Miten voi laihtumalla saada kapean vyötärön, kun sen sijainti on kylkiluiden päällä?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisen anatomia on sellainen, ettei siihen muodostu kapeaa vyötäröä niin onko viisautta vai tyhmyyttä tuhlata asian vatvomiseen kovin paljoa aikaa?
Monella todella hyväkuntoisella ihmisellä ei ole kapeaa vyötäröä. Se siitä sitten.
Miksi pitäisi olla?
Koska terveydenhuollossa hoetaan, että saa kakkostyypin diabeteksen välittömästi jos vyötärönympärys on yli 80 cm.
Vierailija kirjoitti:
Siksihän niitä alimpia kylkiluita naisilta poistetaan, että saa sen super kapean vyötärön.
Se ei ole mikään helppo eikä yksinkertainen operaatio. Kylkiluilla on tarkoituksensa. Joka kapeaa uumaa halajaa, hankkikoon korsetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisen anatomia on sellainen, ettei siihen muodostu kapeaa vyötäröä niin onko viisautta vai tyhmyyttä tuhlata asian vatvomiseen kovin paljoa aikaa?
Monella todella hyväkuntoisella ihmisellä ei ole kapeaa vyötäröä. Se siitä sitten.
Miksi pitäisi olla?
Koska terveydenhuollossa hoetaan, että saa kakkostyypin diabeteksen välittömästi jos vyötärönympärys on yli 80 cm.
En saanut. Nyt lukema on 65 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla?
Terveydenhuollon ammattilaisillekin on oudon vaikea ymmärtää, että joillain kylkiluut vaikuttavat vyötärönympärykseen. Olen se, jolla ei alipainoisenakaan ollut vyötärö juurikaan alle 80cm, ja eräs hoitaja ei meinannut millään uskoa, että vyötäröni voi tosiaan olla nykyisin yli 90cm, vaikka olen vielä normaalipainon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla?
MItä sitten. Antaa niiden hokea. Tuleeko se diabetes silti, jos olet terve ja vyötärö johtuu anatomiasta ja vaikkapa vankasta ruumiinrakenteesta? Ap:n vyötärö sitä paitsi on alle 80 cm eli oikein terve.
Mulla on lantioluiden ja alimpien kylkiluiden väli 2,5 cm, olen tosi lyhyt. Silti mullekin muodostuu vyötärö ihan oikeaan kohtaan ja oikean näköiseksi, kun laihtuu tarpeeksi. Kun olin lihava, luulin kans että vyötärö on rintojen alla tai kylkiluiden päällä kun ne oli ohuimmat kohdat. Kuitenkin sisäelinrasvan lähtiessä tulee oikea vyötärö esiin. Sisäelinrasvaa pukkaa just tohon keskiosaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei kaikki saa kapeaa vyötäröä millään. Mun vyötärö oli kapeimmillaan 74cm, kun olin 170cm/54kg.
Jep, sama tuli huomattua. Olin joskus alle 50 kiloinen (olen lyhyt) ja silti vyötärö juuri tuon 74cm pienimmillään.
Ehkä vaatteilla "huijaamalla" saisi illuusion kapeasta vyötäröstä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystäsi, minulla on ainakin vyötärö tuossa kylkiluiden ja lantioluiden välissä? Mutta eihän kaikilla ole kapeaa vyötäröä, vaikka olisi miten matalat rasvat. Vartalomallista kiinni.
Mä oon just tällainen. Mulla on kapea lantio, eikä sitä voi treenaamisella leventää 😄 Vyötärö on kans kapea mutta koska lantion ja vyötärön ero on niin pieni, se luo vaikutelman ettei ole kunnon vyötäröä. Tarpeeksi kireällä korsetilla saa vähän esiin mutta kun ei ole sitä rasvaa jota kokoon kiristää Käytänkin vaatteita jotka korostaa sitä vyötäröä, jotta edes vähän olisi.
Auttaako se diabateksen ennaltaehkäisyssä, että sahauttaa kylkiluut pois, että vyötärö olisi visuaalisesti kapeampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla?
Terveydenhuollon ammattilaisillekin on oudon vaikea ymmärtää, että joillain kylkiluut vaikuttavat vyötärönympärykseen. Olen se, jolla ei alipainoisenakaan ollut vyötärö juurikaan alle 80cm, ja eräs hoitaja ei meinannut millään uskoa, että vyötäröni voi tosiaan olla nykyisin yli 90cm, vaikka olen vielä normaalipainon puolella.
Mittaatko aamulla vai illalla? Osa näistä "vyötäröni on yli 80 cm normaalipainossakin" johtuu iltaturvotuksesta.
Itselläni on IBS ja vyötärönympäryksessä voi hyvinkin olla kymmenen sentin ero aamuheräämisestä iltaan. Ja jos on huono päivä niin vyötärö voi kasvaa 10-15 senttiä alle tunnissa vielä tuon päälle. Onneksi sitä tapahtuu enää vain harvoin. LIsäksi vuosikausien salitreeni on muokannut vyötärön lihaksistosta sellaisen suoran patukan pikemmin kuin mitään hentoa uumaa.
Mikäli ei saa sitä vyötäröä esiin muuten, niin pukeutumisella voi hieman "huijata". Vyö heti rintojen alla luo kuvaa vyötäröstä, Mekon helmoilla on vaikutus, kankaan leikkaukset ja vekit niissä luovat kuvaa hoikemmasta. Pystyraidat kaventaa, vaakaraidat leventää. Koko valkoisen asun väri saa jopa hoikan näyttämään pulskalta. Musta hoikentaa jne. Joku oli nerokkaasti keksi että toispuoleisesti hapsullinen vyö toi vyötärön hyvin esiin. Kantakaa kuitenkin oman vartalonne ylpeänä. Tätä mietimme teini-ikäisten tyttärieni kanssa käydessämme Pariisissa. Siellä, etenkin mustaihoiset, lähes poikkeuksetta runsaasti ylipainoiset naiset, olivat upeita kantaessaan vartalonsa itsevarmasti. Oli kauniit asut ja paljon etenkin kultakoruja. Rullatuolissa istuva nainen oli puettu tyylikkäästi, jopa vyö kietaistu uumalle ja kampaus oli moitteeton. Täällähän on latistamisilmapiiri, kaikki tähtää hoikkuuteen, jotta kelpaisi. Naisvihamieliset miehet saavat polttoainetta omiin epäonnistumisiinsa haukkumalla naisia. Laihatkaan ei aina kelpaa, on omat nimitykset, vaikka laihuuskaan ei ole aina valinta. Olen itse ollut lapsuus- ja nuoruusvuodet laiha myöhemmin hoikka ja nyt ylipainoa. Aina olen saanut toki kehuja mutta myös saanut tuntea, että olen aina väärän kokoinen. Valitettavasti me naiset loukataan toisiamme myös ajattelemattomuuttamme. Toiset edessä, toiset palstoilla. Ollaan enemmän mukavia toisillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla?
Tässä ei edes ollut kyse yli 80 cm vyötäröstä ja silti vängätään. Alle 80 cm ympäryksellä ei ole terveyshaittoja, joten varsinkin silloin pitäisi olla ihan sama että minkä kokoinen vyötärö on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla?
Tässä ei edes ollut kyse yli 80 cm vyötäröstä ja silti vängätään. Alle 80 cm ympäryksellä ei ole terveyshaittoja, joten varsinkin silloin pitäisi olla ihan sama että minkä kokoinen vyötärö on.
Kyse olikin siitä, että terveyshaittoja ei tule niillekään 80 cm vyötäröisille, joilla luuta ja nahkaa olevanakin vyötärö on sen 80 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystäsi, minulla on ainakin vyötärö tuossa kylkiluiden ja lantioluiden välissä? Mutta eihän kaikilla ole kapeaa vyötäröä, vaikka olisi miten matalat rasvat. Vartalomallista kiinni.
Mun vyötärö on kylkiluiden kohdalla.
Ap
Vyötärö on muilla ihmisillä navan korkeudella, eikä siinä ole kylkiluita.
??? Mun navan kohdalla on kylkiluut. Eikä vyötäröä edes mitata siitä kohtaa vaan 1-2 cm navan yläpuolelta ja siinä kohtaa todellakin on kylkiluut.
Ap
Monille ihmisille tuntuu olevan todella vaikea uskoa, että kaikilla ei ole täsmälleen samanlaista ruumiinrakennetta kuin heillä. Minullakaan ei ollut vyötärö edes alipainoisena kuin pari senttiä alle 80cm, koska se on pakko mitata kylkiluiden ympäriltä, ja ne eivät laihtumalla pienene.
Samoin,laihana vatsanympärys 80. Leveä lantio. Kapealanteiset saattaisi olla vatsastakin kapeampia samalla painolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vyötärö on kylkiluiden kohdalla.
Ap
Vyötärö on muilla ihmisillä navan korkeudella, eikä siinä ole kylkiluita.
No äläpä nyt jauha. En ole ap, mutta mullakin on kapein kohta selkeästi siinä, missä on vielä alimmat kylkiluut. Napa on jokusen sentin alempana. Kylkiluiden ja lantioluiden väliin jää max. 5cm, ja koska lantio luustolta leveämpi kuin kylkiluut, lähtee profiili heti levenemään kohti lantiota siitä, missä viimeiset kylkiluut on.
Että kyllä minäkin mittaisin vyötärön kapeimman kohdan alimpien kylkiluiden kohdalta. En usko, että tämä on mitenkään tavatonta Suomessa (mulla on ihan perisuomalaiset sukujuuret Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta.
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Mullakin on alimpien kylkiluiden ja suoliluun harjujen välillä vain alle kahden sormenleveyden tila. Siinä ei yksinkertaisesti pysty vyötärö yhtäkkiä kapenemaan. Lisäksi mulla on lyhyt torso, joka vahvistaa tätä ilmiötä. Mulla on kapein kohta juurikin pari cm navan yläpuolella siinä alimpien kylkiluiden kohdalla. Vyötärönympärys on turvotuksesta riippuen 66-70 cm. Oon 168 cm pitkä ja 48 kg, eli ihan selkeästi alipainoinen. Useimmilla olisi näillä mitoilla paljon kapeampi vyötärö.
(Ja tää ei oo mikään pro ana kommentti. Olen luonnostaan alipainoinen ja oppinut hyväksymään itseni tällaisena.)
Olet ehkä luonnostaan lyhyttorsoinen. Täĺlä vartalotyypillä on usein valttina upeat pitkät sääret.
Naisilta on tosin kadonnut se upea 50-luvun ampiaisvyötärö muutenkin. Ensinnäkin se on kurvikkaan naisen ominaisuus. Esim. Marilyn Monroe. Hänen luurankomallinsa oli kaareva ja hänen estrogeenitasonsa korkea.
Ikävä kyllä, korkea estrogeenitaso tarkoittaa myös alttiutta ylipainoon ja nyky-ympäristö altistaa lihavuuteen. Kurvikkaat, korkean estrogeenin naiset on nykyään niitä lihavimpia ja ampiaisvyötärö on syvällä läskien alla.
Myös löhöämisen ja istumisen mahdollistava elinympäristö on muovannut vartaloistamme "säkkejä". Liian istumisen seurauksena torsomme on painunut lyttyyn ja jo kolmekymppisillä on torsoja joita ennen näki vain mummoilla.
Jos haluaa ampiaisvyötärön, niin kylkiä ja vatsalihaksia kannattaa venytellä ja hieroa. Hieroa sen takia, että faskia löystyisi. Faskia kiristää liikaa istuvilla, eli suurella osalla meistä, vatsalihakset "tönköksi'.
Kahvakuula kannattaa unohtaa kylkitaivutuksissa koska se kasvattaa kylkien lihasmassaa ja tekee kropan "tönkömmäksi" Myös vahvat ja kireät vatsalihakset vetävät torsoa kasaan. Upean erottuvan vyötärön saa kun tekee joogavenytyksiä ja opettelee esim. itämaista vatsatanssia.
Sen lisäksi, että tosiaan kylkiluut ja suoliluun korkein kohta voi olla melko lähellä toisiaan, on keskivartalossa myös lihaksia. Jos on sellainen vähän skrodemman mallinen, että on enemmän lihasmassaa, niin toki nekin estää sen, että voisi olla mikään 60cm vyötärö esim. keskimittaisella naisella. Ei siis todellakaan tarvitse olla lihava, vaikka vyötärönympärys olisikin n. 70cm tai vaikka vähän ylikin.
Jotkut ymmärtää ne lantiolla oleviksi ja joku vyötäröllä ja joku selässä vyötärön ja rintsikkalinjan välisellä alueella ja joku kaikki kolme. Onko näille eri alueille jotkut täsmällisemmät yleisesti tiedossa olevat nimitykset?