Mitä järkeä on VR:n "hiljaisessa" ekstraluokassa, kun aina siellä joku huutaa puhelimeen?
Miten ei voi ihminen tajuta, että junassa, edes siellä normaalissa vaunussa, ei huudeta puhelimeen?
Kommentit (52)
Käynyt tuuri. Matkustan aina ekstrassa eikä koskaan häiriöitä.
Just poistuin VR:n extravaunusta, jossa koko kolmen tunnin ajan nuori pari jutteli kuuluvasti keskenään. Huomautin asiasta, ja jäivät ikään kuin äimän käkenä tuijottamaan. Oli muuten ihan selkeä hiljaisuusmerkintä kaikkien istuinpenkkien selkämyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa sanoa samalla business ja hiljaiseksi vaunuksi, Itse teen businesta puhelimella.
Ravintolavaunun yläkerta on paras. Pistän itseni aina neljänneksi johonkin pöytään ja aina on hauskaa. Joko vaivaantuneita naisia katsomassa kun ryyppään tai miehiä joiden kanssa ryypätä. Kerran otin hissummin kun jonkun suurperheen lapset oli samassa pöydässä. Lastenvaunussa jos muuta paikkaa ei saa on kiva katsella kakaroiden riehumista.
Viimeinen lause kertoo masokismista...
Minäkin katson toisinaan rääkyviä, riehuvia lapsia- Olen hirveän onnellien, että nuo kakarat eivät ole minun vastuulla.
Oon matkustanut Extra luokassa muutaman kerran. Siellä on puhelinkoppi jossa voi puhua ja siellä jopa kännykkä toimii paremmin kuin junassa muualla.
Minun mielestä konnarien tulisi vielä erikseen muistuttaa lipuntarkastuksen yhteydessä ihmisiä siitä, että ekstraluokka on on oikeasti hiljainen vaunu ja ihmiset ovat maksaneet tästä rauhasta lisähinnan. Ja jos näitä sääntöjä rikkoo, niin henkilö voidaan poistaa junasta. Mutta koska kyseessä on VR, niin..
Ei ole järkeä. Hyvin usein tämä tapahtuu välillä Hki-Turku. Jos mölisijälle käy huomauttamassa kohteliaasti, iso osa ymmärtää ja kiittää / pahoittelee, mutta yllättävän usein sattuu (ja miksi nämä ovat aina 30-40-v. miehiä?), että aletaan vääntää, että "kyllä täällä saa puhua miten paljon haluaa", ja mikä erikoisinta, tyypit alkaa joko haistatella tai vaatia konnaria paikalle. Naurettavaksi koko ekstra-luokan "hiljaisen alueen" tekee se, että konnareilla ei ole mitään yhtenäistä linjaa. Monesti kuulutuksessa korostetaan hiljaista aluetta ja annetaan toimintaohjeita, mutta välttämättä ei kuulutella tästä lainkaan ja saattaapa konnari asiasta kysyttäessä tokaista, että kyllä täällä saa pitää laitteissa äänet päällä ja puhua niin paljon kuin haluaa, hänelläkin on puhelimessa äänet päällä (kas hänpä onkin töissä eikä matkustajana ekstra-luokassa...). Että se siitä, ekstra-luokassa "muiden matkustajien huomioimenen" tarkoittaa, että ne, jotka kuvittelevat saavansa matkustaa rauhassa joutuvat ottamaan huomioon sen, että aina mukana on joku, joka katsoo oikeudekseen häiritä muita. Ja hänen puolestaan ei tarvitse ottaa huomioon mitään muuta kuin nämä hänen "oikeutensa". Ainoa syy, miksi matkustan ekstrassa on, että matkustan junassa usein ja ekstrassa on yleensä väljää ja usein myös rauhallista. Kallista on laatuun nähden.
On joo puhelinkoppi, paitsi pendolinojen ekstrassa ei ole - koko junassa on vain yksi koppi, ravintolavaunussa.
Vierailija kirjoitti:
VR:ltä virhe, että tätä asiaa ei ole kunnolla merkitty. Vaunun päädyssä on joku sininen tarra, jossa on muistaakseni kaiuttimen kuva ja ruksi päällä. Ja toinen lappu, jossa lukee Shhhh.
Oikeesti, jos ei etukäteen tiedä, ei tällaisesta kahdesta lapusta helposti huomaa, että on hiljainen vaunu.
Joka selkänojaan pitäisi laittaa monikielinen tarra, jossa sanotaan kauniisti, että olkaa hiljaa.
Joka selkänojassa on sellainen tarra. Se on kasvojen korkeudella, eikä sitä voi olla huomaamatta.
Ekstraluokassa on myös äänieristetty puhelinkoppi, jossa on kahden istuttava penkki. Sinne voi mennä keskustelemaan kaverin kanssa tai puhumaan puhelimessa.
Omat kokemukset ekstraluokasta ovat olleet hyviä. Joku on välillä saattanut puhua hiljaa hetken aikaa. Muuten on ollut todella hiljaista. Jonkin verran hälinää on ennen asemia ja asemien jälkeen kun ihmisiä jää pois ja nousee junaan. Kuljen yleensä Helsingin ja Oulun väliä, eli kohtuullisen pitkää matkaa.
Meinas tulla turpaan kun huomautin. Parhaillaankin saksalainen seurue juttelee kovaääninen päällä kotimaahansa.
Eipä ole koskaan sattunut minulle. Itse huomauttaisin kyllä asiasta ja tarvittaessa kutsuisin konnarin.
Menkää viereen seisomaan sanomatta sanaakaan, ja laitatte täysillä popit puhelimeen. Näin minä tekisin. Jos alkavat mussutraa, kysyisin: "ai häiritseekö tämä jotenkin?"
Ekstraluokassa paljon matkustaneena tapoja, joilla [puhelimeen] kälättäjän voi saada hiljaiseksi
- nouse seisomaan ja aloita tuijottamaan häntä
- nosta etusormi suusi eteen
- osoita puhelinkoppia
- käy sanomassa hiljaisuudesta
- valita konnarille, ettet voi keskittyä työhösi, vaikka olet maksanut ekstraa tästä.