Sain tietää, että 6 vuotta sitten poikani kiusasi lukiossa ex-tyttöystäväänsä todella pahasti
Eli tosiaan poikani juuri erosi tyttöystävästään, jonka kanssa on ollut 19-vuotiaasta asti. Exä eron jälkeen kertoi mulle tästä, ja olin yhteydessä tämän lukiotyttöystävän vanhempiin, jotka vahvistivat kaiken.
Tosiaan olin tietoinen siitä, että poikani petti silloista tyttöystäväänsä nykyisen exän kanssa. Halusin, että poika oppii omillaan, mutta olin varmaan väärässä. Eron jälkeen tälle lukioaikaiselle exälle tuli aika paha alkoholiongelma, josta häntä kiusattiin. Häntä myös oltiin kourittu sammuneena penkkareissa jne, ja poikani oli seurannut ja naureskellut asialle. Kun tyttö yritti lopettaa alkoholinkäytön, nämä "kaverit" salaa terästivät hänen alkoholittomia juomiaan. On nyt 24-vuotias, ja vanhempien mukaan hiljalleen vasta nyt alkanut parantumaan tästä - on ollut hoidossa useaan otteeseen ja ollut kykenemätön menemään takaisin opiskelemaan, vaikka kovasti halusi. Oli lukiossa myös todella hyvä kympin oppilas, ja menestyi hyvin kansainvälisissä matematiikkakilpailuissa jne. Siinä on mennyt elämä pilalle.
En osaa antaa itselleni tai pojalleni anteeksi. Ollaan riidelty mieheni kanssa tästä myös, joka uskoo, että nämä asiat pitää osata jättää taakse, poika on juuri saanut hyvän duunin ja on kihloissa uuden tyttöystävänsä kanssa (joka on muuten juuri täyttänyt 18 ja ovat olleet yhdessä vain pari kuukautta, mutta se on toinen keskustelu). En haluaisi pilata pojan elämää, mutta haluan käydä tämän keskustelun hänen kanssa. Mitä ihmettä voin tehdä?
Kommentit (29)
Onko sun poika narsisti? Pikakihlat, kiusaamista, pettämistä, sairastunut eksä jne. Ja varmasti paljon, mistä et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Satu keskiviikolle 🤣🤣
Älä jaksa, oletko sä se, jonka mielestä jokainen aloitus on provo?
Poikasi on jännäpoika. Ite en vielä lukiossa ollu nähny pillua ku telkkarista.
En ymmärrä miten asian puheeksi ottaminen pojan kanssa pilaisi hänen elämänsä?
Älä puutu asiaan. Tuon ikäinen vastaa itse siitä mitä tekee. Tytöllä on lupa tehdä asiasta esimerkiksi rikosilmoitus.
Jos nyt 25-vuotiaana seurustelee 18-vuotiaan kanssa, niin eihän tää kaveri hirveen kehityskelposelta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun poika narsisti? Pikakihlat, kiusaamista, pettämistä, sairastunut eksä jne. Ja varmasti paljon, mistä et tiedä.
Normaali nuori hän on. Ei parisuhde ole helppoa edes aikuiselle. Pitää opetella miten toisen ihmisen kanssa eletään, eiköhän tuokin suhde ole opettanut pojalle paljon.
Kannattaa puhua pojan kanssa, ja sanoa suoraan, että et tiennyt, miten asiat olivat, ja nyt kun olet saanut tietää, et hyväksy hänen toimintaansa ja olet pettynyt häneen ihmisenä.
Sehän ei tosin muuta mitään muuta kuin sinun omantuntosi suhteen, mutta kai sekin jokin hyöty on. Poikasi on jo kasvanut sellaiseksi kuin on, ja voit vain toivoa, että voit vaikuttaa hänen persoonansa jatkokehitykseen. Ehkä voit, ethkä et. Todennäköisesti voit vaikuttaa aika vähän, koska muut vaikutteet ovat tässä vaiheessa jo paljon suurempia kuin sinä. Kiusatun naisen pilattuun elämään et voi vaikuttaa mitenkään. MIKÄÄN mitä teet, ei tuo sitä takaisin.
Jos oikeasti haluat hyvittää asiaa jotenkin, sinun ehkä kannattaisi ryhtyä vapaaehtoistyöhön esim kiusaamisen estämiseksi tai nuorten päihdeongelmaisten auttamiseksi. Mitä enemmän pystyt tekemään, sitä todennäköisemmin pystyt auttamaan jotakuta muuta samassa tilanteessa.