HUHTIKSET' 05 VIIKKO 47
Kommentit (25)
Huh, onpas sitä tullut oltua koneella tänään, no syytän flunssaa ja kurjaa oloa, ei oikein mitään jaksa ja väsyttää vaan =(
Kiiamaria teidän taapero on kyllä tosi iso, Anton rääpis oli 83 cm ja 10,6. Eli pieni hoikka poika =) Vertailun vuoksi meidän esikko oli 2 vuotiaana 92,5 ja 13,6
Jouluahjoista: Eli me ostamme Antonille Nalle Puh junaradan, poju rakastaa Nalle Puhia ja Tiikeriä, vaatteita muutaman paketin, kirjoja+repun, veikka " ostaa" jonkun lelun vielä. Maisa dvd:n ajattelin pyytää, ei ehkä vielä tämän iän juttu, mutta onpa jemmassa kaapissa, muuten toivon, että Anton saa vaatteita. KOska tämän ikäiselle paketit ja niiden avaaminen on SE juttu (ainakin minun kokemuksen mukaan) ja niin kauan kun poika ei pyydä leluja, saa vaatteita =)
Ja tuosta Titi-nalle dvd:stä, meidän esikoisella oli kausi, kun halusi katsella titinallea, aina kun sai luvan tv:tä katsoa ja voi jessus kun meni HERMO siihen, no poika tykkäsi ja se on pääasia. Käytiin silloin jopa titinalle konsertissa ja jos en väärin muista, oli Anton silloin masuvaava.
Nyt lopetan ja lupaan pyhästi pysyä poissa huomiseen asti =) Hyvää yötä kaikille
Mareila+Anton
Kohta alkaa uusi tv-ihastukseni Greyn anatomia, mutta sitä ennen ehdin nopsaan piipahtaa täällä! Olin Lauran kanssa tässä muutaman päivän siskoni luona kyläilemässä, ja siksi netti on jäänyt vähän vähemmälle vaihteeksi. Paljon onkin ollut juttua, enkä varmaan muista osallistua kaikkeen (sorry)!
Lauralla oli tädin luona tosi kivaa (ja minulla myös). Kahden serkun (3,5v ja 1v) kanssa riitti touhua ja muisteltavaa pitkäksi aikaa. Laura on tosiaan ruvennut muistelemaan juttuja, mikä on musta tosi ihanaa : ). Iltaisin juuri ennen nukkumaan menoa me aina " jutellaan" päivän tapahtumista. On tosi hauskaa kuunnella, millaisia asioita Lauran mieleen silloin pompahtelee. Esimerkiksi: Viime perjantaina leikkipuistoon tuli äiti kolmen poikansa kanssa juuri, kun me olimme jo lähdössä kotiin. Pienin, sanotaan vaikka että " Matti-vauva" nukkui vaunuissa. No Laura vielä tänäänkin muisteli tätä kohtaamista, luetteli poikien nimet ja sanoi lopuksi: " Matti vauva ukku vaunu, joo-o" : )
Laura puhuu aika paljon, ja tällä hetkellä toistaa melkein kaiken kuulemansa. Pitää olla tosi varovainen voimasanojen kanssa!
Tässä välissä Korelialle, onneksi Annalla ei ilmeisesti ollut sitten mitään vakavampaa! On helppo uskoa, että tuollainen huolestuttaa. Ja samaan teemaan liittyen Mareilalle: hienoa jos isäsi toipuu hyvin kasvaimesta! Toivotaan parasta.
Pottailusta ja kuivaksi opettelusta oli puhetta. Laura on nyt kevyesti innostuneempi käymään potalla, MUTTA hän haluaa olla siellä ehdottomasti YKSIN! Yleensä tehdään niin, että minä kysyn sopivassa vaiheessa, että koitetaanko tulisko pissa pottaan? Johon Laura: EI. Vähän ajan kuluttua hän kuitenkin sanoo: " Koitetaa" , ja sitten mennään potalle. Siellä hän sanoo minulle joko: " äiti, poit" tai sitten vaan: " moikka" . Ovikin pitää laittaa perässä kiinni. Siinä minä sitten odottelen ja toivon kuulevani, mikäli tyttö alkaa itsekseen kaataa pissaa pönttöön.. pari kertaa pissa on nimittäin päätynyt pitkin lattioita : ). Mutta en nyt sanoisi, että kuivaksi oppiminen vielä häämöttäisi - kunhan totutellaan ja yritetään pitää homma kivana!
Palapeleistä: Lauralla on muutama nuppipalapeli, mutta hän ei ole kauhean innostunut niistä. Tuntuukin tosi upealta, että moni täällä osaa tehdä jo ihan o i k e i t a palapelejä! Ehkä minun pitäisi olla vähän aktiivisempi niiden (ja muidenkin lelujen) esittelemisessä. Laura kun mieluiten peuhaa edelleen erilaisten vaatekappaleiden parissa, tai (onneksi sentään) lueskelee kirjoja.
Mutta nyt se mun sarja taitaa alkaa, joten moikka ja palataan!
Ompunäiti
ps. Kiiamaria: En usko vielä tunteneeni vauvan liikkeitä (huomenna 16 viikkoa täynnä). Mulla on tällä kertaa istukka tuossa ihan edessä, joten vauvakin on siellä sisemmällä piilossa.
Kiva taas kuulla kiiamariasta ja oliko se elni? Minä olen huono muistamaan nimimerkkejä. Kaikki sympatiani teille, jotka joudutte olemaan paljon yksin hippustenne kanssa, tarkoitan siis että mies on paljon poissa. Mä tulisin varmaan ihan hulluksi... Siitäpä tuli mieleeni että ryhävalas, jos lueskelet niin tulepa kertomaan miten sinulla menee!
Mareila, ihanaa, että isäsi voi paremmin! Nuppipalapeleistä, Amanda ei ole ainakaan osoittanut juurikaan mielenkiintoa, ja epäilen josko ne mitenkään sujuisivat. Esikoinen meillä tykkäsi palapeleistä mutta nuo kaksi eivät oikeen ole innostuneet.
Joululahjoista, me ollaan ajateltu Amandalle hankkia sellainen hyvälaatuinen ns. kolmipyörä, jossa kuitenkin ihan oikea rattaiden työntöaisa ja turvavyöt ja kauppakassi jne. Amanda kun ei rattaissa viihdy ja tuntuu että siksi ei pääse mihinkään pitemmälle lenkille. Jos se vaikka innostuis tosta pyörästä...
Ompunäiti, ihana oli tuo Lauran muistelujuttu. Siitä tajusin, että Amanda aina kun me mennään viemään keskaria tarhaan niin siinä yhden vajan kohdalla sanoo että " hauva istuu siinä" . Siihen on nimittäin joskus ollut iso musta koira kytkettynä. Mitäs muuta, Amanda osaa nyt soihdut sammuusta ekan säkeistön ja vähän tokan alkua, on tainnut pikkasen liikaa tulla keteltua niitä Teletappeja (lumiteletapeissa suomalaiset lapset laulaa tuon tonttujen jouluyön).
Ai niin, yksi hauska juttu pitää kertoa, mä olin tekemässä ruokaa toissapäivänä ja vähän kiireisenä. Huomasin kyllä, että A haisee mutta en voinut just mennä vaihtamaan. Kun olis saanut ruuan siihen vaiheeseen, että oli aikaa niin minua odotti hauska yllätys: A makasi kiltisti selällään lattialla ja isoveli oli niitä kakkavaippoja vaihtamassa. Oikeen leperteli Amandalle että " hyvä Amanda, olet taitava _poika_. Nyt minä vaan laitan vähän voidetta" . Kolmevuotiaamme oli pyyhkinyt pyllyn sellasilla kosteuspyyhkeillä ja oli uuden vaipankin hakenut valmiiksi, vanha oli nätisti käärittynä =)) Piti kyllä pestä pojan kädet huolella mutta mikä mua eniten huvitti oli, että Amandan kanssa vaipanvaihto on yleensä kauheeta tappelua ja maanittelua, niin annas kun veli vaihtaa niin ihan kiltisti on ite mennyt siihen pötköttelemään.
Täällä on tosi harmaata ja sateista, toivottavasti teillä vähän pirteämpi päivä!
joten netti on minun!
Minäkin olen tykästynyt nyt siihen Greyn anatomiaan, eka jakso tuntui tosi kököltä, mutta sen jälkeen se on ollut ihan hyvää viihdettä. Täydellisiä naisiakin pitää seurata, vaikka jotenkin siinä on alkanut hymy hyytyä.
Olen yrittänyt monta kertaa tällä viikolla kirjoittaa, mutta aina se on tyssännyt heti alkuunsa, joko on tullut jotain muuta tekemistä tai en vaan ole keksinyt, mitä kirjoittaisin.
Pottailusta ja vaipan jättämisestä Zitikka kyseli muiden mietteitä. Helka käy jo aika hyvin potalla, istuu siihen ihan mielellään ja usein tekee myös pissan siinä istuessaan. Satunnaisesti se tulee nykimään mua hihasta ja vie potalle tai wc:n pytylle, mutta muuten pottaan osuminen on pääasiassa minusta kiinni. Siis että osaan tulkita Helkan ilmeitä ja viedä sen oikeaan aikaan potalle. Ihan tämän viikon aikana Helka on myös alkanut nykimään housuja pois, kun pissa on tullut. Joten merkit on lupaavat, mutta mutat: 1) hoito, siellä eivät osaa/ehdi tarkkailla oisko pissa tulossa ja kun Helka ei vielä osaa sanoa asiaansa, joten vaippoja kuluu, 2) Helka ilmaisee hätänsä hyvin satunnaisesti, ja koska ei ole vielä puhetta, niin öhinät ja nykimiset on helppo tulkita väärin. Toisin sanoen, vielä ei täysvaipattomuus onnistu. Aika paljon Helka kyllä onkin ilman vaippaa kotona (koska vaipanvaihto on rasittavaa pyörimistä, kuten ilmeisesti myös Amandalla!). Siinä päivän pissakakka-jutut.
Helkakin muuten on alkanut nyt vähän enemmän tapailemaan sanoja, ei voi sanoa että ne mitenkään oikealta kuulostaisivat, mutta ihan selvästi se kuitenkin yrittää toistaa joitain sanoja. Välillä tulee joitain sanoiksi tulkittavia, esim. tänään tiitti=kiitti ja ippa=vaippa, mutta ne ovat hyvin hetkellisiä eivätkä yleensä toistu enää sen hetken jälkeen. Eli ei voi oikein olla varma oliko ne varsinaisia sanoja vai muuta höpötystä, joka vaan sattui kuulostamaan tilanteeseen sopivalta sanalta.
Kiiamaria kyseli raskaustuntemuksista. Mulla on nyt 15+2, eikä tosiaankaan vielä mitään liikkeitä. Just selasin Helkan aikana kirjottamaani päiväkirjaa, silloin olen tuntenut ekat liikkeet viikkojen 18-19 kieppeillä. Mullakin on nyt istukka edessä, mikä ilmeisesti heikentää tuntuvuutta. Muuten on ihan hyvin mennyt, itse asiassa aivan äärettömän helppo raskaus tähän mennessä. Nivuset on vaan alkaneet nyt olla kipeet, en muista tuliko se viimeksi näin aikaisin vaivoiksi.
Ei kai sitten muuta? Ai niin Mareilalla oli välipalagallup, johon ei ole oikein mitään vastattavaa, koska Helka syö välipalat pääasiassa hoidossa.
Niin kuulkaas te jouluhullut :), mitä meinaatte leipoa jouluksi ja milloin aloitatte leipomisen? Minähän teen joka vuosi kaiken liian myöhään, jospa nyt saisin viisaammilta vinkkejä!
Meillä tehdään paljon palapelejä, ihan tavallisia sekä niitä nuppipalapelejä, jälkimmäiset poika osaa itse tehdä. Itsekin olen ihan innostunut lasten palapeleistä:)
Kuivaksi opettelu odottaa ensi kevättä/ kesää eli sen suhteen meillä ei mitään kiirettä. Poika ilmoittaa joskus itse että kakka on tulossa/tullut tai sitten hakee vaipan ja tuo sen meille merkiksi että nyt pitäisi toimia:)