IL: Yksinäiset illat vuokrayksiössä johtivat banaaliin ratkaisuun Jo kolmas kunnanjohtaja otti Taivalkoskella lopputilin vuoden sisään
Tässä on vastaus siihen miksi kaikki keskitetään Helsinkiin, ihmiset eivät viihdy maaseudulla.
Meillä kaikilla on vain tämä yksi elämä, eikä sitä haluta tuhlata.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/63ed48fe-6c2b-4d4d-80d3-d3ee3fc04ee6
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissäkö ei voi istua vuokrayksiössä yksin iltaisin? Oma valintahan tuo on jos ei halua tehdä mitään, ei paikkakunta sitä muuta.
Helsingissä voi lähteä kaupungille kävelemään ja nähdä muita ihmisiä edes kadulla, jos ei itsellä ole varaa kahvilassa istumiseen. Kunnanjohtajalla nyt varm,aan on varaa kahvikuppinkin. Tai voi mennä kauppakeskukseen katselemaan, johonkin ilmaistapahtumaan tai kesällä puistoon kuuntelemaan konserttia. Onko Taivalkoskella mitään näistä?
No mikä ton liksa on? Taivalkoskella pienempi kun muualla varmaan mut kai tonneista kuitenkin puhutaan?
"Eija Liikamaa perusteli viime vuonna lähtöään hurjan työtahdin lisäksi hänen luonaan käyneen salaperäisen vieraan istuttamalla pelon siemenellä.
Eiköhän tuo kommentti kerro, että mikä se todellinen syy noiden lähtöihin tuolta ole.
Ei tämä asia nyt Helsinkiin liity mihinkään, itse tein syksyllä saman päätöksen Helsingistä pois päin. Mitä minä siellä istun yksin betonikuutiossa iltaisin, kun perhe, elämä ja omakotitalo on muualla Suomessa. Elämä on nyt eikä työ ole se ykkösjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Taivalkosken, ja monen muun syrjäseudun pikkukunnan, vika on se, että luulevat olevansa houkuttelevuudeltaan Pariisin, New Yorkin, Amsterdamin, Lontoon, Singaporen kaltaisia ... – tapahtumien, puheenaiheiden ja huomion jatkuvia keskipisteitä myös muualla maailmassa: "Miksi kukaan ei tullut pressiin, vaikka meillä avattiin hieno 2km luontopolku?" ... "Paikallinen akvarellisti piti lähimaisema-aiheisen näyttelyn, miksi kävijöitä oli vain 27? (kansalaisopiston akvarelliryhmän koko)" ... " jne. Eivät tiedosta silleen sisäisesti, että itseasiassa ovat täysin merkityksettömiä pikkukuntia, jotka ovat vain tiellä valtion taloushallinnossa loppumattoman isona rahareikänä, minne etelästä saa kaataa valuuttaa päättymättömästi.
Tämä sanottuna, niin ovat viihtyisiä ihania asuinpaikkoja, missä on peruskivoja ihmisä ja fantastista asua, kunhan vain saavat kunnallisen itsetuntonsa kohdilleen ja lakkaavat kuvittelemasta liikoja ja näkevät itsensä peilistä sellaisena kun ovat.
Mistä sinä tiedät mitä pikkupaikkakunnat luulevat olevansa? (ihan kuin paikkakunnat yleensäkin tuntisivat mitään).
Vierailija kirjoitti:
Miksei käyny hiihtämässä tai laskettelemassa Taivalvaaralla?
Ei Tapiskalla voi elää samanlaista hipsterielämää ku Helsingissä
On kyllä erikoista, kun kyseinen kaveri on ilmeisesti urheilumiehiä taustaltaa. Ehkä hän on siirtynyt sohvaperunaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Eija Liikamaa perusteli viime vuonna lähtöään hurjan työtahdin lisäksi hänen luonaan käyneen salaperäisen vieraan istuttamalla pelon siemenellä.
Eiköhän tuo kommentti kerro, että mikä se todellinen syy noiden lähtöihin tuolta ole.
Samaa mieltä. Jotain vikaa ilmapiirissä, jos porukka vaihtuu niin tiuhaan. Joku oli ollut työssä vain 2 viikkoa. Ei kukaan lopeta töissä niin nopeaati pelkän tylsän paikkakunnan takia. Pitäisi tutkia, mikä työpaikassa mättää. Tuntuu, että jostain yritetään vaieta. Tiedän kokemuksesta, minkälaiset sisäpiirit ja hyväveliverkostot voi olla pienellä lestadiolaispaikkakunnalla.
Jospa tuo pelonsiementäjä valittaisiin tehtävään. Voisi johtaa kuntaa pelollaan. Taitaa olla joku sellainen, jolle on kelvannut vanhempiensa tavoin lähisukulainen puolisoksi, niin ei ole tarvinnut koskaan lähteä paikkakunnaltakaan.
No onhan tuo nyt tuhoon tuomittu idea jos perheenisä lähtee itse rakennetusta kodista kauas perheestään vuokrayksiöön.
Se kahden viikon jälkeen eronnut on varmaan jostain aika radikaalista syystä eronnut, hämärältä kuulosti se selitys. Tai on alun alkaen ollut vääristä syistä liikkeellä. Työyhteisöongelmat tai työn vaativuus ei yleensä ihan parissa viikossa käy ylitsepääsemättömäksi.
Sinne pitäisi saada joku kenellä on sukujuuria paikkakunnalla.
Tai Joku ulkoilmaihminen, esim hieman vanhempi ihminen joka nauttii vapaa-ajalla hiihtämisestä, marjastuksesta tai vaikkapa metsästyksestä ja kalastuksesta.
Aivan turvallinen pikkukunta lapsiperheellekin asua, mutta vaatii varmaan nuorehkolta ihmiseltä jonkinasteista kotiseutukytköstä, että pystyisi sinne pidemmäksi aikaa asettumaan.
Niin hänellähän siis oli perhe muualla, onhan se aika tylsä tilanne pidemmän päällä olla erillään.
Ja sinkunkin täytyy toki olla tietynlainen, että viihtyy pienillä paikkakunnilla. Itse olen asunut jo 8 vuotta yksin maalla, ja minä viihdyn. Mutta minä olenkin luontoihminen, koiraharrastaja, kalastan jne. Helsingissä kun aikani asuin, siellä istuin betonikuutiossa tylsistyneenä, koska minua ei kiinnosta pätkääkään kaupungin riennot esim. elokuvat, ravintolat, museot, näyttelyt, konsertit tms. Luonnon rauha ja hiljaisuus on mun juttu.
Antakaa niille jehuille nyt kunnon asunto hei. Joku 100 neliöö vois jo vähän motivoida paremmin.
Olen käynyt Päätalon synnyinkodissa, siinä tietämykseni kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö jostain tällainen trendikäs incel johtamaan tuota kuntaa?
Se on kunnan imagolle huono asia, jos kunnanjohtajana on incel-mies, joten pitää saada perheellinen mies, maksoi mitä maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinne saisi sen puolisonsa mukaan, niin ei se tilanne siitä kohentuisi. Ilmeisesti siellä ei ole mitään tekemistä eivätkä kuntalaiset suhtaudu avoimesti uusiin muuttajiin.
Ainakin uuteen mökkiläiseen suhtautuivat avoimesti ja auttavaisesti. Hienostolle ei varmaan olekkaan "mitään tekemistä" mutta jos on luonnossa viihtyvä niin riittää eräilyä.
Olen samaa mieltä. On ihmisen oma vika jos ei viihdy jossain. Täytyy osata itse viihdyttää itseään, osallistua paikallisiin harrastuksiin, opetella puhumaan erilaisten ihmisten kanssa. Nyrpistelevät hienohelmat ei viihdy missään. Itse olen viihtynyt niin Taivalkoskella, Helsingissä kuin New Yorkissakin. Nyt viihdyin Raumalla.
Eli oletko itse siis asunut noissa kaikissa paikoissa kauemmin niin, että perheesi, lapsesi ja ystäväsi asuvat toisella paikkakunnalla?
Vierailija kirjoitti:
tuollaisten seikkojen vuoksi pitäisi saada kysyä työntekijältä perhesuhteista. (!) Siitä voisi avautua keskustelu, jossa työnantaja osaa esimerkiki havainnollistavien esimerkkien avulla kertoa miten vaikeaa edellisillä oli ollut, kun alettiin elää etäsuhteessa ja ehkä jo haastatteluvaiheessa kysyä oletteko puhuneet tästä perheen kesken ja voisimmeko me työnantajana jotenkin auttaa tässä asiassa. moni ihminen kuvittelee tietävänsä mitä se on, mutta ei sitten osannut ajattella realistisesti miten paljon onkaan riippuvainen toisesta.
(!) Lakihan kieltää syrjimisen sivilisäädyn tai perheolojen perusteella, mutta pelkkä kysyminen ei ole syrjimistä. Siitä oikeasti voisi saada aikaan debatin ja työnantaja voi tarjota sen perusteella sitten erilaisia ratkaisuja asiaan.
Kuinka voi olla, että ei ymmärrä itseään ja mahdollista perhettään edes sen vertaa, että voi asua ja oleskella yksin? Mä ihmettelen aina tätä ihmisten typeryyttä ja yksinkertaisuutta. Siis ihan oikeesti. Olisi aivan kamala olla parisuhteessa kuvauksen kaltaisen ihmisen kanssa. Tosin en edes päätyisi tuollaiseen suhteeseen kun se typeryys ja asioista ymmärtämättömyys tulisi varmaan etukäteen jo selville.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista typerintä on juuri tuo työpaikkojen levittely pitkin Suomea. Sitten niihin palkataan kallista vuokratyövoimaa pätkätyöhön, kun työntekijöitä ei saada. Ei se ulkomainen työvoimakaan halua missään metsän keskellä asua.
Maaseutu kuolee, hyväksykää se. Ei kaikkien helsingissä tarvitse asua, mutta maaseutu on luonnossa asuvia eläimiä varten.
No voi vttu ku pitää levitellä kunnanjohtajien työpaikkoja maaseudulle...
Älykääpiö
Seuraava kunnanjohtaja siellä on Arvo Jänis.
Suomessa on kymmeniä pikkukuntia, joilla ei ole mitään elämän edellytyksiä. Valtiovallan olisi pitänyt aikoinaan ohjata kuntaliitoksia huomattavasti kovemmalla kädellä.
Olen itsekin pikkukunnasta ja päivittäin ihmettelen, ettei tämänkään kunnan olemassa olossa ole mitään järkeä. Tuppukylässä kunnanjohtajat ja muut kunnan virkamiehet. Sitten toisessa tuppukylässä 50 kilometrin päässä samalainen virkamiehistö tekemässä samoja asioita omassa kunnassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista typerintä on juuri tuo työpaikkojen levittely pitkin Suomea. Sitten niihin palkataan kallista vuokratyövoimaa pätkätyöhön, kun työntekijöitä ei saada. Ei se ulkomainen työvoimakaan halua missään metsän keskellä asua.
Maaseutu kuolee, hyväksykää se. Ei kaikkien helsingissä tarvitse asua, mutta maaseutu on luonnossa asuvia eläimiä varten.
No voi vttu ku pitää levitellä kunnanjohtajien työpaikkoja maaseudulle...
Älykääpiö
Niin, aivan hyvin jotain pohjois-suomen pikkukuntaa voi johtaa vaikkapa Espoosta käsin, muuten saattaa kunnanjohtajan mielenterveys kärsiä 😂
Maksullisia naisia olisi pitänyt kunnan järjestää piristämään kunnanjohtajaa. Johan olisi ukko ollut tyytyväinen yksiössään, kun mahtavat työsuhde-edut.
Vierailija kirjoitti:
Kai sielläkin jokin kuppila jossa illat kuluvat rattoisasti. Tuurilla jopa löytää seuraa yksiöön. Tuskin työkään kovin rasittavaa.
Siinä riittäisi paikallisille jutunaihetta, jos lestadiolaisen kunnan kunnanjohtaja alkaisi istumaan iltoja kuppilassa ja raahaisi joka ilta jonkun omaan asuntoonsa.
Jotaun kahdenkeskistä puuhaa. Lautapelejä vaikka. Jos liksa kova voi lentää Helsinkiin viikonloppuina.