Mitä järkeä on VR:n "hiljaisessa" ekstraluokassa, kun aina siellä joku huutaa puhelimeen?
Miten ei voi ihminen tajuta, että junassa, edes siellä normaalissa vaunussa, ei huudeta puhelimeen?
Kommentit (52)
Menet tietenkin sanomaan, että menepäs arvoisa kanssamatkustaja puhumaan muualle, täällä on hiljaisuus ja osoitat Hiljaisuus-kylttiä. Jos ei ala toimia etsit henkilökunnan käsiisi. Olen alkanut toimimaan näin ja elämästä on tullut paljon helpompaa ja ennen kaikkea mukavampaa.
Oon alkanut miettimään eikö niillä lisämaksuilla jo maksaisi jonku hiljaisuusvalvojan sinne 😄 tänään oli ainut kerta kun en joutunut muistuttamaan jotakuta kanssamatkustajaa tästä hiljaisuudesta
Ravintolavaunun yläkerta se vasta kauhea paikka onkin jos sattuu joku ryyppyporukka sinne.
Maksan mielelläni ekstra että saa istuimen johon kukan ei tule viereen ja on leveämpi istuin ja päätuki istuimen sivulla. En kaipaa hiljaisuutta.
Matkustan paraikaa ns. hiljaisessa vaunussa, maksoin tästä ylellisyydestä ekstraa voidakseni työskennellä. No, täällä on joku alle kouluikäinen vinkumassa ja puhumassa kovaan ääneen, ilmeisen ihastuneiden isovanhempiensa seurassa.
Yleisiä ovat myös työkokousta pitävät seurueet. Jotkut kai luulevat, että että nykyinen ekstraluokka on sama kuin entinen ykkösluokka, eli ei sen hiljaisempi mutta vähän paremmin varusteltu. Puheet volyymi on sen mukainen.
Ehkä joka toinen kerta on niin hiljaista, että on miellyttävä työskennellä. Ja kyllä, käytän korvatulppia!
Vierailija kirjoitti:
Maksan mielelläni ekstra että saa istuimen johon kukan ei tule viereen ja on leveämpi istuin ja päätuki istuimen sivulla. En kaipaa hiljaisuutta.
Ymmärrän että tuollaisestakin haluaa maksaa, mutta kun näitä mainostetaan nimeomaan hiljaisina vaunuila, ja joka istuimen selkänojassakin lukee kolmella kielellä hiljainen alue/tyst avdelning/quiet zone, niin luulisi asian olevan selvä. Minä ainakin maksan juuri siitä hiljiasuudesta. Usein ihan turhaan. Tai, ehkä täällä olisi hiljaista jos kävisin aina itse huomauttamassa lukutaidottomia metelöitsijöitä? Itsepalvelu ehkä sen hiljaisuuden suhteen...
Vierailija kirjoitti:
Hittojako valitatte täällä! SANOKAA Niille että shhhhhh hiljainen vaunu!
Ei jaksaisi. Sitä kun luvataan, että rahalla saan jotakin palvelua, niin oletan että palvelun tarjoajan vastuulla on järkätä se.
VR on tehnyt virheen nimetessään tuon hiljaisen vaunun sanalla extra. Se viittaisi extramukavuuteen, mikä kaikille ei tarkoita hiljaisuutta. Tänään oli jotain slaavilaista kieltä puhuvia turisteja tms. rupattelemassa extraluokassa.
Viimeksi kun olin ekstraluokassa se oli täynnä lapsiperheitä. Lapset kyllä niin nätisti kuiski ja hyssytteli toisiaan mutta vanhemmat oli koko ajan äänessä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Tampere- Turku-välilä useimmiten tähän törmää.
Kummat huutaa, tamperelaiset vai turkulaiset?
Matkustin kesäkuussa ekaa kertaa pitkään aikaan junalla ja olin hämmentynyt, miten huonosti ihmiset ymmärtävät sääntöjä. Puhutaan ylipäätään kovaa, hiljaisessa vaunussa puhutaan, ei käytetä puhelinkoppeja puhumiseen ja jätetään roskia ympäriinsä haisemaan kesäkuumassa. Eka ja vika junamatka piiiitkään aikaan. Menen omalla autolla.
Tämä! Välttelen ekstra luokkaa nykyään juuri tästä syystä. Aamulla saattaa olla hiljaista (ei välttämättä), mutta varsinkin iltapäivällä sellainen älämölö, että en jaksa maksaa ylimääräistä. Joka kerta olen sanonut, että tämä on hiljainen paikka. Joskus auttaa, joskus ei. Konnari ei sano mitään, vaikka siellä pitäisi mitä kokouksia. Varsinkin jos on slaavilaisia matkustajia. Ihan vitsi koko hiljainen ekstra luokka.
Vierailija kirjoitti:
Omassa hytissä saa olla rauhassa.
Hytti on kyllä mukava. Mutta syksyllä kun menin Lappiin kahden hengen hytissä niin siinä eteistilassa palloili hutikassa ollut nainen, joka oli kai palaamassa jostain etelänreissusta. Hän puhui tuntikausia puhelimessa ja ei kai halunnut istumavaunun puolella pölistä, niin vietti aika paljon aikaa siinä välikössä hyttien vierellä. Välillä istui neljän hengen hytissä, mutta eijän hänellä lippua ollut siihen.
Nyt on muuten hiljiasta, mutta melkein tyhjässä vaunussa henkarit kolisevat vastakkain kuin mikäkin tuulikannel :)
Extraluokassa on siis tarjolla sellainen ylellisyys kuin vaatenaulakko henkareineen.
Aika outoa sanoa samalla business ja hiljaiseksi vaunuksi, Itse teen businesta puhelimella.
Ravintolavaunun yläkerta on paras. Pistän itseni aina neljänneksi johonkin pöytään ja aina on hauskaa. Joko vaivaantuneita naisia katsomassa kun ryyppään tai miehiä joiden kanssa ryypätä. Kerran otin hissummin kun jonkun suurperheen lapset oli samassa pöydässä. Lastenvaunussa jos muuta paikkaa ei saa on kiva katsella kakaroiden riehumista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on muuten hiljiasta, mutta melkein tyhjässä vaunussa henkarit kolisevat vastakkain kuin mikäkin tuulikannel :)
Extraluokassa on siis tarjolla sellainen ylellisyys kuin vaatenaulakko henkareineen.
Itse kävin asettelemassa henkarit väljästi. Ja niin matka jatkui vähemmän kilisten. ;D
Minua ärsyttää, kun rahvas käy ekstraluokan vessassa!
Ja röyhkeimmät käy hakemassa sieltä ilmaiset kahvit!
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa sanoa samalla business ja hiljaiseksi vaunuksi, Itse teen businesta puhelimella.
Ravintolavaunun yläkerta on paras. Pistän itseni aina neljänneksi johonkin pöytään ja aina on hauskaa. Joko vaivaantuneita naisia katsomassa kun ryyppään tai miehiä joiden kanssa ryypätä. Kerran otin hissummin kun jonkun suurperheen lapset oli samassa pöydässä. Lastenvaunussa jos muuta paikkaa ei saa on kiva katsella kakaroiden riehumista.
Viimeinen lause kertoo masokismista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VR:ltä virhe, että tätä asiaa ei ole kunnolla merkitty. Vaunun päädyssä on joku sininen tarra, jossa on muistaakseni kaiuttimen kuva ja ruksi päällä. Ja toinen lappu, jossa lukee Shhhh.
Oikeesti, jos ei etukäteen tiedä, ei tällaisesta kahdesta lapusta helposti huomaa, että on hiljainen vaunu.
Joka selkänojaan pitäisi laittaa monikielinen tarra, jossa sanotaan kauniisti, että olkaa hiljaa.
Kyllä se tarra on myös jokaisessa selkänojassa (nykyisin), ja usein myös junan kuulutuksessa tuodaan hiljaisuusvaatimus esille.
P.S. Onhan siellä vaunun päädyssä äänieristetty puhelinkoppi.
Oletko joskus istunut lähellä sitä puhelinkoppia? Se ei ole äänieristetty, ovi ei ylety alas asti vaan on alhaalta auki (ilmanvaihdon takia?), kaikki pölötys kuuluu selvästi.
Oikein mukavaa oli viime viikon tiistaina extrassa Joensuusta Helsinkiin. Perjantaina takaisinpäin ei sitten ollutkaan, takana istui joku vittumitäpaskaa ja voivittujenkevät hokeva teiniksi luulemani ääliö toisen kanssa, toinen oli hiljaisempi. Luulin käytöksen perusteella teiniksi, ja ihmettelin miksi on maksanut lisämaksun HILJAISEEN vaunuun. Kun nousivat ylös käydäkseen vessassa/ravintolavaunussa/tms. näin että he olivat ennemminkin ainakin parikymppisen näköisiä aikuisia akkoja. Onneksi jäivät Lappeenrannassa pois. Loppumatka oli rauhallista.
Kyllä se tarra on myös jokaisessa selkänojassa (nykyisin), ja usein myös junan kuulutuksessa tuodaan hiljaisuusvaatimus esille.
P.S. Onhan siellä vaunun päädyssä äänieristetty puhelinkoppi.