Itsetehty ruoka ei ole parempaa kuin ravintolaruoka
Vaikka moni näin tuntuu väittävän. En minä osaa ainakaan leipoa yhtä hyvin kuin artesaanileipuri, jolla on kymmenien vuosien kokemus tai valmistaa sushia niin kuin jokin japanilainen huippukokki. Toki huonojakin ravintoloita on paljon ja niihin ei tietenkään kannata mennä. Eri asia sitten tietysti ravintoloissa syömisen kalleus.
Kommentit (63)
Kasvisruoka on kyllä valitettavan huonoa, jopa fine dine-paikoissa, ja aivan salettina teen parempaa itse. En ymmärrä miksi fiinimmissäkin ravintoloissa kasvisannokset ovat usein jotain epämääräistä juuresmössöä, en minä ravintolaan mene vauvanruokaa syömään. Proteiinista ei ole tietoakaan, ja jos jossain olisikin esim. tofua listalla, niin ainakaan sitä ei osata valmistaa (aasialaiset ravintolat kyllä osaavat), eli lautaselle tuodaan löllö ja mauton tofukimpale, josta moni on varmaan jonkinlaisen trauman saanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka väittävät ravintolaruoan olevan pahaa ja osaavansa itse tehdä parempaa, ovat syöneet vain jossain ABC:llä tai Rossossa. Haluaisinpa nähdä näiden oman elämänsä tähtikokkien tekevän Michelin-ravintoloiden ruokia onnistuneesti kotona.
Kuka käy päivittäin jossain Michelin-ravintolassa?
No eihän tästä nyt ollutkaan kyse, mutta kun moni tuntuu väittävän että ravintoloissa ei ylipäätään kannatta käydä, koska kotona tehty ruoka on parempaa. Kyllä se mielestäni on paljon enemmän nimenomaan siitä rahasta kiinni eikä siitä etteikö ravintolaruoka olisi hyvää. Tosin ei sen hyvän ravintolan tarvitse mikään Michelin-tähti paikka olla, loistavaa ruokaa voi saada vaikkapa pienestä paikallisesta intialaisesta ravintolasta taikka ruokarekasta. Tuokaan ei ole totta, että ravintolaruoka on aina epäterveellistä, on vaikka millä mitalla ravintoloita, jotka myyvät myös terveellisiä annoksia tai jopa erikoistuneet terveelliseen ruokaan.
Hyvin harvalla se kotiruoka on mitenkään tasalaatuista. Välillä onnistutaan, toisinaan ei. Ja on vapaus kokeilla jotain uusiakin juttuja. Kokkaamistaidot yleensä kehittyvät, kun tekee ruokaa itse.
Ravintolaruoka on tasalaatuisempaa, mutta jos käy aina samassa ravintolassa, alkaa sen makumaailma ennen pitkää kyllästyttämään.
Toisaalta, jos AP tarkoittaa "kotiruoalla" kaupasta ostettuja valmisruokia, niiden taso jää kyllä parhaimmillaankin korkeintaan keskinkertaisen ravintolaruoan tasolle.
Ravintolaruoka on silloin tällöin syötynä kivaa vaihtelua, ja tärkeää silloin, kun sattuu olemaan ruoka-aikana muualla kuin kotona. Kaupan einesruoat ovat kiireisen päivän pelastus.
Vierailija kirjoitti:
osaan tehdä parempaa ruokaa kuin michelin ravintoloissa mutta se ei ole se syy miksi ravintoloissa käydään...
AV tuntuu olevan täynnä huippukokkeja, joiden ruoka on parempaa kuin Michelin-kokkien ruoka.
Enemmän ihmetyttää ihmiset, jotka hokee tätä "itse laittaen saa parasta"-mantraa ja sitten lautaselle kipataan jotain, mikä kalpenee surkeimmalle kaupan valmisaterialle. Usein tämä "maistuva kotiruoka" häviää yhtä aikaa sekä maussa että koostumuksessa. Lisäksi näiden ylpeiden kotikokkien keittiötottumukset ovat niin epähygieenisiä, että maku ja koostumus on ongelmista pienin, kun yrittää kakoen saada jotain alas. Joissain asioissa ihmisten arviointikyky itseä kohtaan on kyllä kokonaan kadoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osaan tehdä parempaa ruokaa kuin michelin ravintoloissa mutta se ei ole se syy miksi ravintoloissa käydään...
AV tuntuu olevan täynnä huippukokkeja, joiden ruoka on parempaa kuin Michelin-kokkien ruoka.
rengas firma myy renkaita ei ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalla se kotiruoka on mitenkään tasalaatuista. Välillä onnistutaan, toisinaan ei. Ja on vapaus kokeilla jotain uusiakin juttuja. Kokkaamistaidot yleensä kehittyvät, kun tekee ruokaa itse.
Ravintolaruoka on tasalaatuisempaa, mutta jos käy aina samassa ravintolassa, alkaa sen makumaailma ennen pitkää kyllästyttämään.
Toisaalta, jos AP tarkoittaa "kotiruoalla" kaupasta ostettuja valmisruokia, niiden taso jää kyllä parhaimmillaankin korkeintaan keskinkertaisen ravintolaruoan tasolle.
Ravintolaruoka on silloin tällöin syötynä kivaa vaihtelua, ja tärkeää silloin, kun sattuu olemaan ruoka-aikana muualla kuin kotona. Kaupan einesruoat ovat kiireisen päivän pelastus.
Miksi kukaan kävisi aina samassa ravintolassa?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmetyttää ihmiset, jotka hokee tätä "itse laittaen saa parasta"-mantraa ja sitten lautaselle kipataan jotain, mikä kalpenee surkeimmalle kaupan valmisaterialle. Usein tämä "maistuva kotiruoka" häviää yhtä aikaa sekä maussa että koostumuksessa. Lisäksi näiden ylpeiden kotikokkien keittiötottumukset ovat niin epähygieenisiä, että maku ja koostumus on ongelmista pienin, kun yrittää kakoen saada jotain alas. Joissain asioissa ihmisten arviointikyky itseä kohtaan on kyllä kokonaan kadoksissa.
Selvimmin tämä näkyy täytekakuissa. Tapoihin kuuluu, että se kakku kehutaan ja ihastellaan, että onko ihan itse tehtyä, kylläpä on raikas, taidokas, maukas ja kaikkea muuta. Totuus on, että näistä kotona tehdyistä kakuista yksi sadasta on sellainen, että pystyy kilpailemaan konditorian kakkujen kanssa. Useimpien olisi kannattanut ostaa pakastealtaasta Frödinge, ellei konditorian kakkuu ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka väittävät ravintolaruoan olevan pahaa ja osaavansa itse tehdä parempaa, ovat syöneet vain jossain ABC:llä tai Rossossa. Haluaisinpa nähdä näiden oman elämänsä tähtikokkien tekevän Michelin-ravintoloiden ruokia onnistuneesti kotona.
Kuka käy päivittäin jossain Michelin-ravintolassa?
Mä kävin yhteen aikaan Ranskassa olessani ja voin sanoa, että tuli ikävä kotiruokaa aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvimmin tämä näkyy täytekakuissa. Tapoihin kuuluu, että se kakku kehutaan ja ihastellaan, että onko ihan itse tehtyä, kylläpä on raikas, taidokas, maukas ja kaikkea muuta. Totuus on, että näistä kotona tehdyistä kakuista yksi sadasta on sellainen, että pystyy kilpailemaan konditorian kakkujen kanssa. Useimpien olisi kannattanut ostaa pakastealtaasta Frödinge, ellei konditorian kakkuu ole varaa.
Mä kyllä pidän omien kakkujeni mausta paljon jotain teollista paskaa olevia kakkuja enemmän. Ulkonäkö on sivuseikka.
Oletan, että jengin "hyvä ruoka" täällä tarkoittaa lähinnä hyvänmakuista. Koska hyvin harva ravintola tekee oikeasti terveellistä ruokaa parhaista raaka-aineista. Michelin-ravintolat mukaanlukien. Jos onnistut jostain löytämään ravintolan, jossa ruoka tehdään voihin kasvisöljyjen sijaan niin vinkatkaa mullekin.
Miten sen nyt ottaa. Asun pikkukaupungissa jossa ei ole kuin yksi tai kaksi hyvää ravintolaa. Niissäkään ei vegaaniruoka oo ikinä niin hyvää ettenkö osaisi ite tehdä samanlaista. Se on jotenkin ihmeellistä, että ammattilaisilta puuttuu into ja kunnianhimo ja halu palvella asiakkaita. Niiltä jää lisäksi saamatta muunkin perheen rahat, sillä yleensä käy niin, että mä totean, että menkää te, mä en viitsi tulla syömään sitä tofua kun osaan ite tehdä parempaa, eikä sitten muu perhe viitsi lähteä ilman minua (vaikka se oli mulle täysin ok).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä pidän omien kakkujeni mausta paljon jotain teollista paskaa olevia kakkuja enemmän. Ulkonäkö on sivuseikka.
Mäkään en ole sitä mieltä, että konditoria olisi aina paras. Olen itse taitava sokerileipuri, ja tutut eivät kehu suotta, koska tilaavat joskus juhliin mun kautta kakun. Anoppi oli tilannut leipomosta valmiin kakun, söin kohteliaisuudesta, mutta kyllä oma olisi vienyt voiton!
Meillä muutama vanhempi sukulainen haukkuu kaikki ravintolaruuat. Itsetehty pitsa on kuulema parempaa. Kyllä mun mielestä kotipizza hakkaa mennen tullen näiden mummeleiden tekemät paksupohjaiset peltipitsat, joissa on täytteenä tyyliin jauheliha, sipuli ja tomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen nyt ottaa. Asun pikkukaupungissa jossa ei ole kuin yksi tai kaksi hyvää ravintolaa. Niissäkään ei vegaaniruoka oo ikinä niin hyvää ettenkö osaisi ite tehdä samanlaista. Se on jotenkin ihmeellistä, että ammattilaisilta puuttuu into ja kunnianhimo ja halu palvella asiakkaita. Niiltä jää lisäksi saamatta muunkin perheen rahat, sillä yleensä käy niin, että mä totean, että menkää te, mä en viitsi tulla syömään sitä tofua kun osaan ite tehdä parempaa, eikä sitten muu perhe viitsi lähteä ilman minua (vaikka se oli mulle täysin ok).
Pienissä kaupungeissa hyvien ravintoloiden suhteen varmaan onkin enemmän ongelmia etenkin jos on erikoisruokavalio. Ne parhaimmat kokit eivät yleensä taida jäädä pikkukaupunkeihin vaan hakeutuvat isoihin kaupunkeihin tai ulkomaille. Joskus hyvällä tsägällä löytää jonkun pienen symppiksen ravintolan, joka tarjoaa loistavaa ruokaa.
Ja se mitä "ravintolaruoka" kenellekin tarkoittaa, on hyvin erilaista. Jos minä menen ravintolaan syömään, se tarkoittaa esim. Pihviä tai grillattua kalaa tms. Kerran ystäväni halusi viedä minut ravintolaillalliselle, jota odotin. Hän tarjosi minulle siivet. Se oli enemmänkin pikaruokaa
No sushista en ole kiinnostunut joten en edes yritä tehdä.
Mutta tuossa kun huomenna lataan blinit pöytään lisukkeineen tuskin kukaan valittaa:D
Meillä tehdään erittäin hyvää ruokaa. Ravintolaan jos menen otan aina sellaista mitä en tee kotona koska muuten pettymys voi olla liian suuri. Pihvejä en tee kotona enkä maksaakaan, samoin äyriäiset ja suolakuorikalan syön ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ne ruuat siellä miseliinissäkin tekee. Opittavissa oleva taito.
Opittavissa oleva taito totta, mutta kuinka moni kotikokki on oikeasti uhrannut yhtä paljon aikaa ruuanlaiton opettelulle kuin huippukokit. Se, että kokkaat joka päivä perheellesi ja että he tykkäävät ruuastasi ei ole verrattavissa siihen, että olisit kouluttautunut Le Cordon Bleussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ystävä joka on kouluttanut pari Michelin tähtikokkia (ei Suomessa) ja hän on onnesta soikeana kun tulee meille syömään. Nämä huippuammattilaisetkin osaavat erottaa erinomaisen kotiruuan nyanssit tähtiannosten pipperyksistä. Kummallekin on aikansa ja paikkansa