Itsetehty ruoka ei ole parempaa kuin ravintolaruoka
Vaikka moni näin tuntuu väittävän. En minä osaa ainakaan leipoa yhtä hyvin kuin artesaanileipuri, jolla on kymmenien vuosien kokemus tai valmistaa sushia niin kuin jokin japanilainen huippukokki. Toki huonojakin ravintoloita on paljon ja niihin ei tietenkään kannata mennä. Eri asia sitten tietysti ravintoloissa syömisen kalleus.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon ruoasta. Esim. Silvopleessä sai semmoista kasvisruokaa, jota en osaisi itse tehdä. Samoin monet etniset ravintolat : nepalilaiset, intialaiset yms. Itse tehtynä eivät maistu samalta.
Sitten taas jotkut pastaruoat, risotot, pizzat, hampurilaiset ja pihvit saa kotona ihan yhtä hyvän makuisiksi/ paremmiksi.
Minä kävin intialaisella kokkikurssilla huvikseni ja tosin hyvin osaan kokata nyt intialaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon ruoasta. Esim. Silvopleessä sai semmoista kasvisruokaa, jota en osaisi itse tehdä. Samoin monet etniset ravintolat : nepalilaiset, intialaiset yms. Itse tehtynä eivät maistu samalta.
Sitten taas jotkut pastaruoat, risotot, pizzat, hampurilaiset ja pihvit saa kotona ihan yhtä hyvän makuisiksi/ paremmiksi.
Samaa mieltä tästä. Tykkään kokeilla erilaisia ruokia ja esim. Oma tikka Masala ei ole lähellekään sitä mitä saa ravintolassa.
Näinhän se on. Minä ainakin käyn ravintolassa syömässä koska siellä saa parempaa ruokaa kuin kotona.
Menet johonkin nepalilaisen niin huomaat, ettei niillä ole edes välttämättä hygienia kunnossa, mitä tulee ruokaan ja sen säilömiseen yms. Ja ei sillä, kyllä ne kotimaisetkin osaa. Omasta keittiöstäni ei ole lähtenyt mukaan ihmisille esim. ruokamyrkytystä. 😄
Kiinalainen ruoka Suomessa ei edes ole aitoa kiinalaista
Riippuu ravintolasta ja omista kokkaustaidoista.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä osaan tehdä ruokaa .
Tästä vaan muistui mieleen huvittava juttu. Tiedän 2 perheenäitiä , jotka ovat kertoneet, etteivät he osaa laittaa kalasta ruokaa , jos olen puhunut, että meillä oli kalaa.
Siis ei osaa tehdä ruokaa kalasta. Kuinka avuton pitää olla ? Helpoimmillaan laittaa lohifileen uuniin
Tähän kalahommaan muuten toinen sanoo, että osaa tehdä vain kalapuikot (valmiina) ja toinen sanoo, että ei osaa tehdä kalasta mitään. Kerroin, että osta vaikka kaupasta ihan valmiita lohisuikaleita ja tee kiusaus joka valmistuu uunissa kuin itsestään. Ei koskaan kannata sanoa, ettei osaa. Jos ei edes YRITÄ!
Vierailija kirjoitti:
Menet johonkin nepalilaisen niin huomaat, ettei niillä ole edes välttämättä hygienia kunnossa, mitä tulee ruokaan ja sen säilömiseen yms. Ja ei sillä, kyllä ne kotimaisetkin osaa. Omasta keittiöstäni ei ole lähtenyt mukaan ihmisille esim. ruokamyrkytystä. 😄
Välillä on kyllä ihan hirveää kuraa ruoka sekä maultaan että laadultaan näissä 'etnisissä'. Puuttuvan maun salaisuus kotikokkauksessa on taas natriumglutamaatin puute - Aji-No-Motoa lusikkakaupalla sekaan niin alkaa makua löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalainen ruoka Suomessa ei edes ole aitoa kiinalaista
Kyllä sieltä saisi, mutta pitäisi osata tilata menun ohitse, kiinaksi. Sillehän ne kiinalaisetkin tekee täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisessa uunissa ei millään pysty tekemään niin hyvää pizzaa kuin oikeassa pizzauunissa.
Ymmärtääkö ap mielipiteen ja faktan välisen eron ja sen ettei tarvitse olla samaa mieltä kaikkien kanssa vaikkapa tuon ruuan suhteen?
Vierailija kirjoitti:
En asu Suomessa, mutta olettaisin, että Suomessakin ravintoloilla on jonkin sortin hygiene rating -systeemi.
Minä haluan itse nähdä, mitä ruokaani laitetaan. Meidän kaupungin suosistuin ravintola jäi kerran kiinni siitä, että avoimet jauhelihalaatikot olivat säilössä kokkien pöydän alla lämpimässä. Kyllähän ne pöpöt kuolee kuumennuksessa, mutta ei oikein se pölyjen syöminen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu Suomessa, mutta olettaisin, että Suomessakin ravintoloilla on jonkin sortin hygiene rating -systeemi.
Oon myös nähnyt joskus jonkun intialaisen Raflan keittiön. Kattilat oli jotenkin ällöttävän näköset
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan itse nähdä, mitä ruokaani laitetaan. Meidän kaupungin suosistuin ravintola jäi kerran kiinni siitä, että avoimet jauhelihalaatikot olivat säilössä kokkien pöydän alla lämpimässä. Kyllähän ne pöpöt kuolee kuumennuksessa, mutta ei oikein se pölyjen syöminen kiinnosta.
Minä näin kerran pizzeriassa kun tekivät Kotzonen niin työntekijällä oli kumihanskat kädessä ja availi ne hanskat kädessä laatikosta salaatti ym aineita. Tässähän kohtaa tuote ei mene enää uuniin. Ei kumihanskalla kosketa ruokaan sekä laatikoston kahvoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisessa uunissa ei millään pysty tekemään niin hyvää pizzaa kuin oikeassa pizzauunissa.
Siksipä kunnon pitsan vääntäjä hankkii kotiin Oonin, Effeunon tai muun pizzauunin. Eli ei ole mitään estettä tehdä kotona parempaa pitsaa kuin ravintolassa.
ravintolaruoka ei ole tekninen taidollinen suoritus mitä kotikokilta puuttuu vaan enemmänkin taidetta. et mene ravintolaan 30 osaiseen illalliseen koska et osaisi tehdä jokaista 30ntä annosta vaan siksi koska se on jotain erilaista mitä et olisi ikinä edes tajunnut syöväsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka väittävät ravintolaruoan olevan pahaa ja osaavansa itse tehdä parempaa, ovat syöneet vain jossain ABC:llä tai Rossossa. Haluaisinpa nähdä näiden oman elämänsä tähtikokkien tekevän Michelin-ravintoloiden ruokia onnistuneesti kotona.
Ihmiset ne ruuat siellä miseliinissäkin tekee. Opittavissa oleva taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä kunnon pitsan vääntäjä hankkii kotiin Oonin, Effeunon tai muun pizzauunin. Eli ei ole mitään estettä tehdä kotona parempaa pitsaa kuin ravintolassa.
Jep seurustelin aikoinaan italialaisen kanssa ja heillä oli kotona pihalla pizzauuni.
Ei tarvitse osata kuin valmistaa omaan suuhun sopivat 'herkkuannokset', toistamalla oppii eikä repertuaarin tarvitse olla huippukokin tasoa. Piperrykset ja 14 ruokalajin illalliset sitten ravintolassa.