Mikseivät koiranomistajat nouki niitä paskoja?
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistaja kirjoitti:
Näemmä kevät on tuloillaan kun koiran💩 keskustelu alkaa jo nyt kukoistamaan. Miten ennen vanhaan on pystytty elämään sen tosiasian kanssa, että koirat käy paskalla eikä niitä jätöksiä kukaan siivoa? Ihmeellistä rutinaa ja kitinää joka vuosi.
Ja kyllä, olen koiranomistaja joka siivoaa koiransa paskat jos se sattuu paskantamaa jonkun tontin portin viereen. Jos menee heinien sekaan niin siellä paska saa myös maata.
Ennen koiria oli vähemmän, pääsääntöisesti maalla ja ne olivat jollain tapaa ihmiselle hyödyllisiä, kuten metsästyskoirat linnusta lettuihin, rottien tappaminen, pihapiirin vahtiminen ja lampaiden ajaminen .
Kaupunkilaisten muu kuin vartiointitehtävissä oleva pihakoira on aika uusi ilmiö.
Vielä 80-luvulla oli aika harvinaista, että kaupungissa pidettiin koiria, ellei kyse ollut jonkun työkoirasta esim. rajamiehet tai perheen isäntä käynyt Beaglen kanssa metsällä. Meillä oli kotona 90-luvulla keskisuuressa kaupungissa kotikoira ja se oli rivitalopihapiirin ainoa koira. Toki pian tuli pari muuta, mutta hyvin paljon vähemmän oli koiria lemmikkeinä kaupungeissa kuin nykyisin.Täh? Itse oon 1980 syntynyt ja kyllä mulla oli ihan lemmikkikoira, kultainen noutaja. Lähiössä asuttiin ja melkein kaikilla kavereillakin oli joku lemmikki, yksikään niistä ei ollut "työelukka".
..samaa olin tulossa kertomaan, meillä koiria mun lapsuudessa -80 ja -90 luvulla, ja ihan kaupunkialueella asuttiin labradoreja ehti olla lapsuusaikana kolme. Eikä ollut mitään työkoiria, ja koiria oli ihan muillakin ihmisillä alueella jossa asuin ja muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vilkaisin kulmien alta kakkaa kerätessäni, että kuski näytti tikahtuvan nauruun.
Kysymys oli siitä, miksi tänne eivät kirjoita ne koiranomistajat, jotka paskattavat koiransa kulkuväylille ja eivät paskoja kerää.
Kokemusasiantuntijana voin kuitenkin vahvistaa, että niitä kyllä riittää.
No sori kun vastasin, vaikka keräsin ne ihan aina. Ehkä tuo vastaa niiden epäilyksiin, jotka ihmettelevät miten mikään koira voi kakata kävelytielle, kun useimmat eivät sitä tee. Tai että koira pitäisi siihen jotenkin varta vasten paskattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se on kyllä hirveää, kun paskoja ei kerätä. :( Toiset ei yhtään ajattele yhteistä elinympäristöä. Pienten lasten olisi ihana antaa rymytä lähimetsässä ja ulkoilualueilla. Mutta eihän siellä metsässä voi mennä turvallisesti kun kohta on taaperon hanskassa kakkaa. Näiden piittaamattomien vuoksi lapset myös istuu ulkona sitten rattaissa eikä voi kävellä itse tien reunassa. Kiitos vain.
Siellä metsässä on myös muiden eläinten kakkaa. Pupun papanoita, poron papanoita, linnun kakkaa ties miten paljon. Voi olla myös ihan eläimen raatoja.
Ihmispaskaa myös löytyy, tunnistaa paperista. Siis kerään koirani paskat alueilta, joista ne pitää kerätä.
Näemmä kevät on tuloillaan kun koiran💩 keskustelu alkaa jo nyt kukoistamaan. Miten ennen vanhaan on pystytty elämään sen tosiasian kanssa, että koirat käy paskalla eikä niitä jätöksiä kukaan siivoa? Ihmeellistä rutinaa ja kitinää joka vuosi.
Ja kyllä, olen koiranomistaja joka siivoaa koiransa paskat jos se sattuu paskantamaa jonkun tontin portin viereen. Jos menee heinien sekaan niin siellä paska saa myös maata.
Olen kuullut että koirien määrä on kasvanut viimeisten 30 vuoden aikana. se voi olla ehkä syy. Kaupunkialueilla. olen kyllä eläinrakas ja otuksia ollut mutta koiraa en en kyllä ottaisi. Jäi liian paljon mun huoleksi vaikka oli koko perheen.
Vierailija kirjoitti:
Paska hajoaa ja maatuu. Miksi se pitäisi noukkia?
Ei se näytä ja tuoksu hyvältä kengänpohjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska hajoaa ja maatuu. Miksi se pitäisi noukkia?
Ei se näytä ja tuoksu hyvältä kengänpohjassa.
Samaa mieltä.
No kyllä jos se koira tekee läjänsä umpihankeen 2-3 metriä polulta risukkoon, niin saa jäädä sinne. Ei tarvii niin paljoa horjua polulta, että se haittaisi. Sitä paitsi lumien sulaessa ne kökkäleetkin liukenevat ja lannoittavat pusikoita.
Vierailija kirjoitti:
ja taas on koittanut kevät
Kevät toi, kevät toi muurarin
Kevät toi, kevät toi maalarin
Kevät toi rakennuksille hanslankarin
Ja rannoille hampparin
Sakkoja sakkoja kaikille sakkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen koiria oli vähemmän, pääsääntöisesti maalla ja ne olivat jollain tapaa ihmiselle hyödyllisiä, kuten metsästyskoirat linnusta lettuihin, rottien tappaminen, pihapiirin vahtiminen ja lampaiden ajaminen .
Kaupunkilaisten muu kuin vartiointitehtävissä oleva pihakoira on aika uusi ilmiö.
Vielä 80-luvulla oli aika harvinaista, että kaupungissa pidettiin koiria, ellei kyse ollut jonkun työkoirasta esim. rajamiehet tai perheen isäntä käynyt Beaglen kanssa metsällä. Meillä oli kotona 90-luvulla keskisuuressa kaupungissa kotikoira ja se oli rivitalopihapiirin ainoa koira. Toki pian tuli pari muuta, mutta hyvin paljon vähemmän oli koiria lemmikkeinä kaupungeissa kuin nykyisin.Itseasiassa ensimmäinen suuri seurakoirabuumi Suomessa oli jo 60-70 luvun taitteessa, sillon rekisteröitiin ennätysmäärät rotukoiria ja nimenomaan kaupungeissa, metsästyskoirien osuus rekisteröidyistä tippui huomattavasti ja suosittuja rotuja olivat mm. kiinanpalatsikoira, cockerspanieli , bokseri ja kettuterrieri. 70-luvun loppupuolella koirainnostus hiipui huomattavasti ja samoihin rekisteröintimääriin päästiin uudestaan vasta 90-luvulle tultaessa.
Kiitos tarkennuksesta. En tiennyt aiempaa historiaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä jos se koira tekee läjänsä umpihankeen 2-3 metriä polulta risukkoon, niin saa jäädä sinne. Ei tarvii niin paljoa horjua polulta, että se haittaisi. Sitä paitsi lumien sulaessa ne kökkäleetkin liukenevat ja lannoittavat pusikoita.
Sehän siinä onkin, että kun koiria alkaa olla näin paljon, ne jätökset eivät auta maaperää vaan tuhoavat sitä. Sama jos koirat jatkuvasti pissaavat tiettyyn kohtaan puussa, talon seinässä tai liikennemerkin tolpassa, se alkaa syöpyä. Lähistölläni on kävelytie, jonka vieressä on nurmialue joka päättyy pieneen pusikkoon. Tämä nurmirinne ja pusikko ovat koiranulkoiluttajien suosiossa, ja nurmi on hirveässä kunnossa koirien pissan ja kakan takia. Mikään ei oikein enää kasva, eikä ne metrin välein löytyvät eri maatumisvaiheessa olevat kakat mikään esteettinen näky ole myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Rikollisena olo on best.
Olet niin kieroutunut luonne, että varmaan syöt laskiaispullasikin hillolla.
Käytin koiraani eläinlääkärillä epämääräisten vaivojen vuoksi.
Ja nyt on epäilyksen alla tarttuva tauti, joka on lähtöisin koiran kakasta.
Kun ja jos tämä tauti alkaa leviämään, koiria kuolee laumoittain.
Voi verrata ihmisen pandemiaan.
Juttu on niin uusi, etten vielä tiedä kuinka koirani käy.
Ottaa pattiin vain , kun minä olen tunnollisesti kerännyt kikkareet pois ja nyt koirani luultavasti kuolee jonkun toisen paskan takia.
Missä on koiraihmisten lojaalisuus ?
Kohta kaikki poimii kakkapökäleet.
Käytin koiraani eläinlääkärillä epämääräisten vaivojen vuoksi.
Ja nyt on epäilyksen alla tarttuva tauti, joka on lähtöisin koiran kakasta.
Kun ja jos tämä tauti alkaa leviämään, koiria kuolee laumoittain.
Voi verrata ihmisen pandemiaan.
Juttu on niin uusi, etten vielä tiedä kuinka koirani käy.
Ottaa pattiin vain , kun minä olen tunnollisesti kerännyt kikkareet pois ja nyt koirani luultavasti kuolee jonkun toisen paskan takia.
Missä on koiraihmisten lojaalisuus ?
Miksi noukkisin, kun voin olla noukkimatta ilman seuraamuksia?
Luultavasti se olisi niin noloa ja alentavaa alkaa niitä p*skoja keräilemään. Miettisivät tätä ennenkuin koiransa menevät hankkimaan.
Täh? Itse oon 1980 syntynyt ja kyllä mulla oli ihan lemmikkikoira, kultainen noutaja. Lähiössä asuttiin ja melkein kaikilla kavereillakin oli joku lemmikki, yksikään niistä ei ollut "työelukka".