vaihtoehto lasagneen 🤔.
Ilman muuta.
Mutta menepä Italiaan! Jos ravintolan ruokalistalla on sana lasagna (sana lasagne yksikössä), on kyseessä aina jauhelihaan tehty lasagne.
Kyllä mun mielestä tässä on paikallisia eroja. Oon tottunut, et lasagne al forno on se lähin italialainen vastine kansainvälisesti tunnetuimmalle lasagnelle, eli sille ragu + besciamella + parmesaani (tää on Suomessa vaihtunut valkokastikkeen sekaan sulatettuun johonkin muuhun juustoon tosin).
Niin no se al forno tarkoittaa "uunista" eikä vielä kerro täytteistä mitään. Mutta juurikin noilla täytteillä Italiassa lasagnea tehdään. Ja punaviiniä päälle. Maitoa Italiassa juovat vain lapset.
Mutta nyt ei ollakkaan Italiassa. Turha täällä on hienostella. Forno mikrohondas on mikroaaltouuni. Ei muuta kun Saarioisten lasagne mikroon ja maitoa jääkaapista.Kossupaukut otetaan vasta ilalla.
Vierailija kirjoitti:
Maito
Tämä. Punaviiviä lasagnen kanssa ??
Vierailija kirjoitti:
vttuako siinä mitään viiniä tarvi kitata. Maito, mehu tai vesi.
Jep, maito tai kalja, lähes aina maito. Vesi tai mehu ? Eeeiii.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kun en käytä alkoholia. Jokainen henkilö käyttä ruoka juomana sitä mistä tykkää,ruuasta riipumatta.Minulle se on aina Vesi.
En ymmärrä vettä ruokajuomana, enka viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Sopii kyllä. Italialainen chianti-tyyppinen punaviini.
Varmimmin menee oikein kun juo sitä samaa viiniä, mihin sen lasagnen on valmistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin itse miellän että jos on runsas tomaattipohjainen kastike niin punaviini, jos taas vaalea kevyt lasange (esim. pinaattia, lohta täytteenä, paahdetut pinjansiemenet sopisi tähän komboon myös), niin sitte joku aromikas valkoviini. Kasvislasange on myös todella hyvää, kun tomaattikastikkeeseen laittaa pieneksi pilkottuja aurinkokuivattuja tomaatteja, valkosipulia, paprikaa, purjosipulia ja vaikka herkkusieniä kunnolla paistettuina (että on ruskea paistopinta) ja tietenkin yrttejä (basilikaa, oreganoa, timjamia). Ei kyllä yhtään kaipaa lihaa. Toki perinteinen jauhelihalasangekin on ok.
Joo ei ole kyseessä lasagne jos sinne luettelemasi sössöt sotket. Jos et syö lihaa, niin miksi höliset lasagnesta? Se on LIHARUOKA.
Pitääkö alkaa trollaamaan tolleen?
En joisi viiniä laisinkaan lasagnen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Täh ?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ranskalainen poikaystäväni valitsi punaviinin, kun valmistin lasagnea.
saattoi yrittää pöksyihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on söpöä, kun ihmiset ovat niin tosissaan näissä ruoka-asioissa. Jos risotto mainitaan, moni rientää heti todistamaan, että he kyllä tietävät, millainen oikea risotto on!
Mulla on selkeesti joku henkilökohtainen missio yrittää levittää sitä tietoa, että lasagne tarkoittaa pastalevyjä, ei jauhelihakastiketta.
Ja tää varmaan siks, että yleensä aina kun mainitsee jonkun toisenlaisen tekemänsä lasagnen, niin joku yrittää tulla siihen pätemään, että ei toi oo aitoo lasagnee kun tossa ei oo jauhelihaa 🙄. Ja kasvislasagne ei voi olla lasagnee. Ja pizzaa ei voi olla ilman juustoa 😂.Tietäväinenkin päteminen on noloa, mut miks pitää vielä sen lisäks yrittää päteä silloin, kun ei ees tiedä.
Olet aivan oikeassa sanan lasagne merkityksestä, "pastalevyt".
Ei tälle tiedolle sinun hyväksyntääsi tarvittu. Mutta joka tapauksessa lasagne on myös ko. ruokalajin nimi.
Jotenkin lasagne ja viini yleensäkään ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito
Tämä. Punaviiviä lasagnen kanssa ??
Onko Viivillä q-kuppi täynnä?
Eikös se ole ihan sama mitä ruoan kanssa juo kunhan maistuu hyvälle? Juon joka ruoan kanssa aina kahvia. Varsinkin tulisten ruokien kanssa maistuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Makuasia. Yleensä punaviini liharuuan kanssa mutta lasagnessa niin vähän lihaa että ei merkitystä. Jokainen juokoon sitä mikä maistuu parhaalta.
Nyt alkoi tehdä mieli viiniä..... ja hyvää ruokaa.
Tekee mieli viiniä arkena aamupäivällä. Onko ongelma jo noin pitkällä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
parita vaikka mummos, mut minä juon maitoa.
Kuka aikuinen juo maitoa? Oikeasti?
Minä ja moni muu. Miksi ei joisi ?
Paremmin kuin mikä? Vertailtaessa pitää aina olla vähintään kaksi vaihtoehtoa.