Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lasagnen kanssa sovi paremmin punaviini?

Vierailija
17.02.2023 |

Miten on?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuasia. Lasagnessa on punaista lihaa ja tyypillisesti sen kanssa paritetaan punaviini.

Punaiseen lihaan pohjaava bolognese täyte on kuitenkin vain yksi vaihtoehto lasagneen 🤔.

Joo voi laittaa myös valkokastiketta eli siemennestettä pelkästään, kätevästi ruikkimalla tulee annosteltua sopiva määrä, jos jaksaa olla pidättyneenä noin kaksi viikko, se riittää ja maukasta on.

Vierailija
22/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tuota alkoholin kanssa läträämistä, kun jo tavallisten arkiruokienkin kanssa pitäisi viiniä juoda. 

Jostain Salkkareistako tällainen malli on tullut?

Ihan ilman alkoholia olen selvinnyt vuosikymmenet ja luulen, että selviän loppuun saakka. 

Tee sinä mitä haluat, mutta ei maailma sen mukaan pyöri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein osaa sanoa, koska juon vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Ja meillä ei ole jouluaterialla koskaan lasagnea. Joten sanoisin että vettä tai maitoa. Koska siis juon vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Kuten koko suku, sillä emme ole juoppoja vaan sivistyneitä kohtuukäyttäjiä, jotka juovat vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Jouluisin.

Vierailija
24/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tuota alkoholin kanssa läträämistä, kun jo tavallisten arkiruokienkin kanssa pitäisi viiniä juoda. 

Ihan ilman alkoholia olen selvinnyt vuosikymmenet ja luulen, että selviän loppuun saakka. 

Valitettavasti nyt on niin, että sinunkin on alettava juomaan viiniä myös tavallisten arkiruokien kanssa. Tämä on korkeammalla tasolla päätetty juttu.

Vierailija
25/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein osaa sanoa, koska juon vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Ja meillä ei ole jouluaterialla koskaan lasagnea. Joten sanoisin että vettä tai maitoa. Koska siis juon vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Kuten koko suku, sillä emme ole juoppoja vaan sivistyneitä kohtuukäyttäjiä, jotka juovat vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Jouluisin.

Mulle jäi vähän epäselväksi, milloin sä juot sen viinilasillisen.

Vierailija
26/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa kun en käytä alkoholia. Jokainen henkilö käyttä ruoka juomana sitä mistä tykkää,ruuasta riipumatta.Minulle se on aina Vesi.

Holintonta Viintäkin on.

Vierailija
27/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuasia. Lasagnessa on punaista lihaa ja tyypillisesti sen kanssa paritetaan punaviini.

Punaiseen lihaan pohjaava bolognese täyte on kuitenkin vain yksi vaihtoehto lasagneen 🤔.

Jos ravintolan listalla lukee lasagne varmasti suurin osa ajattelee heti lihaa. Yleensä, jos on perinteisestä poikkeava proteiini se käy ilmi nimestä esim. lohilasagne, kasvislasagne.

Vierailija
28/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

parita vaikka mummos, mut minä juon maitoa.

Sori, se ei nyt käy. Sun on juotava punaviinia lasagnen kanssa. Ei voi mitään.

onko joillain q kuppi täynnä 

Vierailija
29/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin itse miellän että jos on runsas tomaattipohjainen kastike niin punaviini, jos taas vaalea kevyt lasange (esim. pinaattia, lohta täytteenä, paahdetut pinjansiemenet sopisi tähän komboon myös), niin sitte joku aromikas valkoviini. Kasvislasange on myös todella hyvää, kun tomaattikastikkeeseen laittaa pieneksi pilkottuja aurinkokuivattuja tomaatteja, valkosipulia, paprikaa, purjosipulia ja vaikka herkkusieniä kunnolla paistettuina (että on ruskea paistopinta) ja tietenkin yrttejä (basilikaa, oreganoa, timjamia). Ei kyllä yhtään kaipaa lihaa. Toki perinteinen jauhelihalasangekin on ok.

Vierailija
30/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viini ruokajuomana kuuluu tosi olennaisesti ja vuosituhantisesti Eurooppalaiseen kulttuuriin. Ei se siitä toki välttämättä hyvää tapaa tee.

Vierailija
31/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää hyvin maustetusta lasagnesta, pitää viininkin olla mausteista, esin Underbergia. Sitä tosin Suomeesa myydään kumman pienissä puteleissa, eivät sellaiset riitä hyvin varastoidun viinin ystävälle. Saksaan pitää matkata, jos haluaa isompia pulloja, eikä sielläkään joka kaupassa ole. Muita viinejä, kuten Fernet Brancaa, kyllä saa Suomessakin isommissa pakkauksissa.

Jopas on sinulla maku!

Underberg ja Fernet Branca eivät ole viinejä vaan katkeroita, vahvuudet 40% tai ylikin.

No, makunsa kullakin. Onhan joillekin kossukin ruokajuomana.

Vierailija
32/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi vähän epäselväksi, milloin sä juot sen viinilasillisen.

juon pullosta suoraa pullon päivässä, samalla hotkaisen paketillisen halpoja nakkeja

Vierailija
33/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta. 

Mutta menepä Italiaan! Jos ravintolan ruokalistalla on sana lasagna (sana lasagne yksikössä), on kyseessä aina jauhelihaan tehty lasagne.

Vierailija
34/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä Alkosta viinisuositus, auttavat mielellään ainakin meillä! Varmaan italialainen punaviini toimii parhaiten lasagne bolognesen kanssa, myös jos kasvisversio missä soijarouhetta. Jos vaalea lasagne missä broileria tai kalaa niin valkoviini, löytyy varmaan useammastakin maasta. Vaalealle lihalle tai lohelle käy myös kevyempi pinot noir punaviini :) 

Vierailija
35/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vttuako siinä mitään viiniä tarvi kitata. Maito, mehu tai vesi.

Barbaari.

Vierailija
36/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vielä mietin iltaisin, miks nain naisen sellaisen

Vierailija
37/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintolan listalla lukee lasagne varmasti suurin osa ajattelee heti lihaa. Yleensä, jos on perinteisestä poikkeava proteiini se käy ilmi nimestä esim. lohilasagne, kasvislasagne.

No suurin osa voi ajatella niin, minkäs teet. Suurin osa suomalaisista taitaa mieltää lasagneen juustokastikkeenkin, vaikkei sitä Italiassa niin tehdä. Lasagne kuitenkin tarkoittaa niitä pastalevyjä, ja niistä valmistettua ruokaa, riippumatta mitä niiden levyjen välissä on.

Vierailija
38/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vettä tai maitua. Ei viinaa ruuan kanssa.

Googlaa netistä viinin ja viinan ero. Tai kysy äidiltä/mummolta/ihan keneltä vaan.

Vierailija
39/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai jokainen saa juoda sitä mistä tykkää. Ap nyt kuitenkin kysyi viiniasiaa, joten siihen vastataan. Ketään ei oikeastaan kiinnosta mitä joku randomi av:n vastaaja itse tykkää juoda. Noin niinkuin vinkiksi vastaisuutta varten. Sinä olet sinä ja muut ihmiset on muita.

Vierailija
40/102 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia. Yleensä punaviini liharuuan kanssa mutta lasagnessa niin vähän lihaa että ei merkitystä. Jokainen juokoon sitä mikä maistuu parhaalta.

Nyt alkoi tehdä mieli viiniä..... ja hyvää ruokaa.