Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seinän kaataminen. Iso olkkari vai erillinen ruokailuhuone ja olkkari

Vierailija
16.02.2023 |

Eli kaataisitko seinän olohuoneen ja ruokailuhuoneen välistä ja tekisit yhden ison huoneen (jossa mahdollisesti ruokapöytäkin) vai jättäisitkö ruokailuhuoneen ihan erilliseksi tilaksi? Keittiössä on oma pieni ruokapöytänsä jonka ääressä syödään.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette ole myymässä asuntoanne vielä pitkään aikaan ja teitä ei häiritse keittiön sotkut sohvalta käsin , niin siitä vaan kaatamaan seinä. 

Seinän hävittämisessä kannattaa ottaa kuvia ja kokeilla kuvankäsittelyllä, millaiseksi tila muuttuu eri suunnista. Etsiessäni uutta kotia yksi suurin moka asunnoissa on, ettei ole yhtään mietitty voisiko sen seinän hävittää vaikkapa vain osa siitä tai korvata kiinteällä  pöytätasolla tms. Jos jättää ihan tyhjän tilan se voi silloin näyttää juuri siltä, että on otettu seinä pois ja koko asunnon pohja on keskeneräisen näköinen. 

Eikö tässä nyt yhdistetä ruokailuhuone olohuoneeseen eikä keittiötä olohuoneeseen? 

Vierailija
22/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette ole myymässä asuntoanne vielä pitkään aikaan ja teitä ei häiritse keittiön sotkut sohvalta käsin , niin siitä vaan kaatamaan seinä. 

Seinän hävittämisessä kannattaa ottaa kuvia ja kokeilla kuvankäsittelyllä, millaiseksi tila muuttuu eri suunnista. Etsiessäni uutta kotia yksi suurin moka asunnoissa on, ettei ole yhtään mietitty voisiko sen seinän hävittää vaikkapa vain osa siitä tai korvata kiinteällä  pöytätasolla tms. Jos jättää ihan tyhjän tilan se voi silloin näyttää juuri siltä, että on otettu seinä pois ja koko asunnon pohja on keskeneräisen näköinen. 

Keittiön sotku? Keittiö ei ole suorassa näköyhteydessä olohuoneeseen eikä ruokailuhuoneeseenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehdottomasti seinä pois ja lisää avaruutta asuntoon. 

Vierailija
24/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaadat seinän valmistaudu uusimaan lattia, korjaamaan katto ja seinä.

Vierailija
25/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse aina ihmetellyt sitä, mitä entisajan ihmiset oikein tekivät erillisillä ruokailuhuoneilla, olohuoneilla, tupakkahuoneilla, kirjastohuoneilla, teehuoneilla jne jne.

Menikö niiden ihmisten päivät siihen, että ne vaelsi pikkuhiljaa istuskelemaan huoneesta toiseen?

Minä pidän suurista avarista tiloista. Vaikka kaksi ihmistä mahtuisi hyvinkin 9 neliön olohuoneeseen, niin viihtyisin itse paremmin 30 neliön olohuoneessa. Eikä niitä tiloja tarvitse "sisustaa" täyteen, luksusta on juuri se, että on tilaa. Ja jos on lapsia tai eläimiä, niin ne ne vasta vapaata lattiatilaa arvostaakin.

Eli itse tietysti poistaisin seinän, en keksi mitään tarvetta erilliselle ruokailuhuoneelle jota käytetään ehkä 3 kertaa vuodessa.

Vierailija
26/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaataisin. Iso tila on avaruutta, valoa ja ylellisyyttä.

Ja lisää lämmityksen tarvetta

Vierailija
27/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erillinen ruokailuhuone alkuperäisen rakennussuunnitelman mukaisesti.

Mukavampaa olisi yksi tila.

Vierailija
28/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäsmoukka kirjoitti:

Jos kaadat seinän valmistaudu uusimaan lattia, korjaamaan katto ja seinä.

Joo ollaan tietoisia tästä.

Vierailija
29/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse aina ihmetellyt sitä, mitä entisajan ihmiset oikein tekivät erillisillä ruokailuhuoneilla, olohuoneilla, tupakkahuoneilla, kirjastohuoneilla, teehuoneilla jne jne.

Menikö niiden ihmisten päivät siihen, että ne vaelsi pikkuhiljaa istuskelemaan huoneesta toiseen?

Minä pidän suurista avarista tiloista. Vaikka kaksi ihmistä mahtuisi hyvinkin 9 neliön olohuoneeseen, niin viihtyisin itse paremmin 30 neliön olohuoneessa. Eikä niitä tiloja tarvitse "sisustaa" täyteen, luksusta on juuri se, että on tilaa. Ja jos on lapsia tai eläimiä, niin ne ne vasta vapaata lattiatilaa arvostaakin.

Eli itse tietysti poistaisin seinän, en keksi mitään tarvetta erilliselle ruokailuhuoneelle jota käytetään ehkä 3 kertaa vuodessa.

Musta taas isot olohuoneet on hankalia koska tarvitsen viihtyäkseni enemmän kuin sohvan, kirjahyllyn ja ruokailuryhmän kärjistetysti. Kun haluaa kotiinsa kunnon sohvaryhmän pöytineen ja lepotuoleineen ja takan, kirjahyllyt, pianon ja muut soittimet, vitriinin ja telkkarin sekä ikkunat ja kauniit maisemat niin seinää ei enää jää sillä tavalla että siihen voisi pistää ruokailuryhmän ja astiakaapin. Se pitää sit jo pistää oman seinänsä taa omine ikkunoineen, kulku keittiöön ja keittiöstä puutarhaan. Et sellanen on suunnitteilla enkä vaan viihtyisi avarassa tilassa mihin kaikkea ei oikeasti saa eikä kaikki toki haluakaan. Lisäksi kolmen lapsen perheessä arvostan sitä että ei ole pakko olla koko ajan samassa vaimentamattomassa tilassa koska desipelejä on helposti liikaa eikä mistään saa silloin selvää

Vierailija
30/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaataisin. Mitä tekee erillisellä ruokailuhuoneella, jos sen voi yhdistää olohuoneeseen. 

Seinää kaataessa häviää myös säilytystilaa, koska väliseinälle voi laittaa kaappeja ja hyllyjä, jopa komeroita.

Meillä on rakennettu paljon asuntoja. joissa järkyttävä määrä tilaa vieviä ovia. Melläkin oli eteishallissa 5 ovea, jokainen turha ovi vie neliömetrin tilaa asunnosta.

Jos rehellisesti katsoo, että jotain ovea ei suljeta ja avata tarpeen takia, se voi joutaa pois ja sillä jo tulee avaruutta huoneistoon.

Ovet voi myös korvata liukuovella, ja nykyisin on sellaisia haitariovia, jotka menevät kasaan, eikä tarvitse sille liukuovelle olla tilaa työntää sitä sivulle. Tuo ei nyt suoraan  liittynyt ap:n pohdintaan.

Jos  ymmärsin ap:n aikeet niin kysyn, että missä te vietätte aikaa? Voisiko sen ruokailutilan yhdistää keittiöön ja jättäisi olohuoneen pienemmäksi? Siis tekisi vaikka kevyen seinän tai tilanjakajahyllyn isonnetun keittiön ja olohuoneen väliin?

Vierailija
31/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina välillä tulee ihailtua vaikka Ullanlinnan vanhojen asuntojen myynti-ilmoituksia, ja onhan näitä toki muissakin kaupugeissa missä on vanhoja asuntoja. Koti on selvästikin iäkkäämmän pariskunnan asunto ja sisustus on vuosikymmenten takaa. Siis sellainen tyylikäs arvoasunto. Näissä on niitä täysin käsittämättömiä teepöytänurkkauksia ja tyylihuonekaluja ja kovia sohvia, joissa istutaan joulupäivällisen jälkeen selailemassa lehteä. Asunnossa on ollut 200 m2 tällaista haahuilutilaa. Olisi mielenkiintoista päästä näkemään, että miten sellaisessa kodissa oikeasti asutaan.

Vierailija
32/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaataisin. Iso tila on avaruutta, valoa ja ylellisyyttä.

Onko todella? Minusta valtavia huoneita on vaikeampi sisustaa kauniisti. Eri asia tietysti, jos on ihan pikkuruisia huoneita jotka yhdistämällä saisi yhden normaalikokoisen.

Keittiöt ja olohuoneet yhdessä ovat myös ihan vihoviimeinen trendi ihmisille, joilla on mitään vähänkään arvokkaampia huonekaluja, tauluja jne. Eikä se jatkuva keittiön käryille altistuminen tietysti tee halvoillekaan tavaroille hyvää.

Minusta erillinen ruokailutila on luksusta. Luksusta ei ole syödä olohuoneen nurkassa vaikkapa juhlapyhinä, olkoon kuinka iso tila tahansa. En halua haistella ruoan käryjä olohuoneen sohvalta. Itse en kaataisi seinää, ainakaan täysin. Mieluummin laittaisin vaikkapa lasipariovet olohuoneen suuntaan. Näin se olisi tavallaan olohuoneen jatkeena, mutta silti erillinen tila. Suuntaus on nyt että halutaan erillisiä tiloja, esim erilliset keittiöt ovat tulossa kovaa vauhtia takaisin. Panostaisin ruokailutilan kalusteisiin, valaistukseen ja paras astiasto esille vitriinikaappiin. Järjestäisin sinne ehkä myös pienen etätyöpisteen. Tuoreita kukkia maljakkoon/kynttilöitä/muuta koristusta kulloisenkin sesongin mukaan. Mikä estää syömästä siellä myös arkena tai ilman vieraita?

Vierailija
33/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä talossa on viidenkymmenen neliön olohuone - minä ottaisin erillisen ruokailutilan, jos olisi mahdollista, joskus olen pohtinut työhuoneen muuttamista yhdistetyksi ruokailutilaksi. Tiedän nuorenparin, jolla ruokailutila toimii toisena tv-tilana, vaimo ei kestä Tapparan pelien katsomista. Erillisille tiloille voi pohtia käyttöä, mutta jos on varma, ettei yksityisyyttä kaivata, seinää nurin vain.

Vierailija
34/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaataisin. Mitä tekee erillisellä ruokailuhuoneella, jos sen voi yhdistää olohuoneeseen. 

Seinää kaataessa häviää myös säilytystilaa, koska väliseinälle voi laittaa kaappeja ja hyllyjä, jopa komeroita.

Meillä on rakennettu paljon asuntoja. joissa järkyttävä määrä tilaa vieviä ovia. Melläkin oli eteishallissa 5 ovea, jokainen turha ovi vie neliömetrin tilaa asunnosta.

Jos rehellisesti katsoo, että jotain ovea ei suljeta ja avata tarpeen takia, se voi joutaa pois ja sillä jo tulee avaruutta huoneistoon.

Ovet voi myös korvata liukuovella, ja nykyisin on sellaisia haitariovia, jotka menevät kasaan, eikä tarvitse sille liukuovelle olla tilaa työntää sitä sivulle. Tuo ei nyt suoraan  liittynyt ap:n pohdintaan.

Jos  ymmärsin ap:n aikeet niin kysyn, että missä te vietätte aikaa? Voisiko sen ruokailutilan yhdistää keittiöön ja jättäisi olohuoneen pienemmäksi? Siis tekisi vaikka kevyen seinän tai tilanjakajahyllyn isonnetun keittiön ja olohuoneen väliin?

Ei voi yhdistää keittiöön, ei ole suorassa yhteydessä kumpaankaan huoneeseen.

Vierailija
35/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta taas olisi ihanaa, jos olisi kirjastohuone tai teehuone. 9 neliön olohuone ei tietenkään houkuttele, mutta tykkään kyllä siitä, että on erillisiä tiloja. Ymmärsin aloituksesta, että ruokailuhuone on tässä tapauksessa keittiön yhteydessä oleva ruokailutila. Silloin sitä kaiketi käytetään ruokailuun ihan joka päivä, ei kai keittiöön sentään ole sullottu toista ruokapöytää.

Vierailija
36/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta taas olisi ihanaa, jos olisi kirjastohuone tai teehuone. 9 neliön olohuone ei tietenkään houkuttele, mutta tykkään kyllä siitä, että on erillisiä tiloja. Ymmärsin aloituksesta, että ruokailuhuone on tässä tapauksessa keittiön yhteydessä oleva ruokailutila. Silloin sitä kaiketi käytetään ruokailuun ihan joka päivä, ei kai keittiöön sentään ole sullottu toista ruokapöytää.

Ei ole keittiön vaan olohuoneen yhteydessä, ja keittiössä tosiaan on oma ruokapöytänsä. Ruokailutilaa käytetään aika harvoin.

Vierailija
37/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole keittiön vaan olohuoneen yhteydessä, ja keittiössä tosiaan on oma ruokapöytänsä. Ruokailutilaa käytetään aika harvoin.

Ahaa! No sitten eri juttu. Tosiaan jos tilaa ei käytetä juurikaan, niin ehkä yhdistäisin sen olohuoneeseen, en välttämättä itse edes pitäisi sitä ruokailutilana, vaan olohuoneen jatkeena, johon voisi tehdä jonkun oleilunurkan kirjahyllyineen. Riippuu toki siitä, millainen olohuone on muuten rakenteeltaan ja sisustukseeltaan. Tai sitten tekisin ruokailutilasta sen kaipaamani teehuoneen. :)  Pointit seinätilan tarpeesta ovat myös hyviä. Ei kai auta kuin miettiä mikä sopii parhaiten juuri teidän tarpeisiin. Itse en fanita ruokailutila+olohuone-yhdistelmiä, mutta jos itse tykkäät, niin miksipä ei.

Vierailija
38/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina välillä tulee ihailtua vaikka Ullanlinnan vanhojen asuntojen myynti-ilmoituksia, ja onhan näitä toki muissakin kaupugeissa missä on vanhoja asuntoja. Koti on selvästikin iäkkäämmän pariskunnan asunto ja sisustus on vuosikymmenten takaa. Siis sellainen tyylikäs arvoasunto. Näissä on niitä täysin käsittämättömiä teepöytänurkkauksia ja tyylihuonekaluja ja kovia sohvia, joissa istutaan joulupäivällisen jälkeen selailemassa lehteä. Asunnossa on ollut 200 m2 tällaista haahuilutilaa. Olisi mielenkiintoista päästä näkemään, että miten sellaisessa kodissa oikeasti asutaan.

Eihän siinä muuta eroa asumiseen ole kuin että isossa kodissa on sitten tiloja joita harvemmin käytetään. Jos on varaa ja halua maksaa siitä niin miksipä ei.

Vierailija
39/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/42 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin erillisiksi tiloiksi. Näin pöytää voi käyttää läksyjen tekoon, askarteluun yms ilman, että olohuoneen melu haittaa tekemistä.