Tupakan ikärajaksi 20 v ja ravintoloiden terasseille tupakointikielto
Tällaista suunnittellaan.
Kannatatko? - yläpeukuta
Vastustatko? - alapeukuta
Kommentit (42)
En kannata holhousyhteiskuntaa. Nuoret polttavat kyllä entistä vähemmän mutta samalla lisääntyy huumeiden käyttö. Ja näin tulee jatkumaan. Itse en tupakoi, nuorena tein sitä. Huumeita en ole koskaan edes kokeillut. En juo myöskään alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
En polta itse mutta tää nyt on naurettavaa jo. Ja jos röökikopit ja polttaminen terassilla kielletään niin jengi siirtyy ravintolan pihalle tms. röökille. Eli ihan haista pas.. kielto.
No onhan se naurettavaa että veronmaksajat maksaa puoli miljardia näiden tupakoijien sairaanhoidosta ja keuhkotaudeista eikä mitään osaa tehdä....?
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti täällä on aikuisia, joiden mielestä nuorien alle 20-vuotiaiden pitäisi aloittaa tupakan polttaminen?
Ei, mutta jos tupakkaa on vaikeampi saada kuin sitä vihreää, niin nuoret polttelee sitten sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En polta itse mutta tää nyt on naurettavaa jo. Ja jos röökikopit ja polttaminen terassilla kielletään niin jengi siirtyy ravintolan pihalle tms. röökille. Eli ihan haista pas.. kielto.
No onhan se naurettavaa että veronmaksajat maksaa puoli miljardia näiden tupakoijien sairaanhoidosta ja keuhkotaudeista eikä mitään osaa tehdä....?
Nykyinen hallitus on opettanut, että puoli miljardia ei ole raha eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti täällä on aikuisia, joiden mielestä nuorien alle 20-vuotiaiden pitäisi aloittaa tupakan polttaminen?
Sekoitat asiat keskenään. 18-vuotias saa siis tarvittaessa kaatua sodassa maataan puolustaen, mutta ei ostaa kiskalta röökiä jos siltä tuntuisi... Pakkohan näiden oikeuksien ja velvollisuuksien on olla tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Terassit on kiellettävä. Siellä monet juovat alkomahoolia päihtymistarkoituksessa.
ei oikeesti saa mitään tehdä nykyään. ei siitä oo kenellekkään haitta jos kesällä juo parit kaljat terassilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen hallitus on opettanut, että puoli miljardia ei ole raha eikä mikään.
oikein.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että Suomi säännöstelee nuorten aikuisten elämää jo ihan riittävästi. Ei tarvita enempää kieltoja ja sääntöjä.
Minusta tupakoinnin vähentämiseen hyvä keino olisi se, että tupakan myyminen kiellettäisiin vaikka nyt 2023 syntyviltä lapsilta kokonaan. Että ei saa koskaan ostaa tupakkaa jos on syntynyt tietyn vuoden jälkeen.
Naurettavinta tässä on että suomalaisile pyhää alkoholia suojellaan vaikka aiheuttaa 10 kertaiset kustannukset tupakkaan verattuna. Esim onnettomuudet, rikokset, häiriöt jotka liittyy alkoholiin.
Jo autoilun verotuksen takia houkuttelee Ruotsiin muutto, jos nuuskan tuonti kielletään niin alan jo etsimään työpaikkaa pohjanlahden toiselta puolen.
Olen vasta nuori aikuinen ja saanut verorahoilla kalliit 2kpl yliopistotutkintoa Suomesta, olisi ihan kiva kostoksi alkaa maksamaan veroja toiseen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa terassilla polttaminen on jo kielletty. Oli oikein miellyttävää mennä lasten kanssa terassille lounaalle. Emme tee sitä Suomessa tupakoijien takia vaan menemme mielummin vaikka kauppakeskuksen ravintolaan syömään. Eihän näitä kieltoja tarvittaisi jos tupakoijat ottaisivat muut huomioon, mutta onnistuu näemmä vain pakolla.
Ja tämän alaspeukuttaminen kertoo ihan kaiken tupakoijista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa terassilla polttaminen on jo kielletty. Oli oikein miellyttävää mennä lasten kanssa terassille lounaalle. Emme tee sitä Suomessa tupakoijien takia vaan menemme mielummin vaikka kauppakeskuksen ravintolaan syömään. Eihän näitä kieltoja tarvittaisi jos tupakoijat ottaisivat muut huomioon, mutta onnistuu näemmä vain pakolla.
Mihin ihmeen lähipubiin olet vienyt lapses syömään? En tiedä ainakaan Turussa yhtään ruokaravintolan terassia jossa saisi tupakoida. Kaljaterassit erikseen, mutta sinne ei lapsilla pitäisi olla asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavinta tässä on että suomalaisile pyhää alkoholia suojellaan vaikka aiheuttaa 10 kertaiset kustannukset tupakkaan verattuna. Esim onnettomuudet, rikokset, häiriöt jotka liittyy alkoholiin.
Jo autoilun verotuksen takia houkuttelee Ruotsiin muutto, jos nuuskan tuonti kielletään niin alan jo etsimään työpaikkaa pohjanlahden toiselta puolen.
Olen vasta nuori aikuinen ja saanut verorahoilla kalliit 2kpl yliopistotutkintoa Suomesta, olisi ihan kiva kostoksi alkaa maksamaan veroja toiseen maahan.
Tervemenoa Ruotsiin, siellä muuten on jo kielletty terasseilla polttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeen lähipubiin olet vienyt lapses syömään? En tiedä ainakaan Turussa yhtään ruokaravintolan terassia jossa saisi tupakoida. Kaljaterassit erikseen, mutta sinne ei lapsilla pitäisi olla asiaa.
Aika harvassa on Suomen tasolla ruokaravintoloiden terassit joilla tupakointi olisi kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on niin monella tavalla haitallinen aine että sille pitäisi olla vähemmän haitallinen laillinen vaihtoehto. Suomessa on vieläkin harhainen usko kieltojen toimivuuteen vaikkei sille ole mitään perusteita. Näkee kun katsoo miten edelliset kiellot ovat toimineet.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus tappaa eniten. Pullat pois näkösältä, valmiiksi lihaville ei enää myydä.
Eikös kaupassa kuitenkin edelleen myydä tupakkaa? ;)
Monesti kyllä lihavuus ja tupakointi näkyy yhdessä ilmentymässä, joten samalta kassalta taidetaan jonottaa molemmat tarpeet.
Hyvähän se on, että aloittamista vaikeutetaan. Eli nuorille hyvä. Tietenkään mikään kielto ei tehoa nykyisiin tupakoitsijoihin. Nehän menee vaikka tiiliseinästä läpi että saisivat vetää keuhkonsa täyteen myrkkyjä. Ovat niin riippuvaisia. Sellainen harmiton pikku juttu vaan.
Vierailija kirjoitti:
En kannata holhousyhteiskuntaa. Nuoret polttavat kyllä entistä vähemmän mutta samalla lisääntyy huumeiden käyttö. Ja näin tulee jatkumaan. Itse en tupakoi, nuorena tein sitä. Huumeita en ole koskaan edes kokeillut. En juo myöskään alkoholia.
Mielenkiintoinen porttiteoria, että savuttomuus johtaisi huumekokeiluihin. Itse en tätä oikein usko vaan uskoisin, että huumeiden saatavuuden lisääntyminen on johtanut huumeiden kokeilemisen lisääntymiseen. Samoin kuin tupakoinnin väheneminen kaikkialla on vähentänyt myös aloittajien määrää.
Vierailija kirjoitti:
En polta itse, mutta en siltikään kannata tällaista naurettavaa ihmisten holhousta.
Nämä ei koske minua mitenkään, mutta minulla on vahva mielipide asiasta kuulostavat aina yhtä epäuskottavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen porttiteoria, että savuttomuus johtaisi huumekokeiluihin. Itse en tätä oikein usko vaan uskoisin, että huumeiden saatavuuden lisääntyminen on johtanut huumeiden kokeilemisen lisääntymiseen. Samoin kuin tupakoinnin väheneminen kaikkialla on vähentänyt myös aloittajien määrää.
Porttiteoria oli keksitty valhe. Sen myöntää yhdysvaltojen huumepoliisikin. Suurin osa kokeiluista laittomilla aineilla tehdään humalassa. Silti yksikään virallinen taho ei myönnä alkoholia porttikamaksi.
Paras toimi olisi lopettaa tällaiset epärealistisia mietintöjä verorahoilla tehtailevat työryhmät.