Päiväkoti, lasten nukutus
Miten päiväkodissa käytännössä nukutetaan levoton taapero? Lapsi tarvitsee vielä päiväunet, mutta on vaikea rauhoittua nukkumaan.
Kommentit (56)
Ihan pienten ryhmästä ei ole kokemusta mutta vähän isommille on ainakin luettu rauhallisella äänellä suurimman osan lepoajasta. Toisinaan myös äänisatu. En ole kuullut että kukaan olisi kauheasti riehunut.
Ennenvanhaan nukutukseen käytettiin eetteriä, nykyään on saatavilla tehokkaampia ja turvallisempia aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ainakaan mun ryhmässä, meillä ei huuda kukaan aikuisista! EIkä taaperoita päästetä leikkimään puolen tunnin jälkeen!
Milläs estät jos taapero menee leikkimään?
Minne se menee leikkimään, kun nukkarista ei päästetä pois? Ja nukkarissa ei ole leluja unikavereita lukuunottamatta.
Päiväkodissa on ammattitaitoinen henkilökunta, joka ei pompin lapsen tahdon mukaan. Kotona nukahtamisongelmista suurin osa on seurasta siitä, että lapsen annetaan pomottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan nukutukseen käytettiin eetteriä, nykyään on saatavilla tehokkaampia ja turvallisempia aineita.
Lopeta! Tulee kohta pissat housuun kun nauran sinun hulvattomille jutuillesi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ainakaan mun ryhmässä, meillä ei huuda kukaan aikuisista! EIkä taaperoita päästetä leikkimään puolen tunnin jälkeen!
Minne se menee leikkimään, kun nukkarista ei päästetä pois? Ja nukkarissa ei ole leluja unikavereita lukuunottamatta.
Ovestahan se lapsi pääsee pois. Sen kun vääntää kahvasta. Sitä paitsi nukkarissakin voi vaikka kiipeillä.
Lapsia ei saisi pakottaa nukkumaan. Ei 3,5v enää välttämättä nuku päiväunia tai just silloin. Vieras paikka päiväkoti. Itse jouduin lapsena esittämään nukkuvaa joka kerta, etten saa tätiä kimppuun nalkuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa paikassa se nukkari kyllä on myös leikkitila, sängyt on semmoista seinälle nostettavaa mallia. Ei ole tiloja pitää joka ryhmälle yhtä huonetta pelkästään sänkykäytössä. Tai näin ainakin meidän lasten päiväkodeissa on aina ollut.
Kai se on se ryhmäpaine, koska minunkin lapset jotka ei kotona suostuneet sisälle unille millään, nukkuivat päiväkodissa ihan kiltisti. Tai ainakaan ei sanottu että mitään perseilyä esiintyisi. Nyt kohta 5v tosin on alkanut valittaa että nukkarissa on tylsää, ei ilmeisesti enää nukahda joka kerta. Joskus kuitenkin nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovestahan se lapsi pääsee pois. Sen kun vääntää kahvasta. Sitä paitsi nukkarissakin voi vaikka kiipeillä.
Sori, mutta ei pääse. Siellä nukkarissa on aikuinen, joka estää lähtöyritykset. Samoin kuin kiipeilyn. Toki patjalta lattialta on aika vaikea mihinkään kiipeillä. Kaikissa päiväkodeissa kun ei sen kummempia sänkyjä ole, vaan levitetään vain patjat lattialle ja sinne nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa paikassa se nukkari kyllä on myös leikkitila, sängyt on semmoista seinälle nostettavaa mallia. Ei ole tiloja pitää joka ryhmälle yhtä huonetta pelkästään sänkykäytössä. Tai näin ainakin meidän lasten päiväkodeissa on aina ollut.
Ja meinaat, että nukkarivahti päästää lapsen pimeässä leikkimään, kun kaverit yrittävät nukkua?
Päiväkotiarki kuormittaa taaperoikäistä. Aamupäivä on hektistä, toiminnallista ja äänekästä. Päivittäiset rutiinit tulevat tutuksi ja toistuu.. Mutta jos lapsi on herännyt aamulla n.6:00 ja lounaan jälkeen n. 11:45 rauhoitutaan satuhetkelle, niin on todella harvinaista, jos ei 1-2 vuotias nukahtaisi hipsutteluun, sadun- tai laulun kuunteluun.
Näitä ( ei nukahtavia) tapauksia joskus sattuu kohdalle. Ne ovat niitä poikkeusaamuja, kun lapsi on saanut nukkua kotona pitkään ja tulee hoitoon vasta n. Klo. 10-11.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut ikinä käydä päiväkodissa. Jos olisit, tietäisit, että kumpikaan vaihtoehdoistasi ei onnistu, koska päiväkodissa osataan myös kieltää lapsia ja estää heitä tekemästä asioita, jotka eivät ole sallittuja. Itse olin jokunen vuosi sitten päiväkodissa töissä ja nukkari oli sen verran ahdas tila, että aikuisen ainut paikka oli oven edessä säkkituolissa. Siitä ei kukaan olisi päässyt kahvaa vääntämään tai edes yrittämään sellaista. Kiipeileminen tietenkin estetään, jos joku sellaista yrittää. Koskaan ei kukaan yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei saisi pakottaa nukkumaan. Ei 3,5v enää välttämättä nuku päiväunia tai just silloin. Vieras paikka päiväkoti. Itse jouduin lapsena esittämään nukkuvaa joka kerta, etten saa tätiä kimppuun nalkuttamaan.
Ei pakoteta nukkumaan. Miten voisikaan pakottaa, kun uni ei ole tahdonalaista toimintaa. Mutta lepäämään pitää mennä ja hiljaa pitää olla nukkui tai ei. 3,5-vuotiaallekin pienet unet päivällä tekee oikein hyvää, jos päivä alkaa 6-7 aikoihin hoitoon lähdollä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut ikinä käydä päiväkodissa. Jos olisit, tietäisit, että kumpikaan vaihtoehdoistasi ei onnistu, koska päiväkodissa osataan myös kieltää lapsia ja estää heitä tekemästä asioita, jotka eivät ole sallittuja. Itse olin jokunen vuosi sitten päiväkodissa töissä ja nukkari oli sen verran ahdas tila, että aikuisen ainut paikka oli oven edessä säkkituolissa. Siitä ei kukaan olisi päässyt kahvaa vääntämään tai edes yrittämään sellaista. Kiipeileminen tietenkin estetään, jos joku sellaista yrittää. Koskaan ei kukaan yrittänyt.
Päiväkodeissa ei saa käyttää fyysistä rajoittamista muuten kuin pakottavissa vaaratilanteissa, ja silloinkin siitä on laadittava paperit ja informoitava tapahtuneesta lapsen vanhempia ja varhaiskasvatusvirastoa. Kukaan varhaiskasvattaja ei rupea tuohon vain estääkseen lasta kiipeilemästä, paitsi jos kiipeilyyn liittyy akuutti ja vakava loukkaantumisen vaara.
Ihan ei kyllä tarkoita tätä.