Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsi sydämelle nainen, miksi seksihalusi hiipuivat ihan ok parisuhteessa? + kysely: mikä korjaisi tilanteen?

Vierailija
15.02.2023 |

Monta eri näkökulmaa esitetty tälläkin foorumilla. Milloin perusbiologiaa, milloin vika miehessä, milloin nykyajan hektinen elämä,milloin huono seksi, milloin hormonaalinen ehkäisy.

Nainen, joka tunnistat haluttomuuden, mikä korjaisi tilanteen? Sana korjaisi kuulosta tietysti vähän pahalta, ellei koe aiheesta ongelmaa. Aika tavallista lienee, että halujen kohtaamattomuus on ongelma parisuhteessa.

Kyselyssä oli aluksi kohtana yksi: "Mies jotenkin petraisi suhteessa, huomioisi enemmän, olisi enemmän läsnä."
Tehdään oletus, että sinulla on sinua huomioiva kumppani, mutta silti halusi ovat olennaisesti vähentyneet.

Käsi sydämelle nainen, miksi seksihalusi hiipuivat ihan ok parisuhteessa? + kysely: mikä korjaisi tilanteen?

Vaihtoehdot

Kommentit (179)

Vierailija
21/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän sopiva artikkeli:

https://www.laakarilehti.fi/liitossa/liitto-toimii/seksologiaa-pahkinan…

lainaus tuolta:

"MIES ON KIVA MUTTA SEKSI EI VAIN HUVITA

Vaan entä jos ihmissuhde on periaatteessa kunnossa, mutta seksi vain ei maistu? Anneli Kivijärven vastaanotolla käy paljon naisia, joiden mukaan seksistä on yksinkertaisesti tullut tylsää.

- Moni nainen sanoo pitävänsä miehestään kovasti ja rakastavansa häntä, mutta seksi ei huvita yhtään.

Mitä iloisen alun jälkeen sitten tapahtui?

Kivijärvi kertoo löytäneensä mielenkiintoisen ja ehkä kiistanalaisen tutkimustuloksen naisen ja miehen seksuaalisten syklien erilaistumisesta:

- Rakastumisvaiheen aikana kaikki ihmiset ovat seksuaalisimmillaan. Kun intohimo sammuu - ja se sammuu aina 1-6 vuodessa - naisen ja miehen seksuaalinen sykli muuttuvat erilaisiksi. Miehen sykli säilyy suurin piirtein samanlaisena läpi elämän: halu syntyy spontaanisti eikä sen eteen tarvitse tehdä mitään. Naisen sykli on samanlainen rakastumisvaiheessa, mutta sen jälkeen spontaani halu häviää.

Kun nainen elää vakiintuneessa parisuhteessa, halu muuttuu sekundaariseksi. Tarvitaan hyväilyjä ja päätös vastaanottaa niitä. Halua edeltää päätös haluta.

-Jos sitten naisen valinta yhä useammin on, ettei hän haluakaan antautua läheisyyden viettelemäksi, niin hän sanoo yhä useammin ei, Kivijärvi kuvaa."

Anneli Kivijärvi on tuossa mielestäni aivan asian ytimessä. Tuontyyppiseen päätelmään olen itsekin vuosikymmenien saatossa tullut. Naisella ja miehellä kertakaikkiaan ovat rattaat ja niitten asetukset päässä niin erilaiset.

Näin on, siksi miehen pitää herättää aika ajoin naisensa rakkautta ja haluja. Pitää muistaa jatkaa naisensa viettelyjä. Tämä on tärkeää, koska nainen kokee niitä suhteen ulkopuolelta  koko ajan. Eli kilpailutilanne naisen tunteista ja haluista ei lopu koskaan. Tämä on karu fakta, jonka kanssa miehen on elettävä. Toki ei ole yksipuolista sekään, eli on naisellakin vastuunsa miehestään. 

Vierailija
22/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän sopiva artikkeli:

lainaus tuolta:

Vaan entä jos ihmissuhde on periaatteessa kunnossa, mutta seksi vain ei maistu? Anneli Kivijärven vastaanotolla käy paljon naisia, joiden mukaan seksistä on yksinkertaisesti tullut tylsää.

- Moni nainen sanoo pitävänsä miehestään kovasti ja rakastavansa häntä, mutta seksi ei huvita yhtään.

Kivijärvi kertoo löytäneensä mielenkiintoisen ja ehkä kiistanalaisen tutkimustuloksen naisen ja miehen seksuaalisten syklien erilaistumisesta:

- Rakastumisvaiheen aikana kaikki ihmiset ovat seksuaalisimmillaan. Kun intohimo sammuu - ja se sammuu aina 1-6 vuodessa - naisen ja miehen seksuaalinen sykli muuttuvat erilaisiksi. Miehen sykli säilyy suurin piirtein samanlaisena läpi elämän: halu syntyy spontaanisti eikä sen eteen tarvitse tehdä mitään. Naisen sykli on samanlainen rakastumisvaiheessa, mutta sen jälkeen spontaani halu häviää.

Kun nainen elää vakiintuneessa parisuhteessa, halu muuttuu sekundaariseksi. Tarvitaan hyväilyjä ja päätös vastaanottaa niitä. Halua edeltää päätös haluta.

-Jos sitten naisen valinta yhä useammin on, ettei hän haluakaan antautua läheisyyden viettelemäksi, niin hän sanoo yhä useammin ei, Kivijärvi kuvaa."

Anneli Kivijärvi on tuossa mielestäni aivan asian ytimessä. Tuontyyppiseen päätelmään olen itsekin vuosikymmenien saatossa tullut. Naisella ja miehellä kertakaikkiaan ovat rattaat ja niitten asetukset päässä niin erilaiset.

Näin on, siksi miehen pitää herättää aika ajoin naisensa rakkautta ja haluja. Pitää muistaa jatkaa naisensa viettelyjä. Tämä on tärkeää, koska nainen kokee niitä suhteen ulkopuolelta  koko ajan. Eli kilpailutilanne naisen tunteista ja haluista ei lopu koskaan. Tämä on karu fakta, jonka kanssa miehen on elettävä. Toki ei ole yksipuolista sekään, eli on naisellakin vastuunsa miehestään. 

Tarttee toisinaan käyttäytyä kun mikäkin paskiainen ja sika. Näyttää se kaapinpaikka. Sitten vaan pyytää käytöstään anteeksi ja saa sovintoseksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän sopiva artikkeli:

lainaus tuolta:

Anneli Kivijärvi on ihan varmasti haastattelussa maininnut että on eräs mies, P-P nimeltään, joka saa naisen kuin naisen kuumaksi, ja on kertakaikkinen kiimaannostattaja ja ylivertainen seksiguru. Lehden toimittaja on vain jostakin syystä jättänyt sen kohdan julkaisematta, kyllä sinut muuten tuossa jutussa olisi mainittu.

Vierailija
24/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on rakastellut ja pannut tänään 5 kertaa..ja minä olen saanut mielettömät orgasmit mies ei. Haluaa vaan pantata ja kerätä himoa. Olen ottanut suihin ja runkannut, mutta nauraa vaan ja sanoo "odotahan aamua, silloin otan omani". Mitäs mieltä? Olenkos nyt hirmufeministi, vaiko sovinisti. Nauttinut olen aivan simona. Meillä tämä on arkea.

Vierailija
25/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on rakastellut ja pannut tänään 5 kertaa..ja minä olen saanut mielettömät orgasmit mies ei. Haluaa vaan pantata ja kerätä himoa. Olen ottanut suihin ja runkannut, mutta nauraa vaan ja sanoo "odotahan aamua, silloin otan omani". Mitäs mieltä? Olenkos nyt hirmufeministi, vaiko sovinisti. Nauttinut olen aivan simona. Meillä tämä on arkea.

....ja siinä toinen vouhelo....

Vierailija
26/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä suljetulla ihan arkea toi on.

27/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarilla ykkössija.

Vierailija
28/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy. Sen kun vaihtaa kondomiin, niin kyllä on alapää märkänä ja tykyttää.

Moni ei edes tajua kuinka paljon sillä hormonaalisella ehkäisyllä nyt vaan on väliä.

Vierailija
29/179 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi että

olen haluton, kyllä tekee edelleen mieli, mutta en vain mene sen halun mukana joka kerta. Toki haluja on nyt vähemmän mitä 10 ensimmäisen vuoden aikana oli. Syitä vähenemiseen on monia, ensinnäkin aikaa ei lapsiperhearjessa juuri ole, ja kotityöt ovat jääneet pitkälti minulle. Ei huvita käyttää sitä ainutta vapaata hetkeä seksille.

Toiseksi saan orgasmin miehen kanssa vain muutamia kertoja vuodessa ja seksi loppuu yleensä juuri siinä vaiheessa kun minusta alkaa tuntua hyvältä, mikä ei tietysti motivoi seuraavaan kertaan. Tosi pitkään jaksoin uskoa että kyllä se sieltä lopulta tulee kun tarpeeksi yrittää, mutta nyt olen luopunut toivosta saada ikinä orgasmia yhdynnässä. Ei vaan onnistu minun fysiikalla, se masentaa.

Nyt tiedän että joku ehdottaa että eihän sitä ole pakko saada samaa aikaa miehen kanssa. Mutta minä koen tosi epäreiluna että mies joutuisi käyttämään kauheasti aikaa ja vaivaa minuun vain siksi että olen hidas ja vaikea. Eihän se ole hänen vikansa että olen tämmöinen. Toisaalta tuntuu hölmöltä runkkailla itsekseen ennen tai jälkeen seksin ja olen huomaavinani että mieskin kokee sen loukkaavana. Tässä on siis vikaa erityisesti minussa.

Kolmas asia on oma ulkonäkö. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäni ja vanheneminen ei varsinaisesti auta asiassa. Peiliin katsominen itkettää. Haluaisin antaa miehelle parempaa mutta milläs sen teet, rumasta ei kaunista saa.

Kokonaisuutena tilanne harmittaa minuakin. Toivon että kun joskus vapaa-aikaa taas olisi, se voisi hieman auttaa. Mutta ei minusta mitään täydellistä seksikumppania kyllä kukaan saa optimiolosuhteissakaan.

Voi miten surullista luettavaa! Tee asialle jotain; voithan aina pyytää miestäsi tyydyttämään itsesi vaikka ennen sitä "pakollista" yhdyntää, tai suuseksiä, tai toista kierrosta. Aina sama, naiset miettivät olevansa "vaivaksi" - ihan hirveetä! Zemppiä.

Ei oman naisen tyydyttäminen ole miehelle rasittavaa tai työtä, se on miehelle haaste, jonka hän haluaa.  selättää. Luota mieheesi,  anna hänelle haaste ja täydet valtuudet sinun tyydyttämiseen. Tulee ihan varmasti uutta eloa seksiin. Nyky systeemillä miehesi pahoittaa mielensä, kun sinä et luota häneen, etkä anna mahdollisuutta kehittyä. Keskustelkaa avoimesti haluistasi. 

Kiitos asiallisista vastauksista, en osannut odottaa. Olen välillä antanut miehen kokeilla mitä tahtoo, siitä ne harvat orgasmit onkin saatu. Mutta tällaisessa tilanteessa on aina tosi kovat paineet onnistua mikä tekee minunkin saamisesta vaikeampaa... On ihan hirveää kun mies on tehnyt parhaansa lähemmäs puoli tuntia ja tajuan että se ei tule sieltä vaikka kuinka yrittäisi. Minulle tulee tosi paha mieli hänen puolestaan kun näin käy ja huomaan että se on hänellekin iso pettymys. Tällaisen jälkeen on aina pakko pitää pidempi tauko ennen seuraavaa yritystä kun kumpikaan ei jaksa montaa epäonnistumista putkeen.

Puoli tuntia ei kyllä pitäisi olla mikään liian pitkä aika käyttää seksiin.

Ei se olekaan jos on yhteistä kivaa mutta jos koko homma keskittyy vain minuun on se melkoisen pitkä aika.

Eihän puoli tuntia ole aika eikä mikään, vaikka keskityttäisiin vain toiseen. Toisen tyydyttäminen voi parhaimmillaan olla itsellekin hyvin kiihottavaa, ja ainakin rakkaalla ihmiselle on kiva tuottaa nautintoa. Elän itse parisuhteessa toisen naisen kanssa, ja aika usein tyydytämme toisemme vuorotellen. Helposti voi mennä puoli tuntia + puoli tuntia ja siihen päälle esileikki, eikä toisen tyydyttäminen ole todellakaan mikään "vaiva" vaan ihanaa! 

Saat ilmeisesti orgasmin omin käsin yksin ollessa? Jos tiedät mikä tuntuu itse tehtynä hyvältä, osaisitko neuvoa miehen tekemään samoja juttuja? 

Kaiken kaikkiaan seksiä ei kannata ottaa kovin vakavasti. Miksi luoda itselleen ja kumppanilleen paineita, että molempien pitäisi saada orgasmi samalla sekunnilla, jos niin ei omassa seksissä käy?

Vierailija
30/179 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset antakaa lisää ääniä!

Vierailija
31/179 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen ehkäisy. Sen kun vaihtaa kondomiin, niin kyllä on alapää märkänä ja tykyttää.

Moni ei edes tajua kuinka paljon sillä hormonaalisella ehkäisyllä nyt vaan on väliä.

Voit kertoa vaimolleni, että nyt voi alkaa haluamaan, kun hormonaalisen ehkäisyn lopettamisesta on yli 5 vuotta.

Vierailija
32/179 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen ok miehen optiot ovat siis n. 40% parantaa suoritustaan seksissä ja 10% skarpata olemustaan.

Vajaa 30% nykymiehellä ei enää saumaa herättää herättää haluja. N. neljännnestä naisia homma ei vaan kiinnosta vaikka mies petraisi seksissä tai olemuksessa tai vaikka tulisi uusi kumppani.

Suht pieni otos, mutta mielestäni hieman uudentyyppinen näkökulma asiaan saada jotain numeroita verrattuna palstan "kaikki miehet-kaikki" naiset köydenvetoon.

Kiitos!   -ap

Vierailija
33/179 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolta näyttää, kun liki 30% naisista haluaisi ennemmin uuden suhteen, kuin oman miehen suurempaa  panostusta saati antaa edes omalle miehelleen mahdollisuutta. Herää epäilys, että mitä nämä naiset ovat ylipäätään itse tehneet suhteen eteen? Parisuhde on kahden kauppa, jossa molemmat ovat vastuussa toistensa tyydyttämisestä.  Missä vaiheessa omasta vastuusta on alettu luistamaan? 

Vierailija
34/179 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhde on kahden kauppa, jossa molemmat ovat vastuussa toistensa tyydyttämisestä.  Missä vaiheessa omasta vastuusta on alettu luistamaan? 

Tästähän täällä ei juurikaan olla keskusteltu. Mikähän tähän olisi syynä?

Vierailija
35/179 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonolta näyttää, kun liki 30% naisista haluaisi ennemmin uuden suhteen, kuin oman miehen suurempaa  panostusta saati antaa edes omalle miehelleen mahdollisuutta. Herää epäilys, että mitä nämä naiset ovat ylipäätään itse tehneet suhteen eteen? Parisuhde on kahden kauppa, jossa molemmat ovat vastuussa toistensa tyydyttämisestä.  Missä vaiheessa omasta vastuusta on alettu luistamaan? 

Parisuhteessa molemmat osapuolet päättävät yhdessä mitä suhteelta haluavat, ja haluavatko ollenkaan velvollisuuksia. Eivät ulkopuoliset. Minä en halua että mieheni yrittää tyydyttää minut velvollisuudesta, ja hyväksyn myös sen vaihtoehdon että jään ilman tyydytystä (kuten on käynytkin). Seksiä meillä silti on, hän sitten saa kertoa jos se ei hänelle riitä. Jos näkemykset suhteesta ovat liian erilaiset kannattaa jatkaa eri teitä.

Vierailija
36/179 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta nyt puuttuu kaikki vaihtoehdot, jossa minä naisena olisin myös aktiivinen osapuoli.

Itellä halut hävisi pikkuhiljaa, kun väsyin ja lopulta sainkin burnoutin. Seksikään ei sitten oikein tuntunut hyvältä, en saanut siitä tyydytystä. Taustalla tässä oli kaikkea ADHD:sta perfektionismiin, ahdistukseen ja luottamuspulaan ja vaikka mies olisi tilanteessa voinut auttaa ottamalla esimerkiksi enemmän vastuuta meidän arjesta, ei se pelkästään olisi asiaa korjannut. Olisi ollut asioita, joita mun olisi itse pitänyt korjata, mutta en silloin jaksanut ja olisi ollut asioita, joita yhdessä olisi pitänyt korjata, mutta kumpikaan ei asiaan tehnyt aloitetta. Kommunikaatio ei toiminut, eikä kumpikaan ehkä oikein ymmärtänyt tilannetta.

Minä kaipaan seksiin myös henkistä yhteyttä, sitä, että värähdellään samoilla taajuuksilla. Sen katoaminen vie halut, koska silloin seksistä tulee mulle mekaaninen suoritus, joka ei tunnu oikein miltään.

Vierailija
37/179 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta nyt puuttuu kaikki vaihtoehdot, jossa minä naisena olisin myös aktiivinen osapuoli.

Itellä halut hävisi pikkuhiljaa, kun väsyin ja lopulta sainkin burnoutin. Seksikään ei sitten oikein tuntunut hyvältä, en saanut siitä tyydytystä. Taustalla tässä oli kaikkea ADHD:sta perfektionismiin, ahdistukseen ja luottamuspulaan ja vaikka mies olisi tilanteessa voinut auttaa ottamalla esimerkiksi enemmän vastuuta meidän arjesta, ei se pelkästään olisi asiaa korjannut. Olisi ollut asioita, joita mun olisi itse pitänyt korjata, mutta en silloin jaksanut ja olisi ollut asioita, joita yhdessä olisi pitänyt korjata, mutta kumpikaan ei asiaan tehnyt aloitetta. Kommunikaatio ei toiminut, eikä kumpikaan ehkä oikein ymmärtänyt tilannetta.

Minä kaipaan seksiin myös henkistä yhteyttä, sitä, että värähdellään samoilla taajuuksilla. Sen katoaminen vie halut, koska silloin seksistä tulee mulle mekaaninen suoritus, joka ei tunnu oikein miltään.

Boldasin tuo jäi vähän mieleen pyörimään. Käykö niin, että miehet tietoisesti tai tiedostamattomasti teoin, elein, ilmein ja sanoin ottavat jotenkin dominoivan roolin seksissä. En tarkoita nyt mitään bdsm-juttuja tms. Jos tuohon uraudutaan, niin onko naisena siitä jotenkin vaikea ponnistaa pois aktiivisempaan rooliin?

Vierailija
38/179 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....ja siinä toinen vouhelo....

Miksi nainen on vouhelo, jos saa paljon ja hyvää seksiä?

Vierailija
39/179 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parisuhde on muulla tavalla oikeasti kunnossa niin siinä tapauksessa halut lähtee ainoastaan sen vuoksi, että seksi ei ole hyvää. Vaikka saisi jonkinlaisen orgasmin joka kerta ei seksi välttämättä ole hyvää jos sen jälkeen on aina armotonta rynkytystikkausta kyllästyttävän pitkän ajan. Sellainen loppu vie itseltä orgasmin jälkeisen hyvän olon eikä seksi ole niin hyvää, että sitä kovin paljon kaipailisin. Toinen syy halujen kaikkoamiseen olisi suuseksin puute.

Vierailija
40/179 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suhde olisi hyvä ja seksi päivittäin mielessä, niin en vaan osaa kiihottua jos ei ole lattioita imuroitu.