Miksi leivonnaiset on nykyään niin huonoja? Pelkkää vaahtomössöä
Ostin ystävänpäiväksi kahta erilaista leivoslajia perheelle. Molemmissa ohut pohja ja joku esanssinmakuinen vaahtomössö sen päällä. Koko leivos maistui samalta. Eikä ollut helpoista valmistetta vaan pienen leipomon tuotteita.
Työkaveri oli tuonut töihin kakun. Siinäkin ohut pohja ja pääosa kakusta vaan vaahtomössöä.
Munkeissakaan ei ole enää edes kardemummaa ja en tiedä, missä ne on paistettu mitta miltään ne ei maistu.
Mistä nykyään saa hyviä leivonnaisia?
Kommentit (18)
Mitäs luulet? Naisten keskipituus 164 cm ja paino 72 kg nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli laadukkaampia leivonnaisia ja ihmiset olivat silti hoikempia.
Totta. Katsoin kaupassa että sisältää moussea, ei ihmiset halua sitä automaattisesti. Leipomosta, kauppahallista tai kondiittorilta voi saada muuta, kaupoissa myydään höttöä. Jos siis leipomo on hyvä, eikä "pilattu".
En koskaan osta leivonnaisia kaupasta vaan teen itse lähes mitä vaan osaan tehdä itse. Joku pari pullaa maksaa kaupassa 6 euroa. Ihan järjetön hinta kun itse tekee niin saa 20 pullaa samalla hinnalla.
Lisäksi niistä jää outo kalvo suun limakalvoille.
Erilaiset juusto- ja moussekakut ovat nykyään suosiossa, ne mielletään kevyemmiksi ja ehkä raikkaammiksikin vaihtoehdoiksi verrattuna rasvaan, suklaaseen ja taikinaan.
Kyllä kaupoista saa sacher leivoksiakin, jos tekee mieli tuhdimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset juusto- ja moussekakut ovat nykyään suosiossa, ne mielletään kevyemmiksi ja ehkä raikkaammiksikin vaihtoehdoiksi verrattuna rasvaan, suklaaseen ja taikinaan.
Mousse voi olla sokeroitu, paljonko? Ennen oli leivoksia joissa oli keveyttä vehnäkerroksessa, marjat/hedelmät, kevytkerma tai hyydyke. Ei ole moussea pahempi. Sokeria saattaa olla jos on marenkikuori, mutta aika vähäinen määrä kuitenkin jos ei samaa ota joka kerralla, onhan leivoksissa vaihtoehtoja.
Itse tehdyn ja jostain ostetun välillä on nykyään suuri kontrastiero
Totta. Kunnon kermaleivoksia, joita ennen sai leipomoiden myymälöistä, ei tehdä enää missään.
Ja kaiken huipuksi nämä höttöleivokset on minimaalisen pieniä, mutta hinta kyllä iso. Syötävää ei ole nimeksikään.
Mistä tämä hinku näitä mussehöttöjä kohtaan oikein on tullut?
Ja kuka kaipaa ainaista tuorejuustoa?
Minua jo ällöttävä, kun sitä tungetaan joka paikkaan.
Keveyttä tietysti kaivataan, mutta samalla menee makunautintokin. Ei yksi kunnon leivos viikossa ihmistä lihota eikä terveyttä vie.
Kannattaa tehdä kotona itse ja jättää mokomat musset ja juustomössöt sinne kauppaan.
Että kaipaan niitä ihania luumukermasarvia, joita ei ole kymmeniin vuosiin saanut mistään.
Ehkä makuaistisi on muuttunut? Harrastan itse leipomista ja leivon paljon kakuista leivoksiin. Rakastin nuorempana leipomon leivoksia ja makeita herkkuja. Nykyään mikään makea ei oikein hetkauta ja syön ennemmin tuhtia pastaa tai muuta suolaista hyvää ruokaa kuin makeita herkkuja. Ne lapsuuden suosikit eli oman äidin tekemät kakutkin jää nykyisin syömättä eikä mikään jälkiruoka ole oikein hyvää. Sama pätee jäätiköihin.
Oma teoria on että nuorempana aivot reagoi jotenkin eri tavalla sokeriin ja nykyään ei tule mitään ihanaa sugar rushia vaan lähinnä pää kipeäksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli laadukkaampia leivonnaisia ja ihmiset olivat silti hoikempia.
Laadukkaammat leivokset eli ei mitään lisäainemössöä, mikä sekottaa hormonitoiminnan ja turvottaa ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän kermasta ja raskaista tuorejuustoista mieltyy vaikutelma keveydestä?!
Vierailija kirjoitti:
Kaipuuni ulkomaille. suomessa on vaan hypermarketteja ja ja..niin. Jossain maaseudulla saattaa olla kesäisin toimivia pienleipomoja mutta mutta. Suomi..huoh.
Tällaiset ajatuksenvirtaviestit, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän kermasta ja raskaista tuorejuustoista mieltyy vaikutelma keveydestä?!
Sitäpä en sanonut että ne olisivat kevyempiä, vaan että ne mielletään sellaisiksi. Veikkaan että ajatellaan että taikinassa/jauhoissa on hiilihydraattia eikä hahmoteta että niin on sokerissakin.
Sitähän nuo kaupat yrittävät tarjota mille on eniten kysyntää.
Ei voita vaan palmuöljyä, makuaineet aromeja, täynnä lisä ja väri-aineita. Sokerin tilalla glugoosi-fruktoosiiirappia tai muuta maksamyrkkyä. Siinä on nykyleivonnaiset
entä sitten hinta -jotkut bebe leivokset maksaa 5-6€ kaksi kappaletta. Ja ovat ihan naurettavan pieniä.
Totta! Olen monta kertaa pettynyt kauppojen täytekakkuihin ja leivoksiin, koska ne ovat ylimakeita eikä niistä edes erota, mitä makuja niissä on. Esimerkiksi saattaa olla punaista hilloa tai hyytelöä, mutta maussa ei mitään yhtymäkohtaa mihinkään marjaan tai hedelmään. Ja kehtaavat myydä mantelinMAKUISIA laskiaispullia. Myös rae- ja tomusokeria kylvetään usein ihan suotta pintaan - ei kaiken tarvitse olla niin makeaa. Sama koskee jäätelöitäkin: monet jäätelöt ovat nykyään äitelän ylimakeita karkin tai ihmeellisen töhnän ja jäätelön sekoituksia.
Kaipuuni ulkomaille. suomessa on vaan hypermarketteja ja ja..niin. Jossain maaseudulla saattaa olla kesäisin toimivia pienleipomoja mutta mutta. Suomi..huoh.