Mikä on vanhin sähkölaite, mikä sinulla on käytössä?
Mikä, ja kuinka vanha on vanhin käytössäsi oleva sähkölaite. Oletko ostanut tai saanut sen uutena, vai käytettynä?
Meillä vanhin sähkölaite on tiettävästi puolisoni mikroaaltouuni, joka on n. 35 vuotta vanha. Lähelle samaa ikää ovat minun kahvinkeitin ja sähkövatkain. Sekä sähkövatkain että kahvinkeitin olivat aikanaan markkinoiden halvimpia malleja.
25 vuotta sitten, kun muutin puolisoni kanssa yhteen, mietimme, otammeko vanhan mikroaaltouunin mukaamme, vai jätämmekö sen hänen vanhempiensa kesäpaikkaan yhteiskäyttöön. Päädyimme sitten ratkaisuun, että otetaan se vanha, ja ostetaan uusi, kun se hajoaa. Anoppi osti sitten uuden sinne kesäpaikkaan. Ja parin vuoden kuluttua taas uuden. En tiedä kuinka mones on nyt käytössä. ja tuo vanha, minkä piti hajota "ihan kohta" toimii edelleen. Toki sitä on pitänyt vähän korjailla, eikä siihen löydy enää sopivaa lamppua, mutta ...
Kommentit (546)
Braunin sähkövatkain ja Kenwoodin yleiskone hankittu v 1970, eli 52 vuotta.
Upo-mankeli hankittu 1978 eli lähes 45 vuotta.
Black and Decker -merkkinen porakone 70-luvun loppupuoliskolta. Ei nyt jatkuvassa aktiivikäytössä, mutta täysin toimiva kuitenkin.
Braunin sauvasekoitin jostain 80-luvun alkupuolelta. Äitini on sen aikoinaan itselleen ostanut ja mä perin sen kun muutin omilleni.
Silakkalämmitin -70 -luvun lopusta ja vielä toimii täysillä..
Kitaravahvistin joka on käsin tehty joskus ihan 2000-luvun alussa, mutta siinä on putket jotka on peräisin 1950-luvulta ja kaiutin vuodelta 1960. Soundi on parempi kuin mitä nykytekniikalla saa aikaiseksi.
Kenwood sähkövatkain ostettu vuonna 1956
Vierailija kirjoitti:
70 luvulta liesi
Sama plus kahvinkeitin on ysärin puolesta välistä. Ja joo, silitysrauta on myös samoja ikiä, mutta sitä kyllä käytänkin niin harvoin ettei ihmekään että se on edelleen kuin uusi. Sen sijaan tuo kahvinkeitin on käytössä ihan päivittäin ja niin on liesikin.
Philipsin epilaattori, 90-luvun alussa ostettu. Oli silloin kallis, maksoi liki 400 markkaa. Toimii yhä kuin unelma, tytär vei mennessään kun muutti kotoa. Keittiön lamppu on 50-luvulta, ostin antiikkiliikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Kenwood sähkövatkain ostettu vuonna 1956
Saman merkin yleiskone on mulla sitten ihan juniori vielä, kun on kasarin ihan alusta. Eikä siis seiso vaan tilaa viemässä jossain kaapin perukoilla vaan on ollut käytössä koko ajan varmaan keskiarvolla kerran viikkoon.
Yli 40-vuotias Philipsin säkövatkain, 26-vuotias kahvinkeitin, levari sekin yli 40-vuotias. Ja kaikki toimii.
Pesukonekin jo 23-vuotias eikä kertaakaan edes korjattu.
Kelloradio. Veikkaisin olevan jostain -80 luvun lopulta.
52-vuotias Kenwoodin sähkövatkain.
Olisko joku 30 v vanha taskulamppu, Maglite.
Vierailija kirjoitti:
52-vuotias Kenwoodin sähkövatkain.
Kenwoodhan meni aikanaan konkurssiin juuri koska pitkäikäisten tuotteiden valmistaminen ei lyönyt leiville.
Vanhemmilla pyykinpesukone on kestänyt yli 30 v. Nykyiset eivät saa vaatteita niin puhtaaksi. Ärsyttää, että joutuu pesettämään samat vaatteet kahteen kertaan uudella koneella.
Sony Walkman korvalappustereot vuodelta 1993. Edelleen käytössä.
Käytettyinä ostetut: imuri 60-luvulta, leivänpaahdin 80-luvulta ja johdollinen porakone kenties ysäriltä.
Philips ahkera yleiskone 41 vuotta. Ostin sen samana syksynä kun kuopus syntyi eliv.1982
Useimmat vanhat laitteet jäivät n. 15 vuotta sitten exälle erossa, kun minä muutin pois ja oli helpompi vaan ostaa itselle uusi imuri, mikro yms. Siellä ne yli 25 vuotta vanhat mikro, imuri ja pesukone tietääkseni edelleen palvelevat exää. Leivänpaahdin oli peräisin jostain mun lapsuudesta ja sen vein mukanani, mutta myöhemmin uuden puolison kanssa yhteen muuttaessa hän toi talouteen uudemman leivänpaahtimen ja vanha sai väistyä. Yksi lamppu on ostettu kirpputorilta joskus 1990-luvulla enkä tiedä miten vanha se oikeasti on, tyyli sopisi esim. 1970-luvulle. Onneksi joku mainitsi silitysraudan niin muistin, että sehän on tosi vanha! Silitysraudan sain mukaani kun lähdin lukion jälkeen opiskelemaan ja äiti oli ostanut itselleen uuden höyrysilitysraudan, joten minä sain vanhan. Nyt se on vähintään 40 vuotta vanha. Vanha CD-soitinmankka on vähän tuoreempi, jostain 1980-luvun loppupuolelta.